een kennel hebben met honden zonder stamboom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:58

Ragdollcat schreef:
Waarom zou dat niet mogen?????

En waarom mogen de fokkers van kennels (proffesionals) dan wel ongestraft zieke zwakke honden fokken. Dat is wat ze tegenwoordig doen. Teveel inteelt en misvormingen erinfokken. Zelfs van duitse herders met extreem lage heupen en noem maar op.

En ze hebben zelfs een stamboom.

Dat is pas misdadig.

Precies! Juist de stamboom liefhebbers hebben vele rassen naar de kl*te geholpen, Honden moeten mooi zijn, zodat ze op een tentoonstelling kunnen rondhuppelen. Karakter en gezondheid speelde een ondergeschikte rol.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:03

Diablo schreef:
Gezondheidseisen zijn niet zo moeilijk te vinden en ook stamboomloze honden kun je laten onderzoeken en testen hoor.

Dus jij denkt dat een fokker zonder stamboom 1000 euro of meer gaat uitgeven aan testen?

ThreeFingers

Re: een kennel hebben met honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:32

1000 euro??

Wij laten onze honden ook medisch testen, maar dat kost veeeeeeeeeeeel minder hoor.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:32

Waarop laat je ze testen en wat voor honden zijn het?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:34

Dat kost geen 1000 euro joh. Wij hebben nóg een Cane Corsoteef, en dan wel met stamboom. Wij hebben haar onlangs laten röntgenen op HD en ED, dat is alles wat nodig is bij de Cane Corso. Heeft me 175 euro gekost.

Als wij de stamboom van onze andere teef niet (of te laat) krijgen, en ze wordt wel gedekt, laten we bij haar precies dezelfde testen doen als bij de teef mét stamboom. Bij de pups zal er dus niets anders zijn als wanneer ze wel een stamboom hadden gehad, behalve het papiertje, wat door sommigen heilig verklaard wordt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:47

Volgens mij zijn hd foto duurder als je ze officieel laat maken. Hoef een Cane corso alleen maar hd foto's? Cavaliers moeten ook door de mri,oog test,knietjes, hart via dopler.
Zit je dan al twee jaar op een stamboom te wachten?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:38

Officieel kost röntgen, heupen, rug en ellebogen ca 200 euro. Wil je DNA enz laten doen zal het wat duurder worden.

Wij fokken werkhonden, en we weten tot generaties terug wie de voorouders zijn/waren. Want iedere hond heeft een stamboom net als ieder mens, alleen wel dan niet erkend door de Raad van beheer, FCI enz

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:43

ThreeFingers schreef:
Officieel kost röntgen, heupen, rug en ellebogen ca 200 euro. Wil je DNA enz laten doen zal het wat duurder worden.

Wij fokken werkhonden, en we weten tot generaties terug wie de voorouders zijn/waren. Want iedere hond heeft een stamboom net als ieder mens, alleen wel dan niet erkend door de Raad van beheer, FCI enz

Hier voor het officiële

160 euro (normaal is dit 200 maar we waren met meerdere honden tegelijk) voor het röntgenen van ED en HD en bloed afname voor DNA
120 euro voor de beoordeling hiervan bij de rasvereniging
50 voor de registratie van DNA
en dan nog wat voor het in de papieren zetten.
Dus zo goedkoop is het niet. Dan hebben we nog getest op DM wat niet verplicht is maar we zelf belangrijk vinden. Kosten 120 euro.
Dan de africhting, examens, reiskosten, clubmatches, aankeuring enz.
Kan me niet voorstellen dat mensen dat allemaal doen en dan geen aankeuring doen en stambomen aanvragen. Want alleen die aankeuring en stambomen aanvragen is dan geen geld meer.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:48

kohtje schreef:
Volgens mij zijn hd foto duurder als je ze officieel laat maken. Hoef een Cane corso alleen maar hd foto's? Cavaliers moeten ook door de mri,oog test,knietjes, hart via dopler.
Zit je dan al twee jaar op een stamboom te wachten?

Wij hebben officiële foto's laten maken en de Cane Corso hoeft alleen maar geröntgend te worden op HD inderdaad, dat ras is ook nog niet zo verkloot als al die andere rassen. Zelf doen wij daar nog ED bij. Kostte voor onze teef twee weken geleden 175 euro.
Voor onze teef waarvan de stamboom nog moet komen, doen we precies hetzelfde als er pups zouden komen. Waarom zou ik die moeite niet voor haar nemen als ik dat wel voor de teef mét stamboom doe?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:02

Maar die foto's moeten toch nog beoordeeld door de club? Nou vind het geen ras wat niet verkloot is(jouw woorden) zie er veel met een verschrikkelijk karakter. Zag ook al op site's van andere fokkers dat ze hart laten na kijken. Hoe oud is de teef waar het papier dan nog niet van binnen is?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:03

ThreeFingers schreef:

Wat noem jij werkhonden dan ? Waarom geen rvb erkenning?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:05

kohtje schreef:
Maar die foto's moeten toch nog beoordeeld door de club? Nou vind het geen ras wat niet verkloot is(jouw woorden) zie er veel met een verschrikkelijk karakter. Zag ook al op site's van andere fokkers dat ze hart laten na kijken. Hoe oud is de teef waar het papier dan nog niet van binnen is?

Die foto's worden beoordeeld door de VDH (zoals hier de Raad van Beheer). Echt? Zie jij er veel met een verschrikkelijk karakter? Ik heb echt al heel wat CC's gezien, maar echt allemaal fijne honden. En met verkloot heb ik het ook vooral over het uiterlijk. De teef is ruim anderhalf jaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:07

Maar wat is er dan met het papier gebeurt? Weet je zeker dat er wel een stamboom bij zit?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:09

Dat is een ingewikkeld verhaal, wil ik jullie niet mee lastigvallen, is ook geheel offtopic. Ze komt in ieder geval uit Italië, waar het vaker lastig is met stambomen en ja, ik weet zeker dat de stamboom er is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:11

Vraag eens na bij de rvb die kunnen je misschien helpen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:15

Ik woon in Duitsland, de RvB kan hier niets mee. We zijn er ook wel druk mee bezig hoor, komt wel goed.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:13

kohtje schreef:
ThreeFingers schreef:

Wat noem jij werkhonden dan ? Waarom geen rvb erkenning?

De meeste politie/dienst honden zijn honden zonder papieren van de RvB. En waarom zouden ze die nodig hebben?

Een hond in de dienst is een soort van levensverzekering, hij/zij moet het werk doen, en dat doe je niet met je schoonheid en een papiertje van de RvB in je kast !

En voor dat deze honden de dienst in gaan, worden ze medisch gecheckt.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:09

Je kunt alle officiële kennelnamen vinden op de site van de FCI. Verzin je er zelf eentje sta je nergens genoteerd.

Overigens zijn de gezondheidsproblemen bij niet rashonden net zo groot als bij rashonden, want als hernia bij teckels voorkomt 'zit' dat ook bij kruisingen hiervan en weet je hoeveel mixjes er dagelijks bij de honden-oogarts op de stoep staan, en o ja, HD komt ook alleen bij rashonden voor?
Nee dus.

Wel is het inteelt gevaar groot bij rashonden, zal binnenkort wel strenger naar gekeken gaan worden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:37

Inteelt hoeft geen gevaar mits goed toegepast!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:59

lees dit dan maar eens :http://www.gencouns.nl/artikelen/2004%20LP%20Inteelt.pdf

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:19

Inteelt is ten alle tijde fout i.m.o.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:25

In de van Dale staat dat een kennel betekent: hondenfokkerij. Dus als je honden fokt ben je vanzelf een kennel en kun je er dus voor kiezen om een kennelnaam te gebruiken (evt met website of visitekaartjes).

Zelf ben ik ook teruggekomen van het stamboomfokken zonder verder onderzoek. Nou ben ik fan van franse bulletjes maar de showhonden (er is geen werk voor dit ras :+ dus een 'werklijn' bestaat niet) worden steeds compacter en (imo) ongezonder.

Mijn eerste bull was een stamboomhond, maar wel dood op zijn derde en heeft me klauwen vol geld gekost omdat hij epilepsie had, een patella luxatie en een chronische oorontsteking, uiteindelijk is hij waarschijnlijk gestorven aan een hersentumor, maar ik heb geen autopsie laten verrichten (vond het nogal onzinnig om tests te laten doen op een hond die toch al dood is).

Daarna overgegaan op bullen zonder stamboom en gezocht naar wat ouderwetsere types; dus net ietsje groter, een bobtail in plaats van de ingegroeide krul die je vaak ziet en met íets meer neus. Dat scheelt heel wat dierenartskosten! Na lang zoeken heb ik nu ook een reu mét fci stamboom die wel aan mijn eisen voldoet... alleen zou hij op een keuring geen kans maken, al was het maar omdat hij zwaarder is dan de toegestane 14 kilo.

Tsja, wat zegt een papiertje of een uitmuntend showresutaat nou eigenlijk? Ik wil gewoon een hond die lekker kan rennen, zwemmen en ravotten in het park!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:27

xx_Horsiex schreef:
Inteelt is ten alle tijde fout i.m.o.

tsja, dan kun je menig rashond wel afschrijven.. raspaard trouwens ook. Wist je dat alle engelse volbloeds afstammen van 3 hengsten? Alle friezen trouwens ook.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:44

Ook precies de reden dat het Friese Paard zoveel problemen heeft.

En er zijn altijd wel zuivere rashonden, je moet alleen goed zoeken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:58

sallandval schreef:
Daarna overgegaan op bullen zonder stamboom en gezocht naar wat ouderwetsere types; dus net ietsje groter, een bobtail in plaats van de ingegroeide krul die je vaak ziet en met íets meer neus. Dat scheelt heel wat dierenartskosten!

Om maar niet te spreken van het fijnere leven dat zo'n dier heeft.