Ja sorry mevrouw, we zijn hem vanalles aan het leren.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:43

Ik ken het. Mijn eigen hond (en ook de politie honden van mijn opa en oom liepen) lopen bij mij aan een slap lijntje mee, zo zie ik regelmatig mensen die worden uitgelaten met hun hond. Sommige dingen denk ik soms gewoon van, wat heb je met je hond gedaan. T is gewoon een kwestie van opvoeden. Zo hoor ik vaak: ja hij mag het eigenlijk niet, maar hij luisterd niet dus laten we het maar toe.. En dan denk ik: wie is er nou de baas..?

Isabonny

Re: Ja sorry mevrouw, we zijn hem vanalles aan het leren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:17

De hond is er dus gewoon als "huishond", niet bedoeld voor pakwerk/politiewerk.
En idd, zoals reeds gezegd: dan nog sla je een hond niet midden op zijn rug met een stok.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:13

Ergens begrijp ik je reactie wel, ik zou ook nooit een hond slaan.... Maar anderzijds is het soms wel makkelijk om te oordelen zonder het hele plaatje mee te krijgen.

Voorbeeldje.
Wij hebben ooit ook een vrouw op ons dak gehad, die vond dat we onze hond slecht behandelde. Waarom? Hond liep voor mijn voeten, waardoor ik over zijn poten lopen. Hond jankt de hele boel bij elkaar (is nogal kleinzerig) en ik grommel even op de hond. Heel simpele denkwijze.... Hond moet op mij letten, hij let niet op mij en stoort mij, hij krijgt onder zijn voeten. Mevrouw ziet: baas loopt over hond zijn poot en is dan nog boos op de hond ook. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Andere mensen zullen in dat geval misschien de reactie "oooh maar arm schatje" hebben. Als zij daar maar gelukkig mee zijn en het de hond geen schade toebrengt.

Jouw voorbeeld.
Hond die zich de eerste tijd niet over zijn hoofd laat aaien en weg kruipt als je boos wordt. Zou mijn hond ook doen. Border collie teefje van een jaar, schat van een beest, echt ongelofelijk lief, heeft een droomjeugd gehad (geen slechte ervaringen, veel mogen spelen, altijd mee naar de les, altijd overal mee naartoe), maar ze is van nature uit enorm bang aangelegd. Roep je tegen haar, dan kruipt ze liefst zo ver mogelijk in een hoekje weg. Als een onbekende (dus iemand die niet van ons gezin is) haar wil aaien over haar hoofd, bestaat de kans dat je in je handen gebeten wordt. Van mijn schoonbroer heeft ze maandenlang niets van moeten weten, hij moest haar niet aaien..... En dat is dan een pup die echt met geen enkele negatieve ervaring in aanraking is gekomen.

Zelfde met hetgeen jij een "marteltuig" noemt. Als het goed gebruikt wordt, waarom ook niet? Zoek een wat filmpjes op van de trainer "bart bellon". Ongelofelijk knap hoe zijn honden werken, en hoe enthousiast zijn honden voor'm werken. Nochthans werkt hij gedeeltelijk met teletac. Weer, als het goed gebruikt is, waarom ook niet?

Voorzichtig zijn met oordelen voordat je het hele plaatje hebt :)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:41

Ik neem aan dat ts toch wel duidelijk met het passeren van...heeft gezien dat de eigenaresse de hond recht op zijn rug sloeg.
Dat is in mijn ogen geen verantwoord en eerlijk gedrag naar je hond toe, wat de hond op dat moment ook doet.

Zoals hier "marteltuigen" omschreven staan,dat zijn inderdaad hulpmiddelen, maar worden wel marteltuigen als ze niet in de juiste handen terecht komen. Als je weet hoe ermee om te gaan, okè....maar het grootste gros denkt het te kunnen en verzieken heel hun hond ermee.
Ik zie het ook zo vaak in de winkel, mensen komen om een prikketting, maar kunnen nog geen eens een slipketting correct gebruiken. Vandaar ook de bijnaam wurgketting :?

Laatst ben ik ook nog gestopt. Een man liep met zijn hond beethoudend aan zijn nekvel al zo'n 30 meter over het fietspad om hem vervolgens op de grond te gooien en een schop na te geven. Ik vroeg of hij wel helemaal bij zijn verstand was? Waarop hij antwoordde " Moet ie maar niet weglopen". Flinke vent zei ik en vertelde dat ze daarvoor lijnen hadden uitgevonden.
Ik hou ook m'n mond niet....zeker niet als het niet door de beugel kan.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:45

Nou ja voor 1 hond die kom ik wel eens tegen maar daar loop ik ver voor om, die hond is echt agressief als ik langs kom met mijn hondje, dan gaat die hond tekeer die man moet er met zijn hele gewicht aan gaan hangen, laatst trok de hond die man omver en nog zegt die man hij doet niets je kunt gerust langs lopen. Dan kan die man mij de bomen in, dan loop ik toch echt om want dan geloof ik hem echt niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 00:32

Vandaag (oe...is het al zo laat :D ) gisteren dus, liep deze vrouw dus voor ons huis langs. Dit keer is ze door de buren "gespot".
Stok weer erbij, en elke keer als de hond voorbij de stok wilde lopen kreeg hij een tik op zijn neus.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit toch niet de juiste manier om een hond te leren om aan de voet te blijven.
Hij moet op zijn baas gaan letten en niet geirriteerd worden met een stokje.

Als onze hond het in zijn hoofd zou krijgen om niet op ons te letten, dan draai ik me ineens om en loop de andere kant op. Dat hoef ik maar 1 of 2 keer te doen. En zeker weten dat ze dan oplet waar het baasje naartoe loopt, en ze loopt me zeker niet voorbij!
Dat hebben we ook met een logeerhond gedaan.
Die kwam met een heel ingewikkeld tuigje voor om zijn bek en om zijn middel zodat ze niet meer zo zou trekken.
Ik kreeg het belachelijke ding helemaal niet aan, daar moest je een cursus voor hebben gedaan :+ . Dus een gewone riem gepakt, en daar de rest van de vakantie mee gelopen.
Na een hele korte tijd had het beest door dat ze toch echt niet mocht trekken en naast ons moest blijven lopen. Eigenaren vonden het geweldig...maar inmiddels lopen ze weer met een tuigje waar het dier in hangt om vooruit te komen.
Nou ja, hun liever dan ik.

@Florenc: naar mijn mening kun je nooit een pinnenriem juist gebruiken als je op de fiets bent. Dan moet je je fiets al in bedwang houden, laat staan dat je dan ook nog de correcte hulpen kunt geven met de riem.
Mij lijkt het risico zelfs erg groot dat je tijdens zo'n fietstocht de hond per ongeluk kunt "straffen" door een onverwachte ruk te geven als je zelf even uit balans zou raken. Op die manier leer je die hond dus niks; hij kan er alleen maar van in de war raken.
Naar mijn mening hebben deze mensen dus geen benul ervan waarmee ze bezig zijn.

En om op onze hond uit het asiel terug te komen: het is wel heel frappant dat ze zich in het begin niet liet aaien over haar hoofd en uiteindelijk kon iedereen dat bij haar doen. Ze moest gewoonweg weer haar vertrouwen terug krijgen. Dat hoort heel anders aan dan jouw hond, die nu nog niks van vreemden moet hebben. Dat was bij onze Binky absoluut niet het geval.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:23

Dan heb jij een makkelijke hond ;) .
Bij die van ons kon je twintig keer abrupt de andere kant oplopen,laten zitten,liggen.Maar dat hielp niks.ze trok nog steeds.Ik heb ook wel eens met stokje gelopen hoor.En niet om haar af te ranselen,maar te corrigeren.Ze is nu wat ouder,het gaat nu veel beter.Het was ook wel een ontzettende puber.

Het is wel makkelijk om te oordelen als je zelf een hond hebt die snel onder de indruk is.Niet elke hond vraagt dezelfde aanpak.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:27

Tja, ik kwam ooit een paar keer terug van paardrijden en zag een man wandelen met zijn hond én met een zweep of stok in de hand.. Je weet wel wat er daarna gebeurde..
In het dorp liep er ook een man wiens hond blijkbaar te veel aan de leiband trok en om hem te doen zitten schopte hij de hond neer met zijn voet op de hond zijn rug..

Tja, ik kijk dan altijd eens met mijn vieste blik maar veel meer kan je er niet aan doen :n..
Zo een mensen luisteren niet naar voorbijgangers, en zeker niet naar 16jarigen..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:10

:+
Traber schreef:
Dan heb jij een makkelijke hond ;) .
Bij die van ons kon je twintig keer abrupt de andere kant oplopen,laten zitten,liggen.Maar dat hielp niks.ze trok nog steeds.Ik heb ook wel eens met stokje gelopen hoor.En niet om haar af te ranselen,maar te corrigeren.Ze is nu wat ouder,het gaat nu veel beter.Het was ook wel een ontzettende puber.

Het is wel makkelijk om te oordelen als je zelf een hond hebt die snel onder de indruk is.Niet elke hond vraagt dezelfde aanpak.

Ik snap dat niet iedere hond hetzelfde is. Leeftijd kan ook een rol spelen, zoals ik reeds geschreven heb. Het was ook niet alleen bij onze TWEE honden die zo gemakkelijk waren, ook bij het logeetje die we maar 2 weken in huis hadden, zoals ik ook al ergens gemeld heb.
Het is vaak een wisselwerking tussen baas en hond. Zoals Cesar vanmiddag nog op TV zei :D : Be a packleader. Er zijn mensen zat die dat niet over kunnen brengen op hun hond ;) of er een verwarrende manier voor gebruiken.
Dieren zijn niet zo ingewikkeld; eigenlijk zijn ze erg rechtlijnig. En natuurlijk is het ene ras of hond wat stijfkoppiger of dominanter als het andere, maar degenen die de Bull Terrier kennen, weten dat dat behoorlijke stijfkoppen kunnen zijn, die het vaak beter menen te weten :+

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:57

Ik heb werkelijk in al die jaren dat ik train nog nooit een africhter gezien die zijn hond met een stok op zijn kop sloeg, omdat de hond niet goed volgde :?
Als je op deze manier je hond moet opvoeden, ben je in mijn eigen niet capabel genoeg voor het evt ras wat je hebt gekozen.

Misschien dat mensen eerst eens moeten kijken naar wat erbij hun past en niet een hond aanschaffen omdat ze die zo mooi vinden.
Vandaag of morgen gaat het fout en wie heeft het dan gevreten.....de hond. Het is een kwestie van tijd dat dit fout gaat. Wat voor een plezier beleeft de hond om te volgen? Hij wordt toch alleen maar tegen zijn kop geslagen. Als dit de manier is van het africhten, dan heb ik het bij mijn honden helemaal verkeerd gedaan 8)7

Grtz Pam ;)