Hoeveel loopt jouw pup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:10

ja,alleen heb ik niet alleen pups groot gebracht toen ik hier woonde,ooit woonde ik braaf onder de rook van rotterdam in een kleine rijtjeswoning... en ook toen heb ik 3 pups/jonge honden groot gebracht.

en ook toen heb ik nog nooit stil gestaan bij een of andere tijdslimiet voor het lopen met jonge honden... :n

ze gingen gewoon mee uit wandelen ,en rauzden er net zo op los als de volwassen honden..moet er ook niet aan denken wat een soort achterlijken je in huis hebt als ze níet uit kunnen rennen...

(maar ja daar zijn tegenwoordig weer hondenkooien voor als oplossing,kunnen mensen de hond in opsluiten als ze in huis te druk zijn ( of marktplaats.nl )... Afbeelding )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:19

Mijn hond heeft altijd veel gelopen, ook als pup.
Eigenlijk nooit zo gelet op tijd, kon zelf wel aan hem zien wanneer het genoeg was.
Nu is hij 11 en heeft nog altijd een goede conditie en is lichamelijk een sterke hond gebleven.

aslo

Re: Hoeveel loopt jouw pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:19

Met onze eerste hond (Newfoundlander) waren we heel voorzichtig, zeg maar die 5 minuten regel gehanteerd. Op 5 jarige leeftijd zware HD. Al onze andere honden die daarna volgden heb ik gewoon gekeken wat ze aan konden. Nooit geen hond meer met HD of soort gelijke problemen gehad. Wat ik niet deed: balletjes weggooien op gladde ondergrond om rare 'slidings' te voorkomen. Wat ik wel deed: vanaf 6 maanden langs de fiets. Rustig opbouwen. Doel: sterke spieren 'kweken'. Onze huidige oudste (Witte Herder) wordt over ruim 4 maanden 14 jaar. Gaat ze wrs niet halen vanwege andere klachten die sinds een maand of 5 spelen, maar vwb gewrichten, niets mis mee.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:34

Ik denk dat je het gewoon zelf het beste kan bepalen, om je hond goed af te lezen.
Wij hebben zelf twee mechelaars, maar die rem ik wel af, want er komt geen eind aan.
Die hebben zón enorme drift die gaan maar door.
Ik moet gewoon zeggen dat het echt klaar is, want uitzich zelf stoppen zij niet.

Met de pups hebben wij nooit lange wandelingen gemaakt. Ik ben ook van mening dat je erg uit moet kijken met stokken en ballen gooien, want zij maken zulke rare bewegingen.
Zo heeft die van mij vorig jaar een hernia opgelopen, omdat zij uitgleed met spelen en zich helemaal verdraaide van achteren, linker achterpoot compleet verlamd. Gelukkig is het nu redelijk goed, zij hupst nog wel.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:00

Aantal weken is het aantal minuten dat ik loop met de pups. Ik heb hier vroeger nooit zo naar gekeken maar kon ze op een gegeven moment wel eerder wegbrengen omdat ze gewrichtsproblemen kregen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:56

Ik loop met m'n pup van 6 maanden ongeveer een half uurtje per keer.Soms is het 40 min en de andere keer 20 min.Maar ik heb nog geen wandeling gemaakt van 1,5 uur. ik ben van mening dat je de wandelingen gewoon moet opbouwen.Je kunt ook beter 3 of 4 keer per dag een half uur lopen dan 1 keer per dag 1,5 of 2 uur lopen met een pup.
Als ik 3 x per dag een half uur loop met mijn pup heb ik voor de rest van de dag geen kind aan hem :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 23:38

Nou de ene pup is de andere niet... (overigens is er met 4 maanden al geen sprake meer van een pup, maar van een jonge hond).
Mijn hondje is al 45 cm hoog. Verder heel tenger gebouwd. Ze is razendsnel en belast zichzelf niet teveel door deze bouw.
Ik ga haar echt niet beperken in het buiten lopen/spelen en haar dan thuis in een bench oplsuiten om ´rust´ af te dwingen. :(
Lekker laten genieten! En natuurlijk let ik op haar! (duh...) en let ik op met wat voor honden ze speelt en hoe het spel er aan toe gaat. Maar ze gaat JUIST met andere honden mee het bos in! lekker ravotten en sociaal worden en spelenderwijs ondekken waar je grenzen liggen. En als we thuiskomen is ze soms moe :O en soms ook niet :D en dan rent ze naar haar speeltjesdoos, keert die om en zoekt een speeltje waar ze lekker mee aan de gang gaat. Ik loop niet altijd uren achter elkaar, want mijn oudere hond kan niet meer zo lang lopen dus ik loop soms eerst drie kwartier tot een uur met allebei de honden, maar in dat geval moet ik daarna nog wel met de jongste uit, want die heeft daar niet genoeg aan. En soms loop ik eerst een half uurtje met beide honden (dit wordt bepaald door hoe mijn oudere hond zich voelt) en dan ga ik daarna nog anderhalf tot twee uur met die kleine op stap. Als het even kan spreek ik af met een vriendin met honden voor de gezelligheid voor mij en de pup :D
Het is onzin dat een herder nooit aangeeft dat ie moe is, je kunt aan kleine signalen in het gedrag van je hond herkennen hoe die zich voelt. Daarvoor hoeft ie niet uitgeput voor je voeten neer te ploffen. Ik heb bewust vooor een actief typetje gekozen *\o/*
En door alle verhalen van anderen heb ik natuurlijk toch nog even nagevraagd hoe mijn dierenarts erover denkt :oo En die zegt: anderhalf uur lopen? Prima hoor!

Oja, en over opbouwen gesproken... zoals eerder al aangegeven liep mijn hondje in het gastgezin ook al wandelingen van anderhalf uur. Gwoon met de volwassen roedel mee. Dus ze was al wel wat gewend.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:06

Als je toch al het idee heb dat zoveel lopen met een jonge herder met de bekende erfelijkheidsproblemen die bekend staan bij de herder, hartstikke gezond is waarom open je dan een topic?
Lekker gaan lopen :D

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:21

Citaat:
Hoe leert ie dan met de wereld om te gaan? Zeker met een herder zal je moeten opletten of hij dan straks wel sociaal is met andere honden.

Een pup hoort met de wereld om te leren gaan samen met jou. Zeker het eerste halfjaar moet je hond op jou gefikseerd zijn, alleen maar op jou. Jij laat hem de wereld zien. En jij bent erbij als pup een andere hond tegenkomt zodat je hem kan begeleiden. En spelen is leuk, maar HD is niet altijd een erfelijke oorzaak. Mijn ouders fokken al jaren honden, met stamboom alles word gecontroleerd. Hebben een pup gehouden, heeft een smak gemaak met jawel, spelen en laatst is gebleken dag ze niet geschikt is om mee te fokken want mevrouw heeft slechte heupen. En dan word er thuis niet mee gefokt.

Pups zijn baby's hè.. Het gaat ook niet zozeer om het wandelen opzich maar ook om alle indrukken die ze niet kunnen verwerken. 5 minuten per maand ja ach, maar 3 uur vind ik veel en veel te lang.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:16

Een pup van 4 maanden is zeker nog wel een pup,hoor :j Vanaf 7 maanden spreken ze over jonge honden.
Maar goed als jij denkt dat je het goed doet,prima.Maar open dan geen topic :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:18

galley schreef:
Een pup hoort maar 5 minuten per leeftijdsmaand per keer te lopen.
Het is niet goed om ze langer te laten lopen voor het diertje.
Wij houden ons er dan ook zoveel mogelijk aan met onze honden.

ik hou me er ook aan bij mijn pup

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:54

Nikass schreef:
Nou de ene pup is de andere niet... (overigens is er met 4 maanden al geen sprake meer van een pup, maar van een jonge hond).
Mijn hondje is al 45 cm hoog. Verder heel tenger gebouwd. Ze is razendsnel en belast zichzelf niet teveel door deze bouw.
Ik ga haar echt niet beperken in het buiten lopen/spelen en haar dan thuis in een bench oplsuiten om ´rust´ af te dwingen. :(
Lekker laten genieten! En natuurlijk let ik op haar! (duh...) en let ik op met wat voor honden ze speelt en hoe het spel er aan toe gaat. Maar ze gaat JUIST met andere honden mee het bos in! lekker ravotten en sociaal worden en spelenderwijs ondekken waar je grenzen liggen. En als we thuiskomen is ze soms moe :O en soms ook niet :D en dan rent ze naar haar speeltjesdoos, keert die om en zoekt een speeltje waar ze lekker mee aan de gang gaat. Ik loop niet altijd uren achter elkaar, want mijn oudere hond kan niet meer zo lang lopen dus ik loop soms eerst drie kwartier tot een uur met allebei de honden, maar in dat geval moet ik daarna nog wel met de jongste uit, want die heeft daar niet genoeg aan. En soms loop ik eerst een half uurtje met beide honden (dit wordt bepaald door hoe mijn oudere hond zich voelt) en dan ga ik daarna nog anderhalf tot twee uur met die kleine op stap. Als het even kan spreek ik af met een vriendin met honden voor de gezelligheid voor mij en de pup :D
Het is onzin dat een herder nooit aangeeft dat ie moe is, je kunt aan kleine signalen in het gedrag van je hond herkennen hoe die zich voelt. Daarvoor hoeft ie niet uitgeput voor je voeten neer te ploffen. Ik heb bewust vooor een actief typetje gekozen *\o/*
En door alle verhalen van anderen heb ik natuurlijk toch nog even nagevraagd hoe mijn dierenarts erover denkt :oo En die zegt: anderhalf uur lopen? Prima hoor!

Oja, en over opbouwen gesproken... zoals eerder al aangegeven liep mijn hondje in het gastgezin ook al wandelingen van anderhalf uur. Gwoon met de volwassen roedel mee. Dus ze was al wel wat gewend.

Waarom ben je eigenlijk dit topic begonnen? 90% van de reacties zegt: "fout bezig" en wat doe jij? Je gaat in de tegenaanval. Als je geen advies wil, waarom dan advies vragen -O- ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:51

Persoonlijk geloof ik niet zo in dergelijke regeltjes. Toen Boem nog klein was (kreeg hem met 5 weken, hoef ik geen commentaar op, kreeg hem letterlijk op m´n terras gedumpt) speelde hij al non-stop. 3 van zijn broertjes en 1 zusje woonde op loopafstand in het dorp. Nou, hou dat gespeel en geraas maar eens tegen. Zelfs als ik het welletjes vond en hem op het terras zette ging hij daar weer op zijn dooie gemakje door met zijn balletje, touwtje en weet ik wat nog meer. Zoals iemand eerder al zei: ze vallen vanzelf wel om en dan gaan ze slapen. Klopt als een bus. We hebben wel eens met 4 baasjes naar onze 4 puppen lopen zoeken. Die lagen prinsheerlijk met zijn 4en in een kruiwagen gekropen en te snurken. Wij maar denken dat ze zo leuk speelden.... :D

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:20

Ik hield mij in het begin aan de 5 minuten maar kwam er achter dat ik dat klinkklare onzin vond. Al snel liep ik gewoon iets langer. Tegen de tijd dat zij 3 maanden was liep ze wel eens een half uurtje en toen zij een half jaar was liep ze al makkelijk een uur met mijn vader mee als hij met haar weg ging. Heeft ze niks aan overgehouden hoor, alleen maar een goede conditie. Nu gaan ze uren weg. Lopen, fietsen noem maar op. 5 Minuten per maand dat ze oud zijn is ontzettend overdreven. Tel er zelf makkelijk nog minimaal 5 minuten bij. Als je pupje het niet aan kan dan merk je dat vanzelf en ga je wat korter lopen. Bij het wandelen met de hond let ik overigens toch echt niet continue op de tijd hoor..

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:04

femke27 schreef:
Persoonlijk geloof ik niet zo in dergelijke regeltjes. Toen Boem nog klein was (kreeg hem met 5 weken, hoef ik geen commentaar op, kreeg hem letterlijk op m´n terras gedumpt) speelde hij al non-stop. 3 van zijn broertjes en 1 zusje woonde op loopafstand in het dorp. Nou, hou dat gespeel en geraas maar eens tegen. Zelfs als ik het welletjes vond en hem op het terras zette ging hij daar weer op zijn dooie gemakje door met zijn balletje, touwtje en weet ik wat nog meer. Zoals iemand eerder al zei: ze vallen vanzelf wel om en dan gaan ze slapen. Klopt als een bus. We hebben wel eens met 4 baasjes naar onze 4 puppen lopen zoeken. Die lagen prinsheerlijk met zijn 4en in een kruiwagen gekropen en te snurken. Wij maar denken dat ze zo leuk speelden.... :D

spelen is heel wat anders dan wandelen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:11

kimmie261 schreef:
pups lopen hier zoveel als ze willen en spelen zoveel als ze willen...

ben geen mens van op klokjes kijken,en ze gaan vanzelf wel liggen als ze moe worden...

Precies :) !

Mijn pup van 6 maand loopt s'morgens een kwartier, in de begin van de middag een kwartier, in het begin van de avond een half uur, en s'avonds soms wel 1.5 uur. S'avonds loopt hij los en kan hij zijn ei kwijt. Dan speelt hij met andere honden/pups en ik zit op een bankje met de eigenaren van de andere honden te praten. :') . Als ze moe worden gaan ze wel liggen. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:36

Over het algemeen geven ze het zelf wel aan wanneer ze te moe zijn. Alleen moet je sommige pups tegen zichzelf beschermen, die gaan maar door en door. Denk dat jouw pup er zoeen is TS, die pas gaat liggen als ze letterlijk geen pas meer kan verzetten. Da's niet gezond, voor een pup.
Beter kun je ervoor kiezen om wat zoekspelletjes te gaan doen, of op een andere manier geestelijk moe te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:27

Florenc schreef:
Nikass schreef:

Waarom ben je eigenlijk dit topic begonnen? 90% van de reacties zegt: "fout bezig" en wat doe jij? Je gaat in de tegenaanval. Als je geen advies wil, waarom dan advies vragen -O- ?

Kan me niet herinneren dat ik om advies heb gevraagd... wel naar ervaringen en meningen van anderen. Openstaand voor het bijstellen van mijn eigen mening, maar ik ben tot nu toe nog geen steekhoudend argument tegen gekomen waarom ik dat zou doen. Als je je zo lekker irriteert aan dit topic, waarom reageer je er dan op?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:32

Thirty schreef:
Over het algemeen geven ze het zelf wel aan wanneer ze te moe zijn. Alleen moet je sommige pups tegen zichzelf beschermen, die gaan maar door en door. Denk dat jouw pup er zoeen is TS, die pas gaat liggen als ze letterlijk geen pas meer kan verzetten. Da's niet gezond, voor een pup.
Beter kun je ervoor kiezen om wat zoekspelletjes te gaan doen, of op een andere manier geestelijk moe te maken.

Ik denk dat er pups zij die je tegen zichzelf moet beschermen, maar wat jij beschrijft is niet van toepassing op mijn jonge hond: vanmorgen met mijn vriendin naar het bos gewandeld, drie kwartier heen, toen in het bos een uur koffie gedronken bij een tentje waar veel mensen met honden komen en waar mijn hond een uur lang tussen de andere honden heeft gesnuffeld en gespeeld en toen weer drie kwartier teruggelopen. Thuis gekomen gegeten en toen ging ik in de zon liggen. Mijn hondje wandelde een beetje door de tuin, snuffelde hier en daar en pakte een takje op om op te knagen. Was rustig, maar zeker niet dat ze `geen pas meer kon verzetten´. Pas na een uurtje ging ze even slapen, om na een half uur weer fris en fruitig voor me te staan, klaar voor het volgende avontuur.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:37

ingeb0rg schreef:
Citaat:
Hoe leert ie dan met de wereld om te gaan? Zeker met een herder zal je moeten opletten of hij dan straks wel sociaal is met andere honden.

Een pup hoort met de wereld om te leren gaan samen met jou. Zeker het eerste halfjaar moet je hond op jou gefikseerd zijn, alleen maar op jou. Jij laat hem de wereld zien. En jij bent erbij als pup een andere hond tegenkomt zodat je hem kan begeleiden. En spelen is leuk, maar HD is niet altijd een erfelijke oorzaak. Mijn ouders fokken al jaren honden, met stamboom alles word gecontroleerd. Hebben een pup gehouden, heeft een smak gemaak met jawel, spelen en laatst is gebleken dag ze niet geschikt is om mee te fokken want mevrouw heeft slechte heupen. En dan word er thuis niet mee gefokt.

Pups zijn baby's hè.. Het gaat ook niet zozeer om het wandelen opzich maar ook om alle indrukken die ze niet kunnen verwerken. 5 minuten per maand ja ach, maar 3 uur vind ik veel en veel te lang.

Pup kan ook een smak maken als je hem vijf minuutjes laat spelen. Misschien wel eerder als hij in zo korte tijd al zijn (opgekropte) energie kwijt moet zien te raken. Mijn hond heeft absoluut aandacht voor mij, maar ik ben het niet met je eens dat ze alleen op mij gefixeerd moet zijn, dat zou wat te symbiotisch zijn lijkt me.
Ze speelt en ontdekt en als ik haar roep breekt ze haar spel direct af en komt naar me toe. Ik moet zeggen dat de meeste eigenaren van haar speelkameraadjes hun hond moeten vangen als ze het spel willen beeindigen. Dus volgens mij heeft ze voldoende aandacht voor het baasje...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:40

Hier houden we ons ook niet aan de 5 minuten regel.
Pups gaan gewoon lekker mee met de jonge honden, en gewoon goed in de gaten houden.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:30

Nikass schreef:
Kan me niet herinneren dat ik om advies heb gevraagd... wel naar ervaringen en meningen van anderen. Openstaand voor het bijstellen van mijn eigen mening, maar ik ben tot nu toe nog geen steekhoudend argument tegen gekomen waarom ik dat zou doen. Als je je zo lekker irriteert aan dit topic, waarom reageer je er dan op?

onee waarom vraag je dan in je opneingspost

Vinden jullie dat ik te lang loop, of vinden jullie dat dit wel kan?

Stel dan die vraag niet en loop je herder maar kapot.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:03

Citaat:
Nikass, Nu ben ik nieuwsgierig wat jullie met je pup lopen. Vinden jullie dat ik te lang loop, of vinden jullie dat dit wel kan?
nb: ik heb dus een lichtgebouwde hond, het is logisch dat je met een dogpup anders omgaat!

Citaat:

Ik heb ervaring met herdershonden, vooral mechelaar. Mijn advies zoals eerder, wees voorzichtig.
Later krijg je spijt als je pup nu "overbelast", dat merk je nu niet, maar over 7 jaar waarschijnlijk wel!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:03

Ik wil hier wel even op reageren; die 5 minuten-regel is er niet voor niets, maar is wel een richtlijn geen eis.

Wat ik maar wil zeggen is dat een hond in huis inderdaad wel gaat liggen als hij moe is, maar als je (zoals wij) meerdere honden hebt van een ras met een lage pijngrens moet je een pup wel tegen zichzelf in bescherming nemen anders gaan ze over hun grenzen heen.

Bovendien leer je ze meteen aan dat jij de leider bent als jij degene bent die beslist of er gewandeld of gespeeld wordt en niet de hond zelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 21:01

Toverbal schreef:
Citaat:
Nikass, Nu ben ik nieuwsgierig wat jullie met je pup lopen. Vinden jullie dat ik te lang loop, of vinden jullie dat dit wel kan?
nb: ik heb dus een lichtgebouwde hond, het is logisch dat je met een dogpup anders omgaat!

Citaat:

Ik heb ervaring met herdershonden, vooral mechelaar. Mijn advies zoals eerder, wees voorzichtig.
Later krijg je spijt als je pup nu "overbelast", dat merk je nu niet, maar over 7 jaar waarschijnlijk wel!

Dank je wel, ik neem je advies wel ter harte en hou mijn hondje goed in de gaten. Ik denk te kunnen inschatten wat ze aankan én nodig heeft. Misschien is dat overmoedig, wie weet, daarom ben ik me wel heel bewust van wat ik doe en probeer ik me er aan de hand van dit topic nog beter op in te stellen.