Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:47

rOcky_lofz schreef:
@kimmie261, ik zal het topic eens doorlezen,

en over het dagelijks brokken voeren, er werd mij juist geadviseerd om dezelfde brokken aan te houden, en tussendoor te variëren qua smaak ;)

Dat is omdat ze het niet kunnen verdragen als je van brok wisselt. Moet je ook zeker niet gaan.doen. Met vers vlees is dat dus anders. Je zult ook zien dat als je vers voert je hond minder poept omdat ze veel meer van de voedingsstoffen daadwerkelijk gebruiken. Bij brokken poepen ze al het overbodige uit en dat is imo vrij veel.

rOcky_lofz

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:52

Klopt, daarom af en toe wat qua smaak en verder niet..

iets anders..

je hebt bepaalde ''sport brokken'' voor honden die intensief bezig zijn, hoe zit dat met vlees ? vlees zal allicht beter zijn als brok, als ik het zo lees, maar halen ze er genoeg uit, om veel energie te geven etc ?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:57

ja hoor energie genoeg...wilde hondachtigen die nog in de natuur op hun eigen voedsel jagen hebben ook niet een sportvoeding,en die lopen vaak wel een stukkie meer als onze huis tuin en keuken honden...

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:58

Mm... me nog maar eens een keer er goed in verdiepen en misschien later wel over gaan..

Dank je voor je reactie's Kimmie261

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:09

Het klopt niet dat honden vleeseters zijn, honden zijn omnivoren en hebben dus ook fruit en groenten en granen nodig. Mijn honden krijgen hoofdzakelijk brok, regelmatig fruit en groenten en een paar keer/week vers vlees, al dan niet met botten.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:11

Groente/fruit krijgt zij ook, is ze dol op, niet standaard elke dag, maar wel paar keer per week, tomaatje, komkommer, appel, vind ze heerlijk

Edit,

deze site:
http://www.kynotrain.nl/Voeding.php

zegt dat alleen vlees niet het beste is voor de hond, maar dat een hond meer nodig heeft dan dat..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:36

rOcky_lofz schreef:
Tussendoor krijgt ze ook wel botten met vlees er aan enzo, alleen niet als een maaltijd.
Ik weet zo 1.2.3 niet hoeveel % vlees in deze brokken zitten

Rauwe botten? Wat voor botten precies?
Zou ik persoonlijk niet doen. Het maagzuur van een "brokkenhond" is vaak niet zuur genoeg om botten te verteren.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:38

zij krijgt al jaren tussendoor botten,

soms van die kleine botten, soms van die knoesten/knotsen ( iig, een gewricht van een stier/koe )

is eigenlijk altijd goed gegaan :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:39

@ Kasztanka: wáár haal jij vandaan dat honden omnivoren zijn?

Granen, alsjeblieft niet zeg :')

Een hond heeft zeker meer nodig dan vlees, namelijk botten (geen dragende), orgaan en groente en dit alles in de juiste verhouding (standaardverhoudingen zijn 45% bot, 20% orgaan waarvan 10% pens, 10% groente en 25% vlees).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:42

een hond is een carnivoor geen omnivoor,hij heeft alles behalve een omnivoren gebit!!wij mensen zijn omnivoren...

dan hoort een hond maalkiezen te hebben en dat heeft ie niet..alleen het zijn alles eters,en kunnen heel lang overleven op voer wat eigenlijk niet hun voedsel hoor te zijn,een zogeheten opportunistische carnivoor..

maar dat wil niet zeggen dat zijn dieet uit 80% gebakken bietenpulp/granen en een vleugje vleesmeel zou moeten bestaan..

als iemand mij uit kan leggen als brokken zo gezond zouden zijn kwa ingredienten waarom die dingen dan barstensvol met toevoegingen zitten om ze gezond te maken??

bij vers vlees voeren heb je dat niet nodig,waarom bij brokken dan wel??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:02

Hallo Bokkers,

een vraagje,

ik lees steeds meer dat mensen hun hond(en) vlees voeren ipv brokken..

Waarom geven jullie geen brokken ?
Omdat mijn honden er enorme stink scheten van laten, vaak door aan de diaree zijn, geen mooie glanzende vachten hebben (niet zoals op vleesvoeding) en er veel meer gezondheidsproblemen door ontstaan (blaasgruis bij katten, tandsteen bij honden en katten, oorproblemen, en nog veel meer).
Daarnaast vinden mijn honden vlees ook vele malen lekkerder dan brokken.

Daar zit toch alles in wat ze nodig hebben ?
In brok zit niet alles wat ze nodig hebben. In brok zit namelijk nooit 90% vlees en 10% groenten/fruit. In brok zit 80% granen e.d. en granen kunnen honden niets mee en meestal maar 4-10% vlees.

Is brokken niet goedkoper als vlees ?
Ik ben 60 euro in de maand kwijt aan vlees voor een hond van 30 en een hond van 40 kg. Minimaal overigens want dat is voor mij momenteel het goedkoopste nu ik weinig tijd heb om zelf samen te stellen. Voorheen had ik daar veel meer tijd voor en kon ik soms voor 20 á 30 euro per maand mijn honden samen voeren omdat ik naar de poelier ging om afval, de visboer, de slachter enz. Nu neem ik die moeite niet meer. Soms bestel ik via internet een hoop barf materiaal (grotere stukken vlees en botwerk) en dan kan ik zeker nog goedkoper voeren dan die 60 euro per maand. Echter persoonlijk vind ik per hond gezien 30 euro in een maand totaal niet duur. Als ik dan zie wat mijn eigen eten per dag kost.....

en wat voor vlees geven jullie ?
Allerlei soorten, 1 soort vlees is niet goed ook niet als dat ene soort compleet is. Bij een hond die allergien vertoond is het soms niet anders maar dan is het ook vaak tijdelijk dat ze maar 1 diersoort eten en anders gaat het om het feit dat het het laatste redmiddel is om ze vrij te houden van allergien.
In principe voer ik lotgering tegenwoordig maar dan wel mix van vis, rund, lam, paard, kip dus totaal al 5 diersoorten. Daarnaast voer ik mijn honden ook nog BARF

wat is het verschil voor de hond ?
Veel beter in zijn vacht zitten, geen tandsteen ontwikkeling (ook niet bij kvv), veel minder gezondheidsklachten en ze zijn vaak rustiger/beheerster van karakter omdat in vers vlees niet al die rare toevoegingen zitten die in brokken zitten (bijv. vele honden kunnen erg druk worden van kleurstoffen en die vind je in veel goedkopere merken)
Bovendien dag in en uit 1 soort brok eten jaren lang of elke dag weer iets lekkers van vlees in je bak verwachten en dat varieerd per dag dan is het laatste veel lekkerder.

kan je een hond dat brokken eet, zomaar omschakelen naar vlees ?
zelfs mijn 9 jarige boxer (inmiddels overleden) is zonder problemen overgestapt op vers vlees. En omdat mijn ouders hem zo enorm op zagen knappen mag ik nog steeds vlees voeren en zijn ze zelf inmiddels ook helemaal overgestapt op vers vlees i.p.v. brokken.

Sorry voor de hoeveelheid vragen, heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen topic vinden die deze vragen beantwoorden..

Zou graag jullie antwoord willen horen :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:07

@ dierenfan, ik snap je vraag niet helemaal ? wat is je vraag precies ?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:12

Ze heeft gewoon jouw beginpost gekopieërd ts.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:13

Maar waarom de antwoorden erbij.. ??

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:21

Om antwoord op jou vragen te geven TS :D
Om het stukje honden umnivoor moet ik even lachen ze hebben knipkiezen en geen enkele omnivoor heeft deze omdat omnivoren malen en niet knippen.

Honden zijn vlees eters, brokken zijn ooit bedacht om mensen te verkopen veel mensen vinden het makkelijker een hond is niet meer voor de mens wat deze was een werkkracht en die werkkracht verdiende het beste voer (vlees) Nu een hond een bijna luxe artikel is geworden zijn er steeds meer brokken op de markt gekomen die volgende de fabriekanten voldoen aan de tanden en gezondheid van de hond. Onzin, steeds grotere types brokken worden gemaakt in de veronderstelling dat die dan beter worden gekauwd maar een hond is geen kauwer deze knip en scheurd stukken vlees en slikt deze dan in flinke hompen door, geen wonder dat ze de brokken naar binnen zuigen en later overgeven door het opzetten van de brok in de maag.

Edit : typfout

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:25

oohh, ik snap het berichtje nu van dierenfan, ze had het over gekopieerd, :')
ik dacht dat ze dezelfde vragen hier neerzetten, omdat er onderaan ook staat vanwege de vele vragen..

mn hond heeft tot nu toe witte tanden ( men zegt dat het komt door de brokken ) mijn hond krijgt niet van die super grote brokken, maar ook geen mini, meer een normaal formaat.. ik heb een ontiegelijke kleine vriezer, waarbij ik super weinig in kan doen, zoiezo zolang ik hier zit, kan ik er geen vlees indoen, maar evt zodra ik hier verhuisd ben, kan ik er nog eens goed over na denken, en me er goed in verdiepen enzo :)

mn hond stinkt niet uit dr bek, heeft een mooie losse glanzende vacht...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:30

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:31

Ga ik lezen mika11, dank je wel

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:46

Ik zal echt niet weten waarom iemand tegen vlees voeren is op de ruimte of vies vinden na dan :j
Onze staff teef heeft bij de fokker wel brokken gehad met alle gevolgen van dien, ze heeft een allergie ontwikkeld voor gluten/granen werd helemaal kaal wou daar niet meer eten. Met 12 week toen wij haar kregen is ze over gegaan op vlees nooit meer last gehad. Tot we geen barf meer konden krijgen en een kvv gingen geven hier bleek ook weer granen in te zitten dier werd gelijkt weer ziek.

Ze is nu 5 jaar we hebben zelf samengestelde en opmaat gemaakte kvv en ze doen het er beide geweldig op stralende gebitten, niet veel ontlasting en super in de spieren.
Onze hond op vlees:
Afbeelding
Afbeelding

zuster op brok opgevoed,
Afbeelding

Je ziet dat onze hond veel droger is kwa bespiering terwijl haar zus veel actiever is, die loopt veel shows etc. Onze teef werkt enkel met andere honden als leer hond.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:51

Ts: je het ook nog kvv he :) Is makkelijker plus compacter. Je hebt bijv. smuldier, dat is denk ik wel de goedkoopste, die is bij redelijk wat supermarkten te krijgen. Weke supermarkten heb je in de buurt?
Je kan het altijd eens proberen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:03

rOcky_lofz schreef:
Waarom geven jullie geen brokken ?
Mijn hond at nooit zijn bak leeg, hoe lang of kort ik ook liep, wel of geen karnemelk erdoorheen. Dit is mijn reden geweest me te verdiepen in vlees.

Daar zit toch alles in wat ze nodig hebben ?
Er zit vooral veel in wat ze niet nodig hebben. Simpel te zien door wat er aan de achterkant uit komt ;) Daarnaast zijn de goeie voedingsstoffen chemisch toegevoegd, wat voor problemen kan zorgen.

Is brokken niet goedkoper als vlees ?
Goedkoper dan goedkope brok zul je het niet vinden. Ook omdat ze van brok niet zoveel mogen hebben als van vlees (ongeveer 1/3e), door de hoeveelheid koolhydraten.

en wat voor vlees geven jullie ?
Op dit moment krijgt mijn hond Smuldier, vanwege de prijs en verkrijgbaarheid. Aangevuld met lamsbotjes en kipkarkas van de biologische slager. Omdat ik niet tevreden ben over zijn vacht en ontlasting, wil ik weer overstappen op een combi van BARF (zelf samenstellen) en Tinlo (merk KVV), aangevuld met een groente/orgaanmix

wat is het verschil voor de hond ?
Het is veel lekkerder en minder belastend voor de nieren en lever. Er zitten namelijk minder schadelijke stoffen in en meer vocht. (Vandaar dat er bij brok ook altijd op de zak staat dat er voldoende drinkwater in de buurt moet zijn)

kan je een hond dat brokken eet, zomaar omschakelen naar vlees ?
Ja dat kan en is zelfs aan te raden. Dus niet het voer gaan mengen of 's ochtends brok, 's avonds vlees gaan geven. Gewoon 'cold-turkey' overstappen. Preferabel is om eerst over te stappen op KVV alvorens met BARF/NRV te beginnen

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:19

@Seven, ik zie wel wat verschil ja, wel mooie honden trouwens!

@Air, ik heb hier alleen de Emté in de buurt, (woon in klein dorpje)
Evt als ik naar ander dorpje fiets, dan hebben ze daar de Jumbo, plus(??) en nog een geloof ik..

@Sassol, dank je voor je antwoorden :)

Maar hoe weet ik nou, dat áls ik op vlees overstap, hoeveel ik haar moet geven,
Zij loopt overigens met een kap rond ( als ik thuis ben, heeft zij hem niet om! ), dit ivm een auto ongeluk van 2 jaar terug, en is er een teen geamputeerd, dit omdat ze hier altijd aan likt, open of dicht maakt niet uit, de '''tik'' blijft ( verder wil ik hier niet over in discussie dat het zielig is dat zij het om heeft en dergelijk! de DA weet er vanaf, kan wel soort van honden sok om doen, maar dan gaat het alleen maar broeien en het moet juist drogen)
ik wil als ik weg ben, dat er altijd eten en drinken voor haar staat, mocht zij honger hebben, dan kan zij altijd eten,

Vraag me niet waarom, maar er is mij vroeger aangeraden om eten en drinken hele dag door te hebben staan, zodat zij kan eten wanneer zij wilt, als zij honger heeft, en ik er niet ben, het is niet zo, dat als er brokken neer gezet wordt, zij gelijk alles opeet, maar het zelf verdeeld over de dag, zij eet ong 1,5-2 bak op een dag leeg, de hoeveelheid die zij nodig heeft ( volgens de zak, en volgens de diervoeder ( waarbij ik het voer koop)

vlees kan je toch niet de hele dag neerzetten ? en áls zij smorgens vlees krijgt, en smiddags honger heeft, en ik er niet ben, wat dan?? een hond kan je imo niet vertellen, ''baas ik heb honger'' wij mensen pakken dan gewoon eten.. een hond kan je niet vertellen, dat ie zich niet lekker voelt omdat ie honger heeft, als je er niet bent,

zij kan zich redden met de kap, kan gewoon eten en drinken, slapen alles.. maar hoe kan zij vlees eten, als ik er niet ben,

Ik wil hiermee niet vertellen dat ik vandaag of morgen overstap op vlees, ik wil me er eerst rustig in verdiepen, heb nooit met vlees gewerkt ( om het zo ff te zeggen ) behalve de botten die zij krijgt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:26

Het is juist niet goed om continu voer te hebben staan voor honden, bij vlees geeft je gewoon 1x per dag aan een volwassen hond. Normaal houd je 2 % van het lichaams gewicht aan maar onze dobermann krijgt meer die werkt dan ook 4 dagen in de week.

Honger kent een hond niet die gewoon goed gevoerd is, wij vasten zelfs 1 dag in de week dan krijgen ze wel een ribjes of ander knabbel goed voor in de tuin maar niet meer. Wij voeren einde van de middag tussen 5 en 8 niet op vaste tijden.

Kwa kap ookal wil je geen commentaar is het vaak iets psychisch waarom de hond blijft knagen aan een verwond deel, het geeft een fijn rust gevend gevoel net als weven bij een paard. Hier kan je echt wel iets aan doen door de stress momenten te herkennen en te verminderen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:30

Nu al gaan afbouwen naar 2 keer per dag voeren. Dat ze altijd kan eten is ongezond. Stel je komt thuis, ze heeft net gegeten en je weet dat niet, gaat dr uitlaten... kans op een maagkanteling is dan aanwezig.

Seven: wij geven wel twee keer per dag, bij een kleine hond zou ik 1 keer wel aandurven, bij een grotere hond niet: weer ivm maagkanteling.

Als het goed is hebben ze bij de Jumbo wel smuldier :) Wij geven onze Duitse Herder van 33kg 2 pakjes per dag. Denk er bij KVV om dat je een compleet versie voert, wij doen altijd 1 compleet en 1 andere op een dag :) (Je hebt meerdere varianten van smuldier)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:35

toen ik training had met mn hond, zei mn trainer dat ik dat juist zo moest doen met voer, dat áls je weg bent, hond gewoon kan eten/drinken.
en dat als zij dit zo gewend is ( is vrij snel zo gegaan ) dan moest ik niet wisselen met het voer weg zetten etc. als savonds de brok op is, krijgt ze wel smorgens pas weer, als het savonds staat, staat t er ;)

qua kap, ik bedoelde meer, dat mensen het zielig etc vinden, als mensen tips hebben, om het te verminderen of weet ik wat, heel graag.

hond is het zo gewend, ook al zie ik het liever anders.. ook heeft een andere dierenarts er wel eens naar gekeken, ook volgens hem was er vrij weinig aan te veranderen, laten drogen, helen, en kap om als ze alleen is.. ze kan zich er prima mee redden..

ik zou eigenlijk niet weten hoe ik er vanaf kan komen.. zodra ze weet dat je ff niet kijkt, zit ze er aan, of het nou open of dicht is, dat maakt geen verschil

@air,
zie reactie hierboven qua eten

edit,

ik zou niet weten hoeveel mijn hond weegt, denk zo'n 25 kilo, binnenkort moet ze weer voor de inentingen, dan wil ik haar ook wegen, dan kan ik evt ook met de DA overleggen met eten qua brok en vlees