Varkentje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Varkentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:32

Aaaah cool! Je moet inderdaad veel meer vaccinaties er tegenaan gooien ja... maar dan heb je ook wat!

4 weken oude biggen zijn het allerleukste... <3

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:43

ja maar die van 3 dagen zijn wel heel cute <3
maar waarom wil je de varkens buiten? het kost meer en zoveel meer brengt dat toch niet op ?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:42

Voor het welzijn van de varkens misschien? :+

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:47

tja of ze nu buiten gezeten hebben of niet
dat smaak je niet en je krijgt niet meer voor een varken
is die investering het wel waard dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:48

Ben je serieus??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:48

Kijk! dat is toch hart voor dieren, dat er naar de mogelijkheden gekeken wordt of de varkens naar buiten kunnen.

En kijk eens een mooi diertje hoor.

Het is zoveel meer dan een stuk vlees.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:50

ik bedoel dat het niet rendabel is als er niet meer betaald word voor varkens die buiten zitten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:50

Lieveli: Brittneyx is zeker wel serieus. ;)
Biologisch worden is al heel duur, laat staan dat je ze ook nog eens buiten gaat laten lopen waar ze allerlei waarde-verminderende ziekten op kunnen lopen. Dat doe je niet zomaar even.

Veel veehouders doen het met een uitloopje en dat is al een groot risico.
Het is jammer (ik zie liever alles buiten lopen waar het hoort) maar ik realiseer me ook dat dat vaak niet haalbaar is als je ze bv. voor het vlees fokt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:51

Brittneyx schreef:
tja of ze nu buiten gezeten hebben of niet
dat smaak je niet en je krijgt niet meer voor een varken
is die investering het wel waard dan?

Zullen we jouw paard ook binnenhouden en een leven als een varken aanbieden in de intensieve veehouderij? dat is ook mogelijk hoor. Veel minder arbeidsintensief ook nog.

Maar dat doe je natuurlijk niet omdat je van paarden houdt en ze paardwaardiger leven wilt laten leven.

Nou dat wil deze varkenshouder ook proberen te doen wat mogelijk is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:54

Ragdollcat: maar dan wel op voorwaarde dat die paarden puur voor hun vleesproductie gefokt worden.
Moet je wel quarter horses nemen - meer spieropbouw dus meer vlees!

Echt, zijn jullie nu zo naïef dat jullie nu pas voor het eerst horen dat varkens meestal nooit buiten komen?
Deze varkenshouder is echt heel uitzonderlijk bezig en dat is juist erg mooi, maar de vraag of het rendabel is, is ook een hele goede en normale vraag... Die heeft niets met dierenhaat te maken, maar gewoon een nieuwsgierige vraag of het bedrijf dat kan bolwerken.

Vind er niks geks aan, en zoveel weet ik niet eens van de veehouderij. (Of dat wil zeggen mijn meeste medestudenten die er meer mee te maken hebben weten er meer van dan ik.)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:55

grote kopers zijn niet altijd in om meer te geven omdat de varkens buiten gezeten hebben
voor hen is het wel maar een stuk vlees
dus dan is de afzetmarkt véél minder groot + meer betalen voor inentinen
het is een hele grote financiele stap dat je moet zetten met een heel groot risico
veel respect voor de boeren die het aandurven voor het welzijn van de dieren

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:56

Nou, precies!
Je mooie stukje vlees gaat in de supermarkt wel 3x zo veel kosten en dát willen de consumenten dan meestal weer niet. Vandaar dat dit een stap is... en dat moet je je wel realiseren. Daarom heel tof dat vriend van TS zich erin verdiept. :j

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:57

mijn paard dient niet voor productie en moet niks opleveren
al ik een vleespaardenfokkerij zou hebben zou ik ze ook zoveel mogelijk binnen houden
hetzelfde als kippen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:57

Ik eet, áls ik vlees eet, altijd van dat biologische. Dat betekent wel dat ik dus maar 1 of 2 keer in de week vlees eet, tenzij ik bij mama aanschuif :=

Moet ook eerlijk zeggen dat supermarktvlees me doet denken aan mijn ex, bah

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:58

juist nemurin
de consumenten zijn op dit moment bezig met besparen op alles dat maar kan
dus zullen ze geen uitzondering maken op vlees dat een 'waardig' leven heeft gehad

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:00

Op dit moment staat de prijs van het varkensvlees niet bepaalt hoog, dus respect voor jou vriend die toch wil proberen zijn varkens naar buiten te doen.

Mijn vriend heeft een slachthuis en slacht de varkens dus. Voor de afnemers van het vlees is het belangrijk dat het goedkoop en gezond vlees is. De kans op ziektes is buiten een stuk groter. Binnen komen geen vogels die ziektes versprijden, binnen is een constante tempratuur waarbij ze groeien als kool. Buiten kunnen ze hun tempratuur prima regelen natuurlijk, maar het gaat een stuk trager en dus kost het meer om een varken klaar te krijgen voor de slacht.
Het is sneu, maar de realiteit. Zolang wij niet meer voor een stukje biologisch varkensvlees gaan betalen duurt dit voort.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:03

Supermarktvlees is toch wat de consumenten nog het meeste kopen Lieveli. De meeste veehouders zouden ook graag omschakelen naar een zo prettig mogelijke manier van houden voor die beesten, maar dan zouden ze bijna allemaal failliet gaan omdat er niet genoeg vraag naar is.

Dat de meesten het niet doen uit angst voor verlies lijden schept JUIST een mogelijkheid voor TS om het bv. wel te doen. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:05

Ja lame. Mijn ex is zo iemand, de kiloknallers en boomstammen lagen bij ons in de vriezer.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:05

ik snap niet dat er zo'n probleem over gemaakt wordt .
als jullie zo graag willen dat het varkentje dat je eet buiten heeft gelopen neem dan allemaal zelf een zeug en een beer .
in de varkenshouderijen waar ze zich aan de regels houden hebben de varkens het heus niet slecht hoor .
een leraar van ons zijn bedrijf vind ik heel proper ,zeugen liggen op ijzer om warmte af te nemen ,biggen op kunststof om warmte bij te houden .

en niet iedereen heeft het budget om altijd bio te eten .

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:07

de dieren hebben het absoluut niet slecht
er word alleen maar het slechte verteld en getoond

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:08

Nemurin schreef:
Ragdollcat: maar dan wel op voorwaarde dat die paarden puur voor hun vleesproductie gefokt worden.
Moet je wel quarter horses nemen - meer spieropbouw dus meer vlees!

Echt, zijn jullie nu zo naïef dat jullie nu pas voor het eerst horen dat varkens meestal nooit buiten komen?
Deze varkenshouder is echt heel uitzonderlijk bezig en dat is juist erg mooi, maar de vraag of het rendabel is, is ook een hele goede en normale vraag... Die heeft niets met dierenhaat te maken, maar gewoon een nieuwsgierige vraag of het bedrijf dat kan bolwerken.

Vind er niks geks aan, en zoveel weet ik niet eens van de veehouderij. (Of dat wil zeggen mijn meeste medestudenten die er meer mee te maken hebben weten er meer van dan ik.)

Ja en dan het liefst zo eentje dat eruitziet als een stier, dat is er ook hoor.

Ik weet hoe het eraan toe gaat, vandaar dat ik nu ook hier roep, kijk dat is hart voor dieren, die man moet toch zelf weten wat hij doen wil wat er mogelijk is.

Zijn geld zijn leven zijn bedrijf en zijn dieren.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:09

De meeste mensen zijn zo iemand. ;)
We zouden best wat meer kunnen betalen en wat minder grote porties kunnen eten. Kom je financieel hetzelfde uit en is trouwens ook gezonder.

Dan zouden alle veehouders (kippen én varkens, de koeien hebben het gek genoeg helemaal niet slecht) dit kunnen doen wat TS doet. :)

Jazen: eeeennn precies. Ik ook niet. We proberen het wel natuurlijk maar het lukt niet altijd.
En zolang er aan de regels (en die zijn streng!) voldaan wordt, heeft zo'n varken het niet meteen superslecht.

Zelfs correct gehouden kippen niet!

Ik heb zelf meer moeite met de slachtmethoden van varkens en kippen (wederom, runderen dan weer niet he).

Ragdollcat: Nja ok, dan heb ik je andere post misschien wat verkeerd gelezen. ;) Excuus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:10

Buiten is leuk voor het dier, maar de veehouder krijgt er weinig (te weinig) voor terug.
Het kost ook nog eens meer, zo heb ik geen ervaring met varkens maar met koeien, dan moet je meer entingen doen (zoals ik ook al las bij de varkens) en het kost meer tijd om ze naar binnen en naar buiten te brengen. Plus de vraag of het wel goed is voor de koeien, een koe houdt namelijk van een zo neutraal mogelijk leefklimaat, zonder al te veel veranderingen, melken op vast tijdstip, zelfde leefruimte etc. Als je hem in de wei doet verander je de leefruimte, en wordt ie bloot gesteld aan verschillende weertypes.
Voor een veehouder is het dus gewoonweg financieel negatief om dieren buiten te houden.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:11

ik denk zelf dat je het beter niet doet .
misschien enkel voor de zeugen en beer .(iik zou het zo doen als varkenshouder)
dan hoef je de biggen niet de bijkomende entingen te geven maar alleen de ouderdieren .

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:14

soms zitten varkens beter dan de vleeskalfen die tot een knieen in de mest zitten ;)
ik weet niet wel type varkens jullie in nederland gebruiken maar
varkens zijn heel stressgevoelig dus het kan voor de jonge varkens fataal zijn
net zoals verhokken
@jazen laat je de hoogzwangere zeugen dan binnen? als een zeug te vroeg(buiten) bevalt zit je ook met een probleem