Wat doen bokkers voor hun dieren met deze warmte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:29

Chaos schreef:
Evelli: Zo doet onze herder het ook op stal. FF in de zon, FF naar binnen, FF in zijn hok, FF .... :D

Laat je hem overdag korter uit omdat hij zich anders te druk maakt met de hitte? Of gewoon omdat het prettiger loopt met dit weer? (niet negatief bedoelt hoor, oprechte interesse!!!! ). :)

Hij wil niet lopen als het zo warm is, dan loopt hij ook gevoelig (warme straat) Daarnaast is hij al 13 en vind hij die 5 minuten meer dan zat :+ Merken gewoon dat we hem niet blij maken met veel beweging overdag, dus daarin krijgt hij zijn zin in.
Mocht hij nodig moeten of wel naar buiten willen, dan geeft hij dit duidelijk aan en dan gaan we toch naar buiten tot hij aangeeft het zat te zijn. Verwend kreng is het :+
Laatst bijgewerkt door Keet op 26-07-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:29

Laptopmuis schreef:
Een parasol voor je konijnen is zeker aan te raden.
Konijnen kunnen sterven door oververhitting. Ga jij maar eens buiten in de zon zitten met 30 graden...
Dus zou maar eens snel opzoek gaan.

Overigens doe ik niets extra's dan zorgen dat er voldoende vers water is. Voor de rest laat ik ze lekker met rust.
Cavia's heb ik nu ook een parasol staan.

Wat een vervelende manier om je mening kenbaar te maken.

Ik weet dat konijnen het snel heet hebben, daarom reageerde ik ook zo snel toen ik zag dat hij ineens heel erg last kreeg van de hitte. Ondanks dat hij op dat moment los in de tuin kon lopen en dus ook ervoor had kunnen kiezen in de struik te gaan liggen.

Het is nu koel in het hoek, er zijn wat schaduwplekjes in het hok omdat de zon van voren het hok in schijnt en niet van boven. En heb behalve de schaduwplaatsen (heb het hok nu anders ingericht zodat ze lekker uit de zon kunnen liggen en er meer schaduw in het hok is) dus ook een heel aantal koude flessen in het hok. Die blijven relatief lang koud en maken dat het nu goed uit te houden is in het hok. Als ik thuis ben staat het hok los en kunnen ze buiten rondscharrelen en elders verkoeling zoeken. Maar ze gaan achter het hok liggen.

Anoniem

Re: Wat doen bokkers voor hun dieren met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:31

De cavia´s gaan pas ´s avonds naar buiten en krijgen extra vaak drinken en een extra portie groenvoer en wat komkommer (vanwege het vocht uiteraard). De katten hebben extra drinken en gelukkig genoeg koele plekjes om te pitten. Paard.... heeft bomen in de wei maar die staan er niet speciaal vanwege het weer uiteraard :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:33

Ik heb sinds een paar weken zo'n automatische drinkbak en die koelt het water ook. Normaal blijft mijn poes gerust een hele dag weg maar nu komt ze telkens binnen om even te drinken! :)

Mijn paarden hebben geen bomen, wel wind. :+

Evelli: ah okee! Snap dat je daar dan voor kiest!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:39

Paarden staan bij deze zon en warmte in de boomgaard i.p.v. het weiland, daar is schaduw nl. van de bomen.
Konijn (binnenkort weer samen met een nieuw mannetje) heeft een wit laken over het hok en een deel van de ren, vastgezet met een paar wasknijpers. Dat scheelt heel veel warmte.
Laatst bijgewerkt door stefje op 26-07-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:39

Chaos schreef:
Gelukkig deed hij het daarna weer! :(:)
_O- *Veeg me op!*

Voor de katten probeer ik thuis wat tocht te creeeren, zodat ze lekker voor het open raam kunnen liggen. De paardjes worden extra afgespoten als ze het warm hebben en gaan, als ik overdag heb gereden, niet meer naar buiten. Ze hebben zo veel last van de dazen en de zon dat ze rond het middaguur al voor het hek staan te drammen. Dan maar een wat viezere stal en lekker binnen. Als ik 's avonds rij, gaan ze juist nog wel even lekker de paddock in als ik de stallen schoon maak. Verder zullen ze er, net als iedereen, maar gewoon mee moeten leven... :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:41

:D Mijn moeder moest ook lachen toen ik het zei. Maar hij lag maar een beetje te liggen emmer water erover en een halve minuut later springt ie op en gaat ie rennen. :')

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:44

Mijn konijnen ren staat onder een fruitboom, lekker koel in de zomer en de appels die eruit vallen lusten ze ook en in de herfst vreten ze zich vol aan blaadjes.

Die boom is dus zeer maar dan ook zeer geliefd bij ons, hij geeft trouwens lekkere zoete kleine appels... als de vogels er niet mee weg zijn en ze er niet uitvallen voor de konijnen dan hebben wij soms ook nog wat :j

Ondanks schaduw van die boom is het toch heet hoor, vers water en fruit/groente met vocht. We maken ook de stenen van de ren nat maar dat vinden niet echt fijn.

De (waak) hond ligt ergens in de tuin, misschien ook wel onder de appelboom. Geen idee, hij heeft een speciekuip met water. Hij leeft nog wel hoor ;) hoorde hem net nog blaffen naar voorbijgangers.

De paarden staan op stal, helaas warm warm, buiten is geen optie, geen schaduw en heel veel dazen, dat is het nadeel van in het bos wonen. Ze staan van 7 tot hooguit 10 buiten en daarna neemt de zon het over. Na 21/22 uur is het pas weer te toen buiten, daartussen worden ze gewoon opgegeten.

oh en voor de wilde vogels (en brutale eekhoorns) heb ik een vogelbadje met vers water.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:47

Majolen schreef:
oh en voor de wilde vogels (en brutale eekhoorns) heb ik een vogelbadje met vers water.

WIL IK OOK! Niet voor eekhoorntjes welliswaar, die zitten hier niet! Maar dat is wel leuk voor de vogeltjes!!! :D

En een handige boom dus! :P

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:47

Die van dat water vriezen is een goed plan! heb nu een klein flesje water in de vriezer liggen voor de cavia's! mijn konijn loopt heel de tuin rond en kan altijd in de schaduw gaan liggen..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:50

Kat heeft buiten een teiltje met water staan. Daar drinkt ie voornamelijk uit, maar hij wil er ook nog wel met 2 poten in gaan staan. Verder blijft ie gelukkig uit zichzelf uit de zon door lekker de schaduw op te zoeken. Erg fijn omdat ie voornamelijk wit is en zijn oortjes anders risico op verbranden lopen.

Ratten van mijn zus krijgen ook een flesje water uit de vriezer in hun hok, volgens mij wel in een handdoekje gerold, zodat ze er niet met hun staart aan kunnen blijven plakken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:52

De paarden krijgen tweemaal per dag vers water dat lekker fris is (natuurlijk hebben ze de hele dag water ter hunner beschikking; maar zelf drink ik ook liever een glaasje fris nu :Y) )
Verder hebben ze een vliegenmasker op en zijn ze ingesprayed tegen dazen... Overdag laat ik ze lekker met rust, dan staan ze in de schuilstal

Toen ik nog katten had vulde ik een tonnetje (een ronde platte kom, zoals een voetbad) met water, en daar gooide ik balletjes in waar ze mee speelden. Van zodra ze doorhadden dat die balletjes best moeilijk te vangen waren, speelden ze uren met hun 'visspel'!! En zo bleven ze lekker verfrist *\o/*

Tijdens de winter gebeurde het wel eens dat mijn kat dan zijn speelmuisje in zijn drinkbak gooide en er weer uitviste, zo maakte hij duidelijk dat het weer tijd was om zijn poezenzwembad weer boven te halen :=

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:53

hier de waaier in huis aan staan, zorgt ook wel voor verkoeling en op dit moment achter de gordijnen dicht om de meeste zon buiten te houden, en voor de rest is de vloer ook wel koud.
hondje houdt absoluut niet van water, doe ik haar geen plezier meer

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:54

Oooh dat is wat voor mijn kater. Die gooit ALLES in zijn waterbak! Gelukkig kan dat nu niet meer met dat automatische ding maar wel een cool idee. :))

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:57

Er is een heus kattenzwembadje te koop bij zooplus, maar die van mij doet het met een teiltje. En wat balletjes erin, maar dat vindt ie maar raar. :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:58

Hier ook waaier en ben met de cabrio naar de waterkant geweest met de hond, lopen over de straat houd ze niet vol.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:02

Mijn kippenren staat gelukkig maar een uurtje of 2 pal in de zon, dan lopen ze gewoon door de tuin en zoeken zelf de schaduw op. Als het zo warm is mogen ze er alleen 's ochtends en 's avonds uit omdat anders de schijt enorm gaat meuren in de tuin := Verder veel vers water en zwembadje voor de kippen hihi. Maken ze dankbaar gebruik van.

Hond gaat steeds liggen bakken een kwartiertje, en gaat dan weer half uurtje in de schaduw. Zo wisselt ze eigenlijk heel de dag af... Aspuiten vindt ze vreselijk dus doen we niet :n

Ben net bij paarden geweest, heb Bailey afgesponst, laten rollen en ingespoten met vliegenspray en even wat eten gegeven in de schaduw. Zafirah afgesponst en ingespoten en heb haar toen even lekker in de schaduw voor het terrein wilgenbomen laten vermoorden. Verder staan ze lekker in de wei, Zafirah heeft grote boom voor veel schaduw, Bailey helaas niet -O- Maar ze redden het vast wel hihi.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:03

Zilverfolie over het hok heen. Dat weerkaatst de zon waardoor het wat minder warm word binnen. Wel de glimmende kant naar boven doen natuurlijk.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:06

Voor de hond heb ik meer bakjes water staan, eentje buiten in de schaduw, en hij heeft een extra bakje in de gang. Verder lopen we niet zo lang zolang de zon nog schijnt, in de ochtend lopen we vroeg een lang stuk, en rond een uur of 9 's avonds is het ook goed uit te houden. in de middag lopen we 2-3x even 10 minuten.

Paardlief rijd ik vroeg in de ochtend of later in de avond, en krijgt regelmatig een koele douche.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:11

De honden blijven zoveel mogelijk binnen, hier is het koeler.
De kat kan gewoon buiten rondscharrelen en schaduw opzoeken.
De cavia's zitten buiten in een (overdekte) ren, krijgen diepvrieselementen. (En soms een dienblad met een laagje water)
Mijn grote konijn loopt los in de tuin, die kan heerlijk tussen de planten/op het zand gaan liggen
Het kleine konijn zit in een ren, ook in de schaduw. Beide konijnen hebben ook koelelementen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:11

Konijnenhok staat binnen in een koele stal, konijnen en cavia's gaan naar buiten in een verplaatsbare ren, die in de schaduw gezet wordt, op een tijdstip dat het niet meer zo loeiheet is.

Paarden staan 's morgens vroeg buiten, worden met het middaguur binnen gehaald (in de stal is het echt koel, en geen dazen), en kunnen in de paddock in de zon als ze dat willen. Maar de meeste blijven dan ook echt binnen in de box staan. 's avonds gaan ze weer een paar uur naar buiten, als de zon niet meer op z'n heetst is. Zo staan ze wel wat minder lang buiten (normaal gesproken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat) maar op het land is het 's middags echt loeiheet. Alleen de paarden die normaal gesproken sowieso 24/7 buiten staan blijven ook buiten, maar die hebben loopstallen.

Mijn huis is heel koel, dus de katten vinden het binnen wel prima. Pakken af en toe een stukje zon mee bij het raam.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:24

Niet zo heel veel eigenlijk. Ik probeer m'n huis zo koel mogelijk te houden (maar das ook een beetje voor mezelf ;) ) en ik heb voor Ollie (Hond) een koelmat neergelegd waar ie héél voorzichtig omheen loopt _O- Ollie zoekt zelf indien nodig de koelte op (voor de voordeur, tocht een beetje daar) maar ligt ook gerust uren op het balkon :) Ik ga geen hele einden wandelen met dit weer, we doen een paar keer per dag een kort rondje en straks rond een uur of 9 gaan we naar het hondenstrandje in het park voor wat zwempret :) Ik héb een koelhalsband voor 'm maar die gebruik ik eigenlijk alleen als we met dit weer moeten trainen, op show gaan of iets dergelijks spannends, of net als vorig jaar op vakantie, midden op de dag gaan wandelen. En dat doe ik nu niet :)

Ollie heeft naar mijn idee niet al te veel last van de warmte en vindt het alsnog 's avonds nodig om bovenop me te gaan liggen :') Lekker warm :P

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:34

Sowieso voldoende water voor ze. Zoveel mogelijk laten afkoelen in huis dmv deuren en ramen open, vooral 's avonds. En overdag staat de deur naar de badkamer open. Die ligt midden in het gebouw, dus geen zonnestraaltje komt er om het warm te maken, plus dat het natuurlijk betegeld is. Als ik ze kwijt ben, liggen ze daar :D

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:44

alleen minder lang wandelen en een grotere waterbak buiten zetten als ik ga werken verder niks, hij heeft er niet echt last van.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:09

tamara16 schreef:
hier de waaier in huis aan staan, zorgt ook wel voor verkoeling en op dit moment achter de gordijnen dicht om de meeste zon buiten te houden, en voor de rest is de vloer ook wel koud.
hondje houdt absoluut niet van water, doe ik haar geen plezier meer

Ik kocht hem ook zo'n zwemmende smurf voor peuters, die je op kan winden :=

Vond mijn katertje geweldig hoor!