Wanneer is het de tijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kips

Re: Wanneer is het de tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:14

he daantje,, ik zal gewoon nog lekker even wachten met een keuze maken,, zolang ze happy etc is gewoon lekker rond laten lopen

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:33

rommulus schreef:
Zoals hier al een paar zeggen.
Ook ik krijg het idee dat jij eigenlijk ook vind ze mentaal nog niet op is.
Ik zou even langs de da gaan om te vragen wat de opties zijn om het haar makkelijker te maken.
Misschien gaat ze nog een jaar mee misschien niet er zijn een hoop opties voor je in de vorm van pijnstilling, artrose onderdrukking en of steroïden.

Het klinkt heel cru maar ik hoop voor je dat ze net zo gaat als mijn oude reu, uit zichzelf.

Dat een hond nog niet mentaal op is, betekend niet dat het dan nog geen tijd is. Als de hond fysiek niet meer mee kan, kan het koppie nog zo goed zijn, maar dan houdt het imo toch echt op. Nogmaals, het zal per hond sterk kunnen verschillen. Als een hond zich er goed op aanpast dat het fysiek minder gaat, dan kan de beslissing later genomen worden. Mijn hond had het karakter niet om zich ergens bij neer te leggen, maar de goede momenten werden minder en de slechte momenten meer. Dan slaat die weegschaal dus door naar de verkeerde kant en ben je imo verkeerd bezig om de hond vanwege je eigen gevoelens nog langer door te laten lopen.

TS, jij kent je hond beter dan wie dan ook en vanaf een computerscherm kunnen wij niet beoordelen. Wees gewoon eerlijk naar de hond en laat je eigen emoties buiten beschouwing. Wat ook nog wel eens wil helpen is je bedenken dat als deze hond niet van jou zou zijn, maar van een ander. Hoe zou je er dan tegen aankijken?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:55

Estera schreef:
TS, jij kent je hond beter dan wie dan ook en vanaf een computerscherm kunnen wij niet beoordelen. Wees gewoon eerlijk naar de hond en laat je eigen emoties buiten beschouwing. Wat ook nog wel eens wil helpen is je bedenken dat als deze hond niet van jou zou zijn, maar van een ander. Hoe zou je er dan tegen aankijken?

Die laatste vind ik echt een megagoede tip! Ga ik ook zeker onthouden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:23

Die hond is als ik dat zo lees gewoon nog gelukkig. Ja natuurlijk gaat alles een beetje minder, nou en? Waarom mag een hond niet gewoon oud zijn? Hoezo worden hier pijnstillers geadviseerd??? Hond is gewoon een beetje stram. Dat zijn mensen van in de 80 of 90 ook. Mogen die ook niet blijven leven?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:30

lastig he als een dier ouder word. Dat ze veel slaapt is logisch, dat doet mijn hond van 15 ook! Maar zoals ik het lees heeft je hond helemaal geen pijn. Ik denk zodra het haar tijd is, dat je dat echt wel voelt aankomen. Ik snap je overweging maar maak hem niet te gehaast vanwege verschillende reacties die je nu krijgt. Jij kent je hond het beste, wij lezen alleen jou stukje. En dat ze qua leegftijd minder word in haar dagelijkse dingen sja dat is logisch....!
Geniet nog lekker zolang het kan. Ook ik zeg hier steeds tegen mijn meisjes: het is een hond van de dag:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:43

Op grond van jouw stukje, als ík een hond zou hebben van meer dan 17 jaar die er zo aan toe was, zou ik hem/haar onmiddelijk inslapen.
UIteraard moet je het zelf weten, maar een hond zoals je zegt 7 van de 10 keer moeten optillen omdat ze niet zelf meer in de benen komt zou ik onacceptabel vinden.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:21

Nikass schreef:
Die hond is als ik dat zo lees gewoon nog gelukkig. Ja natuurlijk gaat alles een beetje minder, nou en? Waarom mag een hond niet gewoon oud zijn? Hoezo worden hier pijnstillers geadviseerd??? Hond is gewoon een beetje stram. Dat zijn mensen van in de 80 of 90 ook. Mogen die ook niet blijven leven?

Nikass; juist omdat een hond oud mag zijn zou ik hem eventueel pijnstilling geven. Ouderdom gaat nou eenmaal samen met artrose (=slijtage) en artrose is nu eenmaal niet pijnloos. Dus waarom je oudje pesten met die kwaaltjes als je met een kleine onderhoudsdosering hem een aantal pijnvrije maanden/jaren kan bieden? Dat snap ik dan niet, we hebben het alleen over een stukje comfort van leven, niet over wel of niet blijven leven (ik heb het nu puur over de pijnstilling ;) )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:14

Nikass schreef:

Mens-diervergelijkingen zijn altijd irrelevant in dit soort topics.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:52

Zolang ze plezier in het leven hebben zou ik haar lekker laten scharrelen. Gek genoeg passen honden zich vaak best goed aan aan wat ze niet meer kunnen. En wat ik begrijp is er niet echt sprake van pijn. Ik zou zeggen geniet nog van elkaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:34

sparretje schreef:
Nikass schreef:

Nikass; juist omdat een hond oud mag zijn zou ik hem eventueel pijnstilling geven. Ouderdom gaat nou eenmaal samen met artrose (=slijtage) en artrose is nu eenmaal niet pijnloos. Dus waarom je oudje pesten met die kwaaltjes als je met een kleine onderhoudsdosering hem een aantal pijnvrije maanden/jaren kan bieden? Dat snap ik dan niet, we hebben het alleen over een stukje comfort van leven, niet over wel of niet blijven leven (ik heb het nu puur over de pijnstilling ;) )

Nou misschien gaat ie nog wel een paar jaar mee... en voor pijnstillers geldt bepaald niet "baat het niet dan schaad het niet" > hebben veel vervelende bijwerkingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:38

Kuggur schreef:
Nikass schreef:

Mens-diervergelijkingen zijn altijd irrelevant in dit soort topics.

Jawel, dat ben ik wel met je eens op zich. Maar ik vind het wel raar dat honden die oud zijn meteen "zielig" zijn. Oud zijn is net zo normaal als jong zijn. En oud zijn gaat gepaard met ongemak, maar deze hond lijkt niet ondraaglijk te lijden. Het voelt dan toch voor mij alsof een hond niet meer zo interessant is en dat er gauw een nieuw leuk jong ding moet komen... (en daarmee bedoel ik dus zeker niet TS, maar een aantal bokkers die aangeven dat ze de hond "allang" hadden laten inslapen)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 05:59

Op het moment dat je zelf niet meer twijfeld dan is het juiste moment gekomen.

Ook mijn hond kan (gelukkig nog) heel af en toe niet meer zelf omhoog komen. Voor mij een reden dat we maandag naar de orthopeed gaan om te kijken wat hij nu daadwerkelijk precies allemaal mankeerd (hij is op de rontgen gezet vorig jaar door mijn eigen dierenarts maar die is niet heel goed met foto's maken en beoordelen. Weet dat er een heup niet in orde is en spondylose in de rug maar de ellebogen lijken ook niet goed te zijn en daar weet ik niets van).

De orthopeed mag dus maandag zeggen wat het precies allemaal is en wat hij ervan denkt. Opereren zal niet meer gaan omdat het al duidelijk niet 1 probleem is maar vele problemen bij elkaar en hij is nog maar 6 jaar. Pijnstilling wil niet voldoende helpen moet hem dubbel doseren wil hij echt pijnvrij zijn. Hopelijk is er ngo wel iets aan te doen maar anders vind ik het eerlijker om afscheid te nemen. Dit is omdat mijn hond 6 jaar is en in de kracht van zijn leven en het duidelijk is dat hij zoveel slijtage heeft EN pijn dat ik hem dat niet aan wil en kan doen. Door de pijn kan hij geen 6 jarige actieve hond zijn die hij eigenlijk is.

Maar we duimen op een fikse ontsteking ergens (ook niet onmogelijk door de artrose in de rug) die, al is het met maanden anti biotica, te verhelpen is!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 06:06

Citaat:
Nou misschien gaat ie nog wel een paar jaar mee... en voor pijnstillers geldt bepaald niet "baat het niet dan schaad het niet" > hebben veel vervelende bijwerkingen.

Welke bijwerkingen dan? Heb nu mijn 4de hond op rij die (hopelijk!) ook weer jarenlang op pijnstilling moet gaan leven. Heb nog nooit een bijwerking gezien dan het feit dat ze geen pijn meer hebben. En oke ik heb een hodn gehad die rimadyl niet verdroeg maar er zijn niet voor niets vele soorten merken. Zo kan rimadyl, metacam, novacam op langer termijn geen kwaad. Carprofen weer wel door een bepaalde stof die erin zit. Mijn vorige hond heeft 6 jaar lang metacam/novacam gehad en heeft nooit last gehad van bijwerkingen of organen die slechter gingen werken. Je moet het met verstand gebruiken en doseren amar dat is met alles zo.

Een oude stramme hond zou ik persoonlijk zeker op de pijnstilling zetten. Al is het maar omdat ze mogelijk pijn hebben en met pijnstilling vlotter bewegen en meer bewegen waardoor de spieren ook meer en beter aanwezig blijven en de hond een langer leven kan hebbewn. En wat zou schade overigens nog uit maken als je een golden van 17 jaar op pijnstilling zet? Laten we reeel zijn, die gaat geen zes jaar meer mee.

Heb al meer iemand advies gegeven haar hond op pijnstilling te zxetten. Maar nee, hond was gewoon oud (14 jar en toevallig ook golden) Na 4 maanden heeft ze het toch gedaan en nu baald ze dat ze het niet eerder gedaan had. Hond is aan haar tweede leven begonnen nu!

off topic: zeer irritant dat je niet de quotes kan quoten die je wil wegens die beperkingen die daaraan hangen!!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:42

Mijn hond gaat na drie dagen novacam aan de diaree en komt daar niet meer vanaf zolang je de pijnstilling niet stopt. Misschien moet je eens een bijsluiter lezen... metacam is ontzettend slecht voor het hart bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen honden van deze pijnstillers last krijgen van ondraaglijke jeuk en zichzelf tot bloedens toe bijten (net als wanneer ze vlooien hebben).
Ook kan het middel na enige tijd niet meer effectief zijn, door gewenning.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:24

Nikass schreef:
Mijn hond gaat na drie dagen novacam aan de diaree en komt daar niet meer vanaf zolang je de pijnstilling niet stopt. Misschien moet je eens een bijsluiter lezen... metacam is ontzettend slecht voor het hart bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen honden van deze pijnstillers last krijgen van ondraaglijke jeuk en zichzelf tot bloedens toe bijten (net als wanneer ze vlooien hebben).
Ook kan het middel na enige tijd niet meer effectief zijn, door gewenning.

Het is bekend dat NSAID's een effect kunnen hebben op het maagdarmstelsel. Over het algemeen is dat in het begin van de behandeling en stopt bij staken van de medicatie. Je kan bij maagklachten een maagbeschermer geven om dit probleem te tackelen. Metacam is een eveneens een NSAID en kan bij de mens zeer zelden een uitwerking hebben op het hart en dan is er over het algemeen sprake van een aandoening die al aanwezig is. Zolang de hond qua hart goed is, is er geen probleem. Tja en een dier kan voor elke medicatie overgevoelig zijn.
Elke bijsluiter geeft een waslijst van bijwerkingen. Lees voor de verandering maar eens de bijsluiter van een paracetamol.
Uiteindelijk blijft het een kosten baten analyse en als het dier er zich beter van voelt zonder bijwerkingen, is het uiteindelijk alleen een win situatie voor het dier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:02

Elke bijsluiter geeft een waslijst van bijwerkingen.

Daarom moet je het dus ook niet onnodig geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:05

Over het algemeen is dat in het begin van de behandeling en stopt bij staken van de medicatie. Je kan bij maagklachten een maagbeschermer geven om dit probleem te tackelen.

Maar jij wilt toch juist langdurig medicatie geven? Dus dan blijft de hond steeds aan de diaree, lijkt me niet echt gezond! En dan kan je er wel nóg een pilletje tegen aangooien om de diaree weer tegen te gaan en ondertussen stop je dus een hoop chemische rotzooi in je hond met als enige reden dat hij OUD is. Wat een onzin!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:07

Metacam is een eveneens een NSAID en kan bij de mens zeer zelden een uitwerking hebben op het hart en dan is er over het algemeen sprake van een aandoening die al aanwezig is. Zolang de hond qua hart goed is, is er geen probleem.

Metacam is ook schadelijk voor het hart van honden, en het hart van een oudere hond is altijd onderhevig aan slijtage en functioneert nooit meer zo goed als wanneer de hond jong was.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:59

Alles in een antwoord was ook goed geweest hoor ;)

Wie zegt dat het onnodig is? Een oudere hond die stijf is en naar alle waarschijnlijkheid toch wel her en der wat artrose heeft knapt er goed van op. Dat is een goede behandeling tegen een reële klacht. Ik zeg niet dat het in dit geval moet, maar ik zou het ook niet direct afwijzen. En oud betekent niet afgeschreven in mijn optiek en als je iets kan doen om het dier te ondersteunen in een natuurlijk proces zie ik daar geen enkel probleem in.

Als de hond in het begin van de behandeling geen klachten heeft van diarree is de kans dat hij dat daarna ontwikkelt niet bijzonder groot. Dus ja dan kan het over het algemeen langdurig gegeven worden. Bij maagklachten ligt dat anders.

Wat betreft de hartklachten zijn de risico's daarvoor heel erg klein. Ja, als je Previcox zou geven is de kans mogelijk groter maar ook niet echt giga. Cox 2 remmers hebben op dat punt een iets minder goede reputatie dan NSAID's.

Wat betreft de waslijst van bijwerkingen, dat is alleen maar een kwestie van indekken voor claims vanuit de farmaceutische industrie. Om te kunnen afwegen in hoeverre de risico's per medicijn reeel zijn is meer kennis nodig dan alleen het lezen van de woordjes.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:14

Ik zou een paar dagen pijnstilling proberen om te kijken of ze opknapt. Dat hoeft niet meteen iets heel duurs te zijn, een aspirine mag best (paracetamol absoluut niet). Mocht je dan verbetering zien, kun je nog altijd bijvoorbeeld met je dierenarts overleggen of je haar iets kunt geven wat ze langere tijd mag hebben. Mijn hond krijgt pillen die zowel pijnstillend, ontstekingsremmend en gewrichtssmerend zijn (op natuurlijke basis). Dit maakt haar een heel andere hond en ik heb alleen maar spijt dat ik er niet eerder mee begonnen ben, maar ik had niet in de gaten dat ze pijn had.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:40

Helaas is haar tijd afgelopen maandag gekomen.

Ze was niet zo lekker, dus we hielden haar goed in de gaten.
Ineens gingen haar ogen draaien, dus we zijn gelijk met spoed naar de DA gegaan.
Ze kon 5 minuten nadat we gebeld hebben al niet meer in de benen komen.
Ook niet van voor.
Toen wist ik dat het mis was.
Ze had een hersenbloeding.

De DA zag er geen redden meer in.
Ze weegt 30 kilo en ze heeft totaal 150 kilo aan inslaap medicijn nodig gehad.
Ze wilde echt niet dood gaan, dat maakte het voor mij wel wat moeilijk.
Is dit wel de juiste keuze..

Maar de dierenarts heeft mij verzekerd dat het te erg was om haar te redden.
Toch blijft het dubbel
We zijn er allemaal ziek van.
Je hebt haar toch 17 jaar bij je gehad.

Onze Jackrussel is helemaal van slag, die heeft al 4 dagen niet gegeten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:41

Heel veel sterkte met dit verlies.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:52

Ach daantjuhhh.... zo zie je.... de tijd was idd. daar, en je hebt vast en zeker de juiste beslissing genomen.
Twijfel daar nooit aan.... een hond die er zo ernstig aan toe is... die moet je laten gaan. Liefde is ook loslaten immers. Jullie zullen veel verdriet hebben, maar bedenk ook dat dit dier zoveel liefde gekregen heeft en een mooi leven heeft gehad. Ik wens jullie sterkte hoor!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:52

Voor jullie andere hond zal het nog wel even onwennig/verdrietig zijn.. houd hem goed in de gaten. Ook honden kunnen depri worden..
Veel sterkte met het verlies :(:), ik hoop dat de mooie herinneringen het verdriet straks wat kunnen verzachten..

Wij krijgen op de praktijk ook veel vragen over het inslapen, wanneer is de tijd..
Mijn advies is niet; kijk wat nog wel lukt.. nee kijk wat niet meer lukt.. Dat het dier nog eet en drinkt zegt niet dat het nog gelukkig is :).
Honden zijn kei en keihard voor zich zelf.

Op onze praktijk hebben we nu een boekje : "zijn we niet te vroeg ?" geschreven door een Dierenarts zelf, die ook voor de moeilijke beslissing komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:58

Gut tranen biggelen langzaam over mijn wangen , de tijd was rijp en ze wou toch zelf echt niet TS veel sterkte :(:) . Na 17 jaar ben je een hele trouwe vriend kwijt