Hoever ga jij voor je huisdier??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Re: Hoever ga jij voor je huisdier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:44

Mijn konijntje heeft haakjes aan zijn kiezen. Moet daar eens in de zoveel tijd aan geholpen worden, a 50 euro... Hij is nu maand of 3 geleden voor het laatst geholpen en eerlijk??. Al zou het elke maand zijn, hij heeft geen pijn (alleen vlak voor behandeling) en is nog heel jong (nog geen jaar). Dus hoe hard ik ook altijd riep dat en konijn niet teveel mag kosten, ik help mijn lieve beestje gewoon, kostte wat het kost... Immers, ik wilde en konijn, dan moet ik er voor zorgen ook!

Overigens ben ik wel van mening dat het en keer ophoudt... Hele dure operaties voor een doodziek konijn zou ik niet aan beginnen, maar datzelfde vind ik gelden voor andere dieren. Alleen snap ik natuurlijk wel dat je voor een hond of kat verder gaat dan voor een konijn of cavia..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:37

Mijn konijn is vorig jaar geopereerd voor 230 euro... dat was nodig om het dier een dierwaardig leven te bezorgen: het dier bleek een aangeboren afwijking te hebben: de baarmoeder had een verbinding met de blaas, waardoor het konijn urinebrand kreeg doordat het incontinent was. De afweging die we voor de operatie maakten was dat het dier zonder operatie zéker zou creperen, en we zaten met een lek konijn zonder dat we precies wisten wat er aan de hand was. Verder hadden we een "klik" met het dier en was het nog jong (nog geen jaar oud), en nu hebben we een gezond konijn, dat hopelijk nog een jaar of 10-14 mee kan.
Maar ergens zijn er grenzen... als we in de ww zouden zitten, en de dierenarts zou 1000 euro vragen, zou het toch wel een ander verhaal worden... Chemo zijn we ook niet zo voor, het is meestal zinloos, de stoffen zijn ook gevaarlijk voor mensen en je moet netjes de ontlasting opruimen, en daar is het Nederlandse volk niet ècht goed in: in het opruimen van hondenpoep. En dan verwacht de dierenarts dat datzelfde volk dat wel netjes doet bij chemo... ik heb daar zo mijn twijfels bij...
Ook een hamster met een tumor zouden we niet zo snel meer laten opereren: de keer dat we dat deden, kloof het diertje de poot waarboven de tumor had gezeten, letterlijk tot op het bot af... en bij de nacontrole door de dierenarts scheidde het diertje een stresslucht af, dus het diertje wist precies waar ze was en wat er was gebeurd... en een paar weken later was ze alsnog dood.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:29

Ik heb al honderden euro's aan de gezondheid van mijn valkparkiet uitgegeven en voorzie dat er in de toekomst nog wel het een en ander bij gaat komen :+
Maar zolang zijn kwaliteit van leven goed is (en dat is het) heb ik er geen bezwaar tegen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:52

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er de laatste jaren wat makkelijker in ben om bijv. een konijn of een cavia sneller uit zijn lijden te verlossen.
Ik heb konijnen aan infuus en alles gehad en uiteindelijk is de prognose vaak heel slecht.
Ze zijn heel kwetsbaar en laten vaak niet de echte mate van pijn zien, ze hebben dus vaak meer pijn dan ze laten zien.
Als ik de da dus al bedenkelijk zie kijken, weet ik vaak al genoeg.
Honden en katten staan wat dichter bij je in het huishouden en daar ga ik wel wat verder mee.
1,5 jaar geleden gedokterd met de hond voor 2500 euro en helaas heeft het niet mogen baten.
Het is heel moeilijk, soms weet je dat het weinig zin zal hebben, maar wil je het zeker weten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:57

Mijn hond moest gesteriliseerd en kreeg daarna een ontsteking. 300 euro
Ze heeft voedselallergie, speciaal voer, 3 kilo, 34 euro bijna elke maand
Anaalklieren waren ontstoken, totaalprijs, 100 euro
vanaf vorig jaar september elke 3 maanden rechtgezet worden vanwege een slechte rug. 100 euro per keer (gaat nu goed vanaf maart)
Wat nodig is is nodig, hondje moet nog 4 worden en is mij toch heel veel waard.
Het houd alleen op als er geen hondwaardig bestaan meer mogelijk is.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:14

Cayenne schreef:
Ik heb al honderden euro's aan de gezondheid van mijn valkparkiet uitgegeven en voorzie dat er in de toekomst nog wel het een en ander bij gaat komen :+
Maar zolang zijn kwaliteit van leven goed is (en dat is het) heb ik er geen bezwaar tegen.

Same here, ik heb 2 valkparkieten en als ze iets mankeren ga ik naar de arts.
Nu is n consult met n beetje AB of ontlastingsonderzoekje zo al 80 euro, en ik heb ze voor 10euro gekocht.
Nu zit ik met n kwestie, 1tje heeft lucht onder haar velletje.Doet geen pijn, en ze vliegt, poetst, eet, drinkt en knuffelt nog als normaal.
Maar als die lucht echt in de weg gaat zitten....de arts heeft t over operatie met hechting.
Nu heeft ze al ens 10 dagen met n kapje op gezeten, teentje eraf, en daar ging ze bijna stuk aan van de stress, niet kunnen poetsen, amper vliegen.
Dus als de lucht meer wordt, ga ik vragen hoe het precies in zijn werk gaat, wat t kost en of er n kapje in het spel is...

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:18

Dit is lastig idd. Ik kijk niet zozeer naar de kosten maar naar wat voor leven ik een dier nog kan bieden. Ik kies voor kosten maken als ik weet (of de kans groot is) dat een dier kwaliteit van leven heeft en blijft hebben. Als het einde oefening is of de kwaliteit van leven is/wordt te slecht, dan kies ik er toch voor om een beest te laten gaan (inslapen).
Ik had een konijn met een tumor zo groot als zn halve buik, de dierenarts zei dat er praktisch geen kans was op dat het goedkwam na opereren. Toen hebben we hem in laten slapen. Voor mijn gevoel was dat ook debeste keus op dat moment.
Mn oude paard net zo, die had ook een tumor maar dan op haar schede. De dierenarts kwam altijd even kijken als hij ook kwam voor de koeien. Met hem overlegd er niets aan te doen ivm de leeftijd van het paard, slechte genezing ed. Mn knollie heeft nog twee jaar lang lekker door de wei gecrosst. Op een gegeven moment dronk ie ineens bijna 40 ltr water per keer. Toen hebben we hem twee dagen later in laten slapen in haar vertrouwde weitje. Is ook goed zo voor mn gevoel.
Ik denk dat je goed moet luisteren naar je gevoel, (zonder het dierwaardige te vergeten!) jij kent je hond het best!!! Hopelijk heeft ie aankomende tijd nog veel geode dagen!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:20

Enne ohja, voor wat voor beest maakt niet uit, zelfs aan een koi vis heeft mn vriend aleens een paarhonderd euro uitgegeven omdat ie ziek was....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:21

Ik ben van mening dat elk dier medische zorg verdient zolang het daarna nog een prettig leven kan leiden en wie zijn dier een beetje kent kan die inschatting vaak wel maken. Mijn ratten kosten me aan dierenartsrekeningen meer dan ik durf uit te rekenen nu, maar ik heb het nog nooit gelaten om naar de DA (wel eentje die er verstand van heeft, dus een klein uur rijden) te gaan wanneer er iets met ze is (en dat is vaak :+ ). Een operatie kost zo 100 euro of meer, maar dat weet je (of zou je moeten weten) wanneer je aan ratten begint. Ik heb al zo vaak gehoord dat mensen niet naar de dierenarts gaan met een ratje omdat het beestje zelf maar 10 euro kostte en toch niet zo oud wordt, dan kun je beter een nieuwe kopen. :n Walgelijk gewoon, dan ben je imo echt geen dieren waard. Ongeacht diersoort en wat het dier gekost heeft, wanneer het dier te redden is vind ik dat je die plicht hebt als eigenaar.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:35

RedPassion schreef:
Ik ben van mening dat elk dier medische zorg verdient zolang het daarna nog een prettig leven kan leiden en wie zijn dier een beetje kent kan die inschatting vaak wel maken. Mijn ratten kosten me aan dierenartsrekeningen meer dan ik durf uit te rekenen nu, maar ik heb het nog nooit gelaten om naar de DA (wel eentje die er verstand van heeft, dus een klein uur rijden) te gaan wanneer er iets met ze is (en dat is vaak :+ ). Een operatie kost zo 100 euro of meer, maar dat weet je (of zou je moeten weten) wanneer je aan ratten begint. Ik heb al zo vaak gehoord dat mensen niet naar de dierenarts gaan met een ratje omdat het beestje zelf maar 10 euro kostte en toch niet zo oud wordt, dan kun je beter een nieuwe kopen. :n Walgelijk gewoon, dan ben je imo echt geen dieren waard. Ongeacht diersoort en wat het dier gekost heeft, wanneer het dier te redden is vind ik dat je die plicht hebt als eigenaar.

Hihi mijn kat was gratis, alweer 16 jaar geleden, en zijn laatst nog pfoe 180 euro kwijt geweest om tandsteen te verwijderen, en de hele meut eromheen :')

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:39

ik ga zo ver!!! dat ik ze niet on nodig pijn laat lijden, omdat ik het zelf emotioneel niet aankan om ze te moeten missen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:40

Ik heb aan mezelf gemerkt dat sinds ik schapen ben gaan houden, en dus jaarlijks een groot aantal schattige lammetjes naar de slacht breng (dit jaar zo´n 150), ik een wat andere attitude heb gekregen ten aanzien van wat ik nog acceptabele medische zorg voor huisdieren vind.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een andere relatie met mijn honden dan met mijn schapen, en zal aanzienlijk verder gaan wat betreft kosten/moeite, maar ik zal geen levens onnodig rekken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:09

Toen onze hond bijna twee jaar geleden plots onverklaarbaar ziek werd, hebben we er alles aan gedaan om hem in leven te houden. Dat heeft ons 1000 euro gekost en hij heeft het helaas niet gered. Als het meer had gekost en we hem daarmee hadden kunnen behouden, hadden we het zeker gedaan. En dat geldt ook voor de honden die er nu nog zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 06:30

Kuggur schreef:
Ik heb aan mezelf gemerkt dat sinds ik schapen ben gaan houden, en dus jaarlijks een groot aantal schattige lammetjes naar de slacht breng (dit jaar zo´n 150), ik een wat andere attitude heb gekregen ten aanzien van wat ik nog acceptabele medische zorg voor huisdieren vind.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een andere relatie met mijn honden dan met mijn schapen, en zal aanzienlijk verder gaan wat betreft kosten/moeite, maar ik zal geen levens onnodig rekken.

Ik kan me hier wel in vinden. Ik heb onze Dimo twee jaar terug laten opereren, en röntgenfoto's laten maken + medicijnen en een antibioticakuur, totaalprijs 1400 euro....... maar, dat betreft een jonge hond, die met wat geluk nog heel wat gezonde jaren voor de boeg had. En geluk hadden we. Afgezien van dat hij nu wat gevoelig is op de maag en darmen (logisch ook) is hij volledig hersteld.

Ik zou het zo weer doen.
Maar voor een hond die nog een jaar (hooguit) heeft, vind ik het anders wat. Ik ga niet rekken. Dan zou ik hem in laten slapen.
Ook als een van onze honden kanker zou hebben, is chemo geen optie, en dat heeft niets te maken met de prijs, dat heeft te maken met dat ik het aan een hond niet uit kan leggen, dat hij een lijdensweg door moet omdat hij misschien beter kan worden........ ik vind dat zeer oneerlijk. Dan zou ik kiezen voor pijnbestrijding, en dan laten gaan. Met mijn dieren wordt niet gefrut, levens worden niet gered. Ik slaap ze liever te vroeg in dan te laat.

Ik heb helaas bij een kennis mogen zien hoe het is als een hond veel te laat wordt ingeslapen, de hond kon niet meer omhoog komen, en had vreselijke pijn...... DA gebeld, Rimadyl gegeven, uiteindelijk is de hond die avond ingeslapen. Mijn hemel, wat een ellende...... beest was doof, halfblind, gebit was niks meer..... zo dement als een deur, en niet meer zindelijk.......

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 06:40

mijn kat van 5 heeft 2 ziektes zijn we vorige jaar achter gekomen. 1 ongeneeselijk en 1tje is te behandelen. Voor haar auto imuumziekte hebben we haar dus idd laten behandelen maar dat betekend wel, dure medicijnen, bloedonderzoeken om de 2 maanden enz enz. nu een jaar later zijn heeft het ons al zo'n 3000euro gekost. Mensen verklaren mij voor ge dat ik dit voor een kat met pkd doe ( ongeneestelijk ) maar van de pkd heeft ze nog totaal geen last, beestje is nog zo jong en voelt zich nu kiplekker. Zodra de eerste tekenenen van de pkd er zijn latenn we haar gaan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:29

Onze beesten krijgen wat ze nodig hebben. Wij hebben zelfs al 2x een kip laten opereren (kam en daarna teen amputatie). Mijn moeder nam een tijdje terug het konijn mee in bed omdat die een onder temperatuur had na een operatie (= dus geopereerd) We hebben een x aantal 100en guldens betaald toen onze kat een dubbeltje had ingeslikt en we het risico van een darm verstopping niet wilde lopen, dagelijks ons wilde konijn behandelen aan verwondingen met zalf, we hebben katten gehad met schildklier probleem en steeds controles bij de DA, etc etc. Alleen de goudvissen zijn we nog nooit mee naar de DA geweest ;)

Nu hebben we een kat met poliepen in de oren, die functioneren nog prima al hebben ze wel snel ontstekingen in hun oortjes wat we echt moeten bijhouden met schoonhouden. We zouden kunnen opereren, maar daar hebben we tot nu toe dan weer niet voor gekozen. 600-700 euro voor 1 kat, en dan 30% kans dat het terug komt, en kans op doofheid vinden we de kosten dan weer niet waard. Of het moet echt uit de hand gaan lopen en pijnlijk of iets worden, dan zullen we het nog eens overwegen.

En 1x zijn we naar mijn mening te ver gegaan. Kat die heel mager werd, heel zwak was, en niet meer zelf wilde eten, die heeft 3 weken aan de sonde voeding gezeten. Ik vond dat echt vreselijk, zo'n lange tijd dat ze zelf niet at, en wij haar maar voedsel binnen stouwen dat ze in leven bleef... Ze heeft daarna een kleine opleving gekregen (ook weer zelf gaan eten) maar uiteindelijk toch moeten laten inslapen. Naar mijn mening had dat eerder gemoeten... Dat vond ik niet kat waardig.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:50

Mijn 2 katten zijn niet verzekerd maar hebben wel een eigen spaarrekening :+ en wij hebben zelf natuurlijk een spaarrekening.

Er zijn voor mij een paar belangrijke dingen:
-Kosten maken niet uit, mijn katten krijgen wat ze nodig hebben dat is de verantwoordelijkheid die ik aangegaan ben bij het aanschaffen van ze.
-Zijn de katten heel oud, dan geen grote operaties meer. Ik kan een oud dier niet die stress aan doen zodat ik nog een jaartje langer kan kroelen met ze.
- Hebben de katten pijn en blijft dit zo, dan houdt het op. Ik kan een kat niet met pijn laten leven omdat ik geen afscheid kan nemen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 08:53

Ik vind het best boeiend om al die verschillende verhalen en meningen te lezen :j

Waar de één zijn dier allang een spuit had gegeven, denkt de ander daar nog niet eens over na..

Ik weet dat het bij mijn hondje een kwestie is van tijd, die gaat gewoon geen 2 of 3 jaar meer mee (of het moet heel gek lopen)
Maar als ik kijk naar een paar dagen geleden, dat hij niet goed liep, en kijk naar gister, weer een stuk beter, tja, het is een oude hond en (net als oude mensen :D ) heeft hij soms een mindere dag, maar als de goede dagen nog in de ruime meerderheid zijn, en hij nog stukken kan rennen en gek doen....
Ik zou niet weten waarom hij dan niet nog even mee mag op zijn oude dag

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:20

Tot het uiterste.

Hier wordt er alles aan gedaan. Naar leeftijd en kosten wordt niet gekeken..
Een spuitje krijgen ze écht niet zomaar en zodra er een beetje overlevingskans is gaan we ervoor.
Tenzij het geen waardig leven meer zal hebben, maar over een waardig leven verschillen de meningen ook.

Onze Engelse bulldog (buitenhond) heeft heel veel operaties nodig gehad en een paar jaar lang elke dag dure medicijnen.
Van de kosten die daaraan gemaakt zijn kan je echt een goed sportpaard kopen zal ik maar zeggen..

Maar het was het allemaal zoveel waard. Hij genoot elke dag nog zo van zijn leven. We deden leuke dingen met hem en elke winter in de kou bloeide hij weer helemaal op.
De kinderwagen was altijd mee, voor als hij te moe werd. Flesjes water voor als hij te warm werd. Tja, een oude hond he?

Hij was al oud voor een Engelse bulldog en had het aan zijn hart. Wegens zijn ouderdom, gezondheid en hart was de kans (elke keer) zeer groot dat hij niet uit de narcose zou komen.

Waarom zouden wij hem dan niet laten opereren en meteen kiezen voor een spuitje?
Elke ochtend en avond kreeg hij een lekker groot stuk leverworst met zijn 4 pillen erin (dus 8 per dag). Hap slik weg.
En we hebben altijd gezegd, mocht de operatie niet baten, dan geven we hem een spuitje.

Uiteindelijk is hij op een woensdagavond zelf overleden gewoon omdat zijn hart ermee stopte, ouderdom. Hij zocht een mooi plekje op buiten. Gek genoeg voelde ik het, dus hielp hem erbij.
Ik ging op een afstandje staan en toen ging hij liggen. Ben bij hem gaan liggen en zo is hij aan zijn mooie einde gekomen.

Ik vind dat elk dier hetzelfde verdient. Zeggen 'oh hij is al oud dus kiezen we voor het spuitje' is in mijn ogen echt not done. Maar je moet het geld er ook voor hebben..

Mijn ouders betalen de dierenartskosten, ik dus niet.
En ik heb geluk dat zij zoveel over hebben voor de dieren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:25

Geryon schreef:
Tot het uiterste.

Hier wordt er alles aan gedaan. Naar leeftijd en kosten wordt niet gekeken..
Een spuitje krijgen ze écht niet zomaar en zodra er een beetje overlevingskans is gaan we ervoor.
Tenzij het geen waardig leven meer zal hebben, maar over een waardig leven verschillen de meningen ook.

Onze Engelse bulldog (buitenhond) heeft heel veel operaties nodig gehad en een paar jaar lang elke dag dure medicijnen.
Van de kosten die daaraan gemaakt zijn kan je echt een goed sportpaard kopen zal ik maar zeggen..

Maar het was het allemaal zoveel waard. Hij genoot elke dag nog zo van zijn leven. We deden leuke dingen met hem en elke winter in de kou bloeide hij weer helemaal op.
De kinderwagen was altijd mee, voor als hij te moe werd. Flesjes water voor als hij te warm werd. Tja, een oude hond he?

Hij was al oud voor een Engelse bulldog en had het aan zijn hart. Wegens zijn ouderdom, gezondheid en hart was de kans (elke keer) zeer groot dat hij niet uit de narcose zou komen.

Waarom zouden wij hem dan niet laten opereren en meteen kiezen voor een spuitje?
Elke ochtend en avond kreeg hij een lekker groot stuk leverworst met zijn 4 pillen erin (dus 8 per dag). Hap slik weg.
En we hebben altijd gezegd, mocht de operatie niet baten, dan geven we hem een spuitje.

Uiteindelijk is hij op een woensdagavond zelf overleden gewoon omdat zijn hart ermee stopte, ouderdom. Hij zocht een mooi plekje op buiten. Gek genoeg voelde ik het, dus hielp hem erbij.
Ik ging op een afstandje staan en toen ging hij liggen. Ben bij hem gaan liggen en zo is hij aan zijn mooie einde gekomen.

Ik vind dat elk dier hetzelfde verdient. Zeggen 'oh hij is al oud dus kiezen we voor het spuitje' is in mijn ogen echt not done. Maar je moet het geld er ook voor hebben..

Mijn ouders betalen de dierenartskosten, ik dus niet.
En ik heb geluk dat zij zoveel over hebben voor de dieren.

Ben ik met je eens.....

Ouderdom komt met gebreken :j
En het is al moeilijk genoeg om over levens te beslissen....

Wij zijn God niet tenslotte.... (geloof ik niet in, maar goed)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:30

Rekken om te rekken doe ik niet. Als er een operatie/behandeling nodig is voor volledige genezing dan doe ik dat wel, kosten maken dan niet veel uit (of we moeten bvb over 5000 in 1 klap praten, maar dat komt nu ook niet vaak voor).

Als ik naar m'n katten kijk (alledrie gezond): breuken, wonden en ziektes zouden behandeld worden. De 2 katers zijn al op middelbare leeftijd en ook beetje dik. Moesten ze bvb op nierdieet moeten of insuline krijgen vanwege diabetes dan is dat ook geen probleem voor mij (doe trouwens wel een poging om ze te doen afvallen). Chemo is idd een no go, ongeneeslijke ziekte die pijn veroorzaakt is ook einde verhaal.
Maar mijn katten zijn lief, ze mankeren nooit iets :D .

Bij m'n moeder zit nog onze oude hond. 13 jaar, en is gelukkig (en snurkend en lui) oud aan het worden. Ze is in goede gezondheid maar heeft wel miniknobbeltjes ter hoogte van de melkklieren. Toen ze 6 was had ze dit ook al, met een baarmoederonsteking erbovenop. Hond geopereerd met goed resultaat maar ze is wel 4 dagen knock out geweest van die operatie. Tumoren waren toen goedaardig en weinig tot geen kans dat het terug zou komen. Nja, wel dus. Knobbels zijn echt minimini, groeien niet en lijken ook niet te vermeerderen. Maar we gaan haar daar niet meer voor laten opereren. Op jongere leeftijd kostte die operatie haar al veel moeite, nu op oudere leeftijd gaan we haar dat niet meer aandoen. Zolang hond zonder zorgen rondloopt is het goed. De dag dat ze te ziek wordt om nog te behandelen (lees= te zware behandelingen nodig/geen behandeling mogelijk) zal het afgelopen zijn.

M'n konijn heb ik paar maanden terug laten inslapen. Was 6 jaar en op zich wel gezond maar had tandproblemen. Al jaren. In het begin moesten ze 2-3 keer per jaar bijgevijld worden, maar het werd erger. Uiteindelijk moest hij bijna maandelijks aan z'n tanden behandeld worden. Beest vond het verschrikkelijk en als we iets te lang wachten met bijvijlen kon hij nog amper eten. Dusja, hij had mss nog wat jaren verder gekund maar op deze manier was er ook geen lol meer aan (vooral voor hem dan).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:35

zolang ik het gevoel heb dat een dier nog lol in het leven heeft,ga ik door met behandelen,op het moment dat ik denk,en zo is het genoeg,dit kan niet meer verder laat ik ze inslapen.

maar bij inslapen moet ik wel het gevoel hebben alles eraan gedaan te hebben..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:47

ik ga ver als er ver gegaan kan worden. Ik ga niet ver als het niet mogelijk is. Als ik weet dat mijn hond kanker heeft dan krijgt hij een goed verder leven totdat ik denk dat hij achteruit gaat. Ik hoef hem dan niet te zien lijden als ik weet wat er kan gaan komen. Dan is het plezierig tot het iets minder wordt en dan laat ik hem inslapen.
Echter zoals nu 1 van mijn honden gehad heeft dat hij LPC (soort ED) heeft in beide ellebogen en waarbij de ene elleboog nog vrij is van artrose en de ander zeer minimaal artrose heeft dan laat ik zo'n hond opereren. Verzekering heb ik niet voor mijn dieren, vind ik veel te duur gezien wat het op brengt. 1000 euro was de operatie, weken bench rust was het gevolg maar als ik zie dat hij nu weer makkelijk 12 km met groep honden door het bos mee kan wandelen dan is het me echt alles waard geweest!!! Had hij al veel artrose gehad in zijn ellebogen dan had ik niet laten opereren maar flink pijnstilling gegeven tot het moment dat de pijn door de pijnstilling heen zou komen en dan zou het klaar geweest zijn.
1000 euro is namelijk altijd nog erg veel geld voor mij en dus moet mijn hond er ook 100% zeker van opknappen.

Heb nu een konijn gehad met sore hocks (gaten/wonden in achterpoten op delen waar ze op lopen dus zeer pijnlijk) heb het konijn behandeld met allerlei middelen 6 maanden lang. Toen was het helemaal genezen. Heb voor 300 euro de ren aangepast qua ondergrond en plaats e.d. 3 DA bezoeken, 6 maanden anti biotica, pijnstilling, zalf e.d. en toen het genezen was (nog 2 weken langer door gegaan met anti biotica e.d.) gestopt en na 1.5 week lagen zijn poten weer open en weer ontstoken. Heb toen gezegd dat het genoeg was. Ik wil vechten om een dier een gezond leven te geven maar na een half jaar vechten weer zo snel zo'n grote terugval dat kan ik het dier niet aan doen. Of het nu een konijn, hond, kat of wat dan ook is. Het moet dierwaardig blijven.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:54

Ik vrees dat het bij ons toch minder makkelijk ligt
Sowieso nu (hond is inmiddels oud en begint echt sterk af te takelen) zouden we als hij geopereerd zou moeten worden waarschijnlijk toch voor een spuitje kiezen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat als hij jonger was we het ook zouden doen. Hondje wordt er niet slechter van..
Natuurlijk als het een simpele operatie is ligt het niet zou makkelijk maar duizenden euro's gaat hem echt niet worden.

Overigens halen we wel netjes elke twee weken ofzo een flesje insuline en een stel spuiten en gaan we regelmatig voor controle. Dat hebben we er echt wel voor over. Maar een ingrjipende operatie. Nee, denk het niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:12

Ik heb een hond uit Spanje ( was daar vrijwilliger in een asiel) mee genomen. Zij moest ingeslapen worden vanwege haar "lelijkheid" (lees: slechte vacht, weinig haar, wonden vol met pus) in combinatie met haar leeftijd ( ongeveer 10 jaar, grote hond). omdat ik haar zo ontzettend geweldig vond ( en dat heb ik niet snel) heb ik haar besloten mee te nemen.

Hier heeft het me denk al gauw 500-600 euro dierenartskosten gekost en natuurlijk ook de reis etc. Maar ik heb haar mee genomen voor een paar goede laatste jaren. Ze heeft nu een super vacht en een goede gezondheid, maar mocht er een operatie aankomen van duizenden euro's denk ik niet dat ik dat zal doen. Het zou namelijk van mijn spaargeld afgaan wat ik heb voor als mijn paard ( die ook is verzekerd) ziek wordt en niet voor mijn hond.

Ik zal gaan tot een max van 1.000 euro per jaar. Daar boven kan ik niet betalen want dan zal het van mijn spaarrekening af moeten. Het was niet mijn intensie om een hond te nemen en zonder mij had ze niet meer geleefd sowieso. Dus dat heeft niks met liefde te maken. want ik ben super gek op mijn hond.

Er zijn zat situaties mogelijk waardoor iemand geen geld heeft voor hoge dierenarts kosten maar toch een hond of ander dier. En het is des te erg als je een dier moet laten inslapen omdat je het geld niet hebt.