kan een hond zo lang alleen zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: kan een hond zo lang alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:31

Het hangt heel erg van de hond af, niet alleen van het ras maar van het persoonlijke karakter.
Sommige honden willen gewoon niet graag te lang alleen zijn, zijn wat aanhankelijker en worden daar niet gelukkig van.
Maar de tijden zijn niet zo extreem, al vind ik ze persoonlijk nét iets te lang.
Wat je ook kunt doen is op de langere dagen een hondenuitlaatservice regelen, lopen ze ook lekker samen dus heeft hij z'n sociale contacten.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:51

Ik vind de tijden prima geschikt voor het houden van een hond, wel denk ik dat er 's morgens meer geïnvesteerd moet worden in het dier en dat het geen tijden zijn om een pup bij te houden. Ook zou ik persoonlijk naast wandelen veel spelen en dan het liefst zoekspelletjes bijvoorbeeld. En altijd kijken of een bepaald hondenras bij je gewoontes past.

Nathas schreef:
En ik vind als je een hond 8 uur op een dag alleen laat waarvoor heb je dan een hond ??? Ik zou dat persoonlijk niet kunnen. Maar dat is ieder zijn eigen mening. Overgens heeft mijn hond 2 katten als vriendjes die ook echt bij haar blijven als ik weg ben :)

Dus als jouw situatie verandert, doe je je hond dan de deur uit?

Raponsje schreef:
Hij zal er niet dood aan gaan, maar houd er wel rekening mee dat een hond een gezelschapsdier is.

De mensen hier tegenover hebben een klein hondje, vond zijn vriendin zo leuk.
Helaas is de hond 5 dagen per week alleen thuis en vaak ook nog s'avonds of in het weekend een paar uur aangezien men nou niet altijd maar thuis zit.

Je kunt goed zien dat deze hond hier ongelukkig van word.
Hij zit de hele dag voor het raam en als hij naar buiten mag ontploft hij bijna van blijdschap en rent hij door de straat.

Als je een hond vaak alleen laat vind ik het persoonlijk wel zo eerlijk om misschien 2 hondjes te nemen.

Mijn hond is op dit moment vaak 5 dagen alleen thuis, dat kan gewoon niet anders. Toen we haar kochten was de situatie totaal anders dan nu, mijn ex was altijd thuis en ik werk(te) fulltime. Mijn ex is vertrokken en ik heb de hond nog. Ik heb me de eerste tijd ontzettend schuldig gevoeld naar het dier toe.

Zus was opeens veel alleen thuis, ik mag absoluut geen extra huisdieren waar ik nu woon. Dus het enige wat ik kan doen is op dagen dat ik weet dat ik over moet werken of ook 's avonds op pad ga is haar naar mijn ouders brengen. Dat is een half uur rijden, dus dat doe je niet "zomaar". En mijn ouders kunnen haar ook niet "eventjes" uit laten.

Wat blijkt nu, bij mijn ouders vermaakt ze zich prima, maar als ze me langer als een dag niet ziet, gaat ze slecht eten, me zoeken... En zodra ze mijn auto ziet stopt ze niet met janken, springen, ontploffen tot ze met haar neus bij mijn neus kan komen..... In eerste instantie is ze gebleven omdat ik niet zonder haar kan, maar gelukkig blijkt dat gevoel wederzijds. Bij mijn ouders heeft ze 2 speelmaatjes, is er praktisch altijd iemand thuis, maar niemand wordt begroet zoals ik. Ook mijn ex niet overigens.... Had ik aan haar gezien dat ze gelukkiger was bij mijn ouders, dan had ze daar kunnen blijven, ik heb ook echt op dat punt gestaan. Maar ze geeft zelf anders aan.

Kom ik thuis na een lange dag en laat ik haar de straat op / het bos in, dan ontploft ze ook, zoals je dat zo mooi omschrijft, maar als ik op zaterdag een uur met haar in de tuin speel en haar daarna de straat op laat om met haar naar het bos te lopen, dan ontploft ze net zo hard. Mijn buren zien altijd een hond die ontploft, sommige dieren zit dat ook gewoon in. Andere kant is ook, vanmiddag na een lange dag werken wilde ik lekker met haar spelen, maar mevrouw heeft besloten lekker tegen me aan te willen liggen om te slapen. Als ze wakker is ziet ze eruit alsof ze speed heeft gebruikt zo stuitert ze, maar slapen kan ze ook als de beste.....

Anywho, ik denk dat een hond heel goed, mits getraind, langere tijd alleen kan blijven, maar dan wel onder zo goed mogelijke omstandigheden.
Hier wil dat zeggen, 's morgens zodra ik wakker word gaat ze ff de tuin in haar eerste behoeftes doen, voordat ik naar mijn werk ga gaan we zeker 20 min / 30 min of langer wandelen en spelen. Voordat ik weg ga krijgt ze een voerbal met wat eten. Voldoende kauwspul en speelgoed en minimaal 1x in de week een bot.

Zodra ik thuis kom gaan we er weer op uit, 20 minuten tot 1.5 uur, weer met spelen en ravotten. Als ik 's avonds weg wil gaat ze of mee, of ik moet oppas geregeld hebben. Zo ook in het weekend, ze gaat of mee, of ze gaat naar mijn ouders. Daarnaast gaan we verschillende keren kort naar buiten.

Wat ik daarnaast een punt wind wat aandacht behoeft is, hou er rekening mee, dat de doordeweekse dagen het makkelijkst zijn, dan zit iedereen in een school / werk ritme. Het zijn de weekenden en vakanties die je goed moet plannen. Dagjes / weekendjes weg, Stappen, vakanties je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor het dier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:36

XNienke_ schreef:
wij hebben nog geen hond hoor!
maar vanwege tijd wilden mijn ouders het eigenlijk niet meer omdat ze dachten dat de hond dat niet kan.
een vriendin heeft een duck toller retriever, ik had wat meer info opgezocht en daar stond dat die heel actief kunnen zijn maar ook bijzonder rustig.
bij m'n vriendin hebben ze ongeveer dezelfde tijd waneer de hond alleen is..

moet alleen m'n ouders overhalen :(

nova scotia duck tolling retrievers zijn zeer fanatieke jachthondjes en zijn op jonge leeftijd echt niet bijzonder rustig. Juist boordevol energie en werklust voor de baas! Een optie dus die zeker af valt als je een jongere hond wil nemen dit zijn echt nog fanatieke werkhonden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:47

Ik vind het niet eerlijk voor het dier om eerlijk te zijn. Een hond is een gezelschapsdier en ik vind date hetniet kan maken dat het dier bv 5 dagen alleen thuis zit. Want in praktijk is het nog meer uren dan dat je werkt.

Stel je gaat om half 8 de deur uit omdat je om 8 uur moet beginnen. Je werkt tot 5 uur en je bent om 18.00 weer thuis omdat je nog even een boodschapje moest doen.
Om 12 uur ga je weer naar bed om vervolgens om half 7 weer op te staan.
Dan houd het in dat de hond 17 uur van de 24 alleen zit..... En dan hebben we het nog niet over de extra dingen als bv dat je 'savonds een verjaardag hebt.

Een hond heeft idd geen tijds besef, en zal altijd blij zij je weer te zien.

En nee ik heb er niets op tegen dat het dier alleen thuis is, want mijn honden zitten ook wel eens een keertje een dag alleen. Gedragen zich keurig en kunnen hun behoefte prima ophouden.

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:53

Mijn hond zit wel dagelijks (4dagen p.w.) alleen, maar telkens max. 4/5uurtjes. Als ik dan thuis kom gaat hij wel gelijk mee uit. Langs het kanaal en dan lopen we wel 30min tot een uur (en dan 's ochtends, na het eten en 's avonds natuurlijk nog). 's Nachts slaapt hij super. Onze hond is nu een half jaar.
We hebben hem laatst wel naar de trimsalon gebracht en sinds dien is hij wat vervelend. Erg vreemd, maar dat is een ander verhaal.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:28

Ik zou het ook niet doen. Sowieso moet je als je de hond net hebt veel tijd hebben om de hond te laten wennen. En 4 dagen van de 7 veel alleen, waarbij hij 's ochtends/'s middags maar kort uitgelaten wordt, is niet aan te raden. Als ik een hele dag naar school ga, gaat de hond naar de oppas. En moet ik een paar uurtjes weg, dan heeft de hond een uur of langer gelopen, daar zet ik dan de wekker voor.

Denk ook dat je ouders hier een verstandig besluit nemen door nee te zeggen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:32

Met 4 wandeltjes kan dat prima en er zijn over de dag verspreid genoeg mensen thuis.
Onze hondjes zitten bij werkdagen ook rustig 6/8 uur binnen. Ze gaan gewoon slapen en als ik dan thuis ben krijgen ze de volle aandacht.
Het is maar net wat je ze aanleert.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:40

Je kan een hond alles leren, ook alleen blijven. Of dat in het belang van de hond of baas is moet je zelf uitmaken.

Ik vind persoonlijk en hond die 7uur overdag alleen zit (en ook nog 8uur 's nachts) nogal wat. Zeker een hond alleen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:30

Niet doen...
Je bent afhankelijk van je jongere broertje/ zusje om het dier 's middags uit te laten.
De ervaring leert dat de lol er over het algemeen snel af is bij kinderen, en dat de hond alleen even snel een paar minuten mag poepen omdat er veel belangrijkere dingen zijn.

Lekker wachten totdat je volwassen bent en zelf kunt overzien of het wel of niet lukt.

Ik vind dat er teveel honden dagenlang alleen thuis zitten. Wanneer je situatie plotsklaps veranderd is dat wellicht overmacht, maar veel mensen kiezen bewust voor een hond en laten het dier de hele dag alleen.
Ik zou die van mij zeer, zeer, zeer ongelukkig maken wanneer ik dat zou doen.... en zij is niet uniek daarin ;-)

Verstandig dat je ouders er vanaf zien.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:34

Ninx schreef:
Niet doen...

Ik vind dat er teveel honden dagenlang alleen thuis zitten. Wanneer je situatie plotsklaps veranderd is dat wellicht overmacht, maar veel mensen kiezen bewust voor een hond en laten het dier de hele dag alleen.
Ik zou die van mij zeer, zeer, zeer ongelukkig maken wanneer ik dat zou doen.... en zij is niet uniek daarin ;-)

Verstandig dat je ouders er vanaf zien.

Inderdaad, denk dat onze hond doodongelukkig zou worden

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:40

Ik vind het niet kunnen.
Heb geen enkel probleem met honden die een aantal uren alleen thuis zijn, maar 7 uur is te lang.
En dat ze er aan wennen....... Als je een hond 24 uur opsluit in een badkamer went dat ook, maar dat betekend niet dat het normaal is :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:50

Niet doen. Te weinig tijd, zeker het eerste jaar, om de hond goed te verzorgen en op te voeden.

2 katten anders ;)

Lekker wachten tot je zelf bij machte bent een hond te onderhouden en verzorgen.
Heb ik ook gedaan. Ik heb nu een prachtige Aussie.
Hij kost mij minimaal 3 uur per dag 1 op 1 tijd, en eigenlijk ben ik de hele dag samen.
Hooguit 3 uur alleen.
Is wel een uiterste kwa hondenras, maar ik vind dat elke hond minimaal 2 uur buiten moet kunnen raussen. En dat houd niet in dat je in de ochtend "ff een kwartiertje" uitlaat.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:23

bedankt voor de info allemaal, ik had me er ook al wel bij neergelegd aangezien m'n ouders toch degene zijn die alles beslissen :+

we hebben al een kat gehad, maar geloof niet dat m'n ouders dat weer willen :(