Cavia's van één dag... hup naar de opvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Cavia's van één dag... hup naar de opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 18:32

Een fokster van US Teddy's komt hier ook wel eens jonge cavia's brengen die niet geschikt zijn voor de show.

Eerst deed ze ze altijd aan de dierenwinkel verkopen.. maar die gingen er niet fatsoendelijk mee om.

Ze bracht ze altijd (doet ze ook bij ons) in twee verschillende reiskooien. Één voor de mannen en één voor de vrouwtjes. Ze zei ook altijd netjes welke de mannetjes en de vrouwtjes waren en liet dit ook zien. Dierenwinkel zette ze eventjes een dagje achter in een glazen bak zodat ze tot rust konden komen.

Komt ze een week later een zak voer halen, zitten de mannetjes en de vrouwtjes allemaal samen in één bak. Was ze verhaal gaan halen, zeiden de medewerkers dat ze best samen konden. Ze vochten niet.

Nu brengt ze dus alles wat ze niet goed is voor de shows naar ons, is meestal 1 keer in de drie maanden (fokt 1 nestje per zeug per jaar). Ze moet er 40 km voor rijden (80 totaal dus), maar ze weet dat we ze goed verzorgen en goede baasjes zoeken. In tegenstelling tot de dierenwinkel.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:36

Bah, wat een stom gedrag. Mijn cavia's hadden het altijd goed, zijn ook alle rond de 7 jaar geworden wat toch wel een redelijke leeftijd is voor een cavia. Ik had ook een inteelt cavia bij de intratuin gekocht een keer. Was toch naar zo'n cavia show geweest en toen werd ik helemaal uitgescholden door die mensen omdat mijn cavia een inteelt cavia was... Had haar niet eens gefokt :(

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:50

Citaat:
"Oh nee, zei de vrouw lachend, heb niks achterin gehoord."

:') pffuuu... sorry maar moet hier gewoon om lachen.

Wat vreselijk.... hoe bestaat het vraag ik me soms af....! Ongelovelijk ook hoe mensen inderdaad met hun diertjes omgaan.

Bijna bizar dat mensen denken mannetjes en vrouwtjes bij elkaar te zetten (zomaar, zonder enige kennis) en dan ook nog gelijk na
de geboorte de kleintjes willen verkopen.

En vriendin van mij had ook eens een konijn gekocht (in de dierenwinkel), en vrouwtje. Maar we bedachten, 1 is zielig. Volgende dag, ander erbij gekocht. Jaja was echt een vrouwtje.... niet dus. Na een paar weken heeft mijn moeder de konijntjes genomen en tijdens het verschonen van het hok een heel lief schattig nestje.... echt belachelijk eigenlijk. Uiteindelijk hebben we het mannetje laten castreren. 1 baby gehouden en ze hebben bijna 9 jaar heel gelukkig geleefd :). Maar het is bizar dat mensen niet goed genoeg worden ingelicht bij de aankoop ervan. En bij de verkoop van een dier, heb dan op zn minst het verstand ervan om te vertellen of het een man of een vrouw is..... en verkoop er ook nooit maar 1. Snap niet dat dierenwinkels dat nog doen -:(-

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:55

Wat erg zeg. Buiten het feit dat het logisch is, lees je je toch eerst in voordat je een dier neemt..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:00

Veel mensen nemen een dier in een opwelling, en wat is er nou makkelijker dan een cavia of konijn?
Tenminste dat dénken mensen, in feite zijn cavia's en konijnen nog moeilijker dan een kat of hond. Maar hé ze gaan wel sneller dood met een beetje mazzel.
Wat je ook vaak hoort is dat de kinderen het zo graag willen, ja ho even de ouders moeten er 150% achter staan want die moet uiteindelijk die diertjes verzorgen.

Ik heb heel eventjes (1,5 maand) in een dierenwinkel gewerkt, maar ik kon het niet :n
Kreeg het niet over mn hart om daar onzinverhalen te gaan vertellen terwijl ik daarvoor 3 jaar gewerkt had bij een dierenkliniek en met eigen ogen had gezien wat voor een drama's er ontstaan uit die onzinverhalen.

Nog steeds vind ik dat dierenwinkels, alleen maar dierbenodigdheden mogen verkopen en geen dieren :n
Voor dieren ga je maar naar een erkende fokker, die weet wat een mannetje of een vrouwtje is.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:03

Anoli: Vind ik ook. De beste dierenwinkels zijn winkels waar geen dieren worden verkocht, zeggen ze toch :D.

Bovendien zijn de prijzen van de diertjes ook zo weinig, voor 6,50 koop je een hamster of een rat. Hardstikke grappig, maarja dan zit je er wel aan vast. Een hok kost alleen als 10 keer meer. Laat staan hem elke week te verschonen en elke dag te voeren.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:06

Laptopmuis schreef:
Dan nog iets.. iemand wilde twee konijnen gisteren afgeven. Mannetje en vrouwtje, zaten in aparte hokken. Nou prima. Kwamen ze aan met één doos. Zaten ze bij elkaar in die doos. Dus ik zeg van schrik 'ja maar nu is ze zeker zwanger!'. Oh nee, zei de vrouw lachend, heb niks achterin gehoord.

:')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:11

Ronnie25 schreef:
Anoli: Vind ik ook. De beste dierenwinkels zijn winkels waar geen dieren worden verkocht, zeggen ze toch :D.

Bovendien zijn de prijzen van de diertjes ook zo weinig, voor 6,50 koop je een hamster of een rat. Hardstikke grappig, maarja dan zit je er wel aan vast. Een hok kost alleen als 10 keer meer. Laat staan hem elke week te verschonen en elke dag te voeren.

Plus dat er kinderen boven de 16 hamsters komen kopen en je vraagt je dan af wat er mee gebeurt...
weigeren mocht ik niet van de baas, maar lekker zat het mij ook niet :n

Daarnaast vind ik sowieso dat veel mensen in een dierenwinkel maar bar weinig verstand hebben van dieren en hun behoeftes.
Het gaat alleen maar om geld, geld en nog eens geld.
Zo verkocht ik eens een hamster, plus hok, bodembedekking, huisje, materiaal voor in het slaaphuisje, voerbakje, drinkbakje, speeltjes, eten, etc etc, alleen ik verkocht er geen knaagblok bij (van dichtbij gezien wat een knaagblok aanricht in een dier meerdere malen) hamster koste 9 euro, totaal koste alles rond de 120 euro...
Mn baas was helemaal kwaad want ik was vergeten een knaagblok erbij te verkopen (jaja die 2 euro meer zal echt gescheeld hebben in de winst)

Belachelijk, want veel klanten weten niet beter en gaan af op wat een verkoper hun verteld. natuurlijk valt daar wat voor te zeggen, maar aan de andere kant je mag er toch vanuit gaan als je naar een dierenwinkel gaat dat daar ook mensen werken die weten hoe het zit :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:17

Laptopmuis schreef:
Dan nog iets.. iemand wilde twee konijnen gisteren afgeven. Mannetje en vrouwtje, zaten in aparte hokken. Nou prima. Kwamen ze aan met één doos. Zaten ze bij elkaar in die doos. Dus ik zeg van schrik 'ja maar nu is ze zeker zwanger!'. Oh nee, zei de vrouw lachend, heb niks achterin gehoord.

:') _O- !

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:22

Anoli: Heel apart

Ik snap sowieso niet dat je wil verdienen aan knaagdiertjes van rond de 10,-... ? Zelfs echte (goede) fokkers verdienen er toch amper wat aan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:31

Ronnie25 schreef:
Anoli: Heel apart

Ik snap sowieso niet dat je wil verdienen aan knaagdiertjes van rond de 10,-... ? Zelfs echte (goede) fokkers verdienen er toch amper wat aan.

Ik kon dat dus ook niet en na 1,5 maand ben ik er weggegaan.
Oh wat ging dat werk tegen mn principes in zeg

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:40

Ik verbaas me ook in de paardenwereld wel is hoe weinig verstand sommige mensen ervan hebben...
Soms komen er nieuwe mensen op stal, vooral de, 'mijn dochter van 10 rijdt een half jaar en wil graag een pony dus die krijgt ze' types.
Totaaaal geen verstand van paarden, vaak een pony gekocht waar van alles aan mankeert...
Ja, sommige mensen denken dat het net als een brood bij de bakker kopen is -O-

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:43

Het is ook belachelijk hoe mensen met hun dieren omgaan.

Eergisteren twee cavia's gebracht door twee ouders die ze 2 jaar geleden voor hun dochter gekocht hadden. Dochter keek er niet meer naar om.. en zijn hadden er geen zin in.

Ik pakte de cavia's vast en zag direct de bizar lange nagels. Dus vroeg ik 'heeft ooit iemand hun nagels geknipt?'. Kreeg ik het antwoord 'nee, moet dat dan?'. Naja,... die nagels van de voorpoten waren gewoon aan het krullen.
Nog eens beter gekeken, merkte ik dat de dieren VOL zaten met luizen. Maar echt VOL. Dus zei ik dit 'aaah bah' riep de vrouw direct. 'Moet ik toch mijn huis maar ontsmetten'.

Beestjes moeten enorme jeuk hebben gehad. En het is gewoon te voorkomen met twee druppels achter de oren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:47

Ze kunnen nog beter een furby aanschaffen voor de kids... die komen binnenkort weer op de markt :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:53

Anoli schreef:
Ze kunnen nog beter een furby aanschaffen voor de kids... die komen binnenkort weer op de markt :')

Goed idee!
Aaibaar en geen schade aan levend wezen.

Tja, bij knaagdieren is het erg, maar bij honden en katten ook en hoeveel keer zie je niet op bokt staan:
"Heb mijn shetlander hengstje bij mijn Welsh A merrie in de wei gezet, daar komt toch geen veulentje van".
Helaas neemt de kennis ook niet toe met het formaat van de diersoort.
(gelukkig doorgaans de hoeveelheid nakomelingen wel, gezien minder meerlingdrachten en de langere draagtijd.)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:14

Ik kan mij doodergeren aan mensen die hun hond/kat niet laten helpen bij de DA en vervolgens gewoon buiten laten lopen. Bij een hond is dat nog wel te doen, maar bij een kat is dat vragen om problemen...

Net als al die arme konijnen en cavia's zitten in veel te kleine kooitjes met verkeerd voer en vaak totaal geen aandacht...

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:22

Ah bah, dat soort mensen.. kan dat niet snappen. :n
Beetje basis kennis voor je een dier aanschaft is toch niet meer dan logisch?
Mijn cavia is op dit moment hoogzwager (63 dagen) maar je wilt niet weten hoe vreselijk veel ik heb gelezen en gebeld en gevraagd :')
De fokkers hier in de buurt werden gek van me.
En dat voor een eenmalig nestje...
Arme cavia's van die vrouw, snap niet dat mensen zo dom kunnen zijn.
Met knaagdieren wordt soms zo vreselijk om gegaan... het zijn ook gewoon dieren hoor. :?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:50

Daarom heb ik hier alleen maar 2e handjes rondhuppen aan cavia's. Als je een wilt aanschaffen ga dan alsjeblieft naar de opvang daar zitten leuke beestjes! En bij sommige opvangs worden de mannetjes gecastreerd ook de cavia's. Ik heb alles overal en nergens uit opvangen gehaald en ik heb er nooit spijt van gehad!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:53

Mensen moeten a. beter nadenken voor ze een dier aanschaffen en b. moeten mensen imo geen pretnestjes fokken. Uberhaupt vind ik dat er minder gefokt moet worden, er zijn zoveel dieren in de opvang. Ik heb 3 zeugjes, vind jonge caviaatjes superschattig maar ik heb ze uit principe niet laten dekken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:54

Als iedereen dat nou eens deed. En niet voor de lol nestjes fokt voor 'één keertje'.

Krijg altijd boze pb's als ik weer eens 'negatief' reageren op fototopics waarin schattige konijntjes of cavia's of andere dieren staan die uit een pretnestje komen omdat de eigenaar of de kinderen dat zoooo leuk vinden.

Vandaag belde ook weer iemand. Wilde 5 dwergkonijnen afgeven met kooi en al want de kinderen keken er niet meer naar om. Was een kleinschalige mini fokkerij begonnen omdat de kinderen jonge konijntjes zo leuk vonden, daarna verkochten ze ze. Maar nu vinden ze er niks meer aan, dus moesten ze weg.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:01

Ach ik vind dat zo triest. Alle jonge diertjes worden groot en dan vinden veel mensen/kinderen ze niks meer aan... Als ze dan ook nog alleen zitten vind ik helemaal zielig.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:02

Echt dierenwinkels geen dieren meer laten verkopen, en de opvangen juist promoten!!
Maar dan ook juist zorgen dat alles in de opvang gecastreerd weggaat, ja is een duur grapje maar op die manier stop je dat overschot aan konijnen/cavia's.

Hier heb ik een gecastreerd voedsterdje uit de winkel (fout fout) en een gecastreerd rammetje overgenomen uit een nest waarvan het moeder konijn was ontsnapt en gedekt door een wild konijn. Maar hierna komen er bij mij alleen nog maar of overgenomen konijnen of opvang konijnen :j

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:45

Hmm, ik vind wel dat pretnestjes gewoon moeten kunnen hoor.
Zolang de 'fokkers' maar gewoon een goed tehuisje zoeken voor de beebs.
Ik heb zelf voor de dekking al gezorgd dat minimaal 10 van 'mijn' kinders een goed thuis krijgen.
Stel nou dat madam er meer dan 10 krijgt ( :') ) dan blijven die lekker bij ons, mannetjes gecastreerd en wel.
Dan maken we maar plek, maar nooit zomaar naar een opvang of dierenwinkel, het zijn wel dieren hoor, en daar moet je bewust mee om gaan, en niet zonder blikken of blozen weg doen als de kinderen het niet meer leuk vinden.
Ik vind dan een pretnestje toch wel verantwoord, of niet dan? :\

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:51

Pretnestjes zijn leuk, maar niet verantwoord :n

Je zorgt voor een goed thuis zeg je, maar wat als die mensen ze na een jaar zat zijn?
Gaan ze dan terug naar jou of worden gedumpt bij kinderboerderij/asiel/opvang??
Heb je dat geregeld via een contract of "weet" je dat het een goed thuis is...

Snap je wat ik bedoel, naar mijn idee weet je nooit of een thuis voor je pretnestje goed is, want misschien denken die mensen er over een jaar of 2 heel anders over en dumpen ze het dier. En ja dat gebeurt sneller dan je denkt, ook met mensen die je goed vertrouwd :j

Dus nee in mijn ogen zijn pretnestjes niet verantwoord :n

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:02

Anoli schreef:
Pretnestjes zijn leuk, maar niet verantwoord :n

Je zorgt voor een goed thuis zeg je, maar wat als die mensen ze na een jaar zat zijn?
Gaan ze dan terug naar jou of worden gedumpt bij kinderboerderij/asiel/opvang??
Heb je dat geregeld via een contract of "weet" je dat het een goed thuis is...

Snap je wat ik bedoel, naar mijn idee weet je nooit of een thuis voor je pretnestje goed is, want misschien denken die mensen er over een jaar of 2 heel anders over en dumpen ze het dier. En ja dat gebeurt sneller dan je denkt, ook met mensen die je goed vertrouwd :j

Dus nee in mijn ogen zijn pretnestjes niet verantwoord :n

Ja, ik weet van ieder van deze mensen dat ze een goed thuis bieden, voor altijd. :)
Het zijn namelijk allemaal vrienden of familie, en die moeten het eerlijk gezegd niet wagen om mijn cavia's zomaar weg te doen.
Ik denk ook niet dat ze dat zullen doen, maar je hebt gelijk, je weet het nooit, is een kwestie van vertrouwen.
Ik heb dan ook wel afgesproken dat als ze op vakantie gaan dat de caafjes weer terug komen, of als ze er voor welke andere reden dan ook niet meer voor kunnen zorgen, of dat nou tijdelijk of permanent is maakt mij niks uit, alles komt terug.
Ik heb dan wel het geluk dat al deze mensen op kleine afstand van mij zitten, en ik dus zonder enige moeite kan kijken wat er met mijn beestjes gebeurd. (En geloof me, ze worden erg goed gecontroleerd. Beetje te goed misschien. Mijn nichtje heeft nu al 5 jaar een cavia van mij, van mijn eerste nestje, en ik ga nog steeds elke week kijken hoe het met de cavia gaat. :o )
Maar uiteindelijk is wel alles op vertrouwen gebaseerd ja...