Hond deels buiten / deels binnen houden, is dit mogelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Re: Hond deels buiten / deels binnen houden, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:48

Wij hebben twee boerenfoxjes, en ze zitten ook gedeeltelijk binnen/buiten! We hebben een grote hondenren, met een schuilhokje, vers water en een "klimrek". In de zomer zitten ze soms wel hele dagen buiten, en 's avonds gaan ze altijd naar binnen :)
Werkt ideaal, ze kunnen lekker rondrennen en ravotten, tegelijkertijd ook de behoeftes doen.. Ik zou zeker een hondenren aanraden :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:56

Het probleem is volgens mij ook niet of de hond hele dagen buiten kan zitten, maar juist ook in de winter en dan de nacht weer binnen door moeten brengen. Een Aussie krijgt ook een megavacht als die hele dagen buiten doorbrengt in de winter. Hoe zou die hond zich dan voelen als hij met dezelfde vacht, die overdag in de winter temperaturen onder 0 door staat, in de nacht binnen ligt waar het misschien wel +20 graden is?

TS, ik weet echt niet of het kan, misschien dat een dierenarts hier antwoord op kan geven? Ik weet alleen dat ik mijn berghond er echt niet gelukkig mee zou maken.
Maar ik heb dan bijvoorbeeld wel een bijkeuken die niet verwarmd is, waardoor het daar in de winter ook erg koud is. Dus ik zou het luik kunnen sluiten en de hond verplichten binnen te liggen, zonder dat hij gelijk in een warm huis ligt. Heb jij bijvoorbeeld zo'n ruimte? Dan heeft de hond de keuze namelijk. Daar zou ik mij zelf prettiger bij voelen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 19:16

Juist ja, dat is inderdaad het probleem of de vraag eigenlijk.
Zou het sneu vinden als ie binnen stikt van de warmte omdat ie een enorme vacht heeft aangemaakt door het buiten blijven.

We hebben helaas geen bijkeuken die onverwarmd is, wel een kelder. Maar die vind ik te vochtig (en das gewoon niet echt een plek voor een hond :P ).
Denk dat het met de vacht gewoon echt een probleem zou worden. Dan moeten we een keuze maken; of binnen of buiten. En dan neig ik toch naar binnen omdat we de hond echt als gezelschapsdier willen en niet zozeer als waakhond buiten.
Natuurlijk zal ie veel buiten komen; of wel met wandelingen, naar/bij het paard en als wij in de tuin zijn, maar als wij weg zijn zal hij in het huis komen te zitten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:36

Ik denk dat er van dit ras genoeg honden ook binnen gehouden worden?.
De vacht past zich op een gegeven moment wel aan. En je ziet ook dat steeds meer mensen hun hond laten trimmen/knippen enz. als ze een dikke lange vacht hebben. Zoals bij Golden retrievers.

Mijn honden zitten binnen/buiten en trim ze om de 3/4 maanden zodat ik altijd een mooie vacht heb en geen huidproblemen met in de zomer te dik en winter te dun.

Als je een hond heb wil je er ook in de winter savonds van kunnen genieten als hij verder niet voor de bewaking of erf is wat is dan de lol hem in een "afgesloten"ruimte te zetten?. Dan werk je alleen aan de band als je met hem gaat wandelen/trainen. Voor de rest zit hij dan op "afstand" is dat handig leuk voor de hond?.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:55

Als je de kachel binnen niet al te hoog op stookt dan kan het best hoor. Wij hebben er met onze herders nog geen problemen mee gehad. Buiten zijn ze wel heel actief maar binnen liggen ze vaak alleen maar te slapen en hebben ze het niet zo gauw te warm.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:35

Onze bouvier blijft ook buiten als wij weg zijn, simpelweg omdat hij heel het huis sloopt als hij alleen is.
Hij heeft zo'n electrische omheining. We wonen in het bos dus hij kan voor zijn behoeftes nog het bos in ook. Buiten heeft hij een bank staan, deze staat onder een afdakje en uit de wind. Hij kweekt swinters een goede vacht. Ligt dan graag in de sneeuw. Aangezien wij geen verwarming hebben, is het vaak ook niet super warm in huis.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:20

Jammer dat er weinig mensen reageren die in een woonwijk of iets groters maar met wel directe buren.

Als je echt apart woont op een boederij is het niet gek om het buiten te houden maar in een woonwijk of vrijstaande buren met beperkte afstand vind ik het toch wel anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:25

Onze honden zouden absoluut niet blij worden van buiten gehouden worden. We hebben een hele grote tuin en daar zitten ze heus wel vaak in, lekker op een bot knagen, in het zonnetje liggen, snuffelen etc. Maar als het tijd is voor het zoveelste dutje, komen ze altijd terug naar binnen, ze zitten veel liever binnen bij hun volk. Ook als we weg zijn heb ik ze liever binnen, hier hebben ze ook hun eten en drinken staan, hun mandjes... Zeker als het buiten erg warm is, is het binnen lekker koel, één van onze honden kan slecht tegen de warmte dus die komt dan bijna niet buiten.

Voor mezelf vind ik het gewoon ook een fijner gevoel als we weg zijn dat ze veilig binnen zitten en niet per ongeluk de straat op kunnen ofzo... onze koningspoedel was trouwens een grote baby en die wou bij de minste regen al niet meer naar buiten, het was niet wat je noemt een overlever :P

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:51

Prisca schreef:
Jammer dat er weinig mensen reageren die in een woonwijk of iets groters maar met wel directe buren.

Als je echt apart woont op een boederij is het niet gek om het buiten te houden maar in een woonwijk of vrijstaande buren met beperkte afstand vind ik het toch wel anders.

ik woon wel in het bos maar heb aan een zijde gewoon buren en tegenover een hele woonwijk. De buren hebben ook honden en veel mensen in de straat ook. Ze blaffen en huilen allemaal samen. Ik weet dat onze bouvier eerst een half uur joelt als je hem alleen laat. Gelukkig nooit klachten gehad. *\o/*

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:09

Pelryo schreef:
ik woon wel in het bos maar heb aan een zijde gewoon buren en tegenover een hele woonwijk. De buren hebben ook honden en veel mensen in de straat ook. Ze blaffen en huilen allemaal samen. Ik weet dat onze bouvier eerst een half uur joelt als je hem alleen laat. Gelukkig nooit klachten gehad. *\o/*

Hoor je het geblaf als je in huis zit rustig voor de TV of met eten?. Dat is vaak in een woonwijk wel het geval zit net te dicht op elkaar om honden goed buiten te kunnen houden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:46

Ik weet het een heel oud topic,maar ik heb dezelfde vraag.Wij willen dus ook graag een hond.Liefs een ouder hondje uit het asiel.Ik ben hele dagen thuis dus geen probleem,alleen de vakanties.We gaan 3 keer per jaar een week en onze dochters zijn overdag weg.Maar 8 uur alleen vinden we te lang binnen.Dus hoe zijn jullie ervaringen met een hond alleen overdag in de tuin met hok.We hebben een grote tuin.S'morgens in de tuin en eind van de middag weer binnen.We gaan nooit in de winter op vakanti en wij wonen in het buitengebied zonder directe buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:37

Britta31 schreef:
Ik weet het een heel oud topic,maar ik heb dezelfde vraag.Wij willen dus ook graag een hond.Liefs een ouder hondje uit het asiel.Ik ben hele dagen thuis dus geen probleem,alleen de vakanties.We gaan 3 keer per jaar een week en onze dochters zijn overdag weg.Maar 8 uur alleen vinden we te lang binnen.Dus hoe zijn jullie ervaringen met een hond alleen overdag in de tuin met hok.We hebben een grote tuin.S'morgens in de tuin en eind van de middag weer binnen.We gaan nooit in de winter op vakanti en wij wonen in het buitengebied zonder directe buren.

Onze vorige hond was eraan gewend, maar ze zat doordeweeks heel vaak overdag buiten in een ren. Ik denk dat dat een stuk moeilijker is voor een paar weekjes per jaar. Zeker als hij gewend is dat jij de hele dag thuis bent...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:45

Britta31 schreef:

Waarom zoek je geen oppas of pension voor die 3 weken per jaar? Lijkt mij een stuk prettiger voor het dier.

Ontopic: onze hond is altijd in de buurt van ons en woont gewoon binnen. Of in de tuin als wij ook in de tuin zitten of bezig zijn. Onze hond zou doodongelukkig worden en ik heb ook geen hond aangeschaft om hem vervolgens hele dagen naar buiten te gooien. Maar ieder zijn ding natuurlijk en als je een erf bewaker hebt is het natuurlijk ook weer anders.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:08

Onze hond zit jaarrond snachts en overdag buiten in de kennel. Geïsoleerd nachthok erbij.
Smorgens komt hij er uit, mag hij binnen. Als iedereen gaat werken gaat hij dan terug naar buiten, blijft er iemand thuis, mag hij binnen blijven. Snachts zit hij er sowieso in.
Hij vind het niet erg, als het hok open staat ligt hij er overdag, als we thuis zijn, er ook vaak aan.
Onze andere hond blijft wel binnen. Die heeft een hekel aan buiten. En ze kunnen prima zonder elkaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:56

Mijn huishonden zet ik bij de juiste temperatuur ook buiten als ik door de week (thuis) werk. Ze kunnen droog liggen, in de zon en in de schaduw. Speelgoed, kleden en water zat. Ze doen het er maar mee in de winter maanden liggen ze hele dagen binnen ik heb geen idee waar ze gelukkiger van worden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:22

Onze hond ligt als we overdag langer weg zijn ook buiten met een groot binnenhok. Dit hebben we wel van pups af aan gedaan. Dit is dus wel regelmatig en niet een paar weken in het jaar, ik denk dat het dan lastig is voor een hond om te wennen.

Die van ons heeft nooit moeite met de overgang buiten/binnen mbt temperatuur. Wel hebben we bewust geen vloerverwarming en in de bijkeuken tegels. Op die manier kan hij altijd koel liggen en dat werkt prima :) .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:28

Ik zou altijd nog de hond kunnen laten wennen als ik 1 keer per week de hele dag weg ben.Normaal zou het hondje die dag mee kunnen,maar het is natuurlijk dan een goed oefenmoment.In de winter niet natuurlijk.Nog even goed nadenken.Een ouder hondje uit het asiel is natuurlijk anders dan een pup.Moeilijk.Hondenpensions in de omgeving zitten de komende 2 jaar al volgeboekt,vooral de dagopvang.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:38

Zoek gewoon een pension of oppas voor die weken. Juist bij een ouder hondje vind ik het eigenlijk geen oplossing. Want zijn jouw dochters altijd thuis na die 8 uur, gaan ze daarna nooit meer weg. En je moet maar hopen dat een oudere herplaatsen dat aankan. Of dat ze de behoefte willen doen in de tuin, want dat zal je dan de rest van het jaar ook toe moeten staan, anders wordt het erg verwarrend en stressvol. Want als het nooit mag dan gaan ze toch ophouden tot het niet anders kan en ze willen liever niet plassen en poepen in eigen leefruimte. Sommige zijn zo zindelijk dat je het amper voor wlkaar krijgt en ze zoch echt rot voelen als het wel gebeurd. Wat als nu blijkt dat die dat alleen blijven niet kan? Je hebt dit ook al eerder gevraagd volgens mij en toen kreeg je ook het advies om een oppas te zoeken.

Hier hond die altijd s nachts buiten zat en als we weg waren. Sinds ik alleen ben zit hij altijd binnen, behalve bij bezoek en ben ik veel meer thuis. De keren dat hij toch buiten moet heeft hij er veel meer moeite mee als vroeger. En dan heeft hij een geïsoleerd nachthok en de rest van de kennel is overdekt. In het nachthok ligt hij zo goed als nooit, dus moest wel overdekt maken, bleef gewoon in de regen en sneeuw liggen. Hij zal in de kennel ook niks doen, dus ik moet dan alsnog zorgen dat ik op tijd thuis ben of iemand regel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:42

Britta31 schreef:

Je hebt hier een paar maand geleden toch ook al een topic over geopend met dezelfde vraag?

Ik zou gewoon een oppas regelen voor die periode. Niet afhankelijk zijn van ne dochter mbt de zorg van jouw hond. En dat die opvang de komende twee jaar al vol zit lijkt me echt onzin.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:49

Ja ,ik weet het weer,een topic,maar dit topic was er al.Ik weet het ook niet meer,iedereen zegt wat anders,het kan wel/niet.Ik heb met 4 pensions contact gehad en bij alle 4 een klanten stop en ze dachten voor ongeveer 2 jaar.Dat komt vooral door de Corona honden.Uitlaatservice wil ik niet omdat er dan een vreemde in je huis komt.Ons vorige hondje ging altijd naar mijn ouders,maar dat gaat niet meer.Sorry hoor,maar ik wil graag goed voorbereid zijn voordat de hond er is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:54

Je hebt ook huiskameropvang, mensen die thuis honden opvangen voor vakanties en noem maar op. Zet een advertentie bij je in de buurt dat je vakantieopvang zoekt en kijk wat voor reacties je krijgt. Maar ik zou dus absoluut niet de hond minimaal 8 uur in de tuin gaan laten en hopen dat dochters daarna aandacht geven en de hond niet overdag in de stress zit vanwege alleen zijn of behoefte op eigennterrein moeten doen. Helemaal niet bij een oudere herplaatser. Als er overdag iemand zou uitlaten zou het al andere zijn maar dat wil je niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:22

Het ligt eraan wat voor tuin je hebt anders zou je ook voor een hondenluik kunnen kiezen, dan kan de hond zelf kiezen. Wij hebben maar weinig deuren in huis waar geen luik in zit, zo kunnen de honden dus ook kiezen wanneer ze naar buiten gaan of niet.

Zo is een gedeelte van onze honden veel meer binnen dan het andere gedeelte, die liggen weer veel liever in de tuin in de zon of juist beschut onder een struik van de buren.

Vaak merk ik dat ze hartje zomer juist ervoor kiezen om binnen te liggen of in de schuur, die is natuurlijk helemaal koel. Zelfs in de winter of als het regent zijn er twee honden die liever buiten liggen.

Onze honden zijn wel huishonden, ze mogen er dus zelf voor kiezen om naar buiten te gaan of niet.