blafband tegen aanhoudend blaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:04

Wij hebben een goede ervaring met een blafband jaren geleden. Onze hond, toen 10 maanden oud heeft hem 2 weken omgehad en zij heeft nooit meer zo maar geblaft. Alleen als de bel ging. Het was een band die een schokje gaf. Zij had het vrij snel door.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:07

je moet boven je hond staan, blijkbaar is dit niet het geval.
hoe oud is de hond ?

ik zou niet gelijk op de blafband gaan vertrouwen, en het kan inderdaad in veel gevallen erger worden.
ik zou raadplagen bij een gedragskundige

succes ermee

Duhelo

Re: blafband tegen aanhoudend blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:08

ik heb al veel halsbanden verkocht, en nog nooit klachten gehad dat het erger kwam. (als het erger komt is het omdat mensen te zacht zijn, en hem niet durven instellen zoals het moet. je kunt het vergelijken met stroomdraad, als de klap hoog genoeg is zal een paard er geen twee maal tegenin gaan douwen. maar is ook geen dierenmishandeling, moet die maar niet in de draad gaan hangen/blaffen)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:14

veel informatie en goede tips gelezen !
de blafband gaat komen dat sowiezo ,

heb even goed met mijn ouders erover gesproken ,
heb ze ook aangeraden om inderdaad een club te gaan zoeken en dat wilen ze :) _/-\o_

achter de staart aan rennen doet ze zelden hoor ,
alleen als ze egt vervelend is en der zin niet krijgt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:34

TS,het volgende is niet persoonlijk op jou gericht, maar meer in het algemeen. Ik vind het eigenlijk schokkend dat honden die nog eens geen jaar geworden zijn al aan de blafband moeten. Die dieren zijn toch nog perfect op te voeden?
Blafband is in mijn ogen het laatste redmiddel. Ik kan me niet voorstellen dat bij een hond van tien maanden al alle voorgaande trainingstechnieken zijn uitgeprobeerd.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:44

Gini schreef:
TS,het volgende is niet persoonlijk op jou gericht, maar meer in het algemeen. Ik vind het eigenlijk schokkend dat honden die nog eens geen jaar geworden zijn al aan de blafband moeten. Die dieren zijn toch nog perfect op te voeden?
Blafband is in mijn ogen het laatste redmiddel. Ik kan me niet voorstellen dat bij een hond van tien maanden al alle voorgaande trainingstechnieken zijn uitgeprobeerd.

Helemaal mee eens!
Wat een waanzin en dan nog bij een kruising van twee rassen die zo gevoelig zijn en zo graag willen werken voor hun mens.

Ik geloof ook beslist niet dat je een gedragsdeskundige om raad hebt gevraagd. Dan zou je de oorzaak van dit gedrag wel achterhaald hebben en aan een gerichte training zijn begonnen om dit gedrag om te buigen. Ik vind het ook echt heel erg knap dat sommigen aan de hand van drie regeltjes op een scherm kunnen zien dat het om dominatie gaat.
Echt veel te triest voor woorden dat er snel en voor de makkelijk naar een blafband gegrepen wordt i.p.v. energie in de hond te steken.
Ik hoop niet dat je ook je paarden met stroom wil bewerken als ze niet doen wat jij zegt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:46

ik denk dat het komt dat mijn ouders hiervoor pas 1 hond hebben gehad en deze hond iets te ver gegrepen blijkt te zijn
gelukkig gaat het al steeds beter hoor
hond was in het begin niet uit te laten ,
die sleurde je mee over straat ,
nu loopt ze keurig aan de riem mee,
ze luisterd goed naar commando's ,zit ,af, mooi op, blijf voedsel weigeren
en pas speeltje pakken als je zegt pak maar,
en is ook wel heel lief hoor,
alleen dat blaffen krijgen ze er niet uit (ik ben zelden thuis)
en probeer ze daar heus wel mee te helpen maar ben er ook niet altijd,
ik denk dat het uiteindelijk wel een hele leuke hond gaat worden hoor'
het heeft alleen wat tijd nodig

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:48

Strohalm schreef:
Gini schreef:

Helemaal mee eens!
Wat een waanzin en dan nog bij een kruising van twee rassen die zo gevoelig zijn en zo graag willen werken voor hun mens.

Ik geloof ook beslist niet dat je een gedragsdeskundige om raad hebt gevraagd. Dan zou je de oorzaak van dit gedrag wel achterhaald hebben en aan een gerichte training zijn begonnen om dit gedrag om te buigen. Ik vind het ook echt heel erg knap dat sommigen aan de hand van drie regeltjes op een scherm kunnen zien dat het om dominatie gaat.
Echt veel te triest voor woorden dat er snel en voor de makkelijk naar een blafband gegrepen wordt i.p.v. energie in de hond te steken.
Ik hoop niet dat je ook je paarden met stroom wil bewerken als ze niet doen wat jij zegt.

onzin !
wij hebben er wel degelijk een gedragsdeskundige bijgehad,
(ouders ) ala 80 euries ;)
zijn ook bij de meneer op cursus geweest en alles,
man heeft zelf gezegt dat het een gevoelige maar brutale en dominante hond is
het blaf gedrag is pas weer begonnen na de curses en ouders vinden het niet nodig meneer nog een keer te laten komen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:58

En nu ga ik misschien iets heel vooruitstrevends zeggen, maar ga eens bij jezelf na: moet een hond perfect zijn? Ik zie het meer als geven en nemen. Ik heb bv. een pracht van een hond. Als tweejarige uit het asiel gehaald. En zonder veel gedoe is ze een prachthond geworden. Ze geeft ons zoveel. Gaan wandelen is een droom met haar. De lijst van dingen die ze doet voor ons is gewoon te lang. In ruil geven wij haar vrijheid. Bv. ze blaft wanneer de bel gaat. In het verleden veel geprobeerd om dit af te leren, maar niets was echt 100% en als we een paar keer niet consequent geweest waren, zaten we weer bij nul. We hebben haar dus de vrijheid gegund van te blaffen tot als we aan de deur zijn en dan zeggen we 'zit' en dan blijft ze stilzwijgend zitten tot als de deurbeller weer weg is. In plaats van dus te focussen op dat slechte punt en dat er persé uit te willen krijgen, hebben we haar die lichte vrijheid toegestaan.
Voorbeeld nummer 2, ze blijft niet graag lang alleen thuis. 4 uur is echt wel haar max. We zorgen dus dat ze niet langer dan die vier uur alleen moet blijven. Of dat we haar mee kunnen nemen. Nu hadden we natuurlijk ook intensief kunnen trainen op langer alleen blijven, maar dat is niet wat we willen. Ook bij de paarden streef ik naar die ademruimte, niet altijd 100% perfect en strak in het gareel, maar af en toe iets toegeven.
Geven en nemen, bevelen en luisteren!

Dat kan soms heel moeilijk zijn, want we worden rond de oren geslingerd over gehoorzaamheid, consequent zijn etc. en uiteraard, dat moet er zijn. Echt stout of ongewenst gedrag moet gewoon afgewezen/bestrafd worden. Maar willen we een robothond? Een hond uit de boekjes? En zijn daarvoor alle middelen gerechtvaardigd?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 23:06

mooi stukje ! heb het even aan pap laten lezen !
die zegt ook dat het een heel duidelijk stukje tekst is,
pap zegt dat hij alleen nog van de hond verwacht dat ze dus stopt met het overmatig blijven en het bespringen van nieuwe mensen. vreemde !
dat is wat hij/ wij nu willen en dat is nu dus het belangrijkste

jullie moeten trouwens ook niet denken dat de hond nou 24/7 blaft hoor
ze blaft vooral als er een nieuw/vreemd persoon is (en blijft dit doen totdat diegen 10 X is geweest)
en dat willen we/ze eruit

maar fijn stukje zet me aan het denken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:13

Dus omdat jullie haar eigenlijk zelf niet goed hebben opgevoed moet er nu maar een blafband komen :x
Zeker bij een hond van 9mnd is er nog genoeg om op te voeden!
Ga aub eerst naar een goede hondenschool waarbij ze ook echt verstand hebben van dit soort zaken.

Ik vind het trouwens ook schokkend om te lezen hoeveel mensen het dus toch adviseren. Jee m'n jonge hond blaft als we weg zijn. 9 van de 10 keer is dit verlatingsangst. Een hond is een roedel dier en wij mensen horen in zijn roedel (waar de mens wel boven hem/haar staat in rang).
Nee dat ga je lekker afstraffen met stroomschokjes of stinkgeurtjes die in z'n neus spuiten.

En vaak kan dit allemaal voorkomen worden door hier al vanaf jongs af aan mee bezig te wezen. Ook bij een iets oudere hond is dit nog te leren, mits er tijd in gestoken wordt!

Ook het dominante gedrag ga je niet oplossen met een blafband. Ik denk dat het juist het gedrag alleen maar gaat versterken.
Zorg er eerst maar eens voor dat jullie haar de baas worden en niet de hond jullie!
Met haar/hem blijven spelen kan gerust hoor. Alleen jij/jullie bepalen wanneer er gespeeld wordt en gestopt, niet de hond.
Het zelfde met aandacht, ook jullie bepalen wanneer.
Ik weet niet of de hond naast jullie op de bank mag, zo ja ook hier direct mee stoppen.
Met bv uitlaten of naar binnen gaan, eerst jullie dan pas de hond.
Met eten, eerst jullie dan pas de hond.
En zo zijn er nog veel meer dingen. Maar iemand met een goede hondenschool kan jullie hier goed mee opweg helpen.

OOk aan blaffen wanneer de bel gaat is af te leren in veel gevallen. Vaak wordt er tegen de hond geschreeuwd dat het op moet houden met blaffen. Voor de hond komt dat over dat je hem/haar helpt, en bevestigd dat er ook daadwerkelijk wat is.
Probeer dit gedrag eens niet te bevestigen. Gooi eens iets achter de hond waardoor de hond schrikt (ze moeten niet zien dat jij het deed). De hond zal stoppen met blaffen, dan pas geef je het commando stil
Maar ook zoiets heeft tijd nodig.

En wees consequent! Nee is nee ne blijft nee!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:41

kiki1976 schreef:
Dus omdat jullie haar eigenlijk zelf niet goed hebben opgevoed moet er nu maar een blafband komen :x
Ga aub eerst naar een goede hondenschool waarbij ze ook echt verstand hebben van dit soort zaken.

Ik vind het trouwens ook schokkend om te lezen hoeveel mensen het dus toch adviseren. Jee m'n jonge hond blaft als we weg zijn. 9 van de 10 keer is dit verlatingsangst. Een hond is een roedel dier en wij mensen horen in zijn roedel (waar de mens wel boven hem/haar staat in rang).
Nee dat ga je lekker afstraffen met stroomschokjes of stinkgeurtjes die in z'n neus spuiten.

En vaak kan dit allemaal voorkomen worden door hier al vanaf jongs af aan mee bezig te wezen. Ook bij een iets oudere hond is dit nog te leren, mits er tijd in gestoken wordt!

Ook het dominante gedrag ga je niet oplossen met een blafband. Ik denk dat het juist het gedrag alleen maar gaat versterken.
Zorg er eerst maar eens voor dat jullie haar de baas worden en niet de hond jullie!
Met haar/hem blijven spelen kan gerust hoor. Alleen jij/jullie bepalen wanneer er gespeeld wordt en gestopt, niet de hond.
Ik weet niet of de hond naast jullie op de bank mag, zo ja ook hier direct mee stoppen.

En zo zijn er nog veel meer dingen. Maar iemand met een goede hondenschool kan jullie hier goed mee opweg helpen.

OOk aan blaffen wanneer de bel gaat is af te leren in veel gevallen. Vaak wordt er tegen de hond geschreeuwd dat het op moet houden met blaffen. Voor de hond komt dat over dat je hem/haar helpt, en bevestigd dat er ook daadwerkelijk wat is.
Probeer dit gedrag eens niet te bevestigen. Gooi eens iets achter de hond waardoor de hond schrikt (ze moeten niet zien dat jij het deed). De hond zal stoppen met blaffen, dan pas geef je het commando stil

Onzin! Dit valt onder de dominantie theorie is is allang achterhaald.

Ik lees heel veel onkunde TS, sorry dat ik het zeg. Maar de pup is jong en jullie (en de hond) moeten ook nog veel leren.
Zoveel corrigeren..
Leer eerst om een duidelijke, zelfverzekerde leider en roedelgenoot voor je hond te zijn.

Denk er ook aan dat je hond maar 9 maand oud is en het een energieke, puberende jonge hond is. Dit moet jij in goede banen leiden!

Als een hond iets doet wat in jou ogen niet mag denk dan eerst eens bij jezelf "het ik de hond wel duidelijk aangeleerd dat dat niet mag" in plaats van beginnen met corrigeren.

Ga weer opzoek naar een goede gedragstherapeut. Zelf hoor ik wel positieve geluiden van http://www.calmingsigns.nl/.
Ga echt samen met iemand aan de slag die verstand van zaken heeft en ga niet zelf aanmodderen, want je hebt een grote kans dat je gewoon de verkeerde signalen aan de hond af geeft en niet juist op zijn gedrag in gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:14

Misschien "achterhaald" maar werkt in veel gevallen prima!
Een kennis van ons heeft al heel wat jaren een hondenschool en al heel wat probleemhonden getraind. Nou ik heb genoeg honden bij deze "achterhaalde" aanpak totaal zien veranderen.
En daar waren echte dominante hufters bij hoor, zo erg dat sommige (bij wijze van spreken lachend) tegen je been aan gingen piesen waarbij de poot niet hoger kon. Wanneer ze gecorrigeert werden direct overgingen tot bijten.....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 07:58

kiki1976 schreef:

ten eerste de hond blaft niet als wij weg zijn
de hond slaat aan op het geluid van de scooter daar blaft hij op,
ten tweede hond kan proma alleen thuis zijn

nee met de hand kan je gewoon niet stoeien zit teveel risico aan

nee hij mag gewoon op zijn vaste plek op de bank waanneer wij dat goed vinden moet er iemand zitten pech voor de hond dan op de grond

met uilaten gaat altijd de baas eerst door de deur poort wat dan ook dus ook dat gebeurt al en gaat prima
ook wij eten eerst en dan pas de hond

hij blaft niet op de bel ze begint pas te blaffen als de vreemde binnen is

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 08:01

kiki1976 schreef:

fijn en erg vriendelijk stukje ook ik heb smileys hoor :roll: >;)
waar komt dat vandaan dat wij ze niet hebben opgevoed en er daarom een bafband komt ?
het blaffen is altjid afgestraft en gecorriceerd,
de andere dingetjes zoals hand happen kunnen we prima oplossen zoals we het nu doen ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:16

kiki1976 schreef:
Misschien "achterhaald" maar werkt in veel gevallen prima!
Een kennis van ons heeft al heel wat jaren een hondenschool en al heel wat probleemhonden getraind. Nou ik heb genoeg honden bij deze "achterhaalde" aanpak totaal zien veranderen.
En daar waren echte dominante hufters bij hoor, zo erg dat sommige (bij wijze van spreken lachend) tegen je been aan gingen piesen waarbij de poot niet hoger kon. Wanneer ze gecorrigeert werden direct overgingen tot bijten.....

Of terwijl, waar hondenscholen het gebruik van slipketting zijn "nut" bewijst dan vasthouden aan deze methode. Zeker bij een theorie (de dominantie theorie) die achterhaald is. Nee niet mijn ding. Met de tijd mee gaan. Tegenwoordig zijn er veel nieuwe ,positievere insteken gebaseerd op nieuw onderzoek waar zeer goede resulaten mee worden geboekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:21

ook al eens gedacht dat een blafband net een veel consequenter hulpmiddel is dat ALTIJD op het juiste moment corrigeerd?
de ts kan er voor kiezen om de blafband enkel om te doen als de hond bv buiten zit, of alleen thuis is. (want je hebt nog buren ook, en die wil je niet klagend hebben over een blaffende hond)

de band corrigeert ENKEL wanneer de hond blaft, en altijd TIJDENS of net NA de blaf ( itt de mens die altijd een seconde te laat is om te corrigeren)
Daarnaast zorgt de blafband ervoor dat de hond zichzelf min of meer corrigeerd (nouja, zonder tussenkomst van de mens, waardoor er geen aversie ontwikkeld wordt tegen mensen, het niet uitgelokt wordt dat hij hapt, of andere rare manieren vertoond.)
Daarnaast zal een hond max 4-5 maal blaffen, en gaat die dan netjes stil zijn, dus zijn er dan geen correcties meer.

ik persoonlijk heb een grotere aversie tegen mensen die hun blaffende honden constant blijven en blijven corrigeren (meestal zonder enig effect), waardoor de hond hun baasje gaat linken aan correcties.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:42

Ik denk als ik het zo lees dat de hond te hoog gegrepen is voor jullie..

Mechelaars en borders zijn zeer intelligente en werkwillige honden.. Een hele lastige kruising dus..
Als jullie daar nu al niet mee om kunnen gaan kan het nog helemaal de verkeerde kant op gaan..

Je schrijft dat je niet met de hand kan stoeien????? verklaar dat is nader..

Ik denk dat in dit geval een blafband (althans voorlopig) geen goed idee is.. ik denk dat je beter kan gaan trainen.. dus ook veel onder de mensen enzo.. Nu weet ik uit ervaring dat mechels en borders heel vaak blafferig zijn tegen vreemde.. je kunt ze wel leren om na 1 of 2 keer blaffen te stoppen.. maar helemaal afleren wordt lastig.. het is tenslotte een hond he ;)

Ik hoop dat jullie de goede beslissing nemen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:16

desiree het kan wel stoeie met de hand
maar we wilen er nu even mee stoppen ,
omdat de hond nu zomaar bovenop je gaat springen om te spelen,
we willen nu eerst alles wat duidelijker hebben naar elkaar wat wel en niet mag en daarna zien we wel verder

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:07

little_birdy schreef:
desiree het kan wel stoeie met de hand
maar we wilen er nu even mee stoppen ,
omdat de hond nu zomaar bovenop je gaat springen om te spelen,
we willen nu eerst alles wat duidelijker hebben naar elkaar wat wel en niet mag en daarna zien we wel verder

Dat is gewoon een gebrek aan respect vanuit de hond. Als je hond dit nou doet, draai je dan van je hond weg, negeer hem compleet en loop rustig weg.
Blijf je hond door denderen dan loop je desnoods de kamer uit en sluit je de deur achter je dicht. De "straf" is dan geen contact met de baas en zelf zo dat de baas zich afzondert. Je geeft dan aan aan de hond "dit gedrag wil ik niet en daardoor wil ik niet bij jou in de buurt zijn".
Een hond is een heel sociaal wezen en wil juist graag contact hebben zijn de roedel.

DesireeK: Als je duidelijk tegenover je hond kan zijn, er wederzijds respect is en je hond goede grenzen hebt aangeleerd zie ik zelf ook niet het probleem van stoeien met je handen. Je imiteert namelijk dan gewoon het bekkenspel van honden.
Maar omdat de TS moeilijkheden heeft met duidelijkheid en wederzijds respect is het verstandig om het stoeien met de handen te laten voor wat het is. Dat wordt namelijk gewoon de kat op het spek binden.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:12

annepaardoes schreef:
DesireeK: Als je duidelijk tegenover je hond kan zijn, er wederzijds respect is en je hond goede grenzen hebt aangeleerd zie ik zelf ook niet het probleem van stoeien met je handen. Je imiteert namelijk dan gewoon het bekkenspel van honden.
Maar omdat de TS moeilijkheden heeft met duidelijkheid en wederzijds respect is het verstandig om het stoeien met de handen te laten voor wat het is. Dat wordt namelijk gewoon de kat op het spek binden.

Helemaal mee eens.. maar ik dus even de reden weten waarom het stoeien met de handen dus niet kon.. Wat de reactie van de hond op dat moment was..
Hier kan ik bv heel goed stoeien met de honden.. Zodra ik wil dat het stopt is het ook gelijk over en ze gaan nooit te ver..
Ze vinden het ook een heerlijk spel om te doen.. maar weten dus hun grenzen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 21:13

het is ook leuk om te doen :+
maar nu even niet
ze is gelukkig wel al wat rustiger sinds we gestopt zijn met handstoeien

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:30

Precies.. eerst even een goede bevestiging zien te krijgen op alles..

Het is nu wel een hond die van pup naar volwassen aan het ontwikkelen is.. dus dan gaan ze wel meer uitproberen.. als je nu heel consequent bent en lekker met de hond aan de slag gaat komt het vast goed.. maar laat die blafband nog even achterwegen.. Ik ben totaal niet tegen hoor begrijp me niet verkeerd.. maar met zo'n jonge hond kan je nog alle kanten op.. Al is wel een flinke taak..

Een goede training doet wonderen..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:18

@ annepardoes, Een slipketting vind ik ook een heel slechte trainings methode. Ook daaruit is gebleken dat honden daar vals op kunnen gaan reageren, net als bij gebruik van een blafband.

Maar wel grappig dat je mijn insteek "achterhaald vind" maar de methode van wegdraaien deden ze toen ook al haha

@little birdy,
Je geeft zelf aan dat jullie diverse dingen niet goed hebben aangepakt en dat de blafband er gaat komen (is zelfs al besteld zeg je).

En geloof me, je moet weten hoe je die dingen moet gebruiken, anders kan je voor minder leuke situatie's komen te staan.
Wil ze toch gebruiken doe het dan wel in overleg en advies van iemand die de hond ook daardwerkelijk kan en met jullie traindt (iemand die er ook echt verstand van heeft).
Jullie hebben geen gemakkelijke kruising zoals eerder door verschillende personen is aangegeven. Dit is echt niet rot en aanvallend bedoeld, maar meer om jullie van verdere problemen te behoeden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:24

Jullie hebben de ultieme werkhond in huis gehaald door deze rassen te combineren. En zo te horen doen jullie er vanalles mee maar geen werk. Op de cursus geweest... bij deze hond zul je moeten blijven werken totdat ze met pensioen gaat. Een blafband gaat dit niet oplossen. Daar gaan andere problemen voor terug komen... geloof me maar! Zorg ervoor dat je ouders iets met de hond gaan doen qua sport. Ze moet niet alleen beweging krijgen maar ook mentaal haar ei kwijt kunnen.