Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ymor schreef:Jullie halen trouwens wel twee dingen door elkaar. Toy aussie en mini aussie is wel wat anders. Hebben jullie je ooit ingelezen over het ontstaan van aussies?
wel leuk
http://link.marktplaats.nl/734628697 een echte kenner (jaja) die een toy of te wel mini aussie heeft.
Het verhaal is dat je een Husky kleur voor een maatje Pomeriaan krijgt, met dus ook zoveel pluis. Het zou altijd de puppy-look blijven behouden. Afgebeeld met foto's van Malamute, Husky en Finse Lappenhond pups.xBostonx schreef:Ik doe al 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij het asiel en ik heb al heel wat kruisingen voorbij zien komen dat ik dacht oh nee, wie heeft dat ooit bedacht. Kruising Rottweiler/Stafford bijvoorbeeld, die dan de pech hebben dat ze bij iemand belanden die het woord puppycursus of hondentraining nog nooit gehoord heeft.
bridgetF schreef:xBostonx schreef:Ik doe al 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij het asiel en ik heb al heel wat kruisingen voorbij zien komen dat ik dacht oh nee, wie heeft dat ooit bedacht. Kruising Rottweiler/Stafford bijvoorbeeld, die dan de pech hebben dat ze bij iemand belanden die het woord puppycursus of hondentraining nog nooit gehoord heeft.
helemaal mee eens, er komen kruisingen voorbij waarvan ik me afvraag hoe ze het ooit bedacht kunnen hebben. en vooral de (gevaarlijke) karakters die dan naar voren kunnen komen.
bridgetF schreef:Al om al, blijf ik een mini aussie erg leuk vinden.
Tuurlijk weet ik dat het niet erkend hier is, nou en?
Ik vind het mooi en leuk, een sheltie in wat kleiner maatje, een ander ras misschien wel te noemen.
Ik koop liever van iemand die heel bewust probeert te fokken en daar wel een ras standaard aan probeert te koppelen. Veel rassen zijn begonnen met experimenteren en als je gezondheid en een uiterlijk profiel voor ogen hebt, vind ik dat een mooie ambitie.
Beter dan kruisingen van oeps en o dat leek me wel leuk, of o de reu van de buurman is zo lief. Wil niet zeggen dat ik daar met een berispend vingertje zwaai, er komen ook best leuke hondjes uit voort. Maar ik zie liever dat men eerst goed over nadenkt hoe de pups er (ook als volwassen hond) qua karakter, uiterlijk en gezondheid er uit moeten komen te zien.
karuna schreef:Klein heeft nog andere voordelen. Als je kleiner woont en een klein autootje bent of zelf niet al te sterk bent kan een kleinere hond van een normaal groter dier wel handig zijn. Wel de werklust maar neemt minder ruimte in.
Op zich heeft de miniaussie kwa maat een leuke afmeting. Beetje forse hoogpoot russel. Ik heb inmiddels flink zitten rondlezen en de oorspronkelijke australian sheperd had idd zon beetje die maat en is later groter gefokt omdat dat werkbaarder leek. Zoals de merens en haflinger nu, de moderne staat ver van de oorspronkelijke kleinere versie af.
Precies omgekeerd aan de jack russel. Van origine een hoogpootuitvoering tot 35 cm en steeds lager gefokt door andere inkruisingen en je de laagpoot uiteindelijk overhoud.
bridgetF schreef:precies, wat ik begrepen heb is dat ze steeds selecteren op fokken met kleiner uitgevallen originele aussies en daarvan weer verder met de ook kleiner uitvallende pups. Ik heb ook nergens gelezen dat ze hebben uitgekruist met andere rassen. Het is min of meer een normale aussie, maar dan kleiner uitgevallen.