drastisch afvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:39

joyca schreef:
ik kijk het even aan met de hoeveelheid wat ie nu krijgt, want hij is ook gevoelig als ie lege maag heeft om te gaan spugen, en heb naar de fabrikant van het voer gemaild, omdat er op de zak pas vanaf 10 begint, en hij eigenlijk een kleine hond is.

De fabrikant hoef je niet te bellen. Op de zakken voer staat vaak meer gewicht dan dat honden eigenlijk nodig hebben. Gewoon met het idee: als er meer in gaat is de zak sneller op en dan moet er weer snel een nieuwe zak gekocht worden.
Je moet voeren op het ook. Van de hoeveelheid brokken wordt ze nu te dik (dan even een medisch probleem uitgesloten) dus ze moet minder hebben.
Als ik mijn hond zou geven wat aanbevolen wordt (zowel vroeger bij de brok als nu bij de KVV) dan wordt hij tonnetje rond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:37

joyca schreef:
wat voor vlees geef je dan met rauw vlees? dat zie ik hier nog niet zo snel gebeuren, mijn man gaat van een beetje pens al over de nek,. en ik heb een kindje rondlopen, vind ik niet zo praktisch,
is carnibest een oplossing?

Carnibest is een KVV. Dan krijgt je hond al wel grotere hoeveelheden, dus zal een minder leeg gevoel er aan overhouden. Zit sowieso minder koolhydraten in dan brok, maar het verhaal van 'mager' vlees geven gaat bij een KVV niet zo op. Carnibest is al compleet dus je hoeft niet op het aantal diersoorten te letten. Als het mogelijk is zou ik de Diabetes variant bestellen, daar zit geen rijst in (en rijst is weer een koolhydraat).

Normaal gesproken geef je je hond zo'n 2 à 3 % van z'n lichaamsgewicht per dag. Ik zou dan dus beginnen met 2%. Als ie daar niet van afvalt, kun je 1,5 % van z'n lichaamsgewicht geven etc.

@Kuggur, waarom vind je het zinloos om op een minder koolhydraat-houdend voer over te stappen als je je hond wilt laten afvallen die nog wel eens wilt spugen op een lege maag?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:41

joyca schreef:
waarschijnlijk hd is niet zeker nog geen foto laten maken, maar da heeft net zijn heup gevoeld end. en hij schreeuwde het uit, en als we op uitlaat veld met bal gooien is ie kreupel en stijf daarna, hij is ook zo gek altijd springen en hard rennen

Mensen gooien ballen met zo'n slingergeval zodat ze zelf niet teveel hoeven lopen en rennen, maar door het constant keihard wegrennen, heel hard op de rem gaan, en springen krijgen jonge honden enorme klappen in hun lijf en kunnen ze permanente schade oplopen.
Lange wandelingen maken, dus gewoon elke dag een uur lopen... rustig, normaal tempo.

Verder naar je dierenwinkel en vers vlees voeding kopen (Farmfood bijv). Zit zo min mogelijk vieze troep in, en kan het lijf zichzelf weer een beetje opschonen.

Verdeel het voeren over meerdere voerbeurten per dag. Bijvoorbeeld 3x.
Wij verdelen het over 5x omdat onze hond een ietwat gevoelige maag heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:46

Kuggur schreef:
Op rauw overstappen is in dit verband zinloos, laat je geen schuldcomplex aanpraten door de BARF sekte.
Niets mis met een kwalitatief goede brok.
En wat betreft afvallen, hoeveelheid voer (radicaal) minderen.

Wat is dit nu weer voor puberale nonsens?
Dat je een andere mening toegedaan bent betekent niet dat je andere mensen op een dergelijke manier moet 'wegzetten' als zijnde sektarisch....

Hoeveelheid voer alleen maar drastisch verminderen kan ook gevolgen hebben. Je moet weten wat je doet, een gedegen plan hebben.
Als jij een dikke kont hebt helpt het ook niet wanneer je je eten laat staan, dan zal er toch iets meer moeten gebeuren me dunkt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:04

Wel, ik ben een man van 43 werkzaam in de gezondheidsdszorg, mijn vrouw is dierenarts, dat wat betreft "puberale nonsens".
(Misschien moet jij geen mensen "wegzetten" als puberaal, als ze een andere mening zijn toegedaan als jij...)

Ten tweede het evangelisch verbreiden van een mening die uitsluitend gebaseerd is op geloof, is sektarisch, of jij dat leuk vind of niet.

Ten derde te dikke honden krijgen teveel te eten. Honden zijn dieren die probleemloos een radicale vermindering van voedselinname verdragen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld paarden.

En oh ja, verbazingwekkend genoeg krimpen dikke konten wonderbaarlijk als er minder calorieen naar binnen geschrokt worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:18

Kuggur schreef:
Wel, ik ben een man van 43 werkzaam in de gezondheidsdszorg, mijn vrouw is dierenarts, dat wat betreft "puberale nonsens".
(Misschien moet jij geen mensen "wegzetten" als puberaal, als ze een andere mening zijn toegedaan als jij...)

Ten tweede het evangelisch verbreiden van een mening die uitsluitend gebaseerd is op geloof, is sektarisch, of jij dat leuk vind of niet.

Ten derde te dikke honden krijgen teveel te eten. Honden zijn dieren die probleemloos een radicale vermindering van voedselinname verdragen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld paarden.

En oh ja, verbazingwekkend genoeg krimpen dikke konten wonderbaarlijk als er minder calorieen naar binnen geschrokt worden.

Wel ik ben midden dertig, en werkzaam geweest voor een bedrijf dat dier geneesmiddelen produceert.
Evengoed, is de uitspraak 'puberale nonsens' gestoeld op het feit dat je iedereen die 'vers vlees' adviseert af doet als 'De Barf Sekte' die de brokkenvoerder graag een schuldcomplex aanpraat.
(And I quote partly: misschien moet je mensen die hun hond vers vlees voeren en die willen meedenken in deze casus niet standaard wegzetten als 'de BARF sekte.... louter omdat ze een andere mening zijn toegedaan als jij ;-) )

Van dat arrogante toontje krijg ik gewoon zo'n jeuk, je kunt dat toch ook heel anders verwoorden?

Niet alle honden varen wel bij een radicale vermindering van voeding, maar varen misschien beter bij een verandering van het type voeding... of wellicht een mindering van calorierijke voeding, maar wel een maagvullend substituut wanneer ze bij een lege maag snel gal spuwen.

Dikke konten willen nog wel eens in de 'spaarstand' gaan wanneer voeding plots 'onthouden' wordt... je zult toch ook m,et je dikke kont van de bank af moeten komen ;-)

verder even goede vrienden ;-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:50

Kom jongens, laten we er geen rel van maken. Brok vs. BARF discussies zijn er al genoeg. Als iedereen nou gewoon zijn mening geeft en netjes antwoord geeft op elkaars vragen blijft het topic voor TS nog overzichtelijk. Ook met 'rang' gaan gooien lijkt me heel onnodig. TS moet namelijk zelf op basis van verschillende meningen uit verschillende hoeken een conclusie trekken wat haar het beste lijkt voor haar hond.

Graag zou ik mijn vraag aan jou Kuggur nog beantwoord willen zien?

joyca

Re: drastisch afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:09

ik heb de weegschaal naast de bak voer staan, en hij krijgt s;morgens 35 gram en dan spercibonen erbij, en 1 plakje kipfilet, heb ook wortels gehaald en tonijn dus kan ik afwisselen, en sávonds krijgt hij 60 gram wat ie mag hebben, heb de fabrikant geraadpleegt en hij mag 120 gram brokken hebben, het is light voer, vanaf volgende week ga ik proberen om de avond te gaan wandelen en dan opbouwen en dan ga ik hopen op verbetering, mijn beurs laat het niet toe, om vanalles te gaan kopen, dit voer is hij gewend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:28

Sassol schreef:
Graag zou ik mijn vraag aan jou Kuggur nog beantwoord willen zien?

Ik had hem nog niet gelezen, dit was hem:
"@Kuggur, waarom vind je het zinloos om op een minder koolhydraat-houdend voer over te stappen als je je hond wilt laten afvallen die nog wel eens wilt spugen op een lege maag?"

Wel, als je hond echt relatief veel koolhydraten krijgt (brood, aardappelen rijst etc) zijn dat uiteraard dikmakers, koolhydraten zijn energieleveraars.
Een goede brok zal daar niet teveel van bevatten én een passend eiwitgehalte hebben.
Hier in IJsland zie ik veel boeren die hun moddervette honden zo goed als geen koolhydraten geven, maar grotendeels vlees van ouwe ooien en rammen, vaak zelfgeslacht. Dit is heel vet vlees met als gevolg vette honden.

Oftewel of de brandstof wordt geleverd door (dierlijk) vet of door koolhydraten maakt niets uit, teveel maakt Fikkie vet.

Het kotsen op lege maag is een andere zaak, dat kun je door de porties op tactische tijden geven ondervangen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:34

joyca schreef:
ik heb de weegschaal naast de bak voer staan, en hij krijgt s;morgens 35 gram en dan spercibonen erbij, en 1 plakje kipfilet, heb ook wortels gehaald en tonijn dus kan ik afwisselen, en sávonds krijgt hij 60 gram wat ie mag hebben, heb de fabrikant geraadpleegt en hij mag 120 gram brokken hebben, het is light voer, vanaf volgende week ga ik proberen om de avond te gaan wandelen en dan opbouwen en dan ga ik hopen op verbetering, mijn beurs laat het niet toe, om vanalles te gaan kopen, dit voer is hij gewend.

Dat klinkt goed joyca! Kan je hondje toch nog wat vulling in de maag krijgen zonder teveel calorieën. Sperziebonen wel altijd gekookt geven, wortel kun je wel rauw pureren als je zou willen. 5 minuten koken is genoeg, zijn de celwanden kapot, maar zoveel mogelijk vitaminen behouden.

@Kuggur, schaap is inderdaad vrij vet. Maar naar mijn weten is het hoofdbestanddeel van de meeste brokken rijst. (En als je een hele dure brok hebt aardappel) Misschien dat de brok in Ijsland anders in elkaar zit? Heb je anders ook een naam van een goed (niet te duur) merk voor TS?

Mizora

Re: drastisch afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:29

wortel mag trouwens ook zonder pureren. Het gaat namelijk voor de hond niet om de vitamines. Een hond van 10kg mag trouwens 122gr, dus een hond die 7kg mag wegen (je gaat uit van het ideale gewicht met hoeveelheid berekenen) mag 85gr brok. Dit is dus zonder de kipfilet. (8kg mag 97gr brok). Dus ik zou 's avonds eerder 35-40gr geven. We praten hier namelijk over onderhouds hoeveelheden, niet op afval hoeveelheden. En een plakje kipfilet telt bij een hondje van deze maat gewoon mee. Maar goed, je kan het eerst zo aankijken of het werkt en anders nog wat verder zakken in het voer.

Onze hond (9kg, perfect op gewicht) krijgt van zijn voer ook maar 100gr. En die beweegt heel erg veel, minimaal een uur en vaak wel anderhalf uur op een dag, los. Om even een voorbeeld te geven. Dat is dan geen light-voer, maar ook geen voer voor actieve honden (orijen adult).

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:30

Onze Bull Terrier was ook veel te dik na de vakantie. Zij kwam haar mand bijna niet meer uit, liep vrij slecht, beetje mank als ze een rondje van een half uur moest lopen.
Ik meende al dat het haar tijd was geweest en dat ze aan het aftakelen was. Ze is inmiddels 9 jaar, wat toch al vaak als oud wordt gezien voor zo'n grote Bull.

Ik heb haar op dieet gezet. Ze kreeg 666gr (2/3 rol van een kilo Carnibest, vandaar die 666gr :P ) voorheen.
Nu krijgt ze nog maar 500 gr per dag, verdeeld over 2 porties per dag.
Heeeel af en toe krijgt ze nu een restje van tafel erbij.
Ze is mooi afgevallen in 4 weken tijd. Ze heeft weer flanken.
Ze is weer speels, komt de mand weer uit en loopt zo haar rondje van een half uur.

Dus ....gewoon minder voeren.
Deed iemand dat ook maar bij mij :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:52

Isabonny schreef:

Dit is precies de reden waarom ik vaak wat verbaast ben over het dikke huisdieren "probleem". Je hebt toch zelf in de hand hoeveel je Fikkie geeft?
Ik vraag niet de mening van mijn honden over de grootte van de porties...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:04

Kuggur schreef:
Isabonny schreef:

Dit is precies de reden waarom ik vaak wat verbaast ben over het dikke huisdieren "probleem". Je hebt toch zelf in de hand hoeveel je Fikkie geeft?
Ik vraag niet de mening van mijn honden over de grootte van de porties...

Ik had het niet over fikkie, maar over mezelf :D :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:53

Isabonny schreef:
Ik had het niet over fikkie, maar over mezelf :D :D

Weet ik, jij "voert" jezelf, Fikkie niet. Ik bedoelde aan te geven het met je eens te zijn (maar begrijp dat mijn post verkeerd kan worden opgevat).