Kitten met FIP.. of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Kitten met FIP.. of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:09

Echt bagger dat hij zo ziek is joh...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:10

ik bedoelde niet dat de ouders nergens op getest zijn letterlijk, maar ALS de ouders niet getest zijn.DAT is een indicatie van..enz.
mijn DA deed ook met een injectie naald in de buik vocht trekken.(maar gelukkig nooit een kat gehad met FIP ).

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 23:15

Kipzel schreef:
punctie wilde ze niet omdat de kans te groot is om nu darmen ed te raken omdat zijn buik niet opgezwollen is..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:15

KootMiraDrum schreef:
Echt bagger dat hij zo ziek is joh...

Behoorlijk ja.. Hij ligt helemaal slap op schoot nu, arm beestje.. :(:)

spicegirl schreef:
ik bedoelde niet dat de ouders nergens op getest zijn letterlijk, maar ALS de ouders niet getest zijn.DAT is een indicatie van..enz.
mijn DA deed ook met een injectie naald in de buik vocht trekken.(maar gelukkig nooit een kat gehad met FIP ).

Sorry, dat had ik niet helemaal begrepen! Beetje bezorgd en gestresst zeg maar..

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:18

Ik acht de kans op FIP ook wel heel groot. Als hij echt neurologische klachten erbij krijgt, kun je eventueel ook een punctie van het hersenvocht doen. Als je daar de typische antilichaampjes voor het coronavirus vind is de kans al veel groter.
Maar als ik lees hoe verschrikkelijk ziek Jip al is, vraag ik me af of je hem dat nog allemaal aan moet doen.
Heel veel sterkte met Jip!

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 23:19

mcsjelle schreef:
Maar als ik lees hoe verschrikkelijk ziek Jip al is, vraag ik me af of je hem dat nog allemaal aan moet doen.

Dat is inderdaad de afweging die we nu moeten maken :\

Bedankt allemaal voor de tips ed.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:20

Pff, ik word iedere keer nog weer verdrietig bij de term 'fip', heb er helaas ook een kitten aan mogen verliezen.
Als het fip is, dan waarschijnlijk de neurologische variant, aangezien Jip er nog is. Bij de acute variant was het hoogstwaarschijnlijk binnen een week over geweest, met inderdaad een hele dikke opgezwollen buik.
Over de neurologische variant kan ik niks zeggen, ons poesje had de acute variant. Sip genoeg kwam bij het bij ons ook opzetten nadat ze een weekje bij iemand had gelogeerd en wij op vakantie waren, vreselijk is dat, kom je thuis en gaat het opeens niet goed met je kitten... Hoewel ook bij ons de tekenen er al wel eerder waren (plakoogjes die maar niet beter werden, niet genoeg aankomen).
Ik ben bang dat dit niet goed gaat komen. Wij hebben uiteindelijk ons poesje in laten slapen toen ze niet meer reageerde op alles wat ze daarvoor leuk vond, dat was voor ons de grens. Maar die grens moet iedereen voor zichzelf trekken. We hadden toen al de definitieve diagnose (voor zover dat met FIP mogelijk is), maar wilden haar nog een paar fijne dagen geven zo lang het nog ging.
Hele dikke knuffel en heel veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is... ;(

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:23

mcsjelle schreef:
Ik acht de kans op FIP ook wel heel groot. Als hij echt neurologische klachten erbij krijgt, kun je eventueel ook een punctie van het hersenvocht doen. Als je daar de typische antilichaampjes voor het coronavirus vind is de kans al veel groter.
Heel veel sterkte met Jip!

Daarin verschillen kipzel en ik nogal van mening..
Tuurlijk wil ik ook dat ie weer beter wordt, het is gewoon een super kat!
Maar ik vind dat we toch wel een keer uitgedokterd moeten zijn.. Fip blijft vaak een vermoeden, niet echt een vastgestelde diagnose.. Ik wil hem gewoon niet nog meer ongemakken en stressvolle dierenartsonderzoeken aandoen, hoeveel pijn het mij ook doet..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:24

Wat ontzettend k.lote dit allemaal dames. Arme Jippie arme jullie :( Het is niet eerlijk.

Het balen van FIP is dat je na de dood pas met zekerheid na een orgaan biopt zeker kan zeggen of het inderdaad FIP was.

Eigenlijk hoop ik hel hard dat het dat niet is, maar als ik heel eerlijk moet zijn (en ik gun jullie heel hard dat het niet zo is) ben ik bang dat het einde verhaal is voor jullie lieve knappe mannetje.

Ontzettend veel strekte :(:) <3 En Sokkie pbtje oid mag altijd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:27

Zodra onze kleine terug kwam bij ons ging hij bij zijn mamma liggen drinken (terwijl hij toch 2 mnd weg was geweest), na bloedonderzoeken hebben we hem nog een tijdje op Dexamethason gehad, dat gaf verlichting, maar dat "werkte" maar tijdelijk, en onderdrukte alleen het ergste ziekzijn, maar we wilden hem nog even een fijne tijd geven. Ondanks zijn evenwichtsproblemen ging hij ook gelijk weer spelen met zijn halfbroertjes en halfzusjes. M.i. is Dex het enige wat je nog kunt doen, maar doe je hem daar een plezier mee?
Ik wens jullie alle sterkte toe. Mocht het zijn tijd zijn, dan wacht Redje daarboven op hem.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 12-09-12 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:27

Er bestaat een snap-test voor FIP.
Als het de droge/neurologische vorm is kan je nog heel lang wachten op een buik die opzwelt. Snap niet goed waarom ze geen echo wil doen. Is idd niet verplicht maar dan kan ze bvb gelijk onder echobegeleiding een punctie doen. Darmen worden trouwens niet zo snel aangeprikt, tenzij de darmen zelf erg gezwollen zijn. Geen vocht voelen is ook subjectief. Heb al katten gezien die broodmager waren, bij wijze van spreken kurkdroog stonden op de buik en verder geen symptomen van FIP. Wordt er om een andere reden echo/rx gedaan of voor de zekerheid toch een batterij testen op los gelaten en bam, positief voor FIP.

Iig, de symptomen die je beschrijft lijken idd wel op FIP. Buiten dat, of het nu wel of geen FIP is, beestje is doodziek en helaas lijken behandelingen niet echt (meer) te helpen. FIP is ook wel een rotziekte.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:03

Hoe gaat het vandaag met Jip?

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:06

Helaas slecht :\
We hebben besloten dat dit zo niet langer door kan en gaan een afspraak maken om hem morgen uit z'n lijden te verlossen...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:09

De este keuze denk ik, hoe zwaar het ook voor jullie is. Het is een heel dapper besluit. Heel veel sterkte met het verlies :(:)

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:11

Thnx Margot..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:13

Sterkte...echt sneu voor je lieve kitten :\ misschien goed een melding te doen bij de fokker hiervan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:14

Heel veel sterkte meiden.... Dag Jipje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:16

Jeetje wat naar.... sterkte! Het klinkt alsof je het juiste doet, al is dat een hele, hele schrale troost...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:23

CK88 schreef:
Sterkte...echt sneu voor je lieve kitten :\ misschien goed een melding te doen bij de fokker hiervan.

De fokster zit ook op bokt, weet alleen niet of ze t al meegekregen heeft, zal haar even smsen inderdaad..

Bedankt voor alle lieve berichtjes!

Het is inderdaad een ontzettend schrale troost, maar het is wel beter voor hem denk ik..
Op dit moment is z'n leven alles behalve kat-waardig.. Hij kan niet meer lopen, laat alles lopen en is hartstikke zwakjes.
Zo is het wel genoeg geweest met het gedokter..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:37

een wijs besluit, hoe rot het ook is
de kleine gekke terrorist, hij zal ontzettend gemist worden ook hier

Eef en Kirs, heel veel sterkte met kleine Jip :(:)

Jullie zullen er nog wel niet aan willen denken en het is nog ver weg maar hierbij wil ik jullie wel een kitten aanbieden uit een eventueel volgend nest

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:40

Bedankt iedereen :)

En thnx Lynn.. jij weet als geen ander hoe leuk Jip was :D
En nee.. daar kan ik om eerlijk te zijn nog niet aan denken, maar wel bedankt :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:41

Van schreef:
een wijs besluit, hoe rot het ook is
de kleine gekke terrorist, hij zal ontzettend gemist worden ook hier

Eef en Kirs, heel veel sterkte met kleine Jip :(:)

Jullie zullen er nog wel niet aan willen denken en het is nog ver weg maar hierbij wil ik jullie wel een kitten aanbieden uit een eventueel volgend nest

Wat ontzettend lief!

Lieffies, heel veel sterkte morgen met Jipster, als ik iets kan doen dan hoor ik het wel <3 :(:)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:42

Do not make me cry woman! :=

Da's echt heel lief van jullie!
We moeten tegen die tijd maar ff kijken. Nu moet ik voorlopig nog even niet aan een nieuwe kat denken hoor!
Jip heeft wel een bepaalde (hooooge) standaard gezet voor katten! :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:21

heel triest !
maar je neemt een wijs, maar moeilijk besluit.
veel sterkte, en geef hem een extra knuffel namens mij, en alle andere kattenliefhebbers hier.. :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:18

dat coronavirus is echt een enorm rot virus wat door vele mensen nog enorm onderschat wordt. Helaas kan het zeker muteren naar FIP en zeker in stress situaties kan dat sneller gebeuren. Juist daarom zijn er steeds meer asielen die extra vitaminen geven aan de kittens en ze tot 12 weken in pleeggezinnen laten, vroeg castratie uitvoeren en proberen 1 groep te maken en als die groep weg is, de ruimte heel goed schoonmaken voordat er weer een nieuwe groep in gaat.
Nu gebeurd het gelukkig niet bij een enorm hoog percentage kittens (percentage exact is niet bekend) dat FIP krijgt door het coronavirus maar elk kitten is er 1 teveel vandaar dat er nu asielen bezig zijn om te proberen dat virus rustig te houden (te vermijden gaat niet omdat zeker 80% van de katten het virus heeft en het virus op zich onschuldig is bij 9 van de 10 katten)

Bij raskatten komt het natuurlijk (helaas) ook voor maar de groep die het meest vatbaar hier voor is zijn de kittens die te vroeg van hun moeder gescheiden worden en de wilde/verwilderde kittens die tam gemaakt moeten worden.