ik heb zelf een mechelaar uit een nest van knpv honden. zijn ouders en voorouders ook knpv of ipo honden. sommige uit het nest hadden zo veel drift dat ze ook als waakhonden gekocht zijn. hingen als 4 weken oude pups al in de enkels.
mijn mechelaar houden we gewoon hier in huis. heeft wel een bench waar hij in ligt als we weg gaan of 's nachts maar niks geen kennels, gewoon lekker in huis bij het gezin. is niet nodig ook, ook niet voor afgerichte politiehonden. het is onzin dat een hond van zulk kaliber gevaarlijk is in huis of met kinderen. zulke honden zijn getraind, 3 jaar minimaal, en ook de geleiders/eigenaren. het zijn de geleiders/eigenaren die zulke honden gevaarlijk maken door verkeerde training of het niet om kunnen gaan met de hond.
zowel beveiligings als politie honden bijten absoluut burger. anders kunnen ze niet aan het werk! maar hoeveel niet afgerichte honden bijten geen burger? elke hond ongeacht zijn ras kan bijten.
niet alleen gecertificeerde honden vallen onder de wapenwet. die van mij heeft wat ipo en knpv trainingen gelopen, is schotvast, vind pakwerker bijten geweldig maar zal ook zeker burger bijten, en omdat ik dat weet als eigenaar valt hij al net zo hard onder de wapenwet. een hond ansich is geen wapen, de geleider/eigenaar gebruikt de hond als wapen. een hond die heeft leren bijten heeft geleerd wanneer hij dat moet doen. dus op commando of uit eigen initiatief als er gevaar dreigt. een geweer word toch ook pas gevaarlijk als hij in (verkeerde) handen is? een hond waar enigsinds drift in zit zal alleen gaan bijten/uitvallen zonder reden als hij verwaarloosd word. daar bedoel ik mee opgesloten, geen aandacht, geen beweging, geen begeleiding etc etc etc. dan zal hij uit frustratie gaan slopen of bijten.
ook zal een kennelhond veel gaan blaffen uit frustratie maar dat is niet anders dan wat een huishond zou doen als die de hele dag in een bench zit opgesloten net zoals je buurhond in de kennel. begrip voor de hond mag je dus inderdaad best hebben want het dier kan er niks aan doen. die is de dupe van je buren. de hond is het gewend om veel aandacht te krijgen van zijn geleider, word zeer regelmatig getraind, krijgt veel beweging en heeft genoten van samenwerking waarbij een diepgaande band uit is opgebouwd. nu ineens is hem alles afgenomen. de hond begrijpt dat niet en reageert uit frustratie. dus als je op iemand boos word, dan op de buren en niet op de hond!
je verteld dat de buren totaal niks met honden hebben en er naar wat ik begrijp bang van zijn. wat ze nu doen maakt alles alleen maar erger. ze moeten de hond een beter leven gunnen bij iemand anders en gewoon een alarminstalatie laten plaatsen!