Boem heeft HD, Tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:58

HD is een progressieve ziekte en wordt niet beter door medicijnen. Je kunt het proces hoogstens vertragen en de pijn wegnemen.
Nu hij gevallen is kan het zijn dat zijn heup iets verschoten is, waardoor hij pijn voelt en nu kreupel is gaan lopen. Dat is eigenlijk net zoals als jij zelf een blessure hebt. Als je rust houdt en geen gekke bewegingen maakt gaat het goed, maar een plotselinge beweging kan weer heel veel pijn doen.
Ik weet niet of je nog wat medicijnen hebt? Ik weet ook niet of de medicijnen die je gekregen hebt eerst een level in het bloed moet opbouwen voor het effect heeft (dat gok ik wel, anders had je geen 6 weken kuur). Anders zou je eventueel wat pijnstillers kunnen geven. Nu hebben wij hier thuis Metacam voor als het bij Abel echt niet gaat, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet zomaar in huis hebt. Ik zou hem in ieder geval wel proberen te laten bewegen.

Overigens heeft onze hond ook HD. Gediagnosticeerd toen hij 1.5 was. Toen het advies om alleen maar aan de lijn rechtuit te lopen, maar dat hebben we een beetje in de wind geslagen. Hond altijd overal mee naar toe genomen en lekker hond laten zijn. Inmiddels is hij 10 jaar en doet het nog steeds. Zijn heupen zijn erg verslechterd (op de foto niet fijn om te zien, daarbij heeft hij ook nog spondylose in de onderrug), maar hij is nog hartstikke vrolijk en loopt de hele dag in de tuin met takken en stenen te spelen. Zijn achterhandspieren zijn door al dat lopen en spelen zo sterk dat ze zijn heupen op de plaats houden. Daarom is mijn voornaamste advies ook vooral doorgaan met lopen met hem! Goed dat je hem lekker los laat lopen, rust roest bij HD.

Palmera

Re: Boem heeft HD, Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 17:48

Bedankt voor de reactie. Ik heb helaas geen medicijnen in huis, en zoals je zelf zegt, die zullen eerst moeten opbouwen. Daarom ook een kuur van 6 weken, en daarna zal hij normaliter 2-3 maanden zonder medicijnen moeten/kunnen.
We hebben net een middagwandeling achter de rug, en daar had hij zeker zin in. Heeft lekker rondgelopen en gesnuffeld en zelfs even door het water heen gerend. En dat allemaal vrolijk kwispelend em uit vrije wil. Daarna thuis is hij gaan liggen, en toen hij opstond was het weer rampzalig. Pijnstillers heb ik niet in huis, ik denk toch dat ik ze wel ga halen voor dit soort momenten. Verder geef ik hem maar een paar dagen de tijd en hoop ik dat het gewoon een tijdelijke reactie op de val is. Zoniet, dan gaan we terug naar de DA voor nieuw overleg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:10

Idd is HD HELAAS geen ziekte die over kan gaan. Maar ook geen afwijking die makkelijk erger wordt. Dat wil zeggen als ze geen HD hebben dat ze niet een paar maanden later opeens wel HD hebben en als ze een lichte afwijking dus licht HD hebben dan is het niet evne later zware HD. Bij HD ga je wel sneller slijtage (meestal) van de gewrichten krijgen als geen HD en dat wil zeggen dat je op jonge leeftijd al artrose gaat zien en dat is pijnlijk.
Pijnstilling moet je eigenlijk altijd in huis hebben als je een HD hond heb omdat die gewoon veel sneller pijn hebben dan andere honden. Nu moet ik wel zeggen dat ik sowieso altijd pijnstilling in huis heb voor de gevalletjes 'je weet maar nooit' . Nu hij zich zo verstapt heeft of uitgeleden is zou ik hem wel even een paar dagen rust geven. Even toch aangelijnd wandelen en niet te lang. Misschien een keer of 2 vaker uit laten en dan korter en aangelijnd. Zo krijgen de gewrichten even rust en in een paar dagen verdwijnt echt niet al de bespiering. Daarna weer rustig meer vrijheid geven. Als ze zo flink uitglijden is het nooit onverstandig even rust te geven. Net als dat je zelf valt en een flinke blauwe plek heb zeg maar .Dan doe je het vaak ook een paar dagen rustig aan alleen honden hebben dat besef niet dat moeten wij voor hun regelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:32

Inmiddels wat pijnstillers gehaald voor Boem. Hij is nog wel wat stijver bij het opstaan, maar loopt wel normaal als hij eenmaal goed op is. Toch ga ik hem voor de zekerheid een pijnstiller geven zodat hij van eventuele pijn van die klap van gister geen last meer heeft. Ook voor mezelf om daarna dus beter zijn pijnsignalen te kunnen herkennen. Klinkt stom, maar aangezien Boem altijd vrolijk is merk ik niet aan hem of en dat hij pijn heeft. Behalve gister, toen lag hij na zijn val echt gelijk aan zijn heup te likken. Hopelijk dat 1 keer pijnstiller geven mij ook wat leert zodat ik hierna zijn pijnstillers alleen geef als hij dat echt nodig heeft, en ik dat dus ook herken.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:53

Ik heb een 5,5 jarige border collie met HD-E met artrose. We zijn hier achter gekomen toen ze 4 maanden was. Ze heupwiegde meer dan de gemiddelde pup. Was natuurlijk een hele schok maar gelukkig had ze verder geen last. We konden voor een operatie gaan De kop eraf van het gewricht of een nieuwe heup. Bij het verwijderen van de kop (ze heeft het aan beide kanten), zou ze nog kreupel kunnen blijven lopen maar volgens de chirurg zou ze geen pijn hebben (vond ik erg vreemd klinken). Een nieuwe heup kon natuurlijk ook maar zou €2500, per heup gaan kosten. Ben gekke henkie ook niet en heb geen geld boom. €5000 euro kon en kan ik niet missen. We hadden gekozen voor geen oepratie maar een fijn maar dan maar helaas een korter leven. Ze hadden een verwachtings patroon dat ze op deze manier 4 jaar zou worden.

Tot dusver gaat het nog super met haar, loopt elke dag los, doet lekker gek, speelt met andere honden. Het enige waar ze in beperkt wordt zijn balletje gooien. daarin zie ik toch wel dat ze iets strammer wordt dan.

Het gaat dus eigenlijk super met haar. We houden haar gewicht streng onder controle, ze weegt ook maar max 17 kilo, zwemt wanneer het kan (dit is super voor haar spieren), en ik zorg ervoor dat ze achter goede spieren blijft behouden. Goede spieren is natuurlijk het beste omdat deze een hoop kunnen opvangen. Mijn DA is nog steeds vol lof over onze border met deze zware HD.

Het enige wat ze krijgt is primeval gelatinaat. Mijn paard krijgt dit ivm haar artrose en ben it ook mijn hond gaan geven op de dagen dat er meer op planning stond qua bewegen of als ze even iets minder was. Dit werkt bij mijn hond erg goed.