Wat te doen met een duif?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:49

agossie postduiven zijn juist niet zwaar gebouwd.
Ook al zit er degelijk verschil tussen fond of midfond duif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:50

Daks schreef:
agossie het kan zeker een verwilderde postduif zijn.
Zelfs de trouwduiven zijn postduiven enkel ander kleurtje.

Het ziet er zo uit als een postduif, kan de krop niet goed zien maar zou ook een kropper kunnen zijn.
Postduif als je die loslaat zal hij waarschijnlijk wegvliegen en is het ene kropper grote kans dat hij blijft.

Hebben jullie duiven in de buurt vliegen?

Ik heb 2 duivenmelkers in de buurt en daar ben ik geweest, daar was ie niet van.

Anoniem

Re: Wat te doen met een duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:50

Moet ik iets specifieks op de foto zetten daks? Zijn krop is behoorlijk en hij heeft geel omrande ogen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:51

Daks schreef:
agossie postduiven zijn juist niet zwaar gebouwd.
Ook al zit er degelijk verschil tussen fond of midfond duif.

Goeie actie weer van Agossie!!! _O-

Dan zal ik in de war zijn met een houtduif?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:52

Als ik het goed begrijp wil je dus een ongeringd dier (dus waarschijnlijk gewoon wild) als huisdier gaan houden? Dan zul je er hoe dan ook eentje bij moeten nemen, want duiven zijn ook sociaal. Bovendien ontneem je het diertje zijn vrijheid.

Nee, ik zou nog een tijdje aankijken zodat je zeker weet dat het goed gaat met dat pootje en dan vrijlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:55

Nou Margrathea. wat denk je dat er in een opvang gaat gebeuren dan? Je gaat er vanuit dat het dier wild is, geen idee, misschien is het een ontsnapte duif. Het dan gewoon uitzetten, is hem ook de dood insturen.

Onder huisdier versta ik niet dat ik hem in een hokje wil gaan houden. Als ie hier blijft wil ik hem als losvliegende duif en anders ga ik op zoek naar een andere optie. Voor ik ga denken aan nog een duif, wil ik eerst maar eens uitvinden of het verstandig is deze aan te houden. Ik loop wat dat betreft niet op de zaken vooruit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:00

Als het niet geringd is is hij waarschijnlijk wild, zeker als hij zich niet op laat pakken. Bovendien is ringen verplicht als ik het goed heb. Natuurlijk kan er iemand zijn die dacht 'mwoah, laat maar zitten' maar de kans is vooralsnog klein.

Losvliegen.. Tja. Als hij al van een eigenaar is/was dan is hij daar ook weggevlogen. Hij ziet er volwassen uit dus bij deze eventuele eigenaar zat hij dan al een tijdje. Dus dan zou je hem erg lang binnen moeten houden, wil je hem 'bijhouden'.

Ik wil je niet aanvallen ofzo, ik denk gewoon dat deze duif wild is en niet van iemand. Wild kan overigens wel betekenen dat ie een beetje gewend is aan mensen (in de stad ofzo).
Als je zorgt dat er elke dag een bakje graantjes voor hem klaar staat, kan het zomaar betekenen dat hij je weer op komt zoeken :) En volgens mij is dat je bedoeling?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:06

Daks schreef:
ringen is zeker niet verplicht

Magrathea schreef:
Bovendien is ringen verplicht als ik het goed heb.

Kenner had al geantwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:07

Ik woon in een dorp en hij zit midden op het platteland, stadsduiven zijn hier niet in de omtrek.

En verder als ik een dier aanhoudt, ja dan zorg ik er goed voor en staat er eten inderdaad. Ik neem aan dat jij duiven houdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:12

Hij is niet van duivenmelkers in de buurt, hij is ongeringd. Onder vleugels ga ik inderdaad even kijken. Ik heb eerder duiven opgevangen, ook wilde. Deze zijn bij de aanblik van de mens al in paniek, deze niet. Maar makkelijk te pakken is ie ook niet.
Ik wil hem aanhouden, als ik geen betere optie kan vinden.
Mijn bedoeling is dan dat hij een aanvlieghok krijgt, waar hij naar binnen kan, maar hij kan elk moment ook gewoon naar buiten, dus geen voliere.
Is het verstandig om hem te laten zitten voorlopig, zeg maar de benodigde drie maanden of hem maar gewoon loslaten.
Als het geen wilde of verwilderde duif is, is de kans dat hij dan gewoon opgevreten wordt of gewoon verhongerd met de herfst en winter in aantocht en niet wetende hoe eten te zoeken, behoorlijk groot. Hij is spierwit en het wemelt hier van de buizerds en valken in de velden.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:15

Wij hadden een paar maanden terug ook een postduif, geringd, in de wei. vond ik het zo zielig dat ik duivenvoer heb gekocht en een week later heeft mijn man een hokje voor hem getimmerd omdat ik bang was dat de katten hem zouden grijpen. Nou de duif kwam lekker op krachten met het voer en sloeg zijn vleugels uit, nooit meer terug gezien dus als de duif lekker heeft bijgetankt dan is de kans groot dat hij weer verder gaat, terug naar zijn juiste adres. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:18

Agossie schreef:
Daks schreef:
ringen is zeker niet verplicht

Magrathea schreef:
Bovendien is ringen verplicht als ik het goed heb.

Kenner had al geantwoord...

Oeps :+ Overheen gelezen, sorry.

Niet verplicht misschien, maar wel verstandig. Chippen is ook niet verplicht voor huisdieren maar ik gok dat 99% van de bokkers hun paard/kat/hond wel gechipt heeft, zodat ie (hopelijk) weer terugkomt als hij ooit niet meer bij jou is.
Maar goed, dat maakt verder niet uit, als je op het platteland woont is de kans nihil dat je een eventuele eigenaar ooit terugvindt.

Ik heb zelf geen duiven hier op driehoog achter, nee :) Wel mocht ik tot mijn 13e-14e ongeveer helpen in de til van mijn buurman, die er een stuk of 20 had (als het er niet meer waren). Hoe hij dat met jonge dieren deed weet ik niet, volgens mij volgden ze gewoon de groep (maar misschien had het er ook mee te maken dat hun nestje ook bij mijn buurman stond. Dat zal wat makkelijker gaan).
Ook help ik wel eens in de vogelopvang bij mijn vriend, die regelmatig duiven krijgen.
Offtopic: lieve bokkers, spuug alsjeblieft nooit kauwgum uit op straat. Als er een vogel in vast komt te zitten is dat heel akelig :n

Heb je niet een grote schuur waar hij een beetje in rond kan vliegen? Verder kan je goed een simpele voliere in elkaar klussen met wat balkjes en gaas. 3 maanden kan goed zijn, maar je weet het nooit... Op een gegeven moment moet je de gok nemen en gewoon het deurtje open zetten. Met een beetje geluk komt hij dan terug.

Succes ermee in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:07

staroo schreef:
Wij hadden een paar maanden terug ook een postduif, geringd, in de wei. vond ik het zo zielig dat ik duivenvoer heb gekocht en een week later heeft mijn man een hokje voor hem getimmerd omdat ik bang was dat de katten hem zouden grijpen. Nou de duif kwam lekker op krachten met het voer en sloeg zijn vleugels uit, nooit meer terug gezien dus als de duif lekker heeft bijgetankt dan is de kans groot dat hij weer verder gaat, terug naar zijn juiste adres. :D

Ik weet het, ik heb ook menig geringde postduif op krachten geholpen en die dieren zijn idd ook gewoon weg gevlogen na een paar dagen.

Of dit dier een eigenaar heeft weet ik niet. Vandaar dat ik nu iets minder geneigd ben hem zo maar weg te sturen. Ik houd hem een tijdje aan, zal een tijdelijke voliere maken en dan mettertijd het deurtje openzetten en kijken wat hij doet. Hij is momenteel een geluid aan het maken, het lijkt wel binnensmonds koeren, soort van murmelen. Hij is ook heel alert, niet op een bange manier. Nieuwsgierig bijna.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:59

Mindim is zijn krop vol of bol?
Ja moelijk uit te leggen maar een volle krop kan je het voer voelen.
Bij de zogenaamde kroppers is de krop net een hangzak en die duiven staan hoog en lelijk op de poten.

Mocht jou duif een doffer zijn wil ik je aanraden er een duivin bij te doen. de eitjes die dan volgen kan je vervangen door plastic eieren. De duif word dan meer hok vast en je krijgt dan geen kleintjes.
Eitjes wil ik je eventueel nog wel toe sturen.
Ik zou even naar een van de duivenmelkers gaan en vragen wat hij denkt wat het is.
Ik denk zelf een doffer omdat je zegt dat het nu aan het koeren is. Vaak doen ze dat om hun partner te roepen en te versieren.
En voor de rest zou ik m lekker houden omdat je er toch niet achter komt waar het beest vandaan komt, zo voorkom je dat die gaat zwerven.

Margrathea ringen is niet verplicht als je zelf geen actiev beoevenaar bent van de duivensport.
Dus zoals ts mag je gewoon ongeringde dieren op je erf houden.

En voor de mensen die geringde duiven opvangen je kan het heel makkelijk checken van wie die door naar https://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden te gaan en de eigenaar te bellen.
Vaak als je verteld dat je zelf geen duiven hebt komen ze de duif halen.
wij gaan zondag ook weer naar belgië om een duif van ons te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:58

Dank voor de info Daks!

Eitjes kan ik aan komen, maar bedankt voor het aanbod. Ik zal even naar de duivenmelker verderop gaan en misschien kan hij even voor me kijken, misschien heeft hij zelfs een duivinnetje. Wil ik eerst wel een geschikter onderkomen hebben.

Ik durf het van zijn krop niet te zeggen, maar denk niet dat het er een is, maar hij staat iig niet hoog en lelijk op de poten.
Afbeelding
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:44

Mijn vriend had een goed punt.

Citaat:
je mag sowieso niet zomaar een vogel houden, als het een wilde duif is dan valt hij onder de wet en mag je hem dus niet houden.
Als het een postduif is dan heeft hij dus een eigenaar en mag je hem ook niet zomaar houden

Alle vogels in Nederland zijn beschermd...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:54

dat is een (verwilderde) postduif
Postduivenhouders mogen geen ongeringde postduiven houden of huisvesten.

Je hebt witte postduiven, blauwe, krassen, donker en licht etc etc.
de ene duif is de andere niet, sommigen blijven de drang houden om weg te gaan, of terug naar hun oude vertrouwde stek of naar hun oude hok.
En weer anderen blijven na een dag al op hun nieuwe bestemming.

Echter moet er wel iets zijn wat hun daar houdt, bijv. andere duiven, een partner of een nest (nadat ze zich aangepaard hebben)

er is geen op het oog is er geen verschil tussen een korte (vitesse) middellange (midfond) of lange (fond) duiven.

wil je meer weten over postduiven kun je kijken op:

www.npoveenendaal.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:02

Magrathea schreef:
Mijn vriend had een goed punt.

Citaat:
je mag sowieso niet zomaar een vogel houden, als het een wilde duif is dan valt hij onder de wet en mag je hem dus niet houden.
Als het een postduif is dan heeft hij dus een eigenaar en mag je hem ook niet zomaar houden

Alle vogels in Nederland zijn beschermd...

Hij is niet wild en eigenaar valt niet te achterhalen, dus misschien heb je een andere suggestie? Bij de opvang in een vliegkooi en daar de rest van zijn leven laten slijten?
Wilde duiven zijn nooit wit, dus hij is hoogstens verwilderd en daarmee alsnog geen wild dier zoals een houtduif en turkse tortel, ook de turkse tortel wordt en masse gehouden ongeringd. De gemeente staat niet om 1 duif zo maar op de stoep.
Wilde dieren houd ik nooit aan, zo heb ik al menig egel afgeleverd bij de dierenambulance en jonge gierzwaluwen en jonge meeuwen en dergelijke gaan naar de opvang. Jonge eendjes hebben we zelf ook wel opgevangen. Ik modder niet aan en als ik het niet kan of denk te kunnen, ben ik de eerste die de hulpdiensten inroept, evenals ik denk dat een dier medische hulp nodig heeft.

Dank je Alane voor de info.
Ik laat checken wat het is en zet er een duivinnetje bij of doffer als ik een tijdelijk onderkom voor elkaar heb. Met een beetje geluk, kunnen ze dan met een paar maanden los.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:13

Vraag bij een duivenhouder bij je in de buurt, de vluchten zijn zo goed als afgelopen.
Misschien dat een van hen voor je wil kijken of het een doffer of duivin is en een tegenstuk heeft.
Vraag dan gelijk waar je kunsteieren kunt kopen, anders zijn het net kippen :+

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:25

Dit is geen Postduif maar een sierduif, waarschijnlijk een kruising Thuringer. Mijn ouders fokken al jaren duiven en ik denk dat deze gewoon niet goed was vaak word dan de nek opgedraaid of ze worden los gegooid. Ik heb overgens ook zat ongeringde duiven zitten hoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:29

dat is geen sierduif, kijk maar eens goed naar de snavel.
Dat deze toevallig veel wit heeft maakt het geen sierduif. Toen mijn oudste dochter ook nog postduiven hield had ze vaak witte of hele bonte duiven, die waren dan gemakkelijker te herkennen.
Postduiven heb je echt in alle kleurslagen.

edit: foto toegevoegd, postduif
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:21

Hij is ook niet helemaal wit hoor, hij heeft een zwarte staart, als je kijkt zie je het ook. Ik zelf vind het net een postduif, hij is ook weinig sierlijk :D

De duif wordt al wat dikker, maar het was maar een ielig duifje, als je hem van de voorkant bekeek was hij heel dunnig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:28

Mindim het is gewoon een postduif.
Mijn vader denkt dat het een doffer is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:33

Daks en Mindim, als jullie niet te ver van elkaar wonen, zouden jullie elkaar misschien kunnen helpen? Ik bedoel, buiten bokt om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:54

Aarlanderveen ligt hier een heeeeeeeeeeeeeeel eind vandaan :D
Ik zit in het noord oosten van groningen.