Mijn hond jankt als we weg zijn.. wat kan ik hier aan doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:50

Miranda06 schreef:
Wat een bullshit over de geurband, schadelijk is het helemaal niet als je zelf parfum opdoet dan doet
het toch ook niet zeer aan je neus en huid.

Weet jij het verschil tussen een hondenneus en een mensenneus? Vast niet, want dan had je dit niet gezegd.

Miranda06

Re: Mijn hond jankt als we weg zijn.. wat kan ik hier aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:55

Bij wijze van spreken bedoel ik dat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:04

Je kunt het parfum opspuiten bij een mens niet vergelijken met de blafband bij een hond. Een hond ruikt echt vele malen beter dan wij en zijn neus is dan ook vele malen gevoeliger dan de onze. Als de blafband een goedje in de hondenneus spuit, heeft de hond daar dan ook echt veel last van, dat is niet echt diervriendelijk, ook niet bij wijze van spreken.

Tegen een blafband ben ik niet hoor, ik heb zelf een hond gehad die een blafband had, omdat ze niet stil wilde zijn, wat we ook deden. Toen kreeg ze een stroomband. Ze heeft twee keer een stroomstootje gehad (en die zijn niet hard hoor) en dan wist ze het, dan hield ze haar mond dicht.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:20

Een stroombandje heeft ook verschillende standen.
Als het piept of klein blafje geeft dan krijgt het een klein schokje hoe harder de hond blaft
hoe meer stroom het dier krijgt.
Alleen heeft onze herder zoveel haar dat het niet echt doordrong, en de band is nu kapot nu is ons dat
huisje aangeraden dus zien of dat helpt maar die krijg ik morgen pas binnen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:56

Miranda06 schreef:
Een stroombandje heeft ook verschillende standen.
Als het piept of klein blafje geeft dan krijgt het een klein schokje hoe harder de hond blaft
hoe meer stroom het dier krijgt.
Alleen heeft onze herder zoveel haar dat het niet echt doordrong, en de band is nu kapot nu is ons dat
huisje aangeraden dus zien of dat helpt maar die krijg ik morgen pas binnen.

over het algemeen reageert de blafband afhankelijk van hoe lang de hond blaft, niet zozeer hoe hard hij blaft; hij geeft eerst een waarschuwingspiepje, dan in oplopende sterkte schokken als de hond blijft blaffen, en vervolgens pauzeert ie als de hond toch door blijft blaffen en herhaalt ie het process.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:02

Dat bedoel ik ja je hebt het beter verwoordt dan ik, alleen reageert die van ons niet op hoelang hij blaft
hij reageert meteen. eerst de piep en dan schokt hij ook meteen.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:12

alsjeblieft gebruik geen band!!!
het niet alleen kunnen zijn is een zeer gecompliceerd probleemgedrag bij honden en vereist een hele andere aanpak. Het probleem zit hem in een te sterke afhankelijkheid van hond naar baas. Begin er dus mee om de zelfstandigheid van de hond te vergroten. Laat hem dus bijv als je zelf thuis bent, in een andere kamer dan jij zelf. Het klinkt vervelend maar negeer de hond wanneer je thuis bent. Op deze manier vergroot je zijn zelfstandigheid.
Verder pikt een hond de kleinste signalen op die er op duiden dat zijn baas de deur uitgaat. Denk aan je tas pakken, spullen klaarleggen, elke detail pakken ze op. Waarschijnlijk merk je het ook aan het gedrag van je hond, vaak worden ze overdreven "plakkerig" ( de zgn Velcro dog), laten ze verschillende stresssignalen zien ( tongelen, ijsberen) en staan ze bijv klaar bij de deur. Truc is dus om die kleine signalen die jij van te voren geef een andere betekenis te geven. Bv, je pakt je sleutels, trekt je jas aan maar gaat vervolgens niet weg. Dit zul je waarschijnlijk vele, vele , vele keren moeten herhalen tot je verschil in gedrag van je hond zult merken. De stappen kun je dan gaan uitbreiden. Ga de deur uit voor bijv 1 minuut, als dit goed gaat 2 minuten en zo verder. belangrijk is om hierbij een wisselend interval schema te gebruiken. Dus bijv de ene keer 1 min en de volgende keer 10 minuten ( mits opgebouwd). Dit probleemgedrag oplossen vergt heel veel doorzettingsvermogen van de eigenaar die er op kan rekenen dat er op een gegeven moment in de therapie een terugval zal plaatsvinden, ook is het in het belang van de hond dat deze gedurende de therapie niet alleen gelaten wordt, anders is alle gedane moeite voor niets. Wat zo funest is aan dit probleemgedrag is dat een hond heeft geleerd dat zijn gedrag, het huilen of blaffen in aanwezigheid van de baas, uiteindelijk altijd succes op heeft geleverd ( positief bekrachtigd zoals dat zo mooi heet), het baasje komt immers uiteindelijk altijd weer thuis. ( voor altijd wegblijven is geen optie)
Succes met dit lastige probleem.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:18

Maar wat als de hond al in een andere ruimte zit en het nog doet?
Onze hond is nooit bij ons in de kamer.
Wij hebben ook precies gedaan wat jij omschrijft zoals minuut weggaan enz maar heeft niks geholpen
wij zijn al 5 jaar lang met de hond bezig.
Heb het probleem al eens aan een gedragstherapeut uitgelegd en heb al zijn tips geprobeert
maar deze hond houdt niet op. (hij heeft trouwens meerdere gedragsproblemen maar dit is 1 van
de ergste probleem)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:21

wat een gestoorde antwoorden lees ik hier.

TS, zou eens filmen wat de hond doet. Is ze angstig, verveelt zich, gestressed...En aan de hand daarvan een plan opstellen.

Volgens mij begrijp ik dat ze daar in mei bent komen wonen en dat ze sinds toen jankt? Dan zal ze zich niet veilig voelen, of nog niet helemaal gewend zijn. Je woont er immers pas 3 maanden, en sommige honden nemen hun tijd om ergens te wennen.
Dan zul je het opnieuw op moeten bouwen, zorgen dat ze zich veilig en vertrouwd voelt en vanaf daar uitbouwen.
Dus met 10seconden beginnen.

Het straffen van een angstige of gestresste hond heeft alvast geen zin. Dus laat die band maar achterwege.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:32

vind het wel bijzonder dat mensen het gebruik van een blafband gestoord vinden.. vraag me dan altijd af wat je op een dag doet, zelfs als ik vakantie heb moet ik nog boodschappen doen en ben ik dus zeker 1x in de week meer dan 10min van huis. als alleenstaande heb ik ook niet altijd de optie van een hondenoppas, en ja, je weet dat je tijd vrij moet maken als je aan een hond begint, maar het ontstaan van probleemgedrag en de tijd die nodig is om dat op te lossen valt niet zo goed vantevoren in te calculeren :)
ik heb zelf gebruik gemaakt van een blafbandje om het gedrag van mijn teefje te doorbreken. van pup af aan had ze al dat als je haar aan een paaltje knoopte en je deed 2 stappen naar achteren, ze begon te blaffen en ze hield niet meer op tot ze weer bij je kon. zat 40 minuten achter elkaar door te blaffen terwijl ik naast haar mijn paard longeerde :+ kon uiteindelijk keurig alleen thuisblijven, tot ze alleen wakker werd na de sterilisatie en ik weer overnieuw kon beginnen met oefenen. met een blafbandje alleen ben je er meestal niet nee, maar ik vind het persoonlijk een hele consequente correctiemethode die je kan helpen om probleemgedrag te doorbreken en zo te helpen om de hond weer alleen te laten :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:43

Dat ligt er dus maar aan waarom je hond zo tekeer gaat. Je kan het blaffen/janken maar zo veel erger maken.

Om in het wilde weg maar te gaan roepen dat ze een blafband moet gaan gebruiken, is zeker niet handig te noemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:23

al eens een bench geprobeerd? Momenteel hebben mijn overburen ook een opvanger. Die had gisteren de buitendeur geforceerd toen ze alleen thuis moest zijn en was naar mij komen lopen (ze is doodsbang en vertrouwd mij gelukkig ook). Deur kapot, speelgoed van kinderen gesloopt binnen gepiest en gepoept en dus duidelijk helemaal over de zeik geweest (hond is erg zindelijk en was 2 uur eerder nog uitgelaten).
Heb ze rustig terug gebracht en in de bench gezet en alles weer afgesloten. Heb een uur opgelet en ze is gewoon rustig in de bench gaan slapen. Geeft haar dus een heel veilig gevoel en omdat ze daar zelden alleen zijn heb ik ze dus ook aangeraden het komende half jaar zeker op te sluiten in de bench als ze alleen moet zijn. Kennelijk heeft ze daar wel veel steun aan alleen gaat ze er nog niet zelf in om steun te zoeken.

Wie weet helpt het bij jullie hond ook. En eventueel nog een kleed over 3 zijkanten en bovenkant van de bench hangen.

Kong tip is in het kleine open rondje brood stoppen met wat water dat brood nat maken en dan de vriezer in doen. Dan is hij waterdicht aan die kant. Doe er dan wat lekkere koekjes in of waar de hond gek op is in combinatie met karnemelk (erg gezond voor honden!!) en zet hem zo in de vriezer dat hij niet om kan vallen. Geef de bevroren kong aan de hond en die is zeker 2 uur bezig om hem leeg te krijgen en daarna doodmoe.
Je moet wel zeker weten dat ze hem wil hebben of niet al te lang weg zijn anders wordt het wel een bende haha.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:32

Voordeel van eenblafband is wel dat het een consequente straf is. Als de hond stil is, wordt er ook niet gecorrigeerd. Iets waar we zelf toch vaak wel moeite mee hebben, timing ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:40

Je hebt ook blafbanden die een citronellageur geven ipv een stroomstootje.
Ik weet twee honden waarbij dit gewerkt heeft.
Dit blijken ze een hele vieze te vinden.
En anders zou ik het idd niet weten.
Het probleem is dat je hem niet kunt corrigeren als je er niet bent en hoe zeer ik soms tegen zo'n blafband met stroom ben, kan ik me voorstellen dat dat de enigste oplossing is.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:55

Misschien een tweede hondje erbij zodat ze gezelschap heeft.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:39

Kan het je telefoon zijn.Onze vorige hond was altijd stil in huis, ook als we weg waren (wel aanslaan bij de bel, maar verder niet). Alleen wanneer de telefoon ging, begon hij zachtjes te janken en dit ging dan over naar een geloei waar de wolven jaloers op zouden zijn geweest. Toen we dit eenmaal wisten hebben we de telefoon uitgezet als we weg gingen. probleem opgelost. Of misschien een ander geluid in huis waar ze op reageert wat jou in eerste instantie niet op valt. Succes in ieder geval...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:49

Zou gewoon eens een gedragstherapeute zoeken die bij jullie aan huis komt. Vele malen effectiever en een fatsoenlijke manier om dingen op te lossen zonder je hond aan geuren en stroom bloot te stellen.

Daarbij wel echt super dat je er wat aan doet. Onze buren, en dit zijn allemaal tussenwoningen, hebben ook een hond die jankt als zij niet thuis zijn. En aangezien zij wel eens feestjes hebben tot 's avonds laat worden wij in slaap gehuild...

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:55

Ik heb een lang harige duitser, en die heeft een blafband (Onder de kind haren weg geknipt zodat die niet tussen de band gaan zitten). Ze heeft het meteen in de gaten, band om en ze is stil.
Ze jankt niet, maar zodra ik weg ben, blaft ze wel bij elk geluid dat ze hoort. (Ze ligt overdag buiten als ik weg ben). Er staat amper stroom op de band, heb hem zelf vaak geprobeerd om te kijken of hij nog werkt.
Maar voor haar is het goed genoeg om stil te zijn.

Wat je kan proberen, is een kong of iets kopen, en daarin pate of dergelijke smeren, iets waar ze heeel lang mee bezig kunnen zijn om uit te halen. Zodat haar aandacht afgeleid wordt met iets anders.
Ik zou eerst zelf eens wat dingen proberen die hier vermeldt worden voordat je een duren gedragstherapeute laat komen.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:56

JPS schreef:
Misschien een tweede hondje erbij zodat ze gezelschap heeft.

Zou ik mee opletten, als je een hondje hebt dat graag gedrag "kopieert" heb je straks 2 jankende honden...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:01

Een gedragstherapeute hoeft helemaal niet duur te zijn, die worden pas duur als je zelf eerst vanalles gaat aanmodderen waardoor probleem erger en groter wordt.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:06

Goed dat is ieder zijn keus natuurlijk. Ik zou niet gauw een gedragstherapeut er al bij gaan roepen........

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 09:21

Thirty schreef:
wat een gestoorde antwoorden lees ik hier.

TS, zou eens filmen wat de hond doet. Is ze angstig, verveelt zich, gestressed...En aan de hand daarvan een plan opstellen.

Volgens mij begrijp ik dat ze daar in mei bent komen wonen en dat ze sinds toen jankt? Dan zal ze zich niet veilig voelen, of nog niet helemaal gewend zijn. Je woont er immers pas 3 maanden, en sommige honden nemen hun tijd om ergens te wennen.
Dan zul je het opnieuw op moeten bouwen, zorgen dat ze zich veilig en vertrouwd voelt en vanaf daar uitbouwen.
Dus met 10seconden beginnen.

Het straffen van een angstige of gestresste hond heeft alvast geen zin. Dus laat die band maar achterwege.

Filmen zijn we inderdaad van plan, we wachten nog even op de spullen daarvoor die we krijgen van een kennis.
We wonen hier inderdaad sinds mei, het probleem is alleen dat ik geen idee heb of ze het hiervoor al deed, omdat we hiervoor in een vrijstaande woning hebben gewoond, midden in de bossen, dus niemand die mijn hond gehoord kan hebben. Gezien we ook geen aanwijzing hebben gehad voor het janken, hebben we ook nooit stiekem afgeluisterd. Dus of het hier begonnen is weten we jammer genoeg niet.

In de bench zit ze dus al, ze kan niet buiten de bench want dan vreet ze alles op. Een deken eroverheen kan dus ook niet, die trekt ze de bench in, en bijt ze ook kapot. Ze is een echte bijtgraag.

Over de telefoon, ik denk niet dat ze specifiek daar op jankt, we hebben een geheim nummer die bijna niemand heeft, en we worden 9 van de 10 keer mobiel gebeld. Ook toen we dus zelf de telefoon gebeld hebben, en hem bij de bencht gelegd hebben, heeft ze liggen janken.

Een hondje erbij wil ik wel, maar mijn vriend niet. Bovendien ben ik dan inderdaad bang voor kopieer gedrag. We hebben wel zitten denken aan een kat erbij, ze is met katten opgegroeid, maar nu hebben we geen kat meer. Misschien dat ze zich dan niet meer alleen voelt.. Maar of dat echt helpt?

En de training om haar alleen te laten zijn we alvast een beetje mee begonnen afgelopen week, alleen het probleem is dat we allebei weer moeten werken volgende week, en ikzelf heb een nieuwe baan, dus kan niet meteen vrijpakken. Dus ik heb geen idee hoe we het rustig uit kunnen bouwen. We zitten nu op de 15 minuten ongeveer, dus dat redden we dit weekend niet meer.

Een therapeut wil ik wel inschakelen, maar pas als we er zelf niet meer uit komen. Woensdag ga ik advies vragen bij onze hondensport begeleider, misschien dat hij nog tips heeft voor ons.

Bedankt voor alle reacties

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:25

Ik waarschuw je wel, dat als je zelf gaat lopen proberen en het mislukt, dat het dan voor een therapeute ook moeilijk gaat worden om op te lossen. Ik heb zelf een cursus gedragstherapie gevolgd en er komt heel wat bij kijken, want is het verlatingsangst, is het verveling, welke lichaamshouding vertoont de hond, wat voor geblaf/gejank laat hij horen enzovoort.

Ik wens je in ieder geval veel succes.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:26

onze hond doet dit ook regelmatig. we hebben van alles geprobeerd, niets hielp. we hebben gedrags therapie gedaan met een gecertificeerde therapeut. dit heeft ons veel inzicht gegeven waardoor het komt. we wonen in een dubbele woning wat gehorig is, ze reageerd op de geluiden van boven.
een blaf band zou ik absoluut niet doen! dan maak je alleen maar meer angst om alleen te zijn!
ze doen het met een rde, probeer de rede op te zoeken, zodat je deze kan aanpakken. onze hond kan nu zonder problemen 2 tot 3uur alleen zijn. ze heeft wel eens een terugval, maar dat is dan zo weer opgelost.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:29

Zo heeft ieder zijn eigen ideeen, meningen en resultaten.

Ik heb het bij andere gezien. De ene is opgelost met een blafband.
De andere hond (wat mijn boven-buur-hond was, waar ik last van had) hebben ze opgelost met een gevulde kong waar hij uren mee bezig was..... Probleem opgelost zonder een therapeut...

Maar dat is bij elk dier anders......