Mijn kat jaagt, in de nieuwbouw.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:31

Marigold schreef:
Lastig probleem,
ik heb een jonge kat (poes, 12 maand, gesteriliseerd, vorig jaar als zwerfkitten gevonden)
en die gedraagd zich als een wild dier, als een marter ofzo.
Is natuurlijk niet schuw, in tegendeel gaat nooit voor iemand aan de kant je staat er zo bovenop.
Normaal dier denkt toch wel 0,001 seconde na voor ze handelen, deze 0 seconden.

Vandaag een vogeltje, gister 2 muizen, en dat is wat ik nog meekrijg.
De buurt begint door te krijgen dat het mijn kat is, ik bedoel ik hoor van steeds meer kanten dat ie in alle tuinen loopt te jagen op de vogeltjes.

Ik heb haar tijdens het uitvliegen van de nestjes binnen gehouden, 2 keer uitvlieg periodes gehad.
Maar missch nu toch derde worp huismussen, want ze kwam met een musje aanzetten.

Binnen houden betekend dat ie de hele tijd dat ze wakker is gaat mauwen keihard en zeuren van ik wil naar buiten.
En achter muggen aan gaat of aan wil en ten koste van alles.
Binnen en dan door de ruiten kijken is leven in een glazen kooi, voor deze kat.

Ik zit dus te overwegen haar te proberen te plaatsen op een boerderij bijvoorbeeld, of manege zoiets.
Ze is dus gesteriliseerd, erg tam ook brutaal, spint altijd keihard :D en voor de rest, ze vangt het liefst de hele dag muizen.
Ik dacht misschien is dat beter.

Of heeft iemand hier de gouden tip.....

Wat ze al heeft:

2 belletjes aan het halsbandje, altijd als ze buiten zijn.
Binnenhouden als er jonge vogels uitvliegen of als vogels in de rui zitten.

Ben benieuwd..

hangen die 2 belletjes aan hetzelfde haakje?
Anders zou je nog eens kunnen proberen de belletjes aan verschillende plekken aan het halsbandje vast te zetten, dat hielp bij mijn kat wel wat, ook heel kritisch zijn naar wat voor belletjes je koopt, de een rinkelt heel anders dan de andere, de meeste geverfde/gespoten belletjes hoor je amper, belletjes met 1 streep ipv een kruis klinken ook harder... als je snapt wat ik bedoel

Marigold

Re: Mijn kat jaagt, in de nieuwbouw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:40

Ja, ik snap wat je bedoeld.
Ik zal maandag de stad even ingaan om een zo optimaal mogelijk halsbandje met belletjes te scoren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:48

Ik zal ook eens naar een belletje met een streepje op zoek gaan.
Moet zeggen dat ik in de winkel toen geprobeerd heb wat het beste rinkelt. Maar dat was toch echt een geverfd exemplaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:46

Vandaag kwam ze thuis met een adulte rosse woelmuis.
Dat is dan weer goed natuurlijk, muizen mogen maar vogeltjes niet!
En vleermuisjes ook niet al helemaal nu niet in / net na de kraamperiode!
Kikkers dit jaar pas 1 keer, een bruine kikker die hebben we nog kunnen redden.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:21

Tja, dat doen ze :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:46

hier een belletje aan, naamplaatje aan, onzichtbare omheining rond het terrein (werkt op stroom, ze kan het terrein dus niet af) niemand heeft last van haar en vogels die ze vangt kunnen we vaak onbeschadigd weer terug zetten evenals muizen. Helaas alles wat ze vangt krijgen wij kado en dus vangt ze de dieren, gaat naar binnen, laat ze los en verdwijnd weer. Wij zijn inmiddels erg bedreven in vogels en muizen vangen. Bijna nog beter dan zijzelf :D maar ze heeft lol en het komt wel goed. Door het belletje vangt ze niet zo heel veel. Tijdens de jonge vogel periode zijn er meer vogels gesneuveld door mijn konijnenren (daar zakten ze tussen dus heb ik aan moeten passen) dan door mijn poes. Dit jaar 1 muis die we wel af moesten maken omdat ze echt doorgebeten had en 6 vogels waarvan 1 ingeslapen omdat de kat de vogel hardhandig aangepakt had en 2 dood tussen de hekken van mijn konijnenren hingen. de 3 andere vogels hebben we na de schrik weer los kunnen laten.

Vleermuizen enorm goed op letten! Vleermuizen kunnen namelijk rabies hebben (hondsdolheid) en dat kunnen ook katten krijgen!! Als ze die daadwerkelijk vangt zou ik toch bellen en overleggen met de dierenarts om ze evnetueel tegen rabies te enten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:50

Er zijn 2 soorten vleermuizen die een rabiës variant bij zich kunnen dragen,
er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat katten niet met deze variant besmet kunnen raken,
maar er zijn ook praktijk voorbeelden uit andere landen die het tegendeel doen vermoeden.

In elk geval, een vleermuis is een diersoort dat zich langzaam voortplant (1 of 2 jongen per jaar per volwassen vrouwtje), dat is al een reden om allert te zijn wanneer een kat bij een uitvlieg opening kan.
In dat geval de kat voor zonsondergang en tot zonsopgang binnen houden!

Hier is het nog niet aan de orde, er beginnen nu pas vleermuizen in de straat te komen, vooral in het najaar wanneer ze meer bij de lantaarn palen jagen.
dichtstbijzijnde kraamkolonie is een stuk of wat straten verderop.

Als een kat met een vleermuis thuiskomt altijd met handschoenen hanteren en contact opnemen met een vleermuis werkgroep en/of wildopvang.
Gelukkig al in geen tientallen jaren problemen met overdracht van rabies virus van dier op mens in nederland,
en dat moet natuurlijk ook zo blijven. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:36

Dat is best een intressant stukkie tekst zo.

Weet iemand ook hoe je een kraamkolonie van vleermuizen kan herkenen?
Want er vliegen prutsmuts wel vleermuizen maar heb geen idee waar ze kramen en wanneer kramen ze?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 23:22

Kraamkolonies zijn de groepen vrouwen die zwanger zijn, jong krijgen en die grootbrengen.
Het is zo'n beetje tussen maart maar meer richting mei, tot nu.
De jongen zijn nu zo'n beetje groot.

Het zijn de grotere groepen vleermuizen als je eenmaal weten waar vleermuizen wonen dan kan je ze tellen bij het uitvliegen, rond zons ondergang.
Vleermuizen leven afhankelijk van het soort in spouwmuren zolders of in boomholtes.

Als vleermuizen uitvliegen laten ze zich eerst 1,5 meter vallen, om daarna op te vliegen.
Ze hebben die val nodig om op te vliegen.

Als je dus een kat hebt die bij het val punt van de vleermuizen kan.... dan is het leed niet te overzien.
Dan doden ze vleermuizen, en is de kans groot dat er verweeste jongen achterblijven die niet door een andere vleermuis worden verzorgd maar verhongeren.
Ook al zou je het jong horen, het zit op een plek waar je als mens niet bijkan.

Dus een kat die met een vleermuis thuis komt, beter binnen houden tussen onder en opgang. :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 00:03

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:55

Die van mij heeft een termijn geheugen van meerder dagen , 5 minuten of voor langere tijd soms gaat ze ineens weer in een laatje zitten hengelen omdat daar haar favoriete speeltje in lag of nog ligt namelijk knopen van mijn oude bank. Pas hasd ik snoepjes opd e zitzak gegooid die de ander moest pakken met enige moeite , maar ok. 5 minuten later snoepjes waren op springt ze ineens op die zitzak om te kijken oftie daar toch nog ligt, een ijzeren geheugen dat beest , ik sta er vaak van te kijken, zie de zwarte in profiel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:12

Belletjes helpen niet, dat komt ook uit onderzoek naar voren. Hier in Canada verkopen ze "cat bibs" (katten slab). Dat is niet bedoeld dat ze aan tafel kunnen gaan, maar juist om ze ervan te weerhouden. Het schijnt er goed te helpen. Ik heb het zelf niet geprobeerd. Ze wennen er snel aan maar zijn telkens te langzaam om een prooi te vangen.

Het is gemaakt van een soort.... muismatjes spul. Heel soepel. Misschien dat je zelf zoiets kan maken. Je kunt zelfs overwegen alleen in het broedseizoen zoiets aan te doen.

Let op: het ziet er NIET uit!
https://www.google.com/search?q=cat+bib ... 80&bih=888

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:16

dierenfan schreef:
hier een belletje aan, naamplaatje aan, onzichtbare omheining rond het terrein (werkt op stroom, ze kan het terrein dus niet af) niemand heeft last van haar en vogels die ze vangt kunnen we vaak onbeschadigd weer terug zetten evenals muizen. Helaas alles wat ze vangt krijgen wij kado en dus vangt ze de dieren, gaat naar binnen, laat ze los en verdwijnd weer. Wij zijn inmiddels erg bedreven in vogels en muizen vangen. Bijna nog beter dan zijzelf :D maar ze heeft lol en het komt wel goed.

Ik werk bij de vogelopvang en de meeste vogels overleven een aanval van een roofdier toch niet, zelfs al lijken ze ongedeerd:
- door stress gaan veel vogels en knaagdieren alsnog binnen 24 uur dood (die worden binnengebracht bij ons)
- of door een infectie van kattennagels of kleine bijtwonden die complicaties geven (+ stress)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:20

Ik zie hier dus wel groepen vleermuizen vliegen. Maar heb dus geen idee waar ze vandaan komen.
Meerendeels van de tijd zit de kat trouwens voor donker binnen en gaat hij pas met de ochtend weer naar buiten. Heb gewoon liever niet dat hij 's nachts buiten zit.
Moet er wel bij zeggen dat hij soms niet op tijd thuis is, dus soms is hij 's nachts buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:27

Tja ha, dis is dus gewoon het gevolg van een overvolle maatschappij en een overschot aan katten. Ik vind niet dat je de kat binnen moet gaan houden, en de hele dag met zo'n slab omlopen vind ik ook zielig. ik zou overwegen (maar dat deed je al) om een ander huis voor hem te zoeken, dwz een boerderij of stal waar hij de ruimte heeft en zich kan uitleven zonder dat het iemand stoort. Deze kat is gewoon niet geschikt om in een woonwijk te leven. Als je erg gek op de kat bent is het wel moeilijk, maar als je kat er een beter leven kan krijgen...? En dan vind je in het asiel vast nog wel een geschikte huiskat waar je ook weer erg gek op zal worden en die dan ook een beter leven krijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:10

Een ander huis is niet echt een oplossing, toch? Hij zal daar net zo goed jagen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:30

HippoLogic schreef:
Een ander huis is niet echt een oplossing, toch? Hij zal daar net zo goed jagen.

Maar de bedoeling achter een ander huis is een locatie waar de omgeving minder problemen heeft met het jaag instinct van de kat.

Overigens zou dat niet MIJN keuze zijn.
Ik zou een artikel zoeken met het natuurlijk jacht instinct van de kat en die bij buren in de bus doen.
Hopelijk hebben ze dan meer begrip voor de kat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:43

Zei iemand nou net dat een belletje niet helpt? onee???

Zonder belletjes komen ze hier dagelijks met vogels binnen. Sinds ze een belletje omhebben is het nog maar heel zelden. Voornamelijk muizen nu, en daar zijn ze voor aangenomen dus dat is niet erg :Y)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

Die van mij komt ook met veel minder thuis nu hij een belletje draagt. Dus het helpt wel degelijk de prooien te verminderen

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:57

Het kan ook echt de leeftijd zijn hoor. Hier ook een poes gehad die helemaal losging als jager.
Ze kwam met de ene muis speelde er even mee tot ie halfdood was (erg zielig maar ik ben te
bang om het beestje uit zijn lijden te verlossen).. Ze rent weer weg en komt 5 min later met een
nieuwe aan terwijl die ander niet eens dood is. Nooit thuis te houden alleen maar weg hele dagen.

Ik had een vijver aangelegd en wilde de dag erna een stroomdraadje eromheen spannen en haar binnenhouden een dagje.
Nou mooi niet dus , madam wist te ontsnappen en dag erna dode vis voor de deur. Mijn moeder heeft zelfs een goudvisje
uit haar mond kunnen redden uit een andere vijver die heeft het gelukkig overleefd en zwemt in onze vijver.

Dit speelde zich allemaal af vanaf 3 maanden tot 2.5 jaar. Toen nam het geleidelijk af. Nu is ze 4.5 jaar en een echte huismus
geworden. Nooit langer dan een half uurtje weg en nooit meer s nachts buiten. Echt heel vreemd lijkt net alsof ze haar wilde haren kwijt
is. Ze vangt zeker nog wekelijks een muisje maar geen 5 meer op een dag plus een mol en een vogel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:58

Nou mijn kat is hier gekomen met 8 weken is vanaf een maand of 5 gaan jagen en is inmiddels 4 jaar en jaagt nog steeds!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:00

Of ze heeft geleerd haar prooien op te eten. :Y)