Rottweilers uit Duitsland beter dan Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:55

ESSIE70 schreef:
xRomana schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat in het toekomstige nest er een voorouder voorkomt met HD -C :(

Dat is wel een verre voorouder :) Ik denk als de verdere nakomelingen allemaal HD-a hebben dat die ene C er al uitgefokt is.Je bent dan wel al 4 generatie's verder met het toekomstige nest.
Al vraag ik me wel af waarom ze die reu toen die tijd hebben gebruikt?

De 2 rottie's die loulou heeft geplaats dat zijn 2 volle broers van mijn pup :)

het zit inderdaad ver genoeg weg, naar mijn idee.
van het eerste nest weet ik dat er twee van twee pups/honden foto's zijn gemaakt voor HD en die waren allebei goed verklaard. ik weet niet hoe dat tegenwoord heet HD A geloof ik? zal het wel ff opzoeken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:56

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:57

xRomana

Re: Rottweilers uit Duitsland beter dan Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:27

Hda en b is geen HD, vanaf c beginnen de serieuze afwijkingen en HD D is zwaar HD. Dus ik vind het vreemd dat ze een hond met HD hebben ingezet, en het zijn de voorouders dus echt ver weg is het niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:54

xRomana schreef:
Geeft niet toch bedankt voor je bijdrage, werklijnen ga ik nog ove rnadenken, mss ga ik toch wel weer de sport in (Man is medecompagnon van een hondenschool) dus de wegen liggen dr wel.

dat scheelt een hoop, ik moet namelijk heel eerlijk toegeven dat onze werkhond heul erg aanpoten is, karakter is goed, hij is goudeerlijk absoluut. Maar het is gewoon heul, heul erg veel hond in een grote verpakking :D
nu is Eyck ook voor een werklijnen hond ene pittige (nogal dominant ook :p)

ons wafje komt bij Vom Erpenstein in zaandam weg, hele leuke mensen met een heel groot hart voor hun dieren :j die heel bewust fokken en ook rustig naar de andere kant van europa rijden voor de juiste reu voor hun hond
ons(lees Eyck's ) logeeradres heeft trouwens ook erg leuke honden :j Heavy's Rottweilers in Achtmaal

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:07

xRomana schreef:
Hda en b is geen HD, vanaf c beginnen de serieuze afwijkingen en HD D is zwaar HD. Dus ik vind het vreemd dat ze een hond met HD hebben ingezet, en het zijn de voorouders dus echt ver weg is het niet.

als je er geen goed gevoel bij hebt dan moet je het vooral niet doen :)
genoeg rottweiler fokkers in nederland hoor.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:23

xRomana schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat in het toekomstige nest er een voorouder voorkomt met HD -C :(

Weet niet waarom ze daarvoor gekozen hebben, De Rottie is nou niet echt weinig voorkomend en de combinatie HD A met HD C wordt wel eens gemaakt om bij een weinig voorkomend ras inteelt te voorkomen. Maar misschien toch om die reden er voor gekozen.

(Bij sommige rasverenigingen is een HD onderzoek helaas niet eens verplicht.)

Succes met de zoektocht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:02

mijn puppies haal ik eigenlijk altijd uit nederland,zijn zat mooie hondjes daar te vinden..

alleen dakkas die hier woont komt uit belgie,hier vandaan:
http://www.hofvanhubos.be/Hoofdframe.htm

en buddy is een duitser...stoer hondje om te zien,maar pure broodfok/schuurnesthondje ...dus ja... hij is wel een mooie dikke kop hond,alleen niet zo netjes gefokt/opgegroeit...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:02

Er zijn rasverenigingen die met de uitslagen HD A, B of C fokken. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan of de desbetreffende hond met de uitslag C ook botafwijking heeft.
Het wil niet zeggen dat als je alleen maar met A en B fokt, dat daar nooit geen HD uit kan komen. HD is een multifactoriele erfelijke aandoening, wat dus betekend dat het milieu waarin de hond opgroeit van groot belang is. (Op)voeding en beweging is van zeer essentieel belang. Overmatige beweging, verkeerde voeding en te zwaar voeren kunnen catastrofale gevolgen hebben met betrekking tot het vormen van het skelet. Al deze factoren spelen een hele grote rol tot in welke mate de hond HD zal vormen.

Ik ken zoiezo al drie honden die allemaal uit A en B ouders komen, maar toch met een C en zelfs een D van tafel komen. Als fokker zijnde kan je nooit geen 100% garantie geven, je kan alleen maar zoveel mogelijk uitsluiten en dan nog kan je de pech hebben dat je een hondje treft die het wel heeft. Fokken blijft gokken, want een combinatie kan ook weleens niet matchen en dat weet je niet van tevoren. Daarnaast kan een hond met HD ook 12 jaar worden, je zal bepaalde dingen aan moeten passen mbt je hond, maar het wil niet zeggen dat als je hond HD heeft dat dat einde verhaal is.

Grtz Pam ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:05

bij rottweilers mag een C hond (dacht ik) alleen worden gecombineerd met een A hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:13

ik ken ook wel de verhalen van 2 HD A en ED vrije honden waar een hondje uit kwam welke met 1,5 jaar oud ingeslapen is vanwege zware HD en ED

dat HD vrij,ach leuk allemaal maar garantie :n

en hoeveel mensen laten nu werkelijk hun hond rontgenen op HD,van de 18 honden die ik tot nog toe heb gehad zijn er 2 gerontgend,1 vanwege een knie operatie ooit waarbij gelijk naar de heupen gekeken werd,en nu 1 omdat die hond mank liep en zwaar HD bleek te hebben...

en de rest,wie weet zijn ze wel stokoud geworden met wat voor vorm van HD ook..

vind het fokken met vererfelijke kankergenen eigenlijk enger en slechter als fokken met een HD hond,daar kunnen ze over het algemeen nog best oud mee worden..maar die kanker :n ....

en ook bij de rottweiler zit er inmiddels zoveel kanker ingefokt :\

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 21:26

Klopt, het is iet uit te sluiten, voeding, beweging, gladde vloeren spelen ook mee, maar als het even kan zal ik daar alles aan doen, en kies ik toch liever voor een pup uit geteste (voor) ouders of waar wat van bekend is. Ik heb mijn neus iets maar dan ook echt iets te vaak gestoten door hier niet op te letten.
Naast de enorme kosten die het met zich mee heeft gebracht is het verdriet met geen pen te beschreven en elke hond teveel geweest.

Bedankt weer voor jullie linken en adressen, ga ik verder op borduren. Helaas zie ik dat veel van de sites niet meer up to date zijn of al heel lang geen nest meer hebben gehad. Behalve de link van Kimmie. Daar ga ik straks op mijn gemak eens snuffelen.

Welke gebreken zijn het meest bekend bij de Rottweiler?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:41

ik vrees kanker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:56

en knieband problemen,ook dat is gewoon vererfelijk,maar wordt geen hond op getest...dus gewoon doorgefokt met honden welke bekend zijn met knieband problemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:50

HD en ED word op getest en is wel iets waar ik zelf naar heb gekeken om risico's te beperken, hoewel je bij ED zelf ook een flinke invloed hebt (verkeerde belasting heeft veel invloed)
kanker en kniebanden is iets waar je naar kan vragen , maar is idd niet iets wat getest word geloof ik
maar een fokker die echt hart voor zijn dieren heeft zal hier zorgvuldig mee om gaan.

ik weet dat vom Erpenstein afeglopen jaar een nest heeft gehad van Eyck zijn oma, Eyck zelf is van vorig jaar
gene idee of die binnenkort weer gaan , ze hebben wel een jonge teef lopen die erg leuk is :j
Heavy's heeft ook afgelopen zomer(dacht zomer) een nest gehad
dus die zijn beiden wel actief kwa fokkerij, kwa updaten niet altijd, maar ja, druk met de honden, maar volgens mij beide wel mensen die graag bereid zijn te informeren

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:42

als ze kankergenen en slechte kniebanden zouden gaan testen blijft er geen rottweiler meer over..

en fokkers,ik geloof er geen een meer :n ,heb zoveel gezien en gehoord inmiddels,honden met CES waar vrolijk mee door gefokt wordt terwijl bekend is dat deze drager is /zijn ,fokkers welke gewoon rotte honden afleverde waarvan de kopers moeten zwijgen want dat mag vooral niet bekend worden,mwa....

nee,fokker wereldje is niet eerlijk en zuiver :n

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 21:32

Klopt, elke fokker kan sjoemelen, maar daarom is het ook niet verkeerd je goed in te lezen. Hoe schrijven de huidige eigenaren van een hond uit zon kennel over hun honden..hoe profileren zij zich op internet...je kunt tegenwoordig gelukkig wel veel vinden.
Aan de andere kant weet niet iedereen de weg naar het net te vinden, maar het grotendeel gelukkig wel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:31

mwa ik denk dat jij heel makkelijk je pup koopt bij de CES fokker...is zo weinig over te vinden op i-net...

plus iemand die juist op i-net geweldig over haar honden en pups spreekt...en de dieren zien er ook super goed uit...tja...

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:47

Tegenwoordig maakt het echt niet uit waar je je hond haalt de keuze is groter in duitsland omdat daar meer gefokt word. De vraag is eerder wat wil jij met je hond? een hond uit een werklijn of een huishond? Een werklijn uit duitsland kom je niet in als je niet eerder honden getraind hebt. De kans op een leuke hond of een betere nestkeuze heb je toch in nederland of belgie. Zelf komt mijn reu ook uit een werklijn van een belgische fokker. kwa bouw een pracht van een hond! maar van karakter zeker tot ie gepubert was een DRAAK! Maar nu is het me beste maatje en kan zeggen dat ie ook kogel voor me zou opvangen. waar ik ben wil hij zijn. echt trouw. Mocht je advies willen je mag altijd pben ik ben bekend met meerdere fokkers dus zou je kunnen doorverwijzen als je dat wil.

gr elene

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 07:09

skysar wat ik zoek staat al in het topic.

Kimmy wat is een SES fokker?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:07

CES is het zogenoemde paardenstaart syndroom, wat je vooral veel tegenkomt bij de grotere en zwaardere werkhonden. Het is een beknelling van de ruggenwervel, die een lumbosacrale pijn geeft. Je kan het een beetje vergelijken met Wobbler.

Je moet gewoon meerdere fokkers langsgaan en tuurlijk kan een fokker zich beter voordoen als dat hij in werkelijkheid is, maar dat kunnen potentiële pupkopers ook.
Want we kunnen allemaal wel roepen dat de meeste fokkers niet te vertrouwen zijn en dat ze bepaalde (erfelijke) afwijkingen in de doofpot willen stoppen. Helaas ken ik ook genoeg pupkopers die proberen er een slaatje uit te slaan. Als je onrecht aangedaan wordt, is dat voor beide kanten niet plezant.

Vraag of ze met koopovereenkomsten werken en hoe ze het oplossen mocht je hond toch evt. een erfelijke aandoening hebben.
Lees ook het evt koopcontract goed door, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Zowel verkoper als koper hebben plichten, maar een koper is ook verplicht zijn huiswerk te doen en op de hoogte te zijn van evt erfelijke afwijkingen die in dat specifieke ras voorkomen.
Mocht er iets zijn, hou je fokker op de hoogte! Leuke dingen zijn fijn om te horen, maar ook de slechte dingen moeten kenbaar gemaakt worden. Ik zeg altijd maar: " Ik heb liever dat je 10x teveel belt dan één keer te weinig, want domme vragen bestaan niet".

Ik kan er op dit moment nog weinig over zeggen, maar ik zit op dit moment in hetzelfde schuitje. De zaak loopt nog, dus kan daar nog niets over zeggen. Wel kan ik zeggen dat IK het helemaal gehad heb met pupkopers. Gewoonweg dat ze totaal niet eerlijk zijn, maar liegen en bedriegen, valsheid in geschrifte plegen, de dierenpolitie op ons af te sturen, me bestoken met Emails en zelfs doodsbedreigingen en dat is nog niet alles.
Pffffffffff.....als ik het erover heb, dan word ik witheet -:(-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:45

kimmie261 schreef:
als ze kankergenen en slechte kniebanden zouden gaan testen blijft er geen rottweiler meer over..

en fokkers,ik geloof er geen een meer :n ,heb zoveel gezien en gehoord inmiddels,honden met CES waar vrolijk mee door gefokt wordt terwijl bekend is dat deze drager is /zijn ,fokkers welke gewoon rotte honden afleverde waarvan de kopers moeten zwijgen want dat mag vooral niet bekend worden,mwa....

nee,fokker wereldje is niet eerlijk en zuiver :n

het wereldje misschien niet, maar dat is in ieder wereldje waar mensen zaken doen vrees ik :=
maar ze zijn er nog steeds, de fokkers die gaan voor gezondheid en karakter.
tis alleen wel goed zoeken en kritisch blijven. en heul veul onderzoek doen idd...want er zitten me soms potloden tussen :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:34

kamatz schreef:
Helaas ken ik ook genoeg pupkopers die proberen er een slaatje uit te slaan.

Hoe dan? Geloof het meteen hoor maar heb geen idee wat voor slaatje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:09

@Kimmie: In nagenoeg alles wat ook maar enigszins familie is van de dogachtigen, zit kanker... Echt heel triest dat het zover heeft kunnen komen, of beter gezegd, dat de fokkers het zover hebben laten komen...

En dat is dan de beste vriend van de mens die ze in zo'n voor kanker gevoelig lijf geboren laten worden...
Eigenlijk heel raar dat daar nooit op gelet is... misschien omdat het pas op latere leeftijd ontstaat?
Maar ja dat zeiden ze vroeger van HD ook, en moet je nu zien...
Zo jammer...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:57

ja zeker jammer...er wordt helemaal niet gekeken naar kanker in bloedlijnen,wordt ook niet naar gevraagd,dus we fokken maar door.

mensen staren zich ook blind op die HD en ED,terwijl daar in de meeste gevallen of nog mee te leven is,of wat aan te doen is...

er gaan zoveel honden voortijdig dood aan kanker wat er gewoon in gefokt is..is dodelijker als die HD en ED in ieder geval en toch kijkt geen koper daarnaar als ze voor een pup gaan...

vind het ook zo frappant dat er altijd zo hard geroepen wordt dat stamboomfokkers zo bezig zijn met de gezondheid van het ras...en menig ras haalt nog niet de helft van de leeftijd die ze 20 jaar hiervoor haalden..

papier is leuk,een goede fokker is super,maar garantie...nee,je koopt een levend wezen,en daar heb je geluk mee,of heel veel pech.

alleen fokkers die willens en wetens fokken met gezondheidsproblemen welke niet standaard getest worden,en zo nog meer gezondheids problemen fokken in het ras... :x ,heb er geen goed woord voor over...