Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:50

inderdaad je hebt gelijk mijn excusses

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:54

hier worden teven voor de eerste loopsheid gecastreerd...

en dominanter geworden,echt nooit wat van gemerkt ,gelukkig maar daar ze hier in een roedel leven...

en kan nou niet echt zeggen dat het castreren enig invloed heeft gehad op de groei of karakter van de teefjes :n

maar ja,ben daar dan ook helemaal niet mee bezig...

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:00

Ik heb mijn teef niet gecastreerd. Vond het niet nodig en had plannen om te fokken in de toekomst. Nou zijn we daar door omstandigheden niet mee doorgegaan maar mijn volgende hond castreer ik denk ik ook gewoon niet tenzij ik daar echt goede redenen voor heb. Ik ben niet zo van aan een dier iets veranderen wanneer dat niet nodig is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:02

Je kunt niet zeggen dat het wel/geen invloed heeft gehad op groei of karakter omdat je helemaal niet weet wat zo'n dier zonder de operatie geweest was.

Ik ben groot tegenstander van castratie, sowieso. Imo alleen castreren wanneer medisch noodzakelijk. En zeker niet castreren wanneer ze zo jong zijn, dat is absoluut niet goed voor een hond :n Ik snap niet waarom mensen altijd willen snijden in een gezonde hond.

Als je geen loopsheden en die ellende wil, neem een reu. Als je geen gezeik wil tijdens loopsheden, geef je reu opvoeding of neem een teef. Heb je in allebei geen zin? Neem geen hond.

Hhilde

Re: Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:07

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:07

ik heb mijn oude herder teef ook laten castreren. Ze was toen een jaar of 6.
In eerste instantie had ik het niet gedaan, omdat het een hele mooie herder was en ik misschien nog ooit eens pups bij dr wilde.
Maar toen ze zo'n 6 jaar oud was, werd ze wel erg vaak loops; echt om de 2 maanden was ze loops. en net als jouw ene hond was ze echt heel erg loops; dus idd constant naar buiten willen om reutjes op te zoeken. Mij was verteld dat ineens sterk onregelmatige loopsheid een voorbode van een baarmoederontsteking kan zijn, dus is ze dus voor castratie bij de da geweest.
Echt super aanleg om dik te worden kreeg ze er niet door. Ze kreeg wel ietsje minder omdat ze wel iets zwaarder werd, maar hebben echt niet rigoreus in de hoeveelheid voer moeten gaan hakken. Vachtproblemen heeft ze er ook nooit van gehad. En ook mijn hond was vrij dominant; dit werd zeker niet erger. Had eerder het idee dat ze wat milder was geworden zelfs. Incontinentie ook geen last van gehad.
Ze is uiteindelijk 13 jaar geworden, geen slechte leeftijd voor een herder.

edit: overigens; mocht ik sowieso geen pups gewilt hebben, had ik sowieso gewacht tot ze minstens 18 maanden was geweest....liever nog iets langer eigenlijk. Persoonlijk zou ik nooit een hond jonger dan een jaar laten castreren, laat staan a;l met 5,5 maand
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 20-09-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:13

waarom een hond loops laten worden met alle risico's van dien ( baarmoeder ontsteking,mamma tumoren om nog maar over schijnzwangerschappen te zwijgen) ??

en iemand kan er weet ik wat voor verstand van hebben,ik castreer nu zo'n 20 jaar de teven ( als pup voor de eerste loopsheid,krijg ik ze ongecastreerd gaat per direct het mes erin zodra de hond 1 poot in huis zet)en geen problemen mee gehad en om nu te zeggen dat het zielige kleine onvolgoeide hondjes zijn,neu...geloof het niet...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:20

Heb je het linkje gelezen? Er zitten risicos aan niet castreren, maar er zitten er veel meer aan wel castreren. Mijn hond, een ongecastreerde reu van 9 jaar oud heeft naast een maagtorsie nog nooit wat gehad. Waarom snijden in een gezond lijf?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:22

omdat als je niet wil fokken het laten zitten van de baarmoeder de hond zieker kan maken als zonder de baarmoeder/eierstokken...

en nee linkje niet gelezen,het boeit me ook helemaal niets wat mensen schrijven,mijn ervaring is uitstekend te noemen met gecastreerde teven en zal dus uit eigen ervaring de pup die hier nu is gekomen weer voor de eerste loopsheid castreren,zie geen enkele reden om haar loops te moeten laten worden,met iedere keer een schijnzangerschap,of risicos' op mamatumoren in de toekomst omdat castreren zogenaamd slecht zou zijn...

gekke is dat ook alleen bij honden zo overdreven anti gedaan wordt,hengsten worden zonder pardon gecastreerd,bij katten en konijnen wordt het toegejuicht,maar een hond,ojee,wat een problemen zijn er dan allemaal.. :roll:

pff...eruit die handel..

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:29

kimmie261 schreef:
omdat als je niet wil fokken het laten zitten van de baarmoeder de hond zieker kan maken als zonder de baarmoeder/eierstokken...

en nee linkje niet gelezen,het boeit me ook helemaal niets wat mensen schrijven,mijn ervaring is uitstekend te noemen met gecastreerde teven en zal dus uit eigen ervaring de pup die hier nu is gekomen weer voor de eerste loopsheid castreren,zie geen enkele reden om haar loops te moeten laten worden,met iedere keer een schijnzangerschap,of risicos' op mamatumoren in de toekomst omdat castreren zogenaamd slecht zou zijn...

gekke is dat ook alleen bij honden zo overdreven anti gedaan wordt,hengsten worden zonder pardon gecastreerd,bij katten en konijnen wordt het toegejuicht,maar een hond,ojee,wat een problemen zijn er dan allemaal.. :roll:

pff...eruit die handel..

_/-\o_ _/-\o_ helemaal mee eens!

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:31

Ik laat geen enkel dier van mij zomaar castreren hoor.. :roll:
Mijn poezen waren al gecastreerd toen ze hier kwamen maar omdat je bij die twee ongewenste zwangerschap anders moeilijk tegen kan houden zou dat ook wel nodig geweest zijn. Maar zomaar castreren gaat er bij mij niet in. Diertjes blijven lekker intact zoals ze geboren zijn en dus horen te zijn. +:)+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:33

Hhilde schreef:
Je kunt niet zeggen dat het wel/geen invloed heeft gehad op groei of karakter omdat je helemaal niet weet wat zo'n dier zonder de operatie geweest was.

Op 1 na zijn al onze honden op latere leeftijd (tussen 2 en 6 jaar) gecastreerd en allen zijn ze vwb uiterlijk hetzelfde gebleven, maar vwb karakter ten positieve veranderd (wat milder en stabieler).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:33

De kans is zo om en nabij de 25% dat een teef op latere leeftijd een baarmoederontsteking krijgt. Dan wordt ze zwaar ziek en als ze het overleeft mag de baarmoeder er tijdens een risicovolle operatie alsnog uit (kans dat pus lekt in de buikholte). Ik vind die kans te groot om te verwaarlozen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:37

ja, wij hebben ervoor gekozen onze teef te laten castreren.
en dat op latere leeftijd, 5 jaar namelijk..
wij hebben haar opgehaald toen ze 4 jaar oud was, en na twee keer loops te zijn geweest hebben wij besloten haar te laten helpen..
zij had namelijk enorm last van schijnzwangerschappen, zo erg dat ze gewoon niet meer at! ook de troep, en het ongemak van een grote loopse hond in een berging bah!
tijdens de operatie is gebleken dat we maar net op tijd waren, ze had namelijk al een helemaal ontstoken baarmoeder. alles is er dus ook gelijk uitgehaald..
het risico op ontstekingen, en het risico van de narcose, ik maak me daar niet zo druk om.. onze hond liep de volgende dag alweer helemaal vrolijk rond en heeft geen ongemakken gehad na de operatie..
ik zou er zeker voor kiezen gewoon te laten helpen, de kans op kanker ed. is een stuk kleiner

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:41

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:43

dus ook een hengst niet ruinen,en poezen niet castreren maar wel buiten laten lopen??

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:44

Neej schreef:
dancertje schreef:
even een correctie eierstokken worden afgebonden en eruit gehaald ben paraveterinair en zie de operatie heel vaak.

Wat bij ons wordt aangeraden is gewoon voor de dikheid minder te gaan voeren omdat je hond minder nodig heeft.
dus zeg zo'n 3/4 van het voer dat je normaal geeft

Als jij zelf paraveterinair bent zou je dus ook het verschil moeten kennen tussen steriliseren en castreren. Wat in de volksmond steriliseren heet bij een teef, is inderdaad effectief vaak een volledige castratie, verwijdering van interne voortplantingsorganen. Een ECHTE sterilisatie is enkel het afbinden van de eileiders :) Een ECHT gesteriliseerde teef zal ook nog gewoon loops worden, een gecastreerde teef niet meer :)

In welke kliniek wordt een teef nou nog gesteriliseerd? In de volksmond word het inderdaad overal zo genoemd maar ik kan me zo geen kliniek voor de geest halen die ook nog daadwerkelijk steriliseren. Als de TS haar hond naar de dierenarts brengt voor een sterilisatie zal die gewoon gecastreerd worden. Ik ben zelf ook paraveterinair en wij verwijderen de baarmoeder alleen als deze afwijkend is, anders blijft die mooi zitten. Ik zou bij een hond die zwaarder is dan 10 kg zeker voor een laparoscopische sterilisatie gaan, de voordelen van deze operatie zijn groot ten opzichte van steriliseren/castreren op de traditionele manier. Verder raden wij aan om voor de eerste loopsheid te laten steriliseren, maar tussen de 1e en 2e loopsheid laten helpen heeft weinig extra kans op tumoren op latere leeftijd. Vachtverandering is nooit wetenschappelijk bewezen dat dit door castratie veroorzaakt wordt. Ik vind dat persoonlijk ook altijd maar een suffe reden, wat is belangrijker, de gezondheid van je hond, of de vacht die heel misschien iets veranderd.

Iris82: Hoe kom jij aan de 25% kans op baarmoederontsteking?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:46

Ooit een pyometra gezien? Een baarmoederontsteking dus, gesloten of open, is echt heel goor en het maakt je hond zo ziek. Waarom niet je hond laat helpen als je niet gaat fokken?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:46

kimmie261 schreef:
dus ook een hengst niet ruinen,en poezen niet castreren maar wel buiten laten lopen??

Open een topic daarover dan zullen we het daar over hebben okay?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:48

xx_Horsiex schreef:
Ooit een pyometra gezien? Een baarmoederontsteking dus, gesloten of open, is echt heel goor en het maakt je hond zo ziek. Waarom niet je hond laat helpen als je niet gaat fokken?

Omdat (en nu quote ik uit de link):
Citaat:
Voor teven ligt het ingewikkelder. Soms houden de zaken elkaar daar enigszins in balans, mits er wordt uitgegaan van een gezonde hond.

Positieve kanten:
-Wanneer voor de 2,5 jaar gecastreerd wordt, wordt het risico op mammatumoren aanzienlijk verkleind.
-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
-Het risico op fistels wordt kleiner.
-Het (zeer kleine, namelijk minder dan 0,5%) risico op blaas- baarmoeder- en eierstokkanker, verdwijnt.

Negatieve kanten:
-Castratie voor het eerste levensjaar vergroot de kans op botkanker aanzienlijk. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Vergroot het risico op miltproblemen met een factor van 2.2 en hartproblemen met een factor van 5 of meer. Het betreft hier hemangiosarcoma. Deze vrij veel voorkomende kankersoorten zijn in meerdere rassen een van de grootste doodsoorzaken.
-Verdrievoudigt het risico op vertraagde schildklierwerking.
-Vergroot het risico op overgewicht met een factor 1.6 – 2.
-Veroorzaakt ‘castratie-incontinentie’ bij 4-20% van de teven.
-Verergert het risico op chronische blaasproblemen en –ontstekingen met een factor 3-4.
-Vergroot het risico op vulva-problemen als infecties, met name bij teven die voor de eerste loopsheid zijn gecastreerd.
-Verdubbelt het (kleine, namelijk kleiner dan 1%) risico op tumoren in de urinewegen.
-Vergroot het risico op botproblemen.
-Vergroot het risico op ent-reacties.

Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.

Het volledige rapport is hier te vinden:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:50

Thirty schreef:
kimmie261 schreef:

Open een topic daarover dan zullen we het daar over hebben okay?

waarom wordt er bij een hond zo moeilijk gedaan en bij andere dieren niet?

waarom is bij een hond castreren snijden in een gezond lijf,en vooral not done,en een hengst moet zo snel mogelijk het zaakie eraf,is ook snijden in een gezond lijf....

dat snap ik gewoon niet,nou ja,laat ik zo zeggen,hier gaat de boel bij teven eruit voor de eerste loopsheid,en reuen mogen wat mij betreft vol blijven,die castreer ik niet zo heel snel,maar teven,zie meer voordelen als nadelen...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:52

Alle 'nadelen' die jij noemt komen én niet zo vaak voor en vind ik niet belangrijker (zoals waterdichte vacht) dan alle voordelen.

Ik ben een groooooot voorstander voor castreren, van zowel de teef als de reu. Niet alleen om medische redenen, maar om 'ongelukjes' te voorkomen. Er zijn helaas genoeg volle asielen door deze ongelukjes, of mensen die het leuk leken, maar vervolgens de pups niet kwijt konden.

Tenzij de hond een stamboom heeft en je hebt de intentie om er mee te gaan fokken, zou ik alle honden ten alle tijde castreren, indien dit medisch gezien mogelijk is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:53

Omdat dat niet te vergelijken valt. Katten lopen vaak buiten en ivm ongewenste nestjes is het dus noodzakelijk je kat teaten castreren. Hengsten zijn vaak moeilijk te stallen wanneer ze hengst zijn. Wmb lekker hengst laten als dat kan.

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:56

Ik zou ook kiezen voor het castreren van de hond, maar dan tussen de eerste en tweede loopsheid. Ook dan is de kans op melkkliertumoren aanzienlijk verkleind. Over het algemeen worden alleen de eierstokken bij een teefje verwijderd en alleen de baarmoeder als deze er afwijkend uitziet. Als de hond gecastreerd is dan heb je idd zeker veel minder kans/tot geen kans op een baarmoederontsteking op latere leeftijd.
Incontinentie komt voor, maar als je kijkt naar hoeveel wel dit probleem krijgen als gevolg van de castratie en hoeveel niet valt dit in het niets.
Voor de hond is het een stuk prettiger dan elke keer al die gierende hormonen door het lijf en tegenwoordig zijn er hele veilige narcose middelen en zeker een jonge gezonde hond zal hier weinig last van hebben. Risico's zijn altijd aanwezig.
Bij ons mogen de honden of ze nu wel of niet via een kijkoperatie zijn gesteriliseerd gewoon een paar uur later naar huis, maar een kijkoperatie is idd aanzienlijk duurder als een 'standaard' castratie en heeft alleen als voordelen dat je hierbij 2 kleine sneetjes hebt ipv 1 wat grotere en dat er met steriel instrumentarium de buik in wordt gegaan ipv met de handen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:57

Leffroi schreef:
Ik ben een groooooot voorstander voor castreren, van zowel de teef als de reu. Niet alleen om medische redenen, maar om 'ongelukjes' te voorkomen. Er zijn helaas genoeg volle asielen door deze ongelukjes, of mensen die het leuk leken, maar vervolgens de pups niet kwijt konden.

Wtf? Dan ben je sowieso al behoorlijk achterlijk bezig. Ongelukjes. Ongelukjes kunnen met alle gemak voorkomen worden. Ik heb een volle reu en die heeft nog nooit de káns gehad uberhaupt te dekken. Beter nog, ik lijn hem aan als ik een loopse teef zie of hoor dat het er een is. Nog beter, mijn reu kan in een huis leven met meerdere loopse teven. Kwestie van scheiden en apart uitlaten. Ze zijn hier nog nooit ontsnapt of bij elkaar terecht gekomen.