Tweede parkiet aanschaffen: hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:00

Anoniem schreef:
Oké.. Een papegaaienkooi zal me in ieder geval niet lukken, maar een maatje in ieder geval. Een jonge of oudere erbij zoeken?

Je hebt ook een kleinere variant op de papegaaienkooi hoor :+ Die van mij is 1 meter hoog en 80 cm breed geloof ik. Valt erg mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:01

Cayenne schreef:
Anoniem schreef:
Oké.. Een papegaaienkooi zal me in ieder geval niet lukken, maar een maatje in ieder geval. Een jonge of oudere erbij zoeken?

Je hebt ook een kleinere variant op de papegaaienkooi hoor :+ Die van mij is 1 meter hoog en 80 cm breed geloof ik. Valt erg mee :j

Oh haha ik had geen idee. :P

De parkiet is er standaard vanaf 3 uur uit, tot 8 uur 's avonds vaak, en dan 's ochtends ook vaak even als 'ie geluk heeft, op mijn kamer namelijk. :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:03

Wij hebben volgens mij ook een kleine papegaaien kooi, alleen het probleem was dat onze 2e die net uit het blok was en zelfstandig kon eten, zijn kopje tussen de tralies probeerde te krijgen.. en heeft zo ook 2x vast gezeten. Nu doet die dat gelukkig niet meer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:04

Alleen met een kooi voor kleine papegaaien uitkijken dat de spijlen niet te ver uit elkaar staan zodat de kopjes van de parkieten er tussen blijven hangen.
Mijn valkparkiet zwerft momenteel ook ergens in huis. Volgens mij is ie in slaap gevallen op de aanrecht :')
Hij komt er niet iedere dag uit momenteel, want dan maakt hij zich te druk en loopt ie te krijsen waardoor ie het weer benauwd krijgt en loopt te niezen :(:) Het is nogal een zorgenkindje. Het advies van de vogelarts was om het voorlopig even om de dag te doen zodat hij ook niet als een komeet door het huis zoeft en ik hem vervolgens uit de gordijnen moet plukken omdat ie buiten adem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:05

Ah gut Cayenne, wat een sukkeltje. :(:) (Hij zit nu bijvoorbeeld ook vrolijk naast mij mijn huiswerk kapot te maken. :+)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:06

Als die van ons er uit zijn, dan vliegen ze je echt om je oren, van de ene naar dan andere plek achter elkaar aan, ze slapen pas als ze in hun kooi moeten. Die hebben echt energie voor 10.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:07

Oh, mijn valkparkiet niet hoor. Die gaat tussen elf uur 's ochtends en 2 uur 's middags echt een paar uur slapen.
Om zeven uur 's avonds heeft ie het ook wel gehad.
Overigens is ie verder absoluut niet zielig hoor. Alleen soms heeft hij momenten dat ie het benauwd heeft en daar moet ik dan goed om denken :) Hij is verder wel erg fit en goed op gewicht. Vanochtend floot ie nog het volkslied en hij zit nu constant te miauwen :')

Nwktje

Re: Tweede parkiet aanschaffen: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:10

hahha, prive concert, dat hebben wij ook wel eens. Laatste tijd vliegen die van ons niet meer zo veel rond, omdat de buitendeur steeds open staat. Komt van de winter wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:12

Nwktje schreef:
Als die van ons er uit zijn, dan vliegen ze je echt om je oren, van de ene naar dan andere plek achter elkaar aan, ze slapen pas als ze in hun kooi moeten. Die hebben echt energie voor 10.

Ja de mijne ook, hij is nu zijn eigen muziek aan het componeren. Hij zegt ook goedzo, het sukkeltje.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:15

Die van mij praten helaas niet, ook vind ik het jammer dat Koos nu veel minder bij je is, maar meer met Moos bezig, mijn vader is nu een broedkastje aan het maken voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:17

Leuk! Ja wel jammer, maar mijn parkiet begint te krijsen als ik weg ben.. Ook zo sneu.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:19

klopt deed die van ons ook vandaar ook een nieuwe parkiet er bij.
mijn zusje neemt onze parkiet Koos altijd mee onder de douchee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:21

Haha die van mij komt altijd mijn water opdrinken. Of eigenlijk rond spetteren. :+ Zo ook met yoghurt, hele tafel onder.
En is uiterst beledigt dat thee heet is. :')

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:23

Eten en parkiet los was een ramp, bij het eten koken ook het werd gewoon gevaarlijk zo brutaal is ze, dus voordat we gaan koken moeten ze persee in de kooi zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:24

Ja, dat deden wij eerst ook, tot 'ie ontsnapte, dus voortaan op mijn kamer eruit. :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:35

Als ik me ermee mag bemoeien zou ik toch eens iets gaan lezen over parkieten. over hun voer, wat wel en niet kan.. ook over het houden van en het sexleven van een parkiet. Een beetje yoghurt kan geen kwaad,maar een lichaampje van ??90 gram heeft snel teveel aan slechte eet/drinkwaar binnen. Daarnaast het schreeuwen van je kiet is aandacht vragen. Aandacht die jij hem niet kan/wil geven omdat je naar school moet of iets anders. Hij eist je op! is grappig, maar strakjes niet meer. Ook de kooi is veels te klein, zoals een kwpner in een stal van 2 bij 2 zetten. beestje kan niet eens goed zijn vleugels wapperen.
Een vogel (ongeacht de groote) moet goed zijn vleugels kunnen wapperen en genoeg uitdaging in zijn kooi hebben.Als je een 2e erbij neemt is het meestal geen probleem om ze samen te zetten, maar soms gaat het niet! Neem een nieuwe grotere kooi en doe ze samen tegelijk daarin. Dan is er geen terretoriumdrift en gaat het meestal wel goed. Zorg ook voor voldoende ruimte om elkaar uit de weg te kunnen gaan. en voldoende voerplaatsjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:38

pipo schreef:
Als ik me ermee mag bemoeien zou ik toch eens iets gaan lezen over parkieten. over hun voer, wat wel en niet kan.. ook over het houden van en het sexleven van een parkiet. Een beetje yoghurt kan geen kwaad,maar een lichaampje van ??90 gram heeft snel teveel aan slechte eet/drinkwaar binnen. Daarnaast het schreeuwen van je kiet is aandacht vragen. Aandacht die jij hem niet kan/wil geven omdat je naar school moet of iets anders. Hij eist je op! is grappig, maar strakjes niet meer. Ook de kooi is veels te klein, zoals een kwpner in een stal van 2 bij 2 zetten. beestje kan niet eens goed zijn vleugels wapperen.
Een vogel (ongeacht de groote) moet goed zijn vleugels kunnen wapperen en genoeg uitdaging in zijn kooi hebben.Als je een 2e erbij neemt is het meestal geen probleem om ze samen te zetten, maar soms gaat het niet! Neem een nieuwe grotere kooi en doe ze samen tegelijk daarin. Dan is er geen terretoriumdrift en gaat het meestal wel goed. Zorg ook voor voldoende ruimte om elkaar uit de weg te kunnen gaan. en voldoende voerplaatsjes.

Oh joh, dit verwachtte ik al! :) Naar mijn idee is de kooi niet veel te klein. Maar als jij het zegt geloof ik het zo hoor.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:09

Hee je vraagt advies en dat geef ik. Ik zal je niet aanvallen, je denkt erover en wil dus meer weten ,maar als je kiet zijn vleugels spreidt hoe zit hij dan? Als jij in een kinderbedje ligt kan je je dan uitrekken?
Ik heb 13 papegaaien van groot naar klein en ook mijn paarden zijn groot en klein. Voor zowel paarden als gaaien geldt de zelfde regel. Ze lopen over je heen als ze de kans krijgen in de "opvoeding" en ook hoe meer bewegingsvrijheid hoe beter, zowiezo moet de ruimte moet ruim voldoende zijn.