Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:59

Uitzonderingen daargelaten ben ik dat met je eens Listiglistje

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:24

Ik zou zeker geen overhaaste conclusies trekken. Aan je beschrijving te zien is de kat echt niet agressief, enkel angstig voor onbekende situaties en mensen. Ik zou je vriendin aanraden om het zeker te proberen. Ze moet gewoon erg alert zijn met de introductie, maar dan ben ik er vrij zeker van dat het goed gaat.
Ik vind dat hier hele vreemde en voorbarige conclusies worden getrokken. Kinderen die worden aangevallen door katten... Daar kan ik enkel de schuld van bij de ouders leggen die blijkbaar niet op hebben gelet en het kind alleen hebben gelaten met het dier in een verkeerde, onvertrouwde situatie. erg onverantwoord of het nu om een 'valse' kat, of een lieve, of een hond of ander huisdier gaat.
Er zijn genoeg oplossingen te bedenken waar de angstige kat niet dusdanig de dupe van is als het uiteindelijk al nodig blijkt.
daarnaast zal een kat zijn 'eigen' mensenkinderen echt niet zo snel wat doen. Ik ben opgegroeid met een kat die verwilderd is geweest. zijn vorige baasjes konden hem niet eens aanraken zonder aangevallen te worden en ze hebben mijn vader gesmeekt of hij alstjeblieft de kat wilde overnemen bij het huis wat hij van hen kocht. Voor mijn zusje en mij bleek het later een geweldige kat te zijn. Een echte knuffel die erg dol met ons was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:25

[quote="listiglistje"]
Daarbij je kan de deur(en) toch dicht doen/ of ruimtes niet toegangelijk maken voor de kat, of buiten een ren/katproof tuin maken...zoveel mogelijkheden!
[quote]

En hoe vaak slipt een kat toch daar naar binnen waar hij niet mag komen.. En de baby mogelijkerwijs beschadigd voor het leven. Tis maar waar je prioriteiten liggen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:37

kat aanmelden in het pension, en eerst aankijken met de baby.
zowiezo is het not done om een kat of een hond in een kamer alleen te laten met de baby, dus zorgen dat babykamer altijd goed dicht is, dat de kat niet in het wiegje kan, etc.
de kat zal wss niet aanvallen als je beeb op je arm hebt (en indien ze dat wel doet, met een welgemikte schop kun je katlief wel afweren hoor)
wss zal het de eerste dagen wat stressen zijn, maar zal ze na een tijdje wel gaan accepteren.

edit: het is een goed idee om een kamer speciaal voor de kat in te richten, dat haar plekje is, waar baby ook niet zal komen. wnnr beeb wat groter is en begint rond te kruipen, kan de kat desnoods in de kattenkamer :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:40

Het risico van leven is dat je iets kan overkomen. Ga je als je een baby hebt ook nooit meer de straat op ( kan een ongeluk krijgen). De auto is al helemaal niet meer te doen. Nooit meer thee of koffie drinken ( kan over je kind heen vallen als je even niet op let). Je verhuist naar een huis zonder trap ( let je even niet op vallen ze er vanaf). En de luier verschonen doe je op de grond want menig kind is tijdens het verschonen van de tafel gevallen. En op de fiets naar de winkels levensgevaarlijk om nog maar te zwijgen over speeltuinen en crèches. De kans dat je kind iets overkomt is heeeeel groot deze kat is denk het minste waar je je druk om moet maken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:45

troi schreef:
En hoe vaak slipt een kat toch daar naar binnen waar hij niet mag komen.. En de baby mogelijkerwijs beschadigd voor het leven. Tis maar waar je prioriteiten liggen...

Wat een onzin. Antwoord: nooit, dan let je zelf gewoon niet goed op. Als ik uit een ruimte wegga waar mijn katten op dat moment niet mogen zitten controleer ik of ze er ook niet zitten, verstopplekjes zijn niet onuitputtelijk.

Daarnaast, het is geen leeuw of zo hoor, op zoek naar een prooi :+
Katten willen over het algemeen gewoon rust.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:48

ik zou het gewoon aankijken hoor, het is maar een kat. ik zou er alleen wel altijd bijblijven zodat je kan ingrijpen, ik zou het ook niet acepteren dat de kat lelijk tegen het kindje doet, maar als hij tegen de ouders lief is, is die dat voor het kindje ook hoor. het enigste(maar dat is met alle dieren), is dat je moet opletten dat het kindje de kat met rust laat. dus dat de kat een eigen plekje heeft om te vluchten. waar het kindje niet bij mag komen.

heeft die kat dat wel? een eigen plekje, waar iedereen hem met rust laat? misschien dat dat ook al scheelt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:01

cam schreef:
Het risico van leven is dat je iets kan overkomen. Ga je als je een baby hebt ook nooit meer de straat op ( kan een ongeluk krijgen). De auto is al helemaal niet meer te doen. Nooit meer thee of koffie drinken ( kan over je kind heen vallen als je even niet op let). Je verhuist naar een huis zonder trap ( let je even niet op vallen ze er vanaf). En de luier verschonen doe je op de grond want menig kind is tijdens het verschonen van de tafel gevallen. En op de fiets naar de winkels levensgevaarlijk om nog maar te zwijgen over speeltuinen en crèches. De kans dat je kind iets overkomt is heeeeel groot deze kat is denk het minste waar je je druk om moet maken.

Misschien onnodig te zeggen dat ik vind dat de kat niet weg zou moeten.
Vind het trouwens wel jammer dat als ze er voor kiest de kat te herplaatsen ze dat wel een beetje laat gaat doen.
Volgens mij is ze toch al heel wat maanden zwanger of wist ze het pas sinds kort.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:05

cam schreef:
cam schreef:

Misschien onnodig te zeggen dat ik vind dat de kat niet weg zou moeten.
Vind het trouwens wel jammer dat als ze er voor kiest de kat te herplaatsen ze dat wel een beetje laat gaat doen.
Volgens mij is ze toch al heel wat maanden zwanger of wist ze het pas sinds kort.

Nee ze is in september uitgeteld. Waarom is ze laat? Ik zou ook niet zomaar mijn kat weg willen doen, ze wil het aankijken hoe het gaat.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:05

Ik werk in een dierenkliniek, en ik zie verhaal van TS vaker voorbij komen.
Toch adviseer ik dan om de kat tijdelijk ergens anders onder te brengen totdat hij terecht kan in een nieuw huis. Deze kat ervaart waarschijnlijk erg veel stress en zal de komst van een baby niet zomaar over zich heen laten komen. Het gebeurt erg vaak dat de kat de komst van een baby niet aankan. En zeker als je van te voren weet dat misschien deze kat het niet zal accepteren zou ik voor safe gaan.
Ik snap dat het erg moeilijk is, want je doet niet zomaar je kat weg, maar uiteindelijk voor jullie rust, en voor de kat lijkt me dat beter.

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:16

Ik zou het link vinden om deze kat te behouden.
Ik heb van een vriendin gehoord over een familie waar een kat de ogen van een baby heeft uit gekrabbeld!
Spijtig voor het beessie dat wel..
Hopen maar dat hij in dat pension kan.. wel balen van de lange wachttijd.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:27

Er werd gevraagd of ik ervaring heb met katten. Genoeg. Vooral met katten waarvan het gedrag niet helemaal oké is. Katten zoals die van de zus van de TS, dus. En ik kan maar één reden vinden waarom je je pasgeboren kind aan zo'n kat wilt blootstellen en dat is omdat je van de kat houdt. Alleen ik vind het geen houden van als je die kat koste wat het kost wil houden, ookal moet je daarvoor de kans lopen dat je baby voor het leven getekend is. Het is natuurlijk maar waar je prioriteit ligt, hè -O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:23

Josey schreef:
Ik heb van een vriendin gehoord over een familie waar een kat de ogen van een baby heeft uit gekrabbeld!

Ah, dit is pas een nuttig, goed gedocumenteerd en zonder enige twijfel geheel waargebeurd verhaal. :roll:

Zijn er echt mensen die een serieuze beslissing baseren op zulke onzin?

Hhilde schreef:
Het is natuurlijk maar waar je prioriteit ligt, hè -O-

Of hoe serieus je dingen als verantwoordelijkheid neemt, of hoe creatief je bent, of hoe zeker je van jezelf bent, of hoe makkelijk je je gek laat maken door oncontroleerbare angstaanjagende verhalen van wildvreemden ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:29

Die reactie van Josey had ik even gemist _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:30

maura schreef:
Josey schreef:

Ah, dit is pas een nuttig, goed gedocumenteerd en zonder enige twijfel geheel waargebeurd verhaal. :roll:

:j het was de oma van die vriendin en daar weer de schoonmaker van, diens zus, haar zwager zijn buurman kende mensen en die zeiden dat het echt waargebeurd was. Nou... dat is net als met verhalen die je in de Story leest: WAARGEBEURD!

:')

TS, ben benieuwd naar je reactie. Is de kat in de tuin houden, zoals ik eerder opperde, geen serieuze optie?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:38

Hhilde. Heeft er niets te maken. Zie elke lief hebbende moeder elke keer als ze oversteken eerst de kinderwagen de weg op duwen. En waarom. Omdat het gewoon is. Heb me altijd af gevraagd of ze niet door hebben hoe gevaarlijk dat is Helaas is het hier in Nederland gewoon om huisdieren te hebben TOT de kinderen komen. En dan moeten ze weg om vervolgens een paar jaar later weer aangeschaft te worden , want het is zo goed voor de opvoeding van de kinderen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:54

cam schreef:
Zie elke lief hebbende moeder elke keer als ze oversteken eerst de kinderwagen de weg op duwen.

Excuses voor offtopic maar dit is zó enorm herkenbaar. Van die überhippe huppelbuggy’s die een godsvermogen kosten en die dan zonder op of om te kijken zo BAM de weg op worden geduwd. Bij voorkeur vlak na een bocht of vijftien meter voor een zebrapad. En ma loopt in een soort trance naar kindlief te staren waardoor het te veel moeite is om links en rechts te kijken voordat ze die wagen de rijbaan op slingert. Volstrekt onbegrijpelijk. Alsof een zuigeling ineens onkwetsbaar wordt als ‘ie in zo’n bomberdiebombuggy ligt?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:13

Maura keken ze maar naar hun kind. Grote kans dat ze aan het bellen of aan het whats appen zijn :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:27

cam schreef:
Hhilde. Heeft er niets te maken. Zie elke lief hebbende moeder elke keer als ze oversteken eerst de kinderwagen de weg op duwen. En waarom. Omdat het gewoon is. Heb me altijd af gevraagd of ze niet door hebben hoe gevaarlijk dat is Helaas is het hier in Nederland gewoon om huisdieren te hebben TOT de kinderen komen. En dan moeten ze weg om vervolgens een paar jaar later weer aangeschaft te worden , want het is zo goed voor de opvoeding van de kinderen.

Helaas maar waar....

Ik heb trouwens nog nooit een kat zomaar zien aanvallen, alleen als ze in het nauw zitten, laat staan express die wieg/box induiken en de babyoogjes uitkrabben _O- :')

katten zijn geen roofdieren die willens en wetens een prooi willen aanvallen, doden en verorberen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:33

listiglistje schreef:
Ik heb trouwens nog nooit een kat zomaar zien aanvallen, alleen als ze in het nauw zitten, laat staan express die wieg/box induiken en de babyoogjes uitkrabben _O- :')

katten zijn geen roofdieren die willens en wetens een prooi willen aanvallen, doden en verorberen :+

Gelukkig dat je dat nooit hebt meegemaakt, de ouders van mijn vriendin hebben helaas een andere ervaring. Die konden daar echt niet omlachen... Nee niet dat de oogjes zijn uitgekrabd, maar wel behoorlijke krabwonden op de baby. Niets humorvol aan.

Onze kat viel overigens ook aan als je iets bewoog, vreselijk eigenzinnig beest. kinderen zijn nogal beweeglijk en tja, voor onze kat waren die wiebelige teentjes en vingertjes een gewild doelwit.
Dus betekende ook; kinderen te logeren? Kat naar buiten. De oudere kinderen liepen zo achter de kat aan en kon dan naar uithalen. Dus de kat bleef mooi buiten :) als ze op bed lagen kon de kat weer naar binnen want katten kunnen niet naar boven bij ons.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:40

cam schreef:
Maura keken ze maar naar hun kind. Grote kans dat ze aan het bellen of aan het whats appen zijn :D
Oh dat is natuurlijk ook zo. Ben zelf een beetje blijven hangen in een wereld die niet door mobiele media wordt gerund, dus ik mis weleens wat :z
Overigens zie ik wel eens per ongeluk een baby en in sommige gevallen kan ik me heel goed voorstellen dat je dan liever belt of iets anders met je telefoon dingest }>

Maar goed, terug on topic. TS geeft aan dat de vriendin in kwestie wil aankijken hoe het gaat. Misschien zijn er nog middeltjes die de vriendin kan proberen om de kat te helpen omgaan met de verandering? Ik heb zelf geen ervaring met rescue remedy bij katten, maar het schijnt wel ook geschikt te zijn voor katten. Iemand die ooit rescue of iets anders met succes heeft gebruikt bij een kat?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:50

Je Maura idd is wel slim.
Ik heb goede ervaring met feliway. Helpt dat kat goed en wordt er ontspannen van.
Je gebruikt het net als een luchtverfrisser in het stopcontact.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:03

maura schreef:
Maar dan heb je het zelf dus wél aangekeken ( +:)+ ), is het in die 4 maanden niet mis gegaan met de baby (omdat je gewoon goed hebt opgelet blijkbaar) en heb je de beslissing om jouw kat weg te doen (blijkbaar naar bekenden, anders wist je niet dat ze nog steeds zo is) genomen toen je zeker wist dat het niet ging. Dan begrijp ik al helemaal niet waarom je aan een onbekende wiens situatie je niet kent adviseert om niet af te wachten hoe het gaat maar de kat te dumpen voordat het kind er gezond en wel is?

Ik heb het niet aangekeken hoor,
ik kon de kat gewoon niet eerder herplaatsen.
Waar ze nu zit is geen bekende van mij,maar een vrouw van mp.
Heb de kat zelf weg gebracht om te zien waar ze terecht kwam.

Ik heb jaren in het asiel gewerkt, en heb heel veel katten en honden gezien die weg moesten vanwege een baby.
Ook van mensen van wie de baby nog niet eens geboren was terwijl het dier achteraf,toen wij het herplaatste, superlief was voor kinderen.
Ik heb ook mensen meegemaakt die het wel eerst aankeken,maar waarbij het soms dus wel mis ging.

Ik geef enkel alleen advies, mensen hoeven het niet op te volgen ;)
Maar als zij al twijfelt of het wel goed zal gaan.......dan zeg ik bij voorbaat;doe dan de kat weg.
Want als het wel een keer mis gaat, dan sla je jezelf voor je kop.....en dan is het van 'had ik nou maar....'

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:06

listiglistje schreef:
Ik heb trouwens nog nooit een kat zomaar zien aanvallen, alleen als ze in het nauw zitten

Tja...die van mij deed het dus wel.
Al is het vanuit haar doen meer speelsigheid, maar leuk is anders wanneer je je benen onder de beten enzo hebt zitten.
Onze hond was doodsbenauwd voor de kat,die liep er met een boog omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:14

Waarom heeft deze kat niet vanaf het begin op dit punt meteen wat opvoeding gehad? Je gaat toch niet accepteren dat een kat dergelijk gedrag vertoont?