Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:13

Laat ons zo zeggen: als jij aangifte gaat doen, krijgt de hond een spuitje. Wil jij dat de hond en de eigenaar aandoen?

Mijn hond moet ook niet echt iets van kleine kinderen hebben, ze zal er eerder angstig van weglopen, dan agressief worden (nare ervaring gehad met een kind). Echter wanneer ze vastligt/vastgehouden wordt en ze weet dat ze niet weg kan neemt ze een meer defensieve houding aan: grommen, laten weten dat ze het niet fijn vindt.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt uiteraard, maar ik kan me voorstellen dat als de dreiging (het kind in dit geval) constant in de buurt blijft rondhangen (zoekend rondlopen) dat het dan goed mogelijk is dat mijn hond uitvalt. Ik schreeuw ook altijd als een gek als er weer eens een kind op mijn hond af komt gelopen. Ik heb liever een vader die terugschreeuwt en met zijn wijsvinger tegen zijn voorhoofd tikt, dan een kind tussen de tanden van mijn hond.
Een onbewaakte hond moet je gewoon niet in de buurt willen komen, geen kind, geen volwassene.

Sterkte voor je nichtje!!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:14

Wat zullen jullie geschrokken zijn zeg, gelukkig is ze er nog relatief goed vanaf gekomen.

Wat betreft verdere stappen, zou ik waarschijnlijk gewoon contact op nemen met de eigenaar van de hond. Hem laten weten hoe het nu met je nichtje gaat en eventueel onderhandelen over schadevergoeding. Aangifte doen vind ik wat overdreven, een dier kan altijd onvoorspelbaar reageren, er vanuit gaande dat hij dit normaliter niet doet. De eigenaar van de hond is zo te horen meteen naar buiten gekomen en heeft zijn gegevens netjes uitgewisseld. Zo te horen is dit onderling vast wel op te lossen. Sterkte voor je nichtje, hopelijk is ze snel van de schrik bekomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:16

Het gaat om een golden retriever.
Nog geen seconde voor hij greep ging de lip misschien wat omhoog. Vader dénkt dit gezien te hebben, maar weet dit niet zeker door alle hecktiek die even ontstond.

Gini: ik neem aan dat je jouw hond niet onbewaakt bij een supermarkt neer legt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:17

Het allermooiste zou zijn als je nichtje het toch een soort van kan 'afsluiten ' met deze hond. Dus eventjes kijken, en laten zien dat het hondje waarschijnlijk gewoon geschrokken was ofzo. Want sommige mensen worden voor hun leven getekend door zo'n ervaring, het zou toch erg zijn als ze vanaf nu altijd bang is van honden.

Edit: een golden retriever?! Nou dat is wel heel apart. Zit geen kwaad in dacht ik altijd..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:19

Ik snap niet dat mensen het stomme pech vinden of alleen maar met de vingers naar de ouders wijzen.

IMO hoort een hond niet zomaar te bijten als je vlak naast hem staat. Zeker niet als je zo'n beest vlak voor de ingang van een supermarkt neerlegt. Dat is als je het mijn vraagt echt niet normaal gedrag. De ingang van een supermarkt is een ZEER openbare plaats waar veel mensen langslopen. Ondanks dat het dan dichtbij is, vind ik dat zoiets gewoon niet moet kunnen.

Tuurlijk zijn dieren onvoorspelbaar, maar ik zou me toch wel 2 keer achter de oren krabben als ik zou horen dat mijn hond dat gedaan zou hebben en hem in ieder geval niet meer vertrouwen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:20

Als ik soms zie hoe honden heel dichtbij een ingang aan een paal vastgebonden worden...Mensen bijna struikelend over zijn poten...

Misschien moet een kind niet zomaar naar een hond toegaan,maar ik vind ook niet dat een hond daar aan een paal alleengelaten moet worden terwijl Jan en alleman er bij kan.Vind ik ook wel makkelijk hoor.Ik heb altijd medelijden met die beesten.Waarom laat je m niet lekker thuis als je boodschappen moet doen?Ga je daarna lekker met m wandelen.

Ik hoop dat het meisje er niets aan over houdt.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:21

Magrathea schreef:
Het allermooiste zou zijn als je nichtje het toch een soort van kan 'afsluiten ' met deze hond. Dus eventjes kijken, en laten zien dat het hondje waarschijnlijk gewoon geschrokken was ofzo. Want sommige mensen worden voor hun leven getekend door zo'n ervaring, het zou toch erg zijn als ze vanaf nu altijd bang is van honden.

Edit: een golden retriever?! Nou dat is wel heel apart. Zit geen kwaad in dacht ik altijd..

Golden retrievers zijn er juist om gekend een bepaald gen te bezitten waardoor ze snel agressief kunnen worden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:21

Magrathea schreef:

Staat al jaren nr 1 op de lijst van rashonden die jaarlijks de meeste bijtwonden geven. ;)
Laatst bijgewerkt door Bassenqua op 27-08-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:22

Lastig, in mijn ogen is dit een case waar je niet uitkomt.
Hond zal niet lang aan de lijn hebben gezeten want je knoopt hem redelijkerwijs vast ivm langslapers enz.
En je nichtje moet wat uitgelokt hebben in dichte nabijheid, en met dr hoofd laag bij de grond.

Als zijstapje: vd week reed er een moeder met kind op eigen fietsje achter mij.
Hond liep superstrak links aan de voet, rechterkant fietspad.
BAM kind reed met fietsje vol in op mijn hond met wiel tegen de ribben.
Ik schrik mij wezenloos! Mijn hond deed niets, behalve omdraaiend wegspringen, maar wat als hij uit schrik gebeten had... Was mijn hond dan de sjaak?

Moeilijke kwesties altijd.
Je kunt niet simpel zeggen " hond mag nooit bijten".

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:23

Magrathea schreef:

Zo apart is het niet hoot. Staat op nr1 als het om bijtincidenten gaat. Ook omdat er zoveel mensen zijn zijn die er een hebben natuurlijk. Het zijn gewoon honden hoor, kunnen ook zeker bijten.

Mensen lezen blijkbaar niet goed, meisje heeft hond niet aangehaald, wist ook dat dit niet mocht. Maar een hond die aangelijnd is zou je gewoon bij langs moeten kunnen lopen, anders moet je je hond thuis laten.
Hoe is het met je nichtje ts?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:23

Tosca2 schreef:
Golden retrievers zijn er juist om gekend een bepaald gen te bezitten waardoor ze snel agressief kunnen worden.

Wordt het rode cocker syndroom genoemd, deze honden geven inderdaad vrijwel géén waarschuwingen, zetten direct de aanval in en gaan ook voor de kill.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:24

Hannanas schreef:
Lastig, in mijn ogen is dit een case waar je niet uitkomt.
Hond zal niet lang aan de lijn hebben gezeten want je knoopt hem redelijkerwijs vast ivm langslapers enz.
En je nichtje moet wat uitgelokt hebben in dichte nabijheid, en met dr hoofd laag bij de grond.

Als zijstapje: vd week reed er een moeder met kind op eigen fietsje achter mij.
Hond liep superstrak links aan de voet, rechterkant fietspad.
BAM kind reed met fietsje vol in op mijn hond met wiel tegen de ribben.
Ik schrik mij wezenloos! Mijn hond deed niets, behalve omdraaiend wegspringen, maar wat als hij uit schrik gebeten had... Was mijn hond dan de sjaak?

Moeilijke kwesties altijd.
Je kunt niet simpel zeggen " hond mag nooit bijten".

Meisje is 4, haar hoofd zit altijd dicht bij de grond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:24

Waarom zou mijn nichtje het uitgelokt hebben?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:24

stef schreef:
Het gaat om een golden retriever.
Nog geen seconde voor hij greep ging de lip misschien wat omhoog. Vader dénkt dit gezien te hebben, maar weet dit niet zeker door alle hecktiek die even ontstond.

Gini: ik neem aan dat je jouw hond niet onbewaakt bij een supermarkt neer legt?

Normaal gezien niet, en normaal zou mijn hond ook niet zo ver gaan om daadwerkelijk te bijten, maar mijn hand daarvoor in het vuur steken, nee, dat durf ik niet.

Maar pas op, ik leg niet de schuld bij jouw nichtje en haar vader, de hond had in principe nooit mogen bijten en als het een probleemhond is met kinderen had die nooit daar onbewaakt mogen liggen. Ik zou dus zeker contact opnemen met de eigenaar. Ik zou het niet afdoen als een simpel ongevalletje, want dat is het uiteraard niet. En hopelijk kan het in goed overleg opgelost worden.
Alleen zou ik nu nog niet meteen -zoals hier aangeraden werd- aangifte doen, want dan weet je gewoon dat de hond een enkeltje hemel krijgt.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:25

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:25

Traber schreef:
Als ik soms zie hoe honden heel dichtbij een ingang aan een paal vastgebonden worden...Mensen bijna struikelend over zijn poten...

Misschien moet een kind niet zomaar naar een hond toegaan,maar ik vind ook niet dat een hond daar aan een paal alleengelaten moet worden terwijl Jan en alleman er bij kan.Vind ik ook wel makkelijk hoor.Ik heb altijd medelijden met die beesten.Waarom laat je m niet lekker thuis als je boodschappen moet doen?Ga je daarna lekker met m wandelen.

Ik hoop dat het meisje er niets aan over houdt.

Inderdaad, hond kan geen kant op, overal mensen, veel aankijken enz.
Leg die hond lekker in een verre hoek, of laat hem nog beter helemaal thuis,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:26

Is dat standaard dat een hond hemelen gaat na een bijt incident?

Gini

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:26

Wanneer het een kind betreft, ja, meestal wel hoor. Ik ken natuurlijk niet iedere casus, er zullen vast wel uitzonderingen zijn.

Kimbers

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:27

Wat wordt er bedoeld met hemelen? :o

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:28

Kimbers schreef:

Inslapen ;)

Hvelreki

Pfoe lastige kwestie. Hoop dat het kindje er verder niets aan over houdt.
Ik vind het moeilijk hierover een uitspraak te doen. Ik zou ook eerst contact opnemen met de eigenaar, aangifte doen kan later eventueel nog. Inderdaad om de reden die Gini geeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kimbers schreef:

Wordt ingeslapen.
Ik zou ook contact opnemen met de eigenaar.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar die was in de winkel? Is die door alle commotie dan niet opgeroepen of naar buiten gekomen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-08-12 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

zowieso je nichtje een betrouwbare hond laten aaien of iets. Ik ben vroeger gebeten als kind en nog altijd huiverig voor honden (ook al doe ik natuurlijk als ik er 1 zie van niet ;)) Verder inderdaad de eigenaar er op aanspreken. Aangifte zou bij mij afhangen van de reactie van de eigenaar. Mijn moeder is pas gebeten toen ze een folder in een brievenbus deed. Ze heeft opgebeld en kreeg te horen dat ze het vast zelf had veroorzaakt. Ja toen hebben we wel aangifte gedaan want we bleken ook al nummer 3 te zijn van mensen die we kennen die gebeten was.

Als de eigenaar het zelf wil goedmaken op een schappelijke manier zou ik aangifte achterwegen laten.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:29

Daarom is het handig om misschien eerst met de eigenaar te gaan praten, misschien is die er wel heel erg van geschrokken, neemt ie zn hond nooit meer mee boodschappen doen etc.

Zou zonde zijn om gewoon aangifte te doen, zonder hierover gepraat te hebben.. De eigenaar heeft ook niet voor niets zijn nummer gegeven natuurlijk.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:31

Ellie_F schreef:
Kimbers schreef:

Inslapen ;)

Dom, toen ik op plaatsten drukte dacht ik duhh :') zit op de telefoon dus helaas niet zo snel met herstellen.