SPOED tips voor jonge katjes 4 weken en 4 dagen!!!!!!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: SPOED tips voor jonge katjes 4 weken en 4 dagen!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:10

als ze verstoten zijn en te licht voor hun leeftijd hou er dan aub wel rekening mee dat er mogelijk medisch iets niet in orde is. Een moederpoes verstoot gezonde kittens niet als ze zelf tenminste ook in goede gezondheid en leefomgeving is...

Verder kan je ze idd met frontline spray zonder problemen behandelen. Helaas helpt frontline bij een behoorlijk aantal dieren niet meer afdoende tegen vlooien maar beter iets dan niets proberen. Kittenmelk, brokjes en vers vlees is zeker oke!

Met een spuitje groot brengen doen wij in de opvang met alle kittens en nog geen flessenkittens gehad in jaren tijd die door een long onsteking overleden zijn. En al zeker niet door een longontsteking die veroorzaakt is door te snel laten drinken. Je ziet namelijk heel goed wanneer een kitten het goed bij kan houden en wanneer niet. Deze zou ik idd proberen zelfstandig al te laten eten en drinken. Hele jonge kittens zuigen zich vaak gewoon vast aan het spuitje net als aan een tepel bij moeder en zuigen zo zelf het spuitje leeg.

Ontwormen kan ook zonder problemen met bijv. banminth als ze vlooien hebben dan moet je dat zeker doen! Vlooien brengen namelijk ook wormen mee en deze combinatie kan al dodelijk zijn voor kittens. Zeker op deze leeftijd.

Een multi vitamine injectie laten geven door de DA zou overigens vast niet verkeerd zijn als ze zoveel geleden hebben. Immers vlooien trekken het bloed uit het lichaam en met bloed armoede groeien ze zeker niet goed. Een vitamine injectie (biodyl) kan goed helpen om hier overheen te komen.

Succes!

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:21

dierenfan schreef:
als ze verstoten zijn en te licht voor hun leeftijd hou er dan aub wel rekening mee dat er mogelijk medisch iets niet in orde is. Een moederpoes verstoot gezonde kittens niet als ze zelf tenminste ook in goede gezondheid en leefomgeving is...

Verder kan je ze idd met frontline spray zonder problemen behandelen. Helaas helpt frontline bij een behoorlijk aantal dieren niet meer afdoende tegen vlooien maar beter iets dan niets proberen. Kittenmelk, brokjes en vers vlees is zeker oke!

Met een spuitje groot brengen doen wij in de opvang met alle kittens en nog geen flessenkittens gehad in jaren tijd die door een long onsteking overleden zijn. En al zeker niet door een longontsteking die veroorzaakt is door te snel laten drinken. Je ziet namelijk heel goed wanneer een kitten het goed bij kan houden en wanneer niet. Deze zou ik idd proberen zelfstandig al te laten eten en drinken. Hele jonge kittens zuigen zich vaak gewoon vast aan het spuitje net als aan een tepel bij moeder en zuigen zo zelf het spuitje leeg.

Ontwormen kan ook zonder problemen met bijv. banminth als ze vlooien hebben dan moet je dat zeker doen! Vlooien brengen namelijk ook wormen mee en deze combinatie kan al dodelijk zijn voor kittens. Zeker op deze leeftijd.

Een multi vitamine injectie laten geven door de DA zou overigens vast niet verkeerd zijn als ze zoveel geleden hebben. Immers vlooien trekken het bloed uit het lichaam en met bloed armoede groeien ze zeker niet goed. Een vitamine injectie (biodyl) kan goed helpen om hier overheen te komen.

Succes!

Frontline heeft geholpen!! ze zitten nog wel vol met vlooien alleen zijn de vlooien dood :o
we hebben ze net ontwormd.
Nadat we ze voor het eerst 'goed' gevoed hadden met melk en een beetje vers vlees hebben ze lekker geslapen,
daarna hebben ze even s'avonds in de achtertuin gespeeld, ze renden en onderzochten van alles.
Ze stoeien nu met elkaar.
De moeder heeft ze verstoten omdat de kittens in een afgesloten doos zaten en ze er niet meer bij kon.
Iemand had er water en brokjes bijgedaan maar dat snapten ze nog niet goed.
Ze hebben daar in gerold en waren helemaal doorweekt toen we ze vonden.
Je ging bijna over je nek als je ze rook!!!
Echt je herkent ze niet meer terug.
Ik maak morgen een fotoshoot van ze en dan zet ik ze op bokt :j

ps ik voer ze met een spuitje maar we zijn bezig om ze te leren drinken uit een bakje. 1 kan het al :D <3

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:49

Goed om te horen dat het zo lekker gaat met ze, komt vast goed! Ik blijf je topic even volgen. En mocht je nog vragen hebben, kun je altijd aan de bel trekken hoor!

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 07:34

er zijn er 2 verkouden wat nu?!!?!? %)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:43

slechte weerstand. en het is vast niet verkouden maar niesziekte. Ook zijn ze vast en zeker aan de diaree vanwege de overgang naar ander voer. Laat ze even zien bij de da.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 07:45

is het besmettelijk 1 katje de sterkste heeft het nog niet.
We hebben zelf nog een kat en moet het ook niet krijgen.
Kan ik tot morgen wachten met de DA?

ps. ze hebben geen diaree

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:49

heel besmettelijk. Is je eigen kat ingeent? Ik zou niet wachten,ze hebben al minder weerstand dus alles wat ze er gratis bijkrijgen is teveel. Als je gaat vermeld dan ook dat je zelf nog een kat heb,al dan niet ingeent.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:45

hij heeft de basisentingen maar niet de jaarlijkse %)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:03

is niet zo erg, maar overleg gewoon even met de da.
]oudere katten hebben meestal genoeg weerstand.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:04

Ik zou niet wachten tot morgen. Als je vandaag kan dan vandaag er heen. Ik heb een kitten gehad die niesziekte kreeg en hier 3 x door op sterven heeft gelegen dus als je het aan kan pakken meteen doen.
Hoop dat je vandaag terecht kan.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:48

Onze kittens hebben ook niesziekte gehad. Kreeg er een antibiotica kuurtje voor en toen was het over.
Het vervelende is dat ze er minder door gaan eten en dat is nu juist wat je niet wilt.

Met dit warme weer zou ik evt als ze genoeg voeding nemen, de melk iets dunner aanmaken en wat vaker geven. Zo werkt het ook met baby's en borstvoeding. Ze hebben hun vocht echt nodig met de warmte nu.
Als ze goed water drinken is dat natuurlijk niet nodig.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:46

ze drinken heel goed.
het zou miss ook een verkoudheid kunnen zijn.
toen we ze vonden waren ze helemaal nat en rillerig.
wat zijn de symtonen van de niesziekte?
ze zien er *voor hun doen* super uit en ze spelen en stoeien de hele tijd.
alleen slapen ze best weinig.
ik hoop dat alles goed komt!

ps als het de niesziekte is gaan we vandaag naar de DA

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:50

Vandaag naar de da gaan. Met jonkies kun je het niet even aankijken, zeker niet als ze al verzwakt zijn. Ik hoop dat het niets ernstigs is. Succes!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:51

nee echt niet afwachten hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:55

Kan niesziekte/verkouden zijn maar je voert met een spuitje, iemand had gezegd dat niet te doen ivm verslikken en dan krijgen ze melk in de longetjes, vaak met dodelijke afloop. Ga wel vandaag naar de da anders kan het maar zo te laat zijn.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:00

hoeveel kost het ongeveer om 3 kittens op zondag naar een DA te brengen ze te laten onderzoeken enzo?

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:19

bigone schreef:
Kan niesziekte/verkouden zijn maar je voert met een spuitje, iemand had gezegd dat niet te doen ivm verslikken en dan krijgen ze melk in de longetjes, vaak met dodelijke afloop. Ga wel vandaag naar de da anders kan het maar zo te laat zijn.

maar er zei ook iemand die er ook verstand van had dat zij het altijd zo deed en er nooit last mee had

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:52

Je moet ze alle vier meenemen, kost wel een paar cent maar je kunt ook eerst een belletje doen en de situatie uitleggen en vragen wat het kost.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:03

ohja onze eigen kat vanzelf ook :j

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:25

is de niesziekte besmettelijk voor mensen want mijn moeder en ik moeten ook niezen en we zijn niet allergisch voor katten

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:36

IloveGuus schreef:
er zijn er 2 verkouden wat nu?!!?!? %)

ze hebben de niesziekte niet :)* gelukkig *D

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:52

wat zei de dierenarts verder? Fijn dat ze geen niesziekte hebben. Is echt niet goed als ze nog zo klein zijn. Als ze groter zijn is het ook lastig maar bij kittens kan het echt dodelijk zijn.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 18:06

we hebben een kennis gevraagd met veel verstand van kittens.
ze zei dat ze verkouden waren en dat dat heel logies is omdat we ze helemaal doorweekt vonden :j

http://www.mijnalbum.nl/Album=JKGPTLCA

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:14

ja, goed! Ga je nog naar de da? Of doe je dat niet meer?
Als er iemand iets kan zeggen wat nut heeft is dat een da niet wij en niet die kennis.
Ik wens je succes met het grut.Het waren er toch 4?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:19

Succes met de kleintjes, wil wel even waarschuwen dat verkouden kittens echt zorg van een dierenarts nodig hebben! Ik ben gastgezin voor een kittenopvang, wij vangen moederloze, zieke, verwaarloosde en wilde kittens op dus ik weet ongeveer waar ik het over heb, en ik hoop dat je m'n advies wil aannemen! Bij ons moeten ze eigenlijk altijd aan de antibiotica als ze verkouden zijn. Zeker als ze zo'n lage weerstand hebben en niet zo sterk (te dun/klein) zijn.

Ps; ik heb je ook gepbt, als je in de buurt woont wil ik je best helpen en via de pb/bokt mag je me uiteraard ook alles vragen. Als t je te moeilijk word wil ik ze ook best bij je ophalen.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 19-08-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt