Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mabotje schreef:pff... veel reacties al... had ik niet verwacht...
@Anneliesdj: ik woon gewoon in het dorp, maar het het bos hier niet super ver vandaan, 1-2km denk ik, maar ik geloof niet dat het een wilde is. Ik dacht aan een pauw vanwege die ronde kringen op zijn veren zeg maar, dat heb ik bij een fazant nog nooit gezien en ik kon ook geen fazantenplaatje vinden wat overeen kwam met deze. Die van Pluttersput lijkt er iig het meeste op.
Vondt het in ieder geval wel leuk en verassend vanochtend. Heb best een flinke tuin, hij mag hier gerust blijven hoor
. Deze op de eerste foto lijkt het meeste? http://forum.aviornis.be/viewtopic.php?f=32&t=436 (noordelijke diversicolor fazant)? Mabotje schreef:@Karin: maar die fazant ziet er écht wel heel anders uit hoor, deze heeft geen 'witte boord' maar is helemaal blauw van boven.

Natuurweetjes.nl schreef:Betekenis van de wetenschappelijke naam is: ‘van de Phasis in Kolchis afkomstig’. Phasis was een rivier in de streek Kolchis (Georgië). De fazant werd als jacht- en siervogel door de Romeinen in Europa ingevoerd vanuit de Kaukasus. Sindsdien wordt de fazant vrijwel overal gekweekt en uitgezet ten behoeve van de jacht. Van het oorspronkelijke type (cochicus) uit het Zwarte Zeegebied bezat de haan geen witte ring. Pas sinds de 18de eeuw zijn hanen met ringen (mongolicus) ingevoerd. Ook wordt vaak een gekweekte melanistische (donkere) vorm (tenebrosus) uitgezet. De huidige fazant is een mengvorm van allerlei rassen en kweekvormen. Originele, raszuivere wildtypen komen in Nederland niet meer voor.
Mabotje schreef:nog ff verder gezocht met het woord blauw. Deze op de eerste foto lijkt het meeste? http://forum.aviornis.be/viewtopic.php?f=32&t=436 (noordelijke diversicolor fazant)?
Karin schreef:Tja, hier leven die blauwe dus wél in het wild. Friezenberg/Borkeld is een officieel natuurreservaat van Landschap Overijssel. Ooit was dit gebied eigendom van een rijke textielbaron, maar dan hebben we het over 1900-1930. Kan heel goed zijn dat er fazanten werden gekweekt voor de jacht en dat deze blauwe variant is ontstaan uit een kruising tussen sierfazanten en de inheemse fazant. Zoiets kan ook in jouw regio het geval zijn geweest (ik verwijs maar weer eens naar het stuk hierboven op Natuurweetjes.nl). Dan hoeft-ie dus niet pas kort geleden ontsnapt te zijn, het kan heel goed zijn dat hij in het wild geboren is uit voorouders die misschien al generaties lang in het wild leven.