2 egeltjes in onze tuin, de kleinste gefilmd, zo mooi! <3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2 egeltjes in onze tuin, de kleinste gefilmd, zo mooi! <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:13

Een gekookt eitje vinden ze ook erg lekker en met mate rozijntjes ook. Wij hebben ook veel egels in de tuin, sommige komen zelfs naar je toe gelopen. Meestal zijn dit de kleintjes. Ik raak ze nooit aan, tenzij ze in de problemen zitten. Kattenvoer kun je geven, maar is eigenlijk te zout.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:04

Ik weet dat je aan witbuikegels beter geen rozijnen kunt geven want ze zijn toxisch en ze kunnen er in stikken, hoe dat met wilde egels zit weet ik niet :) kattenvoer is geen probleem om te geven trouwens. Dat krijgen ze bij de opvang ook.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:06

Oh super gaaf! :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:10

Wat leuk die egeltjes in je tuin, misschien gaan ze bij jullie overwinteren.

De meeste egels die je normaal tegenkomt zijn plat gereden egels, vind ik altijd zo triest het zijn zulke leuke beestjes.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:29

Oke, dus voor zekerheid geen krentjes geven?
Ik zie dat er een zak kattenvoer op tafel staat en wij hebben geen katten maar honden,
ik neem aan dat dit voor de egels is dus? :P

Wij wonen aan het einde van een dood lopende straat met veel land om ons heen dus veel kans om plat gereden te worden hebben ze niet gelukkig :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:38

Als ze inmiddels lekker zijn gaan slapen zal het we meevallen met de onrust, maar normaal gesproken moet je wel alarm slaan als ze zo overdag aan het rondbanjeren zijn. Ik zie in het filmpje alleen maar jonge egel(s) of heb je alleen het kleintje gefilmd? :)

Beter niet meer zomaar optillen de volgende keer maar ik geef toe dat ze heel schattig zijn en dat het moeilijk is ze te laten ;) ze zien er overigens prima uit, hoor. Die ene die je in je handen had kijkt ook helder en nieuwsgierig uit zijn oogjes. Niet alle egels rollen zich op uit zelfverdediging, soms rollen ze zich pas op omdat ze nare ervaringen achter de rug hebben, maar bij anderen zit het er gewoon in gebakken. Twee van de kleintjes die al van heel kleins af aan bij ons in de opvang zitten, en dus nog maar weinig engs hebben meegemaakt, zijn de grootste krengen die je je maar kunt bedenken! Als je niet oppas hangen ze in je hand, neus of knie.. :D en die twee zijn er een mooi voorbeeld van hoe egels wilde dieren blijven en niet gemaakt zijn om mee te knuffelen. Ik maak me vanwege hun karaktertjes dan ook geen zorgen of ze het straks in het wil wel zullen redden.

Ik zie hier meerdere reacties staan over parasieten. Egels hebben inderdaad vaak vlooien en die kunnen wel overslaan op je hond of kat, maar als er geen direct contact is geweest gaat dat echt niet snel. Je hebt veel meer kans dat je hond vlooien krijgt van een andere hond dan van een egel. Teken moet je laten zitten. Gevaarlijk zijn ze niet, ze laten vanzelf los. Een teek uittrekken is een pijnlijke en dus stressvolle gebeurtenis en hoewel het goed bedoeld is doet het meer kwaad dan goed. Egels hebben vaak (net als alle dieren die in aanraking komen met de grond) worminfecties. Die kunnen alleen met injecties bestreden worden. Maar als een egel gezond en op conditie is zal hij weinig last ondervinden van welk ongedierte dan ook. Niks aan doen dus :)
Alleen bij verzwakte dieren slaan parasieten vaak hun slag waardoor het dier nog meer verzwakt. Zo'n egel kan je het beste direct naar een egelopvang brengen. Die zitten verspreid door het hele land en daar hee hij de beste kans van overleven.

Edit: ooh, ik lees nu net in je titel dat je alleen de kleinste hebt gefilmd 8)7

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 15:44

Er zijn nou 2 kleintjes! Zo lief!
We pakken ze ook zeker niet meer zo op hoor ;)

Ze zitten nu lekker van de zachte kattenbrokjes te eten dat vinden ze echt super lekker!

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 15:59

We gaan de 2 kleine egeltjes toch naar de egel opvang brengen..
Vanacht was het echt koud en 1tje lag al op het gras, ze zijn toch niet sterk genoeg voor de winter.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:01

wat een leuke film...die wil ik ook wel in de tuin!!