Wat te doen met giftig aquariumwater?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:21

Wat een leuk forum is dit toch, je komt de meest vreemde vragen tegen. :+

Ik heb al even op het kogelvissenforum gesnuffeld, nooit geweten dat er zoveeel verschillende kogelvissen waren.
Weer wat geleerd! :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:23

Caira schreef:
kogelvis gif is HEEL erg giftig, dus ook bij verdunning. lastig zoiets hoor.

Ok dat wist ik niet. Dan zou ik inderdaad met een instantie als 't RIVM/dierentuin contact opnemen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:31

nynke55 schreef:

Haha eens. Ik heb hier ook geen verstand van, maar ben zeer benieuwd wat je er mee zou moeten doen.
Ben blij dat je het niet door de gootsteen spoelt, sommige mensen denken dat je alles maar door het riool kunt gooien.. Kattengrit.. Frituurolie.. Pyamabroeken..

orkaan

Re: Wat te doen met giftig aquariumwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:39

@figaro...ja idd..ik werk zelf op een lab en daar zijn hele strenge regels wat wel/niet door de gootsteen kan mag..(hielden mensen zich daar thuis ook maar aan...dat scheelt jaarlijks miljoenen aan waterzuiveringskosten

En chemicalien verzamelen we sowieso al apart en micro-organismen autoclaveren we eerst nog eens zodat ze iig dood zijn

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:52

Figaro schreef:
nynke55 schreef:

Haha eens. Ik heb hier ook geen verstand van, maar ben zeer benieuwd wat je er mee zou moeten doen.
Ben blij dat je het niet door de gootsteen spoelt, sommige mensen denken dat je alles maar door het riool kunt gooien.. Kattengrit.. Frituurolie.. Pyamabroeken..

Hoe doe je dat: pyamabroeken door de gootsteen? :D

Maar hier gaat ook niks door de gootsteen wat er niet hoort. Vaak gaat ook het vuile dweilwater gewoon over de stoep.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:56

nynke55 schreef:
.

Toevallig laatst bij ons in de gemeente eea vastgelopen door een pyjamabroek.. Niet door de gootsteen gespoeld neem ik aan, maar wel op een andere manier in het riool terecht gekomen (wc, put?)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:02

nynke55 schreef:

Met veeel geduld denk ik :D

Maargoed, het is inderdaad te gek wat mensen allemaal weggooien via de gootsteen, goed dat de TS zich hier wel bewust van is. Ik denk dat je behoorlijk ziek kunt worden als je dit water binnenkrijgt terwijl er nog deeltjes van het sterke gif in zitten. Ben wel heel benieuwd wat nu uiteindelijk de oplossing zal worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:06

Netjes dat je je daar over gaat informeren. Ik zou even contact leggen met een Dierentuin die een Aquarium heeft.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:28

@Cassidy het ene aquarium is het andere nog niet. TS moet informeren bij de overheid die zijn de enige die je echt betrouwbaar advies kunnen geven

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:58

studiemiep schreef:
wat voor een kogelvis heb je eigenlijk? (heb je een tetraodon achtige?) niet iedere kogelvis is even giftig namelijk

Het is een Tetraodon Turgidus :)
Dit is hem, maar dan in de tijd dat hij nog leefde :Y)
Afbeelding

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:29

hij is mooi:-) maar nu wel morgen als de bliksem RIVM bellen (mocht het niet het juiste contact punt zijn die weten vast wel waar je moet zijn..maar ik ben er van overtuigd dat het RIVM je zeker wel een juist antwoord kan geven hoe en wat met vis en water). Laat je ons nog weten wat het advies was?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 02:25

Ik ga morgen het RIVM bellen :j En ik zal laten weten wat ze hebben gezegd. Altijd handig mocht er ooit iemand zijn met hetzelfde probleem :')

Ben niet onervaren met kogelvissen, word regelmatig gebeld en gemaild met vragen zelfs door mensen uit Frankrijk, heb rond de 30 kogelvissen gehad in totaal, paar verschillende soorten, heb als eerste in Nederland een bepaalde kogelvis gekweekt...

Maar dit... Heb geen idee wat te doen :=

Het aquarium is goed afgesloten, weet niet of het gevaarlijk is als het water verdampt, dus voor de zekerheid ook de temperatuur op de kamer waar hij staat goed laag... En er zo min mogelijk komen tot het wegkan, niet alleen voor evt. gevaar, maar ook omdat het er gewoon ranzig uitziet :r

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:47

Ben blij dat je het niet door de gootsteen spoelt, sommige mensen denken dat je alles maar door het riool kunt gooien.. Kattengrit.. Frituurolie.. Pyamabroeken..[/quote]

Nee, bloemkool. Hebben mijn buren een keer gedaan. Is ook heel intelligent en vooral praktisch. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:09

Misschien een stom antwoord, maar midden op zee? Is het vis die in de Noordzee voor komt? Dan gaan ze daar vast ook weleens dood en komt het dus ook in het zeewater terecht.
Maar ja, dan zou ik het niet aan het strand doen en moet je dus met een bootje een flink eind het water op :+

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:03

@Cayenne...die kogelvis is tropisch:-) maar ik denk dat als zo'n beest dood gaat dat alles zo ver wordt verdund dat het niet meer uitmaakt (maar in een aquarium van pakweg 150 liter?....is die verdunning niet zo groot...) en wellicht wordt zo'n kogelvis wel door andere vissen/dieren gegeten die immuun voor het gif zijn?

heb echt geen flauw idee :Y)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:28

Hoe staat het eigenlijk met de vissen die erbij zaten? Of leefde hij in zijn eentje?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:39

Cayenne schreef:
Misschien een stom antwoord, maar midden op zee? Is het vis die in de Noordzee voor komt? Dan gaan ze daar vast ook weleens dood en komt het dus ook in het zeewater terecht.
Maar ja, dan zou ik het niet aan het strand doen en moet je dus met een bootje een flink eind het water op :+

Hoe wou je dat voor elkaar krijgen? :') :+

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:52

Handling: Do not breathe dust, mist, or vapor. Do not get in eyes, on skin, or on clothing. Use only in a chemical fume hood.
Storage: Store in a cool, dry place. Store in a tightly closed container. (https://fscimage.fishersci.com/msds/01139.htm)
absoluut het water dus ook niet aanraken ;)
dat je de verwarming uit hebt gezet is dus ook een goede zet geweest.
als je het raam niet open hebt(gehad) ook even oppassen met het binnengaan in de kamer ;) meer info enz in ook nog in de link te vinden ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:44

Nou, we wouden vandaag wat gaan rondbelle naar advies, eerst de gemeente gebeld en daarna moesten we plots weg... Morgen dus het RIVM bellen :)

Het advies van de gemeente is; Gewoon door de wc spoelen |o

Er extra bij vermelden dat kogelvissen heel giftig zijn maakte niks uit, niemand die er achter komt dat wij dat gedaan hebben zeggen ze.... :oo

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:46

Zo! Dat is wel heel erg onverantwoordelijk! En dat moet dan een gemeente runnen.... 8)7

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:49

Je kunt ook informeren bij dierenartsenpraktijken, reptielenhuizen of chemische laborataria bij jouw in de buurt. Wellicht weten zij iets?

Wat absurd van de gemeente zeg!

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:55

Jeetje inderdaad.. nou snap ik ook hoe die pyjamabroek erin komt hihi..

"Mag ik mijn pyjamabroek door de wc spoelen?' Ja hoor meneer/mevrouw ze weten dan toch niet van wie die af komt."

:+

Morgenvroeg even belletje naar Burgers Zoo wellicht??

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:55

@daphne dat had ik al voorspeld dat de gemeente niet weet hoe of wat met gifstoffen....

(wel schandelijk dat ze dit advies geven, ipv te zeggen mevrouw wij weten het niet maar u kunt het beste dit/daar informeren of wij gaan het voor u uitzoeken, doet u vooral even helemaal niets met het water/vis totdat er meer duidelijkheid is...)

Ik had gezegd wil best een schepje aquarium water in uw kopje koffie doen als het toch allemaal niet uitmaakt..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:01

dierentuinen of dat soort bedrijven met aquariums afbellen

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:19

Wat een rare reactie van de gemeente. :')

Probeer deze mensen eens, hebben super veel verstand van vissen e.d. (alles wat ik er niet, van weet zeg maar)
Fish Life, Eibergen Succes en voor mij de tip om dus nooit een kogelvis aan te schaffen, ondanks dat ze werkelijk prachtig zijn.