Hond hoest/kokhalst advies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rose123

Re: Hond hoest/kokhalst advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:23

Nu ik zit te denken, we hebben donderdag weer voor het eerst cursus gehad. Zou hij het daar hebben opgelopen. En misschien dat ik straks toch maar even bel. Maak me best zorgen alleen vriendlief vind dat ik me vreselijk aanstel.. :S fijn zo op een lijn zitten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:26

Rose, volgens mij is dat mannen eigen hoor :)
"Och het zal wel mee vallen", "niet zo aanstellen". "Gaat van zelf wel weer over"

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:27

Oh gelukkig dan maar.Hij is nu even uit met ons zeehondje. Moet ook gebeuren. Straks bij mijn ouders even tempen en dan maar bellen denk ik

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:28

Het is zeker niet raar een dierenarts hiervoor te bellen om zondag. Bij ons in de praktijk word dit zelfs gewaardeerd. Beter zondags op tijd als maandag een hond met koorts. (ook als deze geen koorts heeft want hond kan ook zonder koorts de longen uit het lijf hoesten)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:29

ik zou even wachten tot morgen, en er dan mee naar de dierenarts gaan... 99% zeker dat het kennelhoest is.. consultje en kuurtje antibiotica ( ongeveer 40 euro samen) en hij is er weer bovenop... veel voorkomend probleem, en jonge dieren zijn er extra vatbaar voor... een kleine zelftest om te kijken of het inderdaad kennelhoest is... knijp eens heel zachtjes in de luchtpijp van je hond.. begint hij te kokhalzen is het kennelhoest!
ik heb namelijk een bordeaux dog, die nog wel eens hoest doordat er slijm achterin zijn keel vliegt met rennen/spelen... maar blijft ze hoesten is dit een klein zelftestje..
ik zou wel zorgen dat je eventjes niet naar de cursus gaat tot de antibiotica op is... anders besmet je namelijk nog meer honden... niet erg gevaarlijk, maar wel vervelend!
succes met je hondje...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:38

Ik denk ook dat het kennelhoest is. Mijn honden hebben dat vorig jaar ook gehad en de symptomen zijn gelijk, toen waren ze ook pup van een maand of 6-7. Ze hadden geen koorts en ik ben er ook niet mee naar een DA geweest. Heb wel gebeld voor advies maar daar zeiden ze dat zolang ze fit waren en geen koorts hadden we ons geen zorgen hoefden te maken. Ik heb ze wel een paar keer per dag wat hoestdrank gegeven, dat hielp ook wel goed. Na 2-3 dagen waren ze weer helemaal beter.

Zou het gewoon even aankijken als ik jou was. Zolang je pup fit is en geen koorts heeft zou ik er niets aan doen. Wel bij andere honden weg houden gezien het heel besmettelijk is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:39

Rose123 schreef:
Oh gelukkig dan maar.Hij is nu even uit met ons zeehondje. Moet ook gebeuren. Straks bij mijn ouders even tempen en dan maar bellen denk ik

Goed zo, bellen kan altijd. Gewoon even goed overleggen. Beter te bezorgd, dan te laat toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:40

Pup van mn schoonma was 1 dag hoesterig en de volgende dag doodziek en een fikse longontsteking. Bleek ook kennelhoest te zijn

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:46

Misschien even een domme vraag, voel me echt blond nu. Maar is kennelhoest ook besmettelijk voor katten?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:56

Nee hoor niet voor katten, alleen honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:58

Nee niet voor katten. Maar zou wel zeker wat ondernemen want ze kunnen zomaar opeens wel erg ziek worden en kan ook schade aanrichten en is een jong dier.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:59

Fijn dat jullie allemaal zo snel en fijn advies geven. Helaas word ik hier aangezien voor een vreselijke aansteller. Mijn zorgen worden afgedaan met "Hij kan ook verkouden zijn. Ik ga toch ook niet voor ieder kuchje naar de dokter"...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:01

Kan kennelhoest zijn. Echter weet je 100% zeker dat er niets vast zit in z'n gehemelte of slokdarm?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:02

Heb net met veel moeite zijn bek los geworsteld,,, niks te zien zelfs niet met een klein zaklampje

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:05

Moccht het geen kennelhoest zijn, zou het ook een opgezette klier in de keel kunnen zijn. Hondje van mama had de laatste tijd ook last van kuchen/kokhalzen. Ze heeft hiervoor een spuit gekregen en de volgende dag was het helemaal verdwenen.
Ik zou sowieso morgen even naar de DA gaan :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:08

Rose123 schreef:
Heb net met veel moeite zijn bek los geworsteld,,, niks te zien zelfs niet met een klein zaklampje

Heb je echt goed kunnen kijken? Zal niet de eerste hond zijn waarbij een stuk stok of ander materiaal tussen de tanden en het gehemelte klemt :=

Daarbij is het voor ons ook moeilijk om in te schatten natuurlijk. Als een dier zo vaak hoest tot kokhalzen aan toe zou ik echt wel even contact zoeken met de dierenarts en niet wachten tot maandag.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:15

Net gebeld, het toch nog maar een dagje aankijken en anders morgen naar onze eigen dierenarts gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:20

Thats_Me schreef:
Rose123 schreef:

Heb je echt goed kunnen kijken? Zal niet de eerste hond zijn waarbij een stuk stok of ander materiaal tussen de tanden en het gehemelte klemt :=

Daarbij is het voor ons ook moeilijk om in te schatten natuurlijk. Als een dier zo vaak hoest tot kokhalzen aan toe zou ik echt wel even contact zoeken met de dierenarts en niet wachten tot maandag.

Ja hier ook zelfde mening.

Maar goed bokt wordt tegenwoordig gezien als goedkope oplossing/dierenarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:24

Zo zie ik het niet, op bokt zitten heel veel mensen die ook weer heel veel weten.Ik val op zondag ook niet zo maar een dierenarts lastig, mits het echt ernstig is.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:32

marleen_usar schreef:
Zo zie ik het niet, op bokt zitten heel veel mensen die ook weer heel veel weten.Ik val op zondag ook niet zo maar een dierenarts lastig, mits het echt ernstig is.

Idem. Zolang de hond nog fit en levendig is kun je het best even aankijken. Mocht het achteruit gaan dan ben je zo bij een DA. Het beestje wordt goed in de gaten gehouden naar mijn idee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:44

Als het jouzelf overkwam, dan zat je binnen een half uurtje bij de eerste hulp.

kost wel wat meer maar ach als het dier maar geholpen is.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:59

Ik neem aan als een dierenarts , die hier een studie voor heeft gedaan, zegt dat je het af moet/kan wachten dat daar dan niks mis mee is. En ik heb bokt "geraadpleegt" aangezien in zelf nog een al een paniekvogel ben als het om mijn beesten gaat. De dierenarts had als tip, misschien een lepel kinder hoest drank, laten we die nou net in huis hebben (lang leven mijn slechte longen/keel) dus net een lepel gegeven, meneer vond het helemaal geweldig. Nu ligt hij te slapen onder mijn voeten, maar zolang hij slaapt hoest hij niet. Termometer opgehaald bij mijn ouders, geen verhoging.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:20

Dan zou ik op het oordeel van de DA afgaan.

Wat betreft de reactie hierboven: mijn dieren gaan altijd naar de DA als het nodig is of dit nu snachts of in het weekend is. Mijn paard is al 2x met spoed geopereerd in het weekend en met kerst en de DA is hier al meerdere keren in het weekend of snachts geweest voor zowel de paarden als honden/katten. Dus oordeel niet te vlug! Ik ga zelf veel minder snel naar een dokter.

Maar zoals het verhaal van de TS nu lijkt is dit geen spoedgeval en haar DA is het daarmee eens. Mocht de hond slechter worden kan ze altijd nog naar de DA gaan. Als het kennelhoest is dan kan de DA daar ook niet alla minuut iets aan doen, hooguit een AB kuur geven maar waarschijnlijk is dat niet eens nodig en geneest de hond vanzelf wel.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:35

De mijne heeft meerdere malen kennelhoest gehad, opgelopen bij de trainingen. Beetje laat nu maar wij doen ook altijd lepel hoestdrank hoor, en dan gaat het snel weer weg. Beter hoestdrank dan je hond volproppen met ab.

Misschien een kleine tip, als je naar cursus gaat neem je eigen waterbak en water mee.. ik vind het altijd een infectiebron van virussen en bacillen :j Net zoals dierenwinkels etc mag mijn hond niet uit de waterbak drinken...

En wij deden altijd haar tuigje om zodat er geen druk op de luchtpijp komt ;)

(dit zijn allemaal tips ooit van de da gehad)

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:21

Hardstyle bedankt voor alle tips en reacties allemaal. Ondertussen zijn we 3 lepels hoestdrank verder en we horen hem al bijna niet meer. Wij hebben altijd onze eigen waterbak en waterfles bij maar dat is meer omdat hij zich anders te vol slobberd met water. Een tuigje is helaas nog geen optie want meneer kent zijn eigen kracht nog niet en aangezien hij al 33 kilo weegt en ik nog maar net 50 hebben wij een slipketting om. Al hebben wij nu omdat hij zo hoest een gewone halsband om. Slip ook niet op cursus om. Maar het gaat al veel beter met hem