Kat medicijnen toedienen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:40

Klis schreef:
Ik heb al mijn hele leven meerdere katten gehad, dus ja, ik kan wel zeggen dat ik er ervaring mee heb ja. Kat in kwestie is altijd verschrikkelijk moeilijk geweest hiermee.

_Lovehorses: Ik zal m morgenochtend even in zn gezicht blazen, kijken of het werkt :))

wel zachtjes blazen hoor anders wil die het helemaal niet meer :+

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:40

Klis schreef:
Ik heb al mijn hele leven meerdere katten gehad, dus ja, ik kan wel zeggen dat ik er ervaring mee heb ja. Kat in kwestie is altijd verschrikkelijk moeilijk geweest hiermee.

_Lovehorses: Ik zal m morgenochtend even in zn gezicht blazen, kijken of het werkt :))

Hihi, met onze kat werkt het wel, dan haalt ie z'n neus op & slikt snel door. :))
Laat maar weten of het werkt ;p

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:41

saskiakefie schreef:
Klis schreef:

Ja, haha, wel zachtjes doen, niet zo hard dat heel z'n lippen tegen z'n ogen aan zitten he hahaha! :')

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:41

saskiakefie schreef:
Dat er grote kans is dat het wel mógelijk is, volgens mij zijn er hier al best wat tips gegeven, maar het beste werkt om het in de praktijk te kunnen oefenen denk ik.

Ik heb om precies te zijn al 35 minuten kunne oefenen, sinds dit topic staat :+ Heb je miss bruikbare tips, ipv opmerkingen over die handigheid die ik blijkbaar niet heb?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:42

Je moet het wel echt achterin de bek leggen, of laten vallen zodat ze hem bijna niet meer naar voren kunnen halen en wel moeten slikken. dan met je vinger even zachtjes over de keel aaien en koppie vasthouden

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:42

_Loveshorses schreef:
saskiakefie schreef:

Ja, haha, wel zachtjes doen, niet zo hard dat heel z'n lippen tegen z'n ogen aan zitten he hahaha! :')

:') Ik zal mn best doen :P

Lara_Silver

Re: Kat medicijnen toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:43

In het gezicht blazen vinden katten echt verschrikkelijk, de kans dat je er een schichtige kat aan over houdt is groter dan bij het gebruik van platgestampte pillen in het voer, pillenschieter etc. Blazen is een echte straf voor ze, ik snap niet wat de meerwaarde van een dergelijke methode is, naast het ongemak van de pil toedienen straf je ze ook nog eens?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:44

saskiakefie schreef:
Dat er grote kans is dat het wel mógelijk is, volgens mij zijn er hier al best wat tips gegeven, maar het beste werkt om het in de praktijk te kunnen oefenen denk ik.

Ik ben sowieso niet van plan om voor de lol te 'oefenen' met pillen geven... ;)

Heb je knoflook gegeten? Voorzichtig met blazen dan.
Een flauwgevallen kat is ook niks...

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:44

het is niet heel hard blazen, gewoon heel zachtjes, over keel wrijven kan ook. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:45

MarvanTom schreef:
saskiakefie schreef:

nee snap ik, maar ik heb 't op een asiel geleerd.. daar moest je wel 10 katten per dag pillen (soms een paar x per dag). ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:45

Ik gebruik Vitakraft cat-sticks als ik een pilletje moet geven.
Je kunt een stukje afbreken en dan het pilletje erin stoppen. De sticks zijn zacht en je kunt de pil er zo in kneden.
Mijn katten zijn er onwijs gek op en slikken het met pil en al zo door.

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:47

saskiakefie schreef:
MarvanTom schreef:

nee snap ik, maar ik heb 't op een asiel geleerd.. daar moest je wel 10 katten per dag pillen (soms een paar x per dag). ;)[/quote]

Ohja? Hoe deden jullie dat dan? ook blazen, ofniet?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:47

Klis schreef:
nynke55: Idd, mams en ik hebben al flink wat battle wounds eraan over gehouden :') Hij moet deze pillen 2x per dag krijgen, hoe gaat dat dan met injectie? Neem aan dat ze niet de dosis in 1x naar binnen kunnen spuiten, en 2 injecties per dag lijkt me ook niet

Ik heb het met een paar katten gehad, die een paar dagen antibiotica-pillen zouden moeten hebben. Aangezien het halfwilde katten waren, was dat niet te doen. De dierenarts heeft ze dus 1 injectie gegeven en als het nodig was zou ze het een week later weer doen.

Ik weet niet of het wil met de aandoening die jouw kat heeft, maar je kunt er altijd een belletje aan wagen.

En wat de anderen zeggen over blazen of over keel wrijven, een zacht tikje met je vinger tegen zijn kin helpt ook om ze te laten slikken. Maar ja, dan moet de pil er wel eerst in. Je moet zijn koppie ook zover mogelijk achterover doen en de pil achterin laten vallen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:48

niet standaard haha :P Maar als ze niet wilden slikken, ja.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:48

Oke, dus in het gezichtje blazen is blijkbaar toch niet zo'n goed idee? Dan probeer ik het toch liever niet, als er ook andere oplossingen zijn.

Erna_ : Ik kan het in zijn favoriete voer doen, stukjes vlees, wat dan ook, kat is zó moeilijk met eten dat hij dan gewoon zijn neus er voor ophaalt... Hij blieft het dan gewoon niet meer := Of hij eet het en spuugt de pil net zo hard weer uit.
Andere kitten van ons die nu ook aan de antibiotica is, vreet gelukkig wel alles dus daar gaat het er zo in :))

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:49

De medicijnen van mijn kat gaven we eerst ook op de meest moeilijke manieren. Tot ik dacht 'ik ga niet zo moeilijk doen, ik leg het gewoon op m'n hand en hou die onder zn neus'.. En ja hoor, hij snuffelde er even aan en at het vervolgens gewoon zelf op _O-

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:50

Haha dat zou wel heerlijk zijn Smee_ :))

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:51

Heb je dat al geprobeerd? Misschien werkt het :') Onze kat is normaal gesproken ook echt enorm kieskeurig met wat 'ie in z'n mond stopt :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:51

Smee__ schreef:
De medicijnen van mijn kat gaven we eerst ook op de meest moeilijke manieren. Tot ik dacht 'ik ga niet zo moeilijk doen, ik leg het gewoon op m'n hand en hou die onder zn neus'.. En ja hoor, hij snuffelde er even aan en at het vervolgens gewoon zelf op _O-

haha. dat heb ik bij mn konijn ook gehad ja :+ (alleen was dat vloeistof uit een spuitje, maar dat wilde die gwn eruit likken)

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:52

Proberen kan geen kwaad natuurlijk :P

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:52

Smee__ schreef:

En vervolgens kijkt hij je een half jaar niet meer aan: wat een rotstreek! :D :D :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:52

Vloeistof vond ie ook heerlijk ja, het liefste at hij de spuit er bij op :j

@nynke55, nee hoor, hij kwam braaf iedere keer zelf zeuren om z'n medicijnen :))

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:16

Even kijken of ik dit verhaal met mobiel kan plaatsen.

Zet de kat op een voor jouw handige hoogte.
Druk hem beetje naar beneden zodat hij met zijn voorpoten naar voren ligt.
Pak met je linkerhand zijn kop. Je hand bovenop zodat je zijn kop iets achterover doet. zijn neus wijst dan naar boven. Met zijn poten kan hij niets meer uithalen.
als je nu met je.vingers van je linkerhand zijn lippen iets naar binnenduwt, wil hij bijten dan bijt hij op zijn lip. Dat laat hij wel. Nu open je met je wijsvinget zijn bek tussen zijn voortanden. Linkerhand iets steviger vasthouden. Kop omhoog en pil erin. Desniids druk je even op zijn strottehoofd, dan miet hij slikken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:51

Ik zweer bij de pillenschieter voor mijn ene kat :j Die heeft zoveel medicatie gehad dat hij inmiddels niet meer wil, met de pillenschieter (ik doe het zonder water erin) wil het wel. Hier kan je ze gewoon bij de dierenarts krijgen.
Die van mij wisselt per dag hoe lastig ie is, als ie makkelijk is dan kan ik hem gewoon los laten zitten, bekkie opendoen en pil erin schieten. Op lastige dagen rol ik hem met zijn hele lijf (tot net onder de kin) in een deken, zet hem in de hoek van de bank zodat ie niet naar voren kan en ga dan achter/boven hem zitten zodat ie ook niet naar achter of opzij weg kan. Dan ook bekkie open en pil erin schieten.

Die ander eet ze ook gewoon op als ik 'm voor hem leg. Maar dat zal die van jou wel niet doen als ie m ook tussen het voer uitzoekt.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:58

Wij hebben één kat die pilletjes zo op eet, die doet alles voor een pilletje _O- Zelfs gewone medicijnen zijn niet veilig bij ons in huis, want als ze het af kan pakken doet ze het.

De andere katten zijn vrij simpel als je de handigheid goed hebt. Ik had altijd een oude gniepige kat die het pilletje heel goed kon verstoppen in zijn bekkie en dan hem een minuut of 5 later nog uitspuugde. Toen heb ik geleerd om gewoon het koppie naar achteren te doen, pilletje goed ver achter in mikken, bekkie dicht duwen en over het strottenhoofd wrijven, slikken gegarandeerd.

De andere kat is redelijk aanvallend ( :') ) aangelegd, die druk ik op de tafel, pak ik in de nekvel iets vast, koppie omhoog en pilletje er in. Werkt prima :j Het beste is zorgen dat het pilletje er in zit voordat ze doorhebben dat je iets van plan bent.