Nou de ene pup is de andere niet... (overigens is er met 4 maanden al geen sprake meer van een pup, maar van een jonge hond).
Mijn hondje is al 45 cm hoog. Verder heel tenger gebouwd. Ze is razendsnel en belast zichzelf niet teveel door deze bouw.
Ik ga haar echt niet beperken in het buiten lopen/spelen en haar dan thuis in een bench oplsuiten om ´rust´ af te dwingen.
Lekker laten genieten! En natuurlijk let ik op haar! (duh...) en let ik op met wat voor honden ze speelt en hoe het spel er aan toe gaat. Maar ze gaat JUIST met andere honden mee het bos in! lekker ravotten en sociaal worden en spelenderwijs ondekken waar je grenzen liggen. En als we thuiskomen is ze soms moe

en soms ook niet

en dan rent ze naar haar speeltjesdoos, keert die om en zoekt een speeltje waar ze lekker mee aan de gang gaat. Ik loop niet altijd uren achter elkaar, want mijn oudere hond kan niet meer zo lang lopen dus ik loop soms eerst drie kwartier tot een uur met allebei de honden, maar in dat geval moet ik daarna nog wel met de jongste uit, want die heeft daar niet genoeg aan. En soms loop ik eerst een half uurtje met beide honden (dit wordt bepaald door hoe mijn oudere hond zich voelt) en dan ga ik daarna nog anderhalf tot twee uur met die kleine op stap. Als het even kan spreek ik af met een vriendin met honden voor de gezelligheid voor mij en de pup
Het is onzin dat een herder nooit aangeeft dat ie moe is, je kunt aan kleine signalen in het gedrag van je hond herkennen hoe die zich voelt. Daarvoor hoeft ie niet uitgeput voor je voeten neer te ploffen. Ik heb bewust vooor een actief typetje gekozen
En door alle verhalen van anderen heb ik
natuurlijk toch nog even nagevraagd hoe mijn dierenarts erover denkt

En die zegt: anderhalf uur lopen? Prima hoor!
Oja, en over opbouwen gesproken... zoals eerder al aangegeven liep mijn hondje in het gastgezin ook al wandelingen van anderhalf uur. Gwoon met de volwassen roedel mee. Dus ze was al wel wat gewend.