Omgang politiehond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:58

ik heb zelf een mechelaar uit een nest van knpv honden. zijn ouders en voorouders ook knpv of ipo honden. sommige uit het nest hadden zo veel drift dat ze ook als waakhonden gekocht zijn. hingen als 4 weken oude pups al in de enkels.

mijn mechelaar houden we gewoon hier in huis. heeft wel een bench waar hij in ligt als we weg gaan of 's nachts maar niks geen kennels, gewoon lekker in huis bij het gezin. is niet nodig ook, ook niet voor afgerichte politiehonden. het is onzin dat een hond van zulk kaliber gevaarlijk is in huis of met kinderen. zulke honden zijn getraind, 3 jaar minimaal, en ook de geleiders/eigenaren. het zijn de geleiders/eigenaren die zulke honden gevaarlijk maken door verkeerde training of het niet om kunnen gaan met de hond.
zowel beveiligings als politie honden bijten absoluut burger. anders kunnen ze niet aan het werk! maar hoeveel niet afgerichte honden bijten geen burger? elke hond ongeacht zijn ras kan bijten.
niet alleen gecertificeerde honden vallen onder de wapenwet. die van mij heeft wat ipo en knpv trainingen gelopen, is schotvast, vind pakwerker bijten geweldig maar zal ook zeker burger bijten, en omdat ik dat weet als eigenaar valt hij al net zo hard onder de wapenwet. een hond ansich is geen wapen, de geleider/eigenaar gebruikt de hond als wapen. een hond die heeft leren bijten heeft geleerd wanneer hij dat moet doen. dus op commando of uit eigen initiatief als er gevaar dreigt. een geweer word toch ook pas gevaarlijk als hij in (verkeerde) handen is? een hond waar enigsinds drift in zit zal alleen gaan bijten/uitvallen zonder reden als hij verwaarloosd word. daar bedoel ik mee opgesloten, geen aandacht, geen beweging, geen begeleiding etc etc etc. dan zal hij uit frustratie gaan slopen of bijten.
ook zal een kennelhond veel gaan blaffen uit frustratie maar dat is niet anders dan wat een huishond zou doen als die de hele dag in een bench zit opgesloten net zoals je buurhond in de kennel. begrip voor de hond mag je dus inderdaad best hebben want het dier kan er niks aan doen. die is de dupe van je buren. de hond is het gewend om veel aandacht te krijgen van zijn geleider, word zeer regelmatig getraind, krijgt veel beweging en heeft genoten van samenwerking waarbij een diepgaande band uit is opgebouwd. nu ineens is hem alles afgenomen. de hond begrijpt dat niet en reageert uit frustratie. dus als je op iemand boos word, dan op de buren en niet op de hond!

je verteld dat de buren totaal niks met honden hebben en er naar wat ik begrijp bang van zijn. wat ze nu doen maakt alles alleen maar erger. ze moeten de hond een beter leven gunnen bij iemand anders en gewoon een alarminstalatie laten plaatsen!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:30

Ik kan me alleen aansluiten bij amanda. Ik heb ook een mechelaar (asiel hond met een verleden). (ik weet niet of de hond in kwestie DH is of mechelaar) maar dat zijn beide werkhonden (ik heb zelfde indruk dat een mechelaar nog iets meer werk nodig heeft). Geweldig toffe honden, maar die moet je fysiek en mentaal uitdagen. Iedere keer als we bij onze DA komen, worden hij en wij de hemel in geprezen over zijn fantastisch gedrag...nu hebben we ook echt een heel fijne hond, maar daar zit gemakkelijk 2 uur werk in per dag en die wordt regelmatig met de fiets uitgelaten op een behoorlijk tempo. Zo niet is dat een neuroot en wees gerust onze hond is zeer waaks als het niet te vertrouwen is. Een waakhond zonder conditie is toch ook niets waard?

Ze hebben het hart op de juiste plaats zeg je en ze hebben wel gevoel voor paarden? Misschien kun je de vergelijking naar de paarden doortrekken...Ze hebben een internationale sporthengst onder hun achterwerk geschoven gekregen als gemiddelde manegeruiter en verwachten dat dat direct goed gaat en op het zelfde niveau meegedraaid zal worden. Klinkt me niet bepaald zo makkelijk. Hoe laat je dat werken voor zowel paard als ruiter. Enorme motivatie, durf en talent van de ruiter, enorme werklust/tijd van de ruiter, heel goede en regelmatige instructie en een geweldig karakter van het paard. Als je de vergelijking doortrekt naar de hond, loopt er wel het een en ander mis.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Omgang politiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:02

de (ex)politiehonden die ik 'ken' zitten allemaal buiten in een kennel maar komen er wel regelmatig uit. Hetzij voor werk/training hetzij om lekker een stuk te lopen.
Ik zou dan ook geen melding maken van de hond in een hok maar van geluidsoverlast, je word er toch knettergek van als dat beest de hele dag zit te kermen en te blaffen?

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:24

Ik heb bij de bereden brigade stage gelopen, in Rotterdam, daar zit ook de honden brigade. Deze honden bleven op de kennel en gingen niet met de agenten mee naar huis. Maar deze honden werden wel iedere dag getraind. Tevens kwamen deze honden gewoon aan de lijn uit de kennel om uitgelaten te worden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:44

Mijn oom heeft een tijd op een politiehond gepast. Die mocht inderdaad ook alleen in een kennel buiten en werd af en toe opgehaald voor training. Mijn oom mocht 'm er absoluut niet uithalen om te voorkomen dat hij vrienden werd met de hond (oid). Tegen het blaffen droeg de hond een stroomstoothalsband. Dus.. volgens mij worden politiehonden wel vaker zo gehouden. Snap alleen niet waarom je een ex-politiehond zo zou willen houden.

(Niet alle posts doorgelezen)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:35

LZP -> BB

Kimbers

Re: Omgang politiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:15

De politiehonden die ik gezien hebben waren perfecte gezinshonden. Lekker spelen met de baas en kinderen en op het werk ook echt aan het werk. Vind het sneu als politiehonden enkel gebruikt worden om aan het werk te zetten, ook affectie is belangrijk net als spelen.