Naam voor teacup biggetje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:27

Kan je dit biggetje niet beter op de boerderij laten, als je hem in je flat wil houden? Zou er nog even goed over nadenken. Daarbij; hoeveel aandacht je hem ook geeft, je zal nooit dezelfde aandacht kunnen geven zoals een ander varkentje dat doet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:27

Aangezien het een teacup varkentje is zou ik hem Pickwick noemen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:28

biggetjes horen niet in een flat nee...en wij hebben ook een 'mini'varkentje,zou klein blijven.... beessie weegt nu een kilootje of 100 denk ik...niets kleins aan...

maar die leeft wel buiten op het gras ( varkentjes eten nl gras of hooi,weet niet hoe je dat binnen wil doen?? ) en die mag wroeten en zich vies maken in de bagger...en gewoon varken zijn...

oja en slopen doet ie ook,hij glipt weleens het huis in,en geloof mij,hij maakt er een ravage van als je niet oppast...echt alles gaat om,behang gaat van je muren af...

zijn echt geen beesten voor binnen :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 24-08-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:29

Wij hebben thuis 3 varkens, 2 mini's en 1 kune kune. Persoonlijk vind ik 1 varken alleen niet goed. Op de site van de rasver. Kune kunes kun je hier van alles over vinden.

1 big in huis vergt een zeer consequente opvoeding anders schreeuwen ze letterlijk alles bij elkaar, en het geluid van een big gaat door merg en been.

Ik zie op de foto dat de biggen nog geen oormerk hebben, het is echter wel verplicht om een UBN nr. aan te vragen bij het ministerie van Landbouw. meer info.site http://www.kunekunes.nl

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:29

stef schreef:
Teacup biggetjes bestaan niet :n Ze worden wel alszijnde zo verkocht, maar ze worden ook gewoon "groot", zie de link die ik eerder postte.

Als ze ouders volwassen zijn en volgroeid worden de biggetjes nooit groter dan de ouders zelf. Daarom is het heel belangrijk om te vragen of je de ouders mag zien aangezien alle biggetjes klein zijn.

En dingen die er op de website staan zijn ook niet 100%.. Een varkentje castreren onder verdoving, not done.. Voor elk dier en mens is een verdoving natuurlijk een risico, want je hebt kans dat je er heel moeilijk uit komt. Het 'beste' is om een varkentje gewoon te castreren zonder verdoving als ze nog jong zijn.. Het doet even pijn en er word even heel hard gegild, maar dan zijn ze er wel gelijk vanaf en moeten ze niet eerst nog uit een narcose komen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:30

Misschien moet je het boek Oink van Matt Whyman nog even lezen..
Wilbur is ook leuk

Blabla1980

Bacon natuurlijk! :D

vuurneon

Tikken de hoeven niet vreselijk op de vloer? Lijkt mij afschuwelijk om daaronder te moeten wonen dan :=

GamblersCup

Veel plezier, ik heb nu al medelijden met het beestje. En dit zeg ik niet zomaar.

Mijn pa heeft zo'n dier gehad, was hartstikke leuk in het begin! Ze zijn grappig, intelligent, hij kon hartstikke goed met de katten en de honden opschieten. Af en toe maakte ie de schuifdeur van de voorraadkast open en dan vonden ze m ondersteboven in z'n zak voer, dan zag je alleen nog z'n kont uit de zak steken, hartstikke grappig natuurlijk! (deur is toen ook dicht gemaakt)
Zij hebben een grote tuin waar ie in kon (wat al "beter" is dan een woelbak... dat men zulke armoedige maatregelen moet nemen om een béétje in de buurt van de behoeften van een dier te komen, zegt al genoeg) en leek het naar z'n zin te hebben.

Ik vond al dat ze ondoordacht aan zo'n dier begonnen waren, maar hij leek het echt "goed" te doen... totdat het diertje bijna een jaar oud was. Zelfs hun merkten dat het dier, ondanks de andere dieren en de tuin en de aandacht die hij van het hele gezin kreeg, niet op z'n plek was. Dat werd steeds duidelijker. Bovendien werd ie toch wat groter dan het theekopjes-formaat (en vergis je niet, 40 cm is niet ienimini! Zeker niet als 40 cm door het huis stiert, katten en honden gaat pesten met scherpe tanden, dingen gaat slopen) En hoe lief ie ook was, aan je broekspijp stond te trekken als ie op schoot wilde, met z'n etensbak stond te frisbieen omdat het volgens hem etenstijd was, heerlijk op de bank lag te slapen... ze hebben het diertje uiteindelijk naar een kinderboerderij gebracht die m graag wilde hebben. Zelfs mijn pa en z'n gezin, wat geen varkensexperts zijn maar het "zo schattig vonden", zagen diréct dat het dier het veel meer naar z'n zin had! Hij woont nu bij soortgenootjes, krijgt gewoon natuurlijk voer ipv speciaal voer voor "huiszwijntjes" waardoor de mest minder en droog is (want ja, hij moet op de kattenbak...) en loopt de hele dag op de wei, heeft een modderplaats waar hij en z'n onafscheidelijke vriendjes elke dag uitgebreid in liggen te pitten... kortom, diertje wordt nu gehouden zoals het hoort en is gelukkig.

Ik vond m ook superschattig hoor! En dacht er direct aan zelf 2 aan te schaffen, eerlijk is eerlijk, geef ik direct toe. Ze zijn echt hartstikke leuk! Maar de ervaring leert dat het geen dieren zijn om in huis te houden en zéker niet in een appartementje waar óók nog eens een tuin mist waar ie in kan zodra hij dat wil.

Ik zou zeggen, denk er nog eens goed over na, in het belang van het dier.

By the way, die van m'n pa heette Bacon, tweede optie was Hamlet :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:31

Desteney_ schreef:
stef schreef:
Teacup biggetjes bestaan niet :n Ze worden wel alszijnde zo verkocht, maar ze worden ook gewoon "groot", zie de link die ik eerder postte.

Als ze ouders volwassen zijn en volgroeid worden de biggetjes nooit groter dan de ouders zelf. Daarom is het heel belangrijk om te vragen of je de ouders mag zien aangezien alle biggetjes klein zijn.

En dingen die er op de website staan zijn ook niet 100%.. Een varkentje castreren onder verdoving, not done.. Voor elk dier en mens is een verdoving natuurlijk een risico, want je hebt kans dat je er heel moeilijk uit komt. Het 'beste' is om een varkentje gewoon te castreren zonder verdoving als ze nog jong zijn.. Het doet even pijn en er word even heel hard gegild, maar dan zijn ze er wel gelijk vanaf en moeten ze niet eerst nog uit een narcose komen.

:= :wow:
dus jij beweert met droge ogen dat je het best de ballen van een weldenkend zoogdier er zonder verdoving af kunt snijden?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:32

Desteney_ schreef:
stef schreef:

Dit is niet waar, een big groeit naar mate je hem/haar voert. Ik heb biggen gezien van dezelfde ouders als de mijne en deze zijn ruim 100 kg. zwaarder geworden, deze dieren kregen zeugenbrok, brood etc. etc. voeding absoluut niet geschikt voor minivarkens. Biggen kunnen dus wel degelijk veel zwaarder worden dan de ouder dieren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:32

Desteney_ schreef:
stef schreef:

Maar ben je zeker dat het de ouders waren die je hebt gezien? Ze laten vaak andere iets oudere varkens dan de biggetjes zien en zeggen dat deze de ouders zijn.
Vind het ook niet echt gepast op een flat, maar goed... das jou mening dan.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:33

Bandida schreef:
Desteney_ schreef:
Wij wonen in een flat op de 1e etage

>;)
Ben je zeker dat je hier lang genoeg over nagedacht hebt?
- mestgeur
- 120 DB kreten
- vervelen = slopen
- ga je die echt aan een lijn uitlaten? want varkens willen helemaal geen 2 km gaan wandelen, die willen kop in de grond en wroeten
- negatieve reacties van buren/huiseigenaar..

Mestgeur is geen probleem, mijn moeder loopt elke dag met d'r poetsdoekje in de weer dus de mestgeur is geen probleem. De gilletjes/kreten, tsja. Enige wie daar last van zou kunnen hebben zijn de buren, maar die zijn het gewend.
Mijn moeder is de hele dag thuis omdat zij niet werkt, dus vervelen zal die niet omdat mijn moeder altijd met de dieren bezig is. Gaat ze even boodschappen doen is ze binnen paar minuten weer thuis omdat wij een supermarkt voor de deur hebben.
Uitlaten? Ik heb daar niks over gezegd. Hij word hier zindelijk gemaakt op de kattenbak en naar de boerderij lopen is niet zo ver. Daar kan hij z'n gang gaan en lekker vroeten, het gaat erom dat die lekker buiten is en z'n ding kan doen.
De enige buren waar wij 'rekening' mee moeten houden zijn onze bovenburen, die hebben zelf vroeger ook altijd varkentjes gehad en vinden het ontzettend leuk dat er een varkentje in de flat komt. Verder wonen er hier allemaal mensen met nog een ander huis, dus hun zijn hier nooit. Hun hebben dit huis enkel voor opslag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:34

Desteney_ schreef:
Voor elk dier en mens is een verdoving natuurlijk een risico, want je hebt kans dat je er heel moeilijk uit komt. Het 'beste' is om een varkentje gewoon te castreren zonder verdoving als ze nog jong zijn..

Wat een dieronvriendelijke onzin. Er bestaat ook zoiets als een plaatselijke verdoving.
Onverdoofd castreren vind je alleen in de bioindustrie, en het staat ter discussie bij dierenrechtenorganisaties.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:36

Desteney_ schreef:
Mestgeur is geen probleem, mijn moeder loopt elke dag met d'r poetsdoekje in de weer dus de mestgeur is geen probleem.
Uitlaten? Ik heb daar niks over gezegd. Hij word hier zindelijk gemaakt op de kattenbak

Ow ok.. 8)7
Ik geloof nu niet meer dat dit topic echt is.

Maar wel leuk dat er nu wat info samen staat voor mensen die misschien aan een varkentje dachten.
Voor buiten in de tuin :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:37

Zou toch maar nog eens heel goed er over nadenken, ik denk dat het verhaal van GC een goede eye-opener is.
@Bandida, volgens mij meent ze het wel...
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 24-08-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:37

GamblersCup schreef:
Veel plezier, ik heb nu al medelijden met het beestje. En dit zeg ik niet zomaar.

Mijn pa heeft zo'n dier gehad, was hartstikke leuk in het begin! Ze zijn grappig, intelligent, hij kon hartstikke goed met de katten en de honden opschieten. Af en toe maakte ie de schuifdeur van de voorraadkast open en dan vonden ze m ondersteboven in z'n zak voer, dan zag je alleen nog z'n kont uit de zak steken, hartstikke grappig natuurlijk! (deur is toen ook dicht gemaakt)
Zij hebben een grote tuin waar ie in kon (wat al "beter" is dan een woelbak... dat men zulke armoedige maatregelen moet nemen om een béétje in de buurt van de behoeften van een dier te komen, zegt al genoeg) en leek het naar z'n zin te hebben.

Ik vond al dat ze ondoordacht aan zo'n dier begonnen waren, maar hij leek het echt "goed" te doen... totdat het diertje bijna een jaar oud was. Zelfs hun merkten dat het dier, ondanks de andere dieren en de tuin en de aandacht die hij van het hele gezin kreeg, niet op z'n plek was. Dat werd steeds duidelijker. Bovendien werd ie toch wat groter dan het theekopjes-formaat (en vergis je niet, 40 cm is niet ienimini! Zeker niet als 40 cm door het huis stiert, katten en honden gaat pesten met scherpe tanden, dingen gaat slopen) En hoe lief ie ook was, aan je broekspijp stond te trekken als ie op schoot wilde, met z'n etensbak stond te frisbieen omdat het volgens hem etenstijd was, heerlijk op de bank lag te slapen... ze hebben het diertje uiteindelijk naar een kinderboerderij gebracht die m graag wilde hebben. Zelfs mijn pa en z'n gezin, wat geen varkensexperts zijn maar het "zo schattig vonden", zagen diréct dat het dier het veel meer naar z'n zin had! Hij woont nu bij soortgenootjes, krijgt gewoon natuurlijk voer ipv speciaal voer voor "huiszwijntjes" waardoor de mest minder en droog is (want ja, hij moet op de kattenbak...) en loopt de hele dag op de wei, heeft een modderplaats waar hij en z'n onafscheidelijke vriendjes elke dag uitgebreid in liggen te pitten... kortom, diertje wordt nu gehouden zoals het hoort en is gelukkig.

Ik vond m ook superschattig hoor! En dacht er direct aan zelf 2 aan te schaffen, eerlijk is eerlijk, geef ik direct toe. Ze zijn echt hartstikke leuk! Maar de ervaring leert dat het geen dieren zijn om in huis te houden en zéker niet in een appartementje waar óók nog eens een tuin mist waar ie in kan zodra hij dat wil.

Ik zou zeggen, denk er nog eens goed over na, in het belang van het dier.

By the way, die van m'n pa heette Bacon, tweede optie was Hamlet :D

Deze big heeft zich naar mijn ervaringen nog "beschaafd" gedragen, het kan nog vele malen erger.

Kreetjes / gilletjes is niet de aanduiding die passend is voor het geluid dat een big /varken maakt op het moment dat hij op zijn eten wacht.

Mijn 2 bouviers hebben overigens zeer groot respect voor onze mini's van nog geen 30cm. ze hebben een enorme kracht.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:38

Een varkentje castreren zonder verdoving?? KOEKOEK 8)7

Dat wordt op die dieronvriendelijke varkenshouderijen gedaan ja, omdat het niks mag kosten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:39

Desteney_ schreef:
stef schreef:

Verkoperspraatjes :j Was te zien in de documantaire (was op belgie een paar weken terug) en te lezen op de diverse websites.

Ook weer een interessant iets...

http://au.answers.yahoo.com/question/in ... 710AAWStZH

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:39

verdoving is amper te geven bij varkens...door het vet wat deze dieren hebben resorbeerd de verdoving heel snel en moet een DA altijd overdoseren en dat is gewoon soms dodelijk bij varkens,zeker mini varkens zijn daar nog eens extra gevoelig voor..

1 van mijn varkens is onverdoofd gecastreerd de ander had maar 1 bal en is onder gasnarcose bij de DA praktijk gecastreerd..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:40

Ik heb een broertje en zusje gehad van het varken dat Kimmie261 nu heeft. Moeder was best klein, maar degenen die ik had werden toch echt wel groot hoor.

Varkens horen niet de ganse dag in huis. Ze moeten naar buiten, lekker wroeten, vies zijn en gras/hooi/rommel eten. Want ze eten álles. Ook je behang dus. Bij ons konden ze de gang in lopen, vanaf buiten. Dat hebben we geweten. In de hele gang zit er geen behang meer op varkenshoogte :D .
Het ene varkentje (zij heette Babe) was zomaar plots dood, dus toen bleef broertje (Leo) over. Hij kreeg enorme slagtanden en werd echt steeds vervelender naarmate hij ouder werd. Gilde zodra hij je zag (en dat gaat hárd hoor, ik was blij dat we geen naaste buren hebben, je kunt nog beter een blaffende hond hebben), sloopte echt alles (hij heeft een keer ons terras eruit gewoeld, de stenen lagen, niet overdreven, twee meter hoog) en op een gegeven moment werd hij zelfs minder aardig tegen mensen. Hij zag genoeg anderen, mensen, honden, katten, alles, maar hij miste toch echt dat soortgenootje.

Een varken op een flat zou ik echt nooit doen, heel sneu voor het dier.

Sees

Het topic gaat zo snel dat mijn eerder getikte opmerking alweer achterhaald was door TS zelf ;).

Anyway, ik ben wel benieuwd naar foto's straks en ben ook benieuwd hoe je hond gaat reageren. Een varkentje op een flatje lijkt mij ook niet echt ideaal maar dat terzijde ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 24-08-12 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

fiona1

Varkens zijn geweldige dieren, maar niet op de manier waarop jullie er 1 willen houden, varkens zijn zeer intelligent en 1 alleen op een flat kun je niet in zijn behoefte voorzien. Ik wil je toch echt aanraden je goed in te lezen in het houden van varkens.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:43

Als naam: Huggies!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:44

ow ,en als ik naar mijn varken kijk moet ik zeggen dat het "Als ze ouders volwassen zijn en volgroeid worden de biggetjes nooit groter dan de ouders zelf" naar het land der fabelen gestuurd mag worden...

ik vind mijn varken echt heel lief,hij is ook heel gezellig maar moet er niet aan denken dat ie in huis de hele boel op zijn kop zet en sloopt,en dat ie het zou moeten doen met een wroetbakje en een kattebak ( welke dan wel mega voor hem mag zijn want beest is echt uit de kluiten gegroeit)...