Castratenvacht. Geen doorkomen aan. Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:49

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:49

Geen idee hl, maar het lijkt mij geen goed plan omdat die testosteron juist weg moest ivm die ernstig vergrootte prostaat. Denk dat je dan dat probleem weer krijgt.

Mazzeltje, ik vrees dat ie dan iig gaat vervilten. Maarruh jij bent dus trimmer. Hoe los jij het op als je niet scheert? Welk materiaal gebruik jij als trimmer in een dergelijk geval? Kun je ook met de schaar/knippend uitdunnen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:50

liljebo schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ontwollen bij een trimmer? Als dat niet meer lukt, afscheren en dan op regelmatige basis laten uitdunnen door de trimmer, doen ze ook bij oa golden retrievers met dikke vacht.

Hoe doen zij het uitdunnen eigenlijk? Dat zou je toch zelf ook moeten kunnen? Zou hier in de wijde omtrek geen trimmer weten. Denk dat die meer in de grotere steden zitten.

Dat weet ik helaas niet! Wij laten onze hond altijd doen bij de trimmer :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:50

chocobroodje schreef:
Deze bedoelde ik. Dit gebruiken trimmers ook. Ook als de vacht nu al te ver is werkt dit erg goed om te voorkomen dat het weer op dit punt uitdraait.
http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com ... =&pagenr=1

Klinkt op zich goed, vooropgesteld dat ze in zweden leveren. Wat is het verschil eigenlijk tussen deze en de furminator?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:53

liljebo schreef:
Geen idee hl, maar het lijkt mij geen goed plan omdat die testosteron juist weg moest ivm die ernstig vergrootte prostaat. Denk dat je dan dat probleem weer krijgt.

Sorry, lezen is een vak. Midden in de nacht gaat me dat minder goed af. Heeft de DA geen tip voor je?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:54

(als je die graag wilt en niet te leveren is bij jullie, wil ik hem wel voor je hier bestellen en opsturen?!)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:55

Dit zijn vrij scherpe mesjes die als het ware door de klit snijden. Maar door de vorm blijft al het losse haar er ook achter hangen. Volgens mij zit het verschil in de vorm van de hark en de iets ruimere tanden (bij deze dan ze hebben tig soorten voor alle soorten vacht). Ik en puk vonden hem erg fijn iig. Heb er ook lang over gedaan om de ideale kam te vinden voor hem.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:56

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:57

liljebo schreef:

Mazzeltje, ik vrees dat ie dan iig gaat vervilten. Maarruh jij bent dus trimmer. Hoe los jij het op als je niet scheert? Welk materiaal gebruik jij als trimmer in een dergelijk geval? Kun je ook met de schaar/knippend uitdunnen?

Kan met een effileerschaar, maar daar moet je toch ook wel handigheid in hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:58

Ik zal de d.a. inderdaad eens vragen. Die woont hier toch bijna in gezien ik al een tijd aan het sukkelen ben met de paarden.

Chocobroodje, ok, bedankt. Het zou het proberen waard zijn. Heb eens een mail gestuurd om te kijken of ze hier leveren. Anders zou het idd via via moeten worden gedaan, maar dat is vaak lastig (en je betaalt dubbele leveringskosten...overheen te komen, maar toch jammer)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:59

mazzeltje schreef:
liljebo schreef:

Kan met een effileerschaar, maar daar moet je toch ook wel handigheid in hebben.

Online cursus O:)

Heb wel een blauwe maandag, honderd jaar geleden, voor kapster geleerd. Zou dat kunnen helpen?

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:59

Een furminator heeft de tandjes veeeeeel te dicht op elkaar staan voor een Hovawart, doet vreselijk zeer.
Kun je beter bovenstaande klittenkam gebruiken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:08

Kijk... dat verklaart dus heel erg veel. Ik heb dus idd een mail gestuurd naar dat bedrijf met de vraag of ze hier leveren. Kwam op mij wel over als iets wat ik wel eens kan proberen. (en wat knipwerk wat niet meteen heel erg in het oog valt O:) )

mazzeltje

Re: Castratenvacht. Geen doorkomen aan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:12

Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:15

Thanx... ben goed geholpen voor nu. Als ik de betreffende kam niet kan bestellen van hier uit, zal ik kijken of ik hem hier kan vinden of via via kan kopen. Verder schaar erbij en desnoods efileerschaar. Hoeft er voor mij niet prachtig uit te zien, als zijn vacht maar onder controle komt.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:17

Onze Border reu heeft ook een gigantische krulkont en heb daar ook een hele tijd mee met m'n handen in het haar gezeten. Tot ik op een dag bij de paarden op de wei was de klitten uit de manen aan het halen was met een beetje Cowboy Magic...

En ja, onze hond heeft nu ook een Cowboymagic-kont ;)...

Doe een beetje CM in mijn handen, masseer dit uit over zijn kont even een beetje laten intrekken en ik vlieg er daarna doorheen met m'n borstel... Ipv dat ik minimaal 3 kwartier aan het aanmodderen was, een hond die het echt niets vond om geborsteld te worden en het na een uur weer terug begon te krullen en klitten zijn we nu in 5/10 minuten klaar en blijft het ook 1 tot 3 dagen mooi zonder te krullen en klitten.
En ook de hond vind het een stuk fijner. Ipv zich te verstoppen als hij me aan ziet komen met de borstel blijft hij nu gewoon netjes staan...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:18

....precies waar ik ook aan zat te denken!.....ben benieuwd....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:25

hej.... dat is ook nog een topidee! Het moet wel cowboy magic zijn (heb hier nog een manen-ontklitter liggen, maar is misschien niet hetzelfde)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:28

Sorry dat ik het zo zeg, maar als je man werkelijk zoveel van zijn hond houdt, dan ook wel kaal, hoor !

Desnoods geef je hem het zakje met haar om mee te knuffelen :D

Of ben ik nou weer te nuchter ?

taff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:30

hoi ik meld mij niet zo vaak.
ik ben 30 jaar trimmer geweest.
het boven staande harkje met messen van hierboven is denk ik voor jou de beste oplossing.
het is de manier van werken met zo'n apparaat.
begin op de rug, vouw het haar naar boven zodat je een streep huid ziet.
dan borstel je met kleine stukjes steeds een plukje van het omhoog staande haar mee naar beneden,altijd met de haar richting mee.
het is belangrijk met een hand het haar strak te houden en kleine stukjes haar te werken.
het is wat moeilijk uit te leggen.
het belang rijkste is
1 huid strak houden
2 vanaf de wortel kleine plukjes er bij nemen.
3 harkje met messen die trekt minder en snijdt meer.
4 probeer met een rollende pols beweging de hark door de vacht te laten gaan niet treken maar aflaten rollen (?) moeilijk om uit te leggen.
5 kom je er niet door neem een kleiner plukje haar.
veel oefenen en geduld ga er maar rustig 4 uur voor zitten of elke dag een klein stukje.
de broek(kont) is het vervelendste plekje is de bos haar te dik eerst met een efileer schaar uitdunnen .
hoop de dit wat goed is uit geslecht.
anders hoor ik het wel.
gr
Taff

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:34

Ik zelf ben voor de paarden altijd al een CM-fan geweest dus hier nooit gekeken met een evt. andere ontklitter @ liljebo

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:38

Shirley schreef:
Sorry dat ik het zo zeg, maar als je man werkelijk zoveel van zijn hond houdt, dan ook wel kaal, hoor !

Desnoods geef je hem het zakje met haar om mee te knuffelen :D

Of ben ik nou weer te nuchter ?

_O- _O- _O- Mannen zijn gewoon gecompliceerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:40

taff schreef:
hoi ik meld mij niet zo vaak.
ik ben 30 jaar trimmer geweest.
het boven staande harkje met messen van hierboven is denk ik voor jou de beste oplossing.
het is de manier van werken met zo'n apparaat.
begin op de rug, vouw het haar naar boven zodat je een streep huid ziet.
dan borstel je met kleine stukjes steeds een plukje van het omhoog staande haar mee naar beneden,altijd met de haar richting mee.
het is belangrijk met een hand het haar strak te houden en kleine stukjes haar te werken.
het is wat moeilijk uit te leggen.
het belang rijkste is
1 huid strak houden
2 vanaf de wortel kleine plukjes er bij nemen.
3 harkje met messen die trekt minder en snijdt meer.
4 probeer met een rollende pols beweging de hark door de vacht te laten gaan niet treken maar aflaten rollen (?) moeilijk om uit te leggen.
5 kom je er niet door neem een kleiner plukje haar.
veel oefenen en geduld ga er maar rustig 4 uur voor zitten of elke dag een klein stukje.
de broek(kont) is het vervelendste plekje is de bos haar te dik eerst met een efileer schaar uitdunnen .
hoop de dit wat goed is uit geslecht.
anders hoor ik het wel.
gr
Taff

Bedankt voor je uitleg. Het meeste deed ik al, maar het rollen nog niet. Idd nam ik elke dag een stukje. Eerst uitdrunnen met de efileerschaar wil ik idd gaan doen. Hoeft niet mooi te zijn. (ik ben natuurlijk geen trimmer) als het maar werkt. Idd ga ik achter dat harkje aan en dan evt nog in combi met antiklit/cowboy magic. Dan moet het toch lukken, nietwaar???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:40

Mijn teefje is met een dikke, lange vacht ook echt een klitten-koningin.
En ze is heel erg gevoelig. Dus trekken met een harkje gaat gepaard met keihard gillen en piepen.
Dat doe ik haar niet meer aan....

Ik gebruik bij ernstige klitten nu gewoon mijn effileerschaar.
Verticaal inknippen en dan is de klit er zó uit te borstelen. :j

Cowboy magic doet ook wonderen... Ik gebruik het áltijd. Blijft het lekker lang klittenvrij van!

En ik was ze nu ook wat vaker (eens in de 1,5 á 2 maanden). Want na gebruik van de conditioner is het in de weken daarna echt een stuk makkelijker te borstelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:42

Top Femke... bedankt voor het meedenken

Ik ga dus achter die efileerschaar aan, kijk evt wat daarbij he t beste gereedschap is (geen idee hoe onze hond op het harkje reageert, maar het is bepaald niet onbetaalbaar dus een poging waard= en ga met CM aan de slag. Moet toch lukken dan

Hartstikke fijn, zoveel mensen die actief meedenken en met tips komen. Ik zie weer licht aan het eind van de tunnel. :)