Kitten 15 weken eet geen brokken, wat doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:24

Eet ze wel snoepjes? Anders zou ik lokken met een snoepje en dan in haar etensbak verstoppen.

xMarloes

Re: Kitten 15 weken eet geen brokken, wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:25

snoepjes hebben we volgensmij nog niet geprobeerd...ze eet namelijk de hele dag door snoep met dat natvoer :')
daar is die andere kat best jaloers om :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:30

Hoewel de dierenarts hier verbaasd was dat mijn Pers alleen maar brokjes kreeg (was ook gewend aan 'verwende' Perzen op natvoer), sta ik hier echt van te kijken. Wat een rare fokker dat die niet al meteen is gaan trainen op normaal voer.
Perzen staan er al om bekend om gevoelige darmen te hebben en ook gebitsproblemen zijn helaas eerder regel dan uitzondering, dan zorg je er toch juist voor dat ze goede brokken kunnen eten?!

Ik zou het advies van Ffortuna opvolgen. Natvoer met brokken mengen en water met melk wennen (wat een onzin dat ze dan juist diarre zou krijgen, je krijgt er toch geen chemische reactie en dus een heel ander product van?!) en dan steeds minder natvoer en meer brokjes en zo ook met de melk.

Overigens merk ik wel dat mijn huidige kat een erg kleine eter is. Hij krijgt de hoeveelheid brokjes die volgens de verpakking (Royal Canin Persian) goed zou zijn voor een kat die moet afvallen. Hij blieft ook geen 'oude' brokjes, dus krijgt hij in de ochtend een afgepaste hoeveelheid eten. Als die 's avonds al helemaal op is krijgt hij soms nog wat bij voor de nacht, maar de volgende dag krijgt hij pas nieuw als alles op is. Hoe hard ie ook zeurt en hoe zielig hij ook kijkt. :Y)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:35

dreamybol; ja wij stonden er ook van te kijken dat de fokker dat zij... maar goed dan heb je het er mee te doen en wij dachten dat het wel makkelijk zou zijn...

de eerste dag ook gaven we haar nat voer en brokken, dat hoefde ze alle twee al niet want ze MOEST brinta, anders stopte ze niet met mauwen. Nouja ach zo'n klein ding is zo schattig dus ja wij gekke doen dat nog ook :')

Maar het word nu gewoon vervelend, en ze word ouder en dan word het waarschijnlijk alleen maar moeilijker.

Verder hebben wij ook gewoon duur voer, Royal Canin en andere ( onze andere kat maakt t niet uit wat voor voer, als die maar wat krijgt, stukken makkelijker :') ) dus er is keus zat wat ze lekker vind :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:41

Beestje is teveel verwend, dat mag duidelijk zijn. Ik gok dat het gewoon gekkigheid is dat ze het niet wil eten. Ze heeft immers bij de fokker en in het begin bij jullie haar zin gehad.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:44

Is de stand van haar kaak wel helemaal goed? Vraag me ineens af of ze die brokjes wel naar binnen krijgt. RC stelt dat hun Perian brokjes qua vorm het best geschikt zijn en ik weet niet of dat echt waar is, maar ik merk wel dat mijn vorige en huidige Pers niet met grote brokjes om kunnen gaan. Perzen zijn wat dat betreft natuurlijk ook wel een beetje raar gebouwd..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:49

Dreamybol; nou we vonden eerst ook ja klein katje dus die tandjes zijn ook nog klein en wisselen dus misschien eet ze moeilijk!? maar de dierenarts heeft haar al helemaal nagekeken, bij de fokker ook. Dus dat zou het wrs niet zijn.

Wij hebben ook van Royal Canin kleine ronde brokjes, dus niet van die grote en allemaal vormpjes.

Jans; Jaa... helaas :') nu nog afleren...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:52

xMarloes schreef:
maar ze is echt eigenwijs en héél kieskeurig...we hebben echt nognooit zo'n kat gehad.. :')

Klinkt als een gewone pers hoor... Die hebben geen baasje, maar personeel ;) Fleskittens zijn zo mogelijk nog erger...

Dat je geen water bij de melk mag doen is natuurlijk onzin. ALS een kat al diaree krijgt van melk, zou het beestje juist MINDER diaree krijgen als je het met water aanlengt. :o? Wel heel vervelend dat ze geen brokken eet. Is gewoon erg lastig.

Een kat kan best eventjes zonder voer natuurlijk. Je kunt best een of twee dagen volhouden. Als ze dan nog niet eet, tja, dan zou ik ook niet zomaar verder uithongeren.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:55

haha jaa ze heeft personeel hoor :') ze word elke dag weer gekamt en haar ogen schoon gemaakt :P

maar goed we gaan nu maar melk met water verdunnen
en brokken bij het voer doen ( wel geweekt dan ) en dan afbouwen, en het zo maar proberen....

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:56

Gelukkig maar dat het niet aan het gebit ligt, maar lastig blijft het. :\ Ik zou het ook proberen af te dwingen, maar denk er wel omdat een kat niet 24 uur niet mag eten, ivm leververvetting. Maar dan zou ik nog eerder gaan dwangvoeren met brokjes dan weer terug naar het natvoer grijpen, geloof ik.
Oh en heb je kans om op meerdere plekken bakjes neer te zetten? Sinds het mooi weer is en de kat dus veel in de tuin zit, weigert ie nog binnen te drinken, omdat ie eerder regenwater dronk dat in een bloempotje zat. Hier raakte het dier natuurlijk weer van aan de diarree, dus nu staat er buiten ook een waterbak voor hem die we regelmatig verschonen. Maar blijkbaar heeft buiten drinken toch een bijzondere aantrekkingskracht.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 17:05

Lola ( de kat dus ) gaat niet naar buiten. Op meer plekken eten neer zetten gaat niet... helaas.
Ze vind in de woonkamer zitten het leukste en gaat nergens anders heen uit haar zelf. We hebben een hond in de woonkamer zitten dus alleen als ze zeurt of wij het haar aanbieden geven we haar eten....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:06

Dreamybol schreef:
Ik zou het ook proberen af te dwingen, maar denk er wel omdat een kat niet 24 uur niet mag eten, ivm leververvetting.

O ja joh? Wat nieuws geleerd... Zou alleen zelf toch in dit 'noodgeval' even net iets langer volhouden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:34

Loetie84 schreef:
Dreamybol schreef:
Ik zou het ook proberen af te dwingen, maar denk er wel omdat een kat niet 24 uur niet mag eten, ivm leververvetting.

O ja joh? Wat nieuws geleerd... Zou alleen zelf toch in dit 'noodgeval' even net iets langer volhouden.

Helemaal met zo'n kleintje juist niet. Leververvetting kan dodelijk zijn...

Toen wij onze Pers ophaalden was de fokker erg bang dat ie van stress niet zou eten. Zij gaf ons de tip mee om hem na een uurtje of 8 zonder eten een brokje in zijn mond te stoppen alsof je medicijnen geeft. Gelukkig was dit niet nodig en had hij binnen 2 uur de voerbak al gevonden.
Tijdje terug weigerde hij te eten, maar dat kwam doordat ik zijn voertoren had schoongemaakt met afwasmiddel ipv alleen een stuk nat keukenpapier. 8)7 Ik had alweer stress dat hij misschien weer last van zijn gebit zou hebben...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 15:04

Nou ze eet nogsteeds niet hoor, nouja natvoer wel. Gistere met lauw water geweekt, maar dan moet ze het nog niet ( ze begraaft het :+ ) Gemengt eet ze ook niet, eet ze gewoon het nattevoer ertussen uit....
echt balen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:41

Dan gewoon alleen brokken neerzetten. Na een paar uurtjes gaan ze dan wel eten, dan krijgen ze te veel honger. Ook gewoon water neerzetten, geen melk meer.

Of "zindelijkheidstraining" maar dan voor brokjes. Opsluiten in een relatief kleine ruimte (badkamer, toilet mits daar wel wat rond te lopen valt) met kattenbakje en brokken. Dan heeft ze ook niemand om bij te bedelen om anders dan brok.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:45

En als je nou zorgt dat Kitten eerst echt honger heeft? Dus nu na 17.00 geen eten en drinken meer aanbieden, maar pas morgenochtend een kleine portie droge brokjes en water neerzetten. Zo'n tijdspanne is niet gevaarlijk, jij gaat slapen, dus hebt niet al te veel last van kitten en kunt door zielige oogjes of gemauw niet alsnog overstag gaan...

Mijn kat eet overigens stress weg, als we hebben gestofzuigd bijvoorbeeld duikt hij in zijn voertoren. Misschien heeft jouw kitten ook een trigger en kan je het zo misschien wat manipuleren?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 15:52

dramybol'; ze is echt nergens bang van en schrikt ook nergens van. Stofzuiger valt ze het liefst aan :') ze zit er nog net niet op...

maar bedankt voor de tips :) ga het er met mijn moeder over hebben en dat dan maar proberen :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:56

Wat heerlijk zo'n kat die niet schrikt van normale dingen. Vuurwerk vindt die van mij dan weer niet spannend, maar een deur die te hard dicht slaat of de stofzuiger dus weer wel. En is ook een rare eter, maar dan in hoeveelheden. Ene dag eet ie nauwelijks, andere dag een (voor hem) normale portie. Maar hij krijgt enkel zijn brokken. Dierenarts vond hem in topconditie, waar hij van mij wel iets dikker mag, dus blijkbaar is ie gewoon zo. :\
Maar ik snap je zorg om eten dus wel...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:00

jaa..we willen wel dat ze goed eet...
vervelend dat die van jullie soms snel schrikt en zo ''raar'' is met eten. onze andere kat van 2 schrikt ook overal van...en een stofzuiger, daar rent ie hard voor weg.
Wij vonden hem ook aan de dunne kant, maar de DA zegt bij ons ook dat het zo mooi is.. terwijl wij hem liever wat dikker zien, maar dat lukt niet echt :P

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:20

Het zal je misschien verbazen, maar katten kunnen niet echt proeven. Smaakonderscheid maken kunnen ze niet door te weinig smaakpapillen in de bek. Toch zijn ze heel kieskeurig. Dit heeft 2 redenen. De eerste "keuring' die het voer moet doorstaan is de geurtest. :+ Ruikt het aangenaam, gaan ze overwegen het te eten. Dan stap 2, de textuur. Ofwel, het voer moet prettig en bekend aanvoelen in de bek. Hier gaat het mis. lola is niet bekend met brokjes eten, herkent de vorm niet en weigerd het. je kunt de brokjes heel klein verkruimelen en door het voer mengen. En de kruimeles steeds iets groter maken. Zo wen je haar geleidelijk aan de textuur van brokken. Ik hoop dat je wat hebt aan deze info. Succes, het kan zooo lastig zijn!

Ps Idd niet laten vasten hoor! Daar zijn de organen van een kat niet goed tegen bestand.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:22

freggle; oh dat is ook een goeie! Gaan we dan ook maar proberen :) dankjewel!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:31

Ik vind je da wel een aparte hoor. Je hebt nu dus van de da geleerd dat een dag niet eten zielig is en van de bokkers geleerd dat het schade kan brengen aan de organen.. Dacht dat het meestal andersom was :)

Maar ik zou het ook doen zoals je nu doet. Water bij de melk en brokjes weken in het voer.
Succes en hopelijk schakelt ze om.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:41

Onze kat lust ook geen brokken, vanaf kitten af aan al niet. En ook geen water uit een bakje, dan weer wel stromend water dat uit de kraan of douche komt :roll:

Maar ze doet een moord voor KVV. Ik koop altijd Smuldier bij de C1000 of Boni. Even laten ontdooien buiten de koelkast en dan zo in haar bakje, heerlijk vindt ze dat.

Waarom gewoon niet eens proberen? Misschien dat ze dat wel heel erg lekker vindt en dan is je probleem ook direct opgelost. Verder is de ervaring hier, dat ze minder drinken als ze KVV eten, de ontlasting is ook minder en stinkt minder erg.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:43

wij willen liever dat ze brokken eet, ook voor als wij op vakantie gaan is dat handiger voor de oppas :)
verder weet ik het niet, nognooit met mijn moeder over gehad eigenlijk :P

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:47

Nog een weetje, katten hebben bijna geen dorstprikkel. Ze drinken daardoor vaak veels te weinig. ze drinken vaak omdat ze toevallig water tegen komen. ( zo van: hee, water! laat ik eens een slokje nemen :)* :Y) ) Daarom is het aan te raden meerdere drinkplekken aan te bieden. En stromend water zijn ze gek op, dit stimuleerd ook hun drinkgedrag. Zolang ze nu nog veel natvoer eet, hoef je je over haar drinkgedrag niet zo druk te maken. Omdat ze nu nog via de voeding veel water binnen krijgt.