Een bokje als kado voor je bruiloft....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Re: Een bokje als kado voor je bruiloft....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:56

Voor een geit heb je toch gewoon een UBN nummer en de hele mikmak nodig :O Als je de NVWA belt zullen ze de echte eigenaar echt wel weten te vinden, en die is dan nog niet jarig volgens mij. Kunnen ze niet via de gevers achterhalen van wie de geit komt?

Hier staat de info die je misschien door kunt geven;

http://www.shetlandsheep.nl/wet%20en%20 ... dframe.htm

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:03

Wat caroline_max zegt.
Tegenwoordig moeten alle dieren een oormerk hebben, en alles moet geregistreerd staan. Dus voor degene bij wie het oormerk op naam staat is dat niet best. Om een geit/schaap te houden moet je een UBN nummer hebben, dus je kan niet zomaar een geit of schaap nemen. Er gaat veel papierwerk in zitten. Zou idd even op de site http://www.vwa.nl kijken. Bovendien moet je als je een geit of schaap van de ene plek naar de andere vervoert, een vervoersbewijs hebben. Maar misschien is ie wel lopend gekomen :+

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:04

Hmm... die oorlabels die hij heeft zijn al oud. Nu heb je namelijk andere oorlabels met een chip.

Herkomst kan je trouwens achterhalen... elk bedrijf of fokker heeft een eigen nummer. De laatste twee of drie nummers zijn gewoon het nummer van het dier. Dus 001 tot met met 999.

Castreren gaat moeilijk worden. Dat doe je normaal namelijk na 4 dagen tot 14 dagen na de geboorte. Daarna is het heel pijnlijk voor het dier is mij verteld.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:05

Precies, ik zou dus zorgen dat de gevers de geit als de bliksem teriugbrengen naar de gulle schenker. Als (stel) dat je nu de NVWA belt, dan komt de gulle gever in de problemen, lijkt me ook niet echt de bedoeling. Al is dit dus heel erg illegaal!

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:08

Wie weet is het een grap van vrienden en wordt ie over een dag wel weer opgehaald?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:10

Of even de AID of LID inschakelen :=
Het eerste gedeelte van het oornummer is meestal het UBN nummer van de eigenaar, het begint als het goed is met NL en dan ik dacht 7 cijfers of zo, en die andere cijfers, de rest zeg maar, is het diernummer.

Maar misschien is het inderdaad een grap... maar vaak zijn dit soort grapjes geen grap :+

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:22

Het verhaal van KuzzNatalie en Caroline_Max klopt helemaal. Een DA of dierenambulance kan je niet verder helpen met de herkomst van de geit. De AID direct bellen lijkt me ook een beetje overdreven. Het rare is dat wanneer hij een oornummer heeft hij wel ergens geregistreerd moet zijn... Een geit met een oornummer moet namelijk steeds bij een nieuwe eigenaar op naam worden overgezet. (nieuwe eigenaar meldt het dier aan, de vorige eigenaar meldt het dier af). Hij kon in principe alleen naar mensen met een geldig UBN-nummer. Dit is dus een illegale of de schenker moet hem op naam hebben gezet en is dus de wettelijke eigenaar.
(Als je heel stout bent kun je zijn oornummer eruit knippen en hem voor de hobby plaatsen *dan ben je wel heel erg stout bezig, dus raad ik niet aan overigens* Bij een boerderij / kinderboerderij kun je hem dan al niet meer kwijt want daar wordt streng gecontroleerd aanwezige oornummers)

Als je dit allemaal hebt uitgezocht kun je er een nieuw eigenaar voor proberen te vinden. Bokjes zijn niet makkelijk kwijt te raken. Met een beetje geluk treft hij echter wel een leuk huisje. Niet geschoten is altijd mis.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:37

kuzznathalie: Vroeger waren de eerste cijfer idd het ubnnr, inmiddels is het hele nummer een persoonlijk levensnummer van het dier.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:38

Oke ja dat wist ik niet precies, maar dacht ook dat deze een oud nummer in had, zonder chip.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:51

Ja dat klopt, alleen de eerste cijfers zijn zeker geen ubn nummer. De levensnummers beginnen allemaal mar 1000...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:28

Laptopmuis schreef:
Castreren gaat moeilijk worden. Dat doe je normaal namelijk na 4 dagen tot 14 dagen na de geboorte. Daarna is het heel pijnlijk voor het dier is mij verteld.

Wij hebben (10 jaar geleden) onze 2 bokjes laten castreren toen ze +- een jaar oud waren. Dat is volgens mij net zo zielig als dat je je kat laat "helpen" ;) Of heb jij het over onverdoofd castreren, net als bij biggetjes?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:29

Nu is natuurlijk de grote vraag, waar zijn de vervoerspapieren? Kun je dat niet even aan de gulle gever vragen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:34

Leedebee schreef:
Laptopmuis schreef:

Wij hebben (10 jaar geleden) onze 2 bokjes laten castreren toen ze +- een jaar oud waren. Dat is volgens mij net zo zielig als dat je je kat laat "helpen" ;) Of heb jij het over onverdoofd castreren, net als bij biggetjes?

Even offtopic, maar ik krijg bijna het idee dat dit verteld is door een man :')

Castreren kan gewoon met verdoving, en ja napijn zal er best zijn, maar heel pijnlijk... klinkt als iets om als man te zeggen :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:41

Je kan ook castreren met elastiek. Dat kan alleen als ze zo jong zijn, voor de rest kan je bokjes gewoon castreren, zowel via kneuzen als via het verwijderen van de ballen. Beide moeten uiteraard onder verdoving gebeuren maar kneuzen is een bloedloze methode, echter blijft een heel enkele bok bok in plaats van dat het een weer wordt, daar heb je (uiteraard) bij het verwijderen van de ballen geen last van. Die van onze zijn gekneusd en dat is goed bevallen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:33

Hier in Noorwegen is het verplicht een nummer te hebben. :j allen wij hebben een ander soort oormerk. Daar staat onder andere het landnummer,provincienummer,boerderijnummer en het levensnummer op :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:34

Gezien we ooit een geit in de trailer gedaan hebben en dat beest zich opgehangen heeft wel Ja. Die hing met zn horens aan het deurtje. Vastbinden gaf als conclusie ook een bijna gestikte geit. Geit ligt zo op zn zij. hoeft hoogstens tien min erin te zitten zonder iets vernield te hebben of zichzelf verwond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:36

Volgens mij heb ik de herkomst van het bokje getraceerd... ze hebben toch niet allemaal exact dezelfde aftekeningen zoals een wit vlekje in de hals enzo? Er zit toch wel heel iets afwijking in het masker e.d.? Het bokje dat ik heb gevonden heeft ook hetzelfde oorlabel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:38

Vind het altijd zo banketstaaf dit soort 'kado's', als je wat wilt geven, doe dat dan gewoon in persoon.
Als je dat al niet durft weet je van tevoren al dat je kado niet geschikt is.
Wel weer een mooie manier om van je ongewenste beesten af te komen, arm dier.

Als het goed is kun je adhv dat oormerk de fokker of stal van herkomst wel achterhalen.
Als je geiten houd moet je toch ook geregistreerd zijn?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:41

Anoniem schreef:
Volgens mij heb ik de herkomst van het bokje getraceerd... ze hebben toch niet allemaal exact dezelfde aftekeningen zoals een wit vlekje in de hals enzo? Er zit toch wel heel iets afwijking in het masker e.d.? Het bokje dat ik heb gevonden heeft ook hetzelfde oorlabel.

Dat kan niet er moet een verschil in nummer zijn :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:42

Jolandaa_ schreef:
Gezien we ooit een geit in de trailer gedaan hebben en dat beest zich opgehangen heeft wel Ja. Die hing met zn horens aan het deurtje. Vastbinden gaf als conclusie ook een bijna gestikte geit. Geit ligt zo op zn zij. hoeft hoogstens tien min erin te zitten zonder iets vernield te hebben of zichzelf verwond.

Ok grappig, had er nog nooit van gehoord, dus vroeg me af of ik het nou goed las :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:44

Hier als er een aantal vervoerd moeten worden gaan ze ook de achterbak ik :j

18 beebs vastgebonden( was in een fiat doblo). Ik achterin bij de bokker.Naar de boot gereden en hup allemaal in de boot en op t eiland gedaan :j in juni erop gezet en 25 oktober gaan we de rest ophalen( voorzover mogelijk)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:52

toch leuk dat bij een paard absoluut niets fout mag gaan en op alles wat afwijkt gespuugd wordt, en bij oa.geiten de regels wat soepeler zijn.
Hier nog nooit een geit gehad die ze eigen opgehangen had. Maar hier passen we de veewagen ook aan op wat we vervoeren.

Verder zou ik als ik het getrouwde stel was beslist uitzoeken wie de grapjas is..ik ben zelf ook niet heilig en hou van een leuk geintje, maar daar horen geen dieren bij..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:54

Onze geiten waren gewend om aan een touwtje te staan, dus die zijn gewoon in de station gezet en na de eerste minuten stress was de ene gaan liggen en de ander stond mensen te kijken door het raam (ramen dicht). Zo grappig om dus een passerende auto te hebben al die kinderkopjes op de achterbank allemaal zien omdraaien. Geniaal. En de geit keek dus net zo hard terug.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:00

Wij laten de dieren halen. Maar naar familie vervoeren we zelf.
Dieren als grap zijn in mijn ogen niet leuk. Zeker als mensen geen ruimte er voor hebben. Wij ruilde vroeg met goede vrienden de dieren. Mijn vader is van Ajax en hij PSV. Diertje had een mooie ketting op. Jaar erop hebben we een bok terug gebracht met oranje gespoten pootjes (zo afwasbaar)

Als vreemde mensen geiten willen kopen willen we altijd weten wat ze er mee gaan doen. Als kado worden ze dus niet verkocht. Ook niet voor halal slachten ofzo. Daar komen ze ook vaak voor.. doen we onze beesten niet aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:09

Het bokje gaat morgen terug naar waar hij vandaan komt. Ik heb hem op internet weten te traceren. Daar is hij voor ze het wisten in de auto meegenomen en ze zaten er zelf al mee in de maag dat hij niet af kon worden gemeld.
Bedankt voor al jullie moeite en hulp!!! +:)+

Blijkbaar is door de regering al de maatregel genomen dat dit soort "kado's" niet meer gegeven kunnen worden. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die zich hier niets van aan trekken ;(