welke vogel past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 04:50

Jazen, je hebt duidelijk de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
"Ze zijn dan veel tammer als dat je ze uit het nest neemt wanneer ze gespeend zijn". Ten eerste kun je een grasparkiet helemaal niet "spenen". Wat een onzin.
Ten tweede is het een heel kwalijk fabeltje dat ze dan veel tammer zijn. Slechte kwekers gebruiken dat als argument om het zo te vergoeilijken. Ze worden zelfstandig gewoon net zo tam als de handopfokjes, met als verschil dat de vogels die niet gepapt zijn meestal geen ernstige gedragsproblemen hebben en een stuk gezonder zijn. Door kwekers die dit soort onzin blijven verkopen blijft dit gedrag in stand gehouden.
Wat heeft het volgens jou met welzijn van de vogel te maken om ze te vroeg bij de ouders vandaan te halen? Dus volgens jou kun je ook een veulen makkelijk te vroeg afspenen "want ze moeten toch ooit hun moeder verlaten" 8)7
Denk aub na over wat het beste is voor een dier.

Jammer, zoveel diersoorten worden strenger in de gaten gehouden als het gaat om welzijn, maar bij vogels maakt het niemand wat uit wat hen wordt aangedaan :n

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:40

Praten.. dat doen naar mijn weten enkel papegaaien. En daar heb je ook nog uitzonderingen in.

Natuurlijk zijn er ook grasparkietjes, valkparkieten of dwergpapegaaien die praten.. maar dat komt zelden voor.
Heb al 8 jaar een dwergpapegaaitje in huis, heeft nog nooit een woord gezegd. Heb hem acht jaar geleden uit het broedbloed gekregen, maar hij was wel al volledig zelfstandig. Is helemaal tam geworden en geen bijter.

Zit bij mij in een grote papegaaienkooi.

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:38

Ik heb een leuk valkparkieten gezien van 7 weken en is al uitgevlogen!
Misschien heb ik een domme vraag hoor maar kan je de vogel ook zindelijk maken?
In die zin bedoel ik dat ze hun behoefte in de kooi doen?

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:47

De pyrrhura's hypoxantha is ook waanzinnig gaaf om te hebben.

Wordt gemakkelijk tam, is niet zo groot en je hebt toch een papegaaisoort :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:47

Dat kan maar is heel moeilijk.
Denk er wel aan dat wanneer je een vogel alleen neemt, de kans straks heel erg groot is dat hij straks om een vriendje gaat roepen, of zeg maar rustig krijsen.
Ik heb zelf ook valkparkieten en weet hoe verschrikkelijk vervelend dat is.

Esmee1988

Re: welke vogel past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 10:48

waar kan ik een valkparkietje blij mee maken? ik ga vandaag of morgen ff shoppen iemand nog tips?

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:51

Een Kakariki! Mijn ouders hebben er een die de hele dag Rikkie koppie krauw? zegt :P zijn iets groter dan een parkiet en in verschillende kleuren verkrijgbaar :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:55

Je kunt een valkparkietje blij maken met een vriendje of vriendinnetje. Jezelf overigens ook. Een constant schreeuwende valkparkiet houd je zeer waarschijnlijk niet lang uit. Ervaring mee, en die zat niet eens alleen ;) nu gelukkig opgelost, hij had een beetje last van nestdrang, of daar verdenken we hem in ieder geval van

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:57

Esmee1988 schreef:
waar kan ik een valkparkietje blij mee maken? ik ga vandaag of morgen ff shoppen iemand nog tips?

Met een vriendje. Ga dat diertje aub niet alleen houden :)
Daar doe je jezelf, maar bovenal de vogel echt geen plezier mee.
Je bent welkom om hier langs te komen en het resultaat ervan mee te maken.

Een valkparkiet in de pubertijd (ja, daar hebben ze echt last van) die ook nog eens alleen zit is echt verschrikkelijk!
Dat raad ik niemand aan := Je wordt er horendol van.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-08-12 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:58

Wij hebben een pyrrhura en die kan een beetje praten.
Toch is deze ook een soort van zindelijk! Als hij bijvoorbeeld op je schouder zit (op de bank), 'rent' ie naar je knie, kont naar achter en poept dan 'netjes' op de vloer :D
Hij/zij is super mak. Zou er wel een maatje bij willen, maar hij/zij is écht heel lelijk naar alles wat in z'n/haar kooi komt, dus we durven het eigenlijk niet aan :o
Qua speeltjes vinden ze van alles leuk. Goed is het om af en toe de speeltjes af te wisselen, voor de variatie!

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:21

Ik neem er ook 2 maar ik bedoel qua speeltjes en lekkernij enzo

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:15

Koop een Furby! Dan weet je zeker dat het praat, geen troep maakt en hartstikke tam is.

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:41

Jis_ schreef:
Koop een Furby! Dan weet je zeker dat het praat, geen troep maakt en hartstikke tam is.

Goh ... Wat een goed idee zeg ... Pfff!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:57

Qua speeltjes:
Mijn grasparkiet is helemaal GEK op een plastic kattenballetje, daar loopt hij de hele kamer mee rond!

Daarnaast zijn dingen die geluid maken favoriet, zoals belletjes en van 'kettinkjes' van 4 ballen, met een klein balletje erin, onder elkaar. Je kunt deze balletjes ook losmaken van elkaar, vaak zijn deze goed vast te pakken, waardoor de vogel ze op de grond kan gooien (en dat maakt geluid, dus is errug interessant!).

Wat me opgevallen is bij de vogels die ik ken, is dat ze allemaal een lievelingskleur hebben, meestal de kleur van het eerste speeltje dat ze krijgen. Mijn vogel wordt helemaal gek oranje en geel, alle verpakkingen met die kleuren krijgen 'kusjes'! (en ja, zijn allereerste speeltje was oranje met geel) Ik hoef ook echt niet aan te komen met blauw of groen, vindt ie gewoon niet interessant haha! Een andere vogel die ik ken heeft precies hetzelfde, maar dan met groen. :+

Veel plezier met je vogel(s), ik wil wel graag een foto zien hoor!!!!!!! :o