mini Aussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: mini Aussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:52

Jullie halen trouwens wel twee dingen door elkaar. Toy aussie en mini aussie is wel wat anders. Hebben jullie je ooit ingelezen over het ontstaan van aussies?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:57

Toy is gewoon de amerikaanse benoeming van een kleiner type van een bepaald ras. Hier noemen we het mini.
Tja over het inlezen zie mijn posts eens

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:01

Sorry maar op die link zie ik toch echt zonder verder goed te lezen little blue dogs staan. Was dat dan een vergissing? Noemde ze die alleen maar little maar waren ze het niet ofzo?

edit: in Nederland zijn mini en toy toch anders.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:26

Little is inderdaad klein maar zie de fotos zo klein als de toy of mini's kan je ze niet rekenen. Als ik zeg kleine dobermann denk ik aan een hond net onder de standaard valt voor het ras, mini denk ik eerder aan een duitse pincher die bijna de helft is en een totaal ander ras met heel andere achtergrond.

Hier word gesproken over een mini aussie dus een verkleinde versie van de rasstandaard dus kan die enkel gefokt worden door de kleinste honden van ras te nemen. Deze hebben niets meer te maken met de honden die in 1800 genoemd worden want in de lijnen zijn gewoon normale aussies terug te vinden.
Oftewel de honden die niet correct in de standaard vallen worden evrpaard om nog kleinere dieren te krijgen en die worden weer verpaard met kleinere dieren met zoals ik al eerder aangaf dwerg groei en andere abnormale genen die versterkt worden ten gevolge.

Wil met een mini aussie fokken zal men toch andere kleinere rassen moeten gebruiken vanuit daar een bloedlijn opgaan bouwen en dan naar zeer zorgvuldig selecteren en fokken kan maar naar jaren spreken van een nieuw ras. Deze kan dan bij de RVB worden geregistreerd wat men nu doet lijtk er niet eens op, want dat duurd te lang de ontwikeling van een nieuw ras of type krijgt men enkel door jaren lang selecteren en fokken.

Was de mini aussi echt een ras was hun geschiedenis terug te voeren naar het begin van selecteren dit is echter niet het geval.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:28

even dit topic omhoog halen, ik ben erg benieuwd of TS nu een fokker heeft gevonden, nu we een jaar verder zijn.
Ik zag toevallig een nestje op MP en moet zeggen dat ik zelf ook interesse heb. Ware het niet dat even kijken een beetje jammer is daar ze totaal niet in de buurt zitten. Helaas zie ik nergens in dit topic namen van fokkers terug komen, dus even omhoog, wie weet komt er nog iets uit de buurt voorbij.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:14

we zijn toch niet voor een aussie gegaan,
zijn wel bij fokkers wezen kijken,
maar toch zijn we bij de dobermann gebleven, hebben nu een dobermann pup van 14 week oud :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:36

ok, een dobermann, da tis wel heel wat anders.
Mag ik je nog vragen waar en hoe je fokkers hebt gevonden, want je bent wel wezen kijken, toch?
En waarom toch van de aussie afgezien?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:50

fokkers vinden lijkt me zeer moeilijk omdat fokkers die bewust met karakter en gezondheid bezig zijn geen mini aussie gaan fokken...... Dan raad men namelijk een sheltie aan ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:02

Ymor schreef:
Jullie halen trouwens wel twee dingen door elkaar. Toy aussie en mini aussie is wel wat anders. Hebben jullie je ooit ingelezen over het ontstaan van aussies?

:D wel leuk :D http://link.marktplaats.nl/734628697 een echte kenner (jaja) die een toy of te wel mini aussie heeft.

Leuke advertentie maar honden die niet van de RvB zijn dus geen officiele stamboomhonden zijn kunnen volgens mij nooit via de regels van de RvB gecontroleerd worden op afwijkingen. Je kan zeker HD en ED onderzoeken doen bijv. maar zal nooit een officiele uitslag krijgen alleen een uitslag van een (als je daar naar toe gaat) goede orthopeed die wel goed kan beoordelen wat ook wel veel waard is.

Echter als ik het hondje zo zie dan zie ik er geen aussie in. Ja de kleuren komen ook voor bij de aussie maar als er niets bij had gestaan dan had ik het op x cavalier king charles spaniel gezet. Dit schrijf ik niet omdat ik er geen aussie in wil zien, maar ik zie er gewoon werkelijk geen aussie in terug.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:09

Dus dit is net zoiets als de Pomsky? Ik heb nog nooit van een mini Aussie gehoord :=
Ik zie overigens ook echt geen Aussie in het hondje van bovenstaande advertentie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:13

Lisitano schreef:
Dus dit is net zoiets als de Pomsky? Ik heb nog nooit van een mini Aussie gehoord :=
Ik zie overigens ook echt geen Aussie in het hondje van bovenstaande advertentie.

ik nooit van een pomsky maar idd zo'n idee is het wel als ik google geloof en pomsky een pomerian x husky is.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:17

Ja, wat ook een onzin verhaal is. Jan en alleman plaatst zoekadvertenties maar lijkt me ook overduidelijk een kruising waarbij totaal niet nagedacht wordt. 8)7 Het verhaal is dat je een Husky kleur voor een maatje Pomeriaan krijgt, met dus ook zoveel pluis. Het zou altijd de puppy-look blijven behouden. Afgebeeld met foto's van Malamute, Husky en Finse Lappenhond pups.
De werkelijke uitkomst lijkt totaal niet op de hondjes op de foto. Op onderstaande website staat dat de ideale Pomsky 10 "pounds" weegt. http://pomskypuppiesforsale.net/
Maar goed, dat is weer ander onderwerp.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:29

Al om al, blijf ik een mini aussie erg leuk vinden.
Tuurlijk weet ik dat het niet erkend hier is, nou en?
Ik vind het mooi en leuk, een sheltie in wat kleiner maatje, een ander ras misschien wel te noemen.
Ik koop liever van iemand die heel bewust probeert te fokken en daar wel een ras standaard aan probeert te koppelen. Veel rassen zijn begonnen met experimenteren en als je gezondheid en een uiterlijk profiel voor ogen hebt, vind ik dat een mooie ambitie.
Beter dan kruisingen van oeps en o dat leek me wel leuk, of o de reu van de buurman is zo lief. Wil niet zeggen dat ik daar met een berispend vingertje zwaai, er komen ook best leuke hondjes uit voort. Maar ik zie liever dat men eerst goed over nadenkt hoe de pups er (ook als volwassen hond) qua karakter, uiterlijk en gezondheid er uit moeten komen te zien.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:32

Ik had gehoopt dat het de Aussie bespaard zou blijven. Ik heb zelf een Australian Shepherd, gefokt volgens de rasstandaard en met stamboom en ik heb zeker een jaar de tijd genomen om me zorgvuldig in te lezen over het ras en of ik dit ras kon bieden wat zij nodig hebben. Ik heb alle fokkers en hun websites doorgespit en bekeken voor ik ook maar contact legde met een fokker. Gelukkig heb ik er een geweldig leuke en mooie blue merle reu aan over gehouden die hier op de boerderij echt super werk verricht en echt mijn maatje is. Ik ben ook wel benieuwd naar de redden waarom de TS nu een complete ander soort hond heeft gekozen.

Haha heel herkenbaar Lisitano, er wordt vaak wel even vergeten dat de Pomeranian best een pittig hondje is en een husky vereist ook wel een baas die genoeg kennis, tijd, ervaring en consequent is nodig heeft. Ik doe al 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij het asiel en ik heb al heel wat kruisingen voorbij zien komen dat ik dacht oh nee, wie heeft dat ooit bedacht. Kruising Rottweiler/Stafford bijvoorbeeld, die dan de pech hebben dat ze bij iemand belanden die het woord puppycursus of hondentraining nog nooit gehoord heeft.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:40

xBostonx schreef:
Ik doe al 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij het asiel en ik heb al heel wat kruisingen voorbij zien komen dat ik dacht oh nee, wie heeft dat ooit bedacht. Kruising Rottweiler/Stafford bijvoorbeeld, die dan de pech hebben dat ze bij iemand belanden die het woord puppycursus of hondentraining nog nooit gehoord heeft.

helemaal mee eens, er komen kruisingen voorbij waarvan ik me afvraag hoe ze het ooit bedacht kunnen hebben. en vooral de (gevaarlijke) karakters die dan naar voren kunnen komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:18

bridgetF schreef:
xBostonx schreef:
Ik doe al 2,5 jaar vrijwilligerswerk bij het asiel en ik heb al heel wat kruisingen voorbij zien komen dat ik dacht oh nee, wie heeft dat ooit bedacht. Kruising Rottweiler/Stafford bijvoorbeeld, die dan de pech hebben dat ze bij iemand belanden die het woord puppycursus of hondentraining nog nooit gehoord heeft.

helemaal mee eens, er komen kruisingen voorbij waarvan ik me afvraag hoe ze het ooit bedacht kunnen hebben. en vooral de (gevaarlijke) karakters die dan naar voren kunnen komen.

je moet maar afwachten welke rassen in jou mini aussie zitten. Een aussie lijkt me stug in het geval van die MP advertentie..... Lekker straks een cavalier kruising in huis met eeuwig hoofdpijn.....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:19

bridgetF schreef:
Al om al, blijf ik een mini aussie erg leuk vinden.
Tuurlijk weet ik dat het niet erkend hier is, nou en?
Ik vind het mooi en leuk, een sheltie in wat kleiner maatje, een ander ras misschien wel te noemen.
Ik koop liever van iemand die heel bewust probeert te fokken en daar wel een ras standaard aan probeert te koppelen. Veel rassen zijn begonnen met experimenteren en als je gezondheid en een uiterlijk profiel voor ogen hebt, vind ik dat een mooie ambitie.
Beter dan kruisingen van oeps en o dat leek me wel leuk, of o de reu van de buurman is zo lief. Wil niet zeggen dat ik daar met een berispend vingertje zwaai, er komen ook best leuke hondjes uit voort. Maar ik zie liever dat men eerst goed over nadenkt hoe de pups er (ook als volwassen hond) qua karakter, uiterlijk en gezondheid er uit moeten komen te zien.

een mini aussie is toch geen kleine sheltie? Een sheltie kan al zo klein zijn (verschillende varianten) dan zouden ze het toch wel mini sheltie noemen???

Nu weet ik weer waarom ik weg blijf van alles waar mini........ voor staat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:26

Wat een rare obsessie hebben mensen toch om alle honden maar klein en puppy-achtig te willen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:32

Klein heeft nog andere voordelen. Als je kleiner woont en een klein autootje bent of zelf niet al te sterk bent kan een kleinere hond van een normaal groter dier wel handig zijn. Wel de werklust maar neemt minder ruimte in.

Op zich heeft de miniaussie kwa maat een leuke afmeting. Beetje forse hoogpoot russel. Ik heb inmiddels flink zitten rondlezen en de oorspronkelijke australian sheperd had idd zon beetje die maat en is later groter gefokt omdat dat werkbaarder leek. Zoals de merens en haflinger nu, de moderne staat ver van de oorspronkelijke kleinere versie af.

Precies omgekeerd aan de jack russel. Van origine een hoogpootuitvoering tot 35 cm en steeds lager gefokt door andere inkruisingen en je de laagpoot uiteindelijk overhoud.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:35

Bij mij in de buurt zijn de mini aussies en hele kleine shelties ook "in". Ze kunnen dan bij de agility bij de mini's meelopen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:18

op zich is het inderdaad wat ik er over heb gelezen dat het originele australian sheperd zijn en daar selectief met de kleinere maten is gefokt, dat herleid is tot de mini aussie. Ik vind een aussie heel erg leuk, vooral omdat ik graag aktief bezig ben en ook agiliy doe. We hebben echter ook kleine kinderen en ik heb liever een hond die wat kleiner is en waar de kinderen over heen kunnen kijken. In Amerika is het een erkend ras, helaas hier in NL niet, waardoor er misschien ook best wel kruisingen rond lopen. Ik heb ook mijn twijfels over de ene MP advertentie, maar er staat ook één andere advertentie die lijken echt wel goed hoor. Nu is er natuurlijk wel een foto en niet van dichtbij gezien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:44

karuna schreef:
Klein heeft nog andere voordelen. Als je kleiner woont en een klein autootje bent of zelf niet al te sterk bent kan een kleinere hond van een normaal groter dier wel handig zijn. Wel de werklust maar neemt minder ruimte in.

Op zich heeft de miniaussie kwa maat een leuke afmeting. Beetje forse hoogpoot russel. Ik heb inmiddels flink zitten rondlezen en de oorspronkelijke australian sheperd had idd zon beetje die maat en is later groter gefokt omdat dat werkbaarder leek. Zoals de merens en haflinger nu, de moderne staat ver van de oorspronkelijke kleinere versie af.

Precies omgekeerd aan de jack russel. Van origine een hoogpootuitvoering tot 35 cm en steeds lager gefokt door andere inkruisingen en je de laagpoot uiteindelijk overhoud.

probleem met kleiner fokken is de risico's op dwerggroei, kijk eens naar mini's met rare schedeltjes en kromme benen om maar twee issues van dwergjes te noemen
dat is het risico wat je heel bewust neemt bij het fokken van miniaturen, ik vind het niet verantwoord om expres verkleinend te gaan fokken...

google eens afbeeldingen van honden met dwerggroei, niet cool :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:33

Er is een verschil tussen dwerggroei of terug naar de orginele maat.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:17

precies, wat ik begrepen heb is dat ze steeds selecteren op fokken met kleiner uitgevallen originele aussies en daarvan weer verder met de ook kleiner uitvallende pups. Ik heb ook nergens gelezen dat ze hebben uitgekruist met andere rassen. Het is min of meer een normale aussie, maar dan kleiner uitgevallen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:45

bridgetF schreef:
precies, wat ik begrepen heb is dat ze steeds selecteren op fokken met kleiner uitgevallen originele aussies en daarvan weer verder met de ook kleiner uitvallende pups. Ik heb ook nergens gelezen dat ze hebben uitgekruist met andere rassen. Het is min of meer een normale aussie, maar dan kleiner uitgevallen.

maar de orginele aussie krijg je toch niet tot jack russell formaat door kleiner te fokken? Dan moet je wel vele generaties verder zijn en dan nog lijkt me het erg raar dat dit lukt.