Meedenken over onhandelbare poes met zeer bekje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Meedenken over onhandelbare poes met zeer bekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:03

je DA bellen en overleggen en zeggen dat het een wilde poes betreft en dat je graag iets wil proberen voordat je langs komt voor verder onderzoek dat uiteraard onder narcose zal moeten gebeuren. Mijn DA (kent mij al wel jaren ook via mijn werk) heeft mij met mijn wilde poes goed kunnen helpen zonder dat hij ze gezien heeft.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:04

Is het een optie om een reismand open in de kamer te zetten met haar favorite dekentje of kussen.
Gewoon open laten staan en als ze er in gat belonen met je stem of eventueel iets lekkers.
En dan langzaam aan steeds het duertje een beetje dichter doen tot die dicht kan.
Dan zal ze misschien wel even in paniek raken maar dan kun je haar wel vervoeren naar de da mocht dit eens nodig zijn.
ZO word de reismand een vertrouwd plekje voor haar als je hem gewoon altijd ergens hebt staan met iets waar zij graag op ligt.
En vandaar uit kun je haar misschien ook wat makker maken door haar daar te aaien en te voeren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:05

@ Ellepel - Ik denk ook aan een krentebaard inderdaad. Het lijkt ook of er wat kleine gele plekjes zitten zeg maar. Nou de eerste voerpoging los van de rest is al mislukt (2 eigenlijk, maar who is counting ;-)). Ik had nog wat rijstepap en had het idee dat ze door haar zere kinnetje toch de harde brokjes niet zo makkelijk kon pakken. Dus even haar alleen in de slaapkamer en een schoteltje met beetje rijstepap gegeven. Het feit dat de deur dicht is, is veel belangrijker dan het eten.... Dan maar beneden even een zakje vlees met wat water? ook niet echt gelukt want de rest wil ook, even in andere slaapkamer dan maar? Neeeee want ik ben erbij en slaapkamerdeur is weer dicht. Mutsemeis. Haar ogen zijn nu in ieder geval schoon (die zijn meestal ook beetje vies omdat ze zo erg niesziekte heeft gehad) vanmorgen ook samen met kinnetje ;-) Nu zijn ogen netjes en kinnetje roodachtig. Ze is nu heel eigenwijs in de zon gaan liggen buiten. Tja laat maar effe gaan dan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:07

dierenfan schreef:
je DA bellen en overleggen en zeggen dat het een wilde poes betreft en dat je graag iets wil proberen voordat je langs komt voor verder onderzoek dat uiteraard onder narcose zal moeten gebeuren. Mijn DA (kent mij al wel jaren ook via mijn werk) heeft mij met mijn wilde poes goed kunnen helpen zonder dat hij ze gezien heeft.

Ja dat is ook mijn idee als het zo blijft. Ik heb dit ook wel geprobeerd toen ze blaasontsteking had, maar daar wilden DA's toen helemaal niet in meewerken. Toen kwam ze weer zo slecht terug - in hok gezeten en meerdere keren gevangen. Daar ging ze dus letterlijk tegen glazen ramen omhoog klimmen toen ik haar kwam halen en ze los was geraakt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:14

je kunt eventueel proberen om een antibioticakuur los te peuteren bij de dierenarts.
maar dat ligt er aan of het wegtrekt of niet,mocht het toch door blijven gaan dan wil dat ook nog wel helpen.
en soms is er wel een dierenarts die het je zo mee wil geven.
andes gewoon een paar bij langs gaan

vervelend he als ze zo panisch doen.
die ik heb gehad kwam van straat en raakte ook volledig in paniek als er deuren dicht waren en ze niet weg kon.
veel uit de hand voeren en daarbij stiekum aanraken heeft zo in een jaartje of 2 toch wel heel wat bereikt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:18

marianbv schreef:
Is het een optie om een reismand open in de kamer te zetten met haar favorite dekentje of kussen.
Gewoon open laten staan en als ze er in gat belonen met je stem of eventueel iets lekkers.
En dan langzaam aan steeds het duertje een beetje dichter doen tot die dicht kan.
Dan zal ze misschien wel even in paniek raken maar dan kun je haar wel vervoeren naar de da mocht dit eens nodig zijn.
ZO word de reismand een vertrouwd plekje voor haar als je hem gewoon altijd ergens hebt staan met iets waar zij graag op ligt.
En vandaar uit kun je haar misschien ook wat makker maken door haar daar te aaien en te voeren.

Het is gewoon een hele behoedzame en erg slimme poes die altijd bezig is met het kijken of ze wel weg kan en dat ze niet op wat voor manier dan ook (met name voor haar eigen idee ;-) ) wordt ingesloten. Ze houdt dus niet van in dingen/dozen liggen, ook al doen haar broertjes het nog zo graag en goed voor :( Alertheid is haar middle name. Ze is zelfs in de tuin bezig met het in de gaten houden van eventuele vluchtwegen :+ Het is echt een a-typische poes!
Ik ben al zo blij dat ze in dit huis en deze tuin naar buiten kan en dat ze dan komt als ik roep of even een rondje maak -dan rent ze voor me uit naar binnen toe.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:21

Uit de hand voeren moet ik inderdaad vaker doen, maar is ook niet heel makkelijk. Nog vaker aanraken :j
Er zijn ook niet echt dingen waar ze dol op is, dat is ook het lastige!

Er is nog een optie maar dat zou ech TE erreg zijn als dat zo is. Omdat ze op straat is opgegroeid eet ze fruit, ze jat bijvoorbeeld wel tomaten, pruimen en druiven als die op het aanrecht liggen. Nu liggen er kersen in een vergiet... Het zal toch niet dat ze dat gewoon op haar kin heeft zitten... Ik denk het niet, maar zal haar nog even extra extra goed in de gaten houden. Rare meid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:32

haha,dat zou wat zijn zeg :D ,scheelt je wel ellende.
maar dnek wel dat het vestandig is om toch te proberen haar wat handzamer te krijgen.
ik heb bij die van mij toen echt de brokken weg gezet en haar uitsluitend uit de hand gevoerd,voor wat hoort wat en dat heeft wel geholpen.
maar kan best zijn dat het kersen zijn en anders trekt een krentenbaard vaak vanzelf ook wel weer weg

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:53

Ik zal de uitslag wel doorgeven!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:50

Haha! Daar is ze weer! Ik zou gewoon net als vorige keer proberen. En dan hup naar da.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:59

Haha ok t zou wel grappig zijn als ze kers op de koppie heeft.
Maar wat ik me afvroeg, kun je haar niet in de nekvel pakken en zo rustig laten worden? Of in de nek pakken op de grond en zachtjes tegen de grond aan drukken? T is maar een idee hoor, weet niet of het kan werken?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 00:00

Hai Mar77, welkom ;-) Ja daar ben ik weer, mag ik je quoten uit mijn vorige topic om te laten zien wat voor poezemeis ik heb ;-)

Mar77 schreef:
zo'n wild ding breekt dwars door de valeriaan of catnip heen. Dan heb je echt grof geschut nodig.

En nog eentje dan maar ;-)

Mar77 schreef:
KiWiKo schreef:
weet je wat jij moet doen...............

is gewoonweg de kat oppakken en meenemen..........

hoe meer zorgen jij je maakt hoe erger voor de kat.......... katten zijn net als paarden beelddenkers............

je moet het gewoon doen, in het nieuwe onderkomen een veilige plaats maken voor de kat, met eten en drinken......... en laat de kat daar aclimatiseren

hahahah das wel heel dapper!
Werk al jaaaaaaaaaaren met die wilde dingen maar zo oppakken...? Moet de eerste nog tegen komen.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:04

Misschien een allergie? Heb je plastic drinkbakjes?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:02

Joolien schreef:
Haha ok t zou wel grappig zijn als ze kers op de koppie heeft.
Maar wat ik me afvroeg, kun je haar niet in de nekvel pakken en zo rustig laten worden? Of in de nek pakken op de grond en zachtjes tegen de grond aan drukken? T is maar een idee hoor, weet niet of het kan werken?

Joolien, helaas werkt bij haar de nekvelreflex helemaal niet, dus haar zo pakken lukt al niet echt en ze wordt daar zeker niet rustig van. Gelukkig werkt dit bij mijn andere lastige dame wel.. Zowiezo haar te pakken krijgen als zij weet dat ze gepakt gaat worden is een CRIME.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:02

zuske schreef:
Misschien een allergie? Heb je plastic drinkbakjes?

Nee, ik heb metalen bakjes en porceleinen bakjes.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:08

Allergie voor plastic kattenbakjes, kan dat?
dit is wel lastig zeg, hopelijk kan iemand je nog een tip geven waar je iets aan hebt. En nog beter zou het zijn als ze gewoon kersensap op dr kin heeft. Zo te lezen is ze bang, behoedzaam en slim. Die 3 eigenschappen samen zorgen voor een fikse uitdaging.
Heel veel succes in ieder geval en blijf dit even volgen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:19

Ik denk toch dat het jammer genoeg geen kersensap is. Ze is gewoon behoedzamer en voorzichtiger dan normaal met het ontwijken van mensen en '"situaties waarin ze niet weg kan".

Vanmorgen zacht vlees uit blik gegeven met een lepeltje extra vocht en daar zat ze lekker van te eten.

Gisteren is ze me de hele tijd uit de weg gegaan, als je dan een beetje achter haar aan hebt gelopen (met eten oid) is ze de rest van de dag nóg wantrouwiger ..
Vannacht kwam ze via mijn bovenlichaam via de zijkant van ons bed op het bed (doet dit meestal via voeteneind)!! Liep uitgebreid over me heen en ging op me zitten - direct maar aan de 2-handen therapie begonnen ;-) Uitgebreid geaaid en betast, in het donker vindt ze dat minder eng, rare meid!! En dat ging prima, ze ging uiteindelijk naast me liggen tussen mij en man in. Ze was niet warm, dus ze heeft in ieder geval geen koorts. Kon uiteraard met het licht uit niet zoveel extra's aan haar kinnetje bekijken.. :')

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:31

Ze zoekt je dus toch wel af en toe op, al is het in het donker. Dat klinkt bemoedigend. Fijn dat ze vanmorgen goed heeft zitten eten, heeft ze mooi wat extra vocht binnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:44

Frenka schreef:
Ze zoekt je dus toch wel af en toe op, al is het in het donker. Dat klinkt bemoedigend. Fijn dat ze vanmorgen goed heeft zitten eten, heeft ze mooi wat extra vocht binnen.

Ja meestal ligt ze 'snachts in het driehoekje tussen mijn benen, half op een been of op mijn kruis ;-) Kennelijk is het daar heel veilig 8-) Maar dan komt ze dus altijd vanaf het voeteneind aan sluipen :j

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:43

:') een half wilde kat op die plek, werkt waarschijnlijk beter als een kuisheidsgordel :D
we dwalen enigszins af van het eigenlijke onderwerp. Succes in ieder geval met deze dame

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:48

ik moet er ineens aan denken..als ze in het donker wel wil.
kan het zijn dat jij haar aankijkt in het licht?
veel katten vinden dat namelijk wat te confronterend.
probeer haar dus niet in de ogen te kijken,kan misschien wel helpen :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:53

ellepel schreef:
ik moet er ineens aan denken..als ze in het donker wel wil.
kan het zijn dat jij haar aankijkt in het licht?
veel katten vinden dat namelijk wat te confronterend.
probeer haar dus niet in de ogen te kijken,kan misschien wel helpen :j

Ja dat denk ik wel dat dat het geval is, in ieder geval kijkt zij mij aan ;-) 8-) Zal er eens extra op letten, maar het is moeilijk om haar in de gaten te houden zonder dat ik haar - dan wel zij mij - aankijkt/volgt :j

@Frenka - ik heb 'snachts dan ook geen last van ongewenste intimiteiten. Haar grote rode "broertje" gaat altijd uitgebreid op het dekbed tussen ons inliggen, een zogenaamde anticonceptie-kater :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:00

en als je haar wel aankijkt,geef dan een dikke knipoog.
haha klinkt maf,maar in kattentaal is een knipoog een teken voor haar dat je haar niks zult doen.
met 2 ogen knipperen werkt ook,mooiste is als ze je dan een flinke knipoog terug geeft,dan weet je dat het wel goed zit :D
probeer anders over haar heen te kijken en als je je echt richt op haar kin kijk je haar ook niet direct aan.

katten onderling doen wel eens een wedstrijdje, kijken z eelkaar diep in de ogen aan(hihi) en die het eerstw eg kijkt heeft verloren.
vandaar dat niet alle katten het op prijs stellen als je ze aan kijkt.

moet er ook aan denken,met een verhuizing heb ik toen van de dierenarts voor mijn halfwilde kat toen een tabletje gekregen om haar zo rustig te maken dat ze in de reismand kon en mee.
twee keer een half tabletje was toen voldoende om haar vrij rustig te verhuizen.
viel me op dat ze daarna sowieso makkelijker werd.
er zijn wel middelen om katten wat makkelijker te maken in de omgang.feliway word wel aangeraden, er is homeopatisch spul.
misschien een idee?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:04

Ellepel, ik heb Feliway stekkers door het hele huis heen, moet wel weer wat verversen. Op zich is ze in dit huis ook best sociaal hoor.
Zit te denken om Bach rescue te kopen voor haar. Dat zou misschien nog een stukje extra kunnen helpen en inderdaad over haar heen kijken :j :j of lager kijken (maar ze is niet zo groot :o ) Die knipoog is ook een goede!!! Ga ik mee aan de slag!

Inmiddels is mijn andere schuwe dame die als enige van de 6 practisch nooit op bed komt, ook inmiddels in voor nachtelijke korte bezoekjes als ik naar het toilet ben geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:06

ok,ik wist niet of je al feliway had.
bach rescue kan soms helpen,maar hoe wil je dat eigenlijk in haar bek spuiten? :D :P
tenminste..dat moet toch?