Werken en een hond.. hoe doen anderen dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tantethee

Re: Werken en een hond.. hoe doen anderen dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:59

Ik werk van 8 - 5 en Laat de hond tussen de middag uit, manlief werkt nog niet volledig dus vanaf een uur of 2 is er iemand thuis. Als er iets is waarom hij niet uit kan, brengen we hem naar stal waar hij buiten kan spelen :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:05

Mijn vriend werkt fulltime en ik studeer fulltime en werk daarnaast ongeveer 24 uur in de zorg.

Mijn studie is vooral veel thuis en ik werk vooral avonden of slaapdiensten, het hondje zou dus twee lange dagen alleen moeten zijn (als ik op de universiteit ben). Dat hoeft gelukkig niet, omdat mijn ouders dan oppassen. Zij gaat dan daar naartoe en speelt met hun andere hondje en voelt zich er helemaal thuis gelukkig. :) Ook kan ze soms mee naar mijn werk, maar dat is meer voor de leuk.

Overigens is er wel zicht op dat het hondje in de toekomst met mijn vriend mee naar zijn werk zal kunnen gaan, we blijven dus niet altijd afhankelijk van mijn ouders gelukkig (met het zicht op dat ik ook ga werken later natuurlijk). :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 18:25

Amaris schreef:
hoe doen anderen dat? Nou........uuuhh............. niet.

Er zijn veel mensen die het wel doen, dus ik vraag me af hoe.. geen rare vraag toch?

Amaris schreef:
TS: je moet vooral kijken naar JOUW omstandigheden. Als jij straks echt hele dagen van huis bent, dan moet je je goed bedenken waarvoor je dan een hond neemt. Want de tijd die je niet werkt, kun je ook niet 100% tijd aan de hond geven.
Je zult ook eens boodschappen moeten doen, sociaal leven moeten doen, en dan kan de hond ook al niet mee.

Ik zou ook zoooo graag een hond willen, maar dan denk ik: waarvoor? Voor die 4 uurtjes per dag dat ik er wel ben tussen 18.00 uur en 22.00 uur (want als wij slapen is hondlief ook weer alleen). En in het weekend moet ik weer boodschappen doen enz.

Ik werk geen 5 volle dagen zoals in mijn beginpost staat :)
Wel heb ik mijn paard, maar ik denk dat dat best te combineren zou zijn.

Daarbij is het meer iets waar ik over nadenk, ik heb absoluut geen plannen om op korte termijn aan een hond te beginnen. Komend jaar is zeker nog geen optie, maar nooit verkeerd om er goed over nagedacht te hebben lijkt me.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:33

aerdenhout1 schreef:
Toch denk ik dan.... waar zou een hond zich beter voelen... in een asiel in een hok van???... zeg 2 bij 3, of lekker thuis bij iemand die dan wel werkt van 9 tot 5, maar dan ook elke dag een baas die je kent en waar je een band mee hebt en je overdag sowieso al meer beweging vrijheid hebt dan in een hok van de meeste asiels?????
Dan krijgen ze bijna altijd beter eten, meer aandacht al is dat dan misschien in de avond i.p.v. overdag door het personeel..................Tja... moeilijk! Maar als ik zelf een hond zou zijn, zou ik toch kiezen voor de dag alleen met een fijn bed ( bank! ) en lekker eten met wat extra's tussen door en een baas die ik ken en van me houd, dan overdag met mensen( Personeel) en de hele nacht alleen met gehuil van mijn vrienden die nog een baasje zoeken!

Als dit de enige twee mogelijkheden zouden zijn (of asiel, of bij mij wonen) zou ik zeggen: je hebt gelijk. Maar dan nog is dit kiezen tussen twee kwaden.

Maar gelukkig is er nog een derde mogelijkheid: niet geadopteerd worden door Amaris, en terecht komen bij mensen die wel genoeg tijd hebben. En laat dat laatste nou zo'n beetje altijd gebeuren :)

Ik had ook de mogelijkheid een paar jaar geleden: ik werkte op 3 min lopen afstand van mijn huis en had daar een vast contract. Het onderdeel 'hond' is meermalen door mijn hoofd gegaan. Maar omstandigheden veranderen, en door die omstandigheden werk ik nu weer in een andere stad. Om 8.00 uur weg om de trein te halen, om 18.00 uur weer thuis. Wat ben ik blij dat ik toen niet voor een hond gekozen heb... Als je maar alleen bent is de omstandigheid eigenlijk te fragiel.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 15-07-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:34

aerdenhout1 schreef:
Toch denk ik dan.... waar zou een hond zich beter voelen... in een asiel in een hok van???... zeg 2 bij 3, of lekker thuis bij iemand die dan wel werkt van 9 tot 5, maar dan ook elke dag een baas die je kent en waar je een band mee hebt en je overdag sowieso al meer beweging vrijheid hebt dan in een hok van de meeste asiels?????
Dan krijgen ze bijna altijd beter eten, meer aandacht al is dat dan misschien in de avond i.p.v. overdag door het personeel..................Tja... moeilijk! Maar als ik zelf een hond zou zijn, zou ik toch kiezen voor de dag alleen met een fijn bed ( bank! ) en lekker eten met wat extra's tussen door en een baas die ik ken en van me houd, dan overdag met mensen( Personeel) en de hele nacht alleen met gehuil van mijn vrienden die nog een baasje zoeken!

Sorry niet mee eens. Ik heb een hondenpension. Je wil niet weten hoeveel mensen dat zielig vinden maar wel hun hond de hele dag alleen hebben zitten en dan het liefst in een bench want anders sloopt die alles. Dat soort honden zijn hier de eerste dagen niet te houden omdat ze niet weten wat ze het eerst zullen gaan doen. Hier krijgen ze ook wat lekkers hoor. S'nachts huilen (in een asiel dan) omdat die nog geen baasje heeft? Kom op zeg,beetje overdreven ,het is een hond geen mens.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:42

Wij willen ook graag een een hond maar ik ben doordeweeks 3 dagen weg voor stage en werk, ook ben ik er op zaterdag niet.
Mijn vriend is van maandag tot vrijdag van 7 tot half 6 weg. Dat zou beteken dat de hond mijn 'werkdagen' van 8 tot half 6 weg is. Zo'n heel groot huis hebben we niet, dus voorlopig komt er geen hond. Ik ben echter bezig met mijn eigen bedrijf aan huis, en dan zou het wel uit kunnen. Alleen zitten we dan op de vrijdag met een hond, maar daar zijn genoeg oplossingen voor (buuf met hond, ouders, uitlaatservice etc.).
Aangezien vriendlief graag een bouvier wilt is het wel handig dat je beneden ruimte hebt om de hond zijn gang te laten gaan. Een chihuahua zou hier een paradijs hebben qua oppervlakte, maar een boefje is toch wel even wat groter ;)
Dus hopenlijk volgend jaar.. Wie weet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:47

Ik breng die van mij naar mijn schoonvader als ik moet gaan werken, hij laat hem dan tussen de middag een uur uit :j
Ideaal !!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:52

Ik werk 5 dagen in de week, ga s'ochtends om 0615 de deur uit kom 12 uur later weer thuis.
Mijn vriend werkt week op week af. In de weken dat hij niet thuis is heb ik iemand die een uur met hem loopt. Onze hond is erg makkelijk em vind vreemden alleen maar leuk dus gelukkig geen probleem!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:00

Wij werken beide ook maar vaak zijn onze diensten op elkaar afgestemd. Dan heb ik bijv een vroege dienst en mijn vriend een late of andersom. Tuurlijk komt het wel eens voor dat we beide een vroege dienst o.i.d. hebben en ja, dan zit hij wel eens een aantal uren alleen maar gelukkig komt dit niet vaak voor en vaak willen mijn ouders onze hond ook wel uitlaten. Lukt het mijn ouders niet gaan we een groot blok om voordat we naar het werk gaan en als we thuis komen weer een groot blok. Ook hebben wij een hond uitgezocht die niet veel beweging nodig heeft en het liefst alleen maar thuis zit. Ik denk dat je daar ook om moet denken aan wat voor type ras je neemt. En als mijn hond al een hele dag alleen thuis is geweest en ik moet nog naar mijn paard dan gaat hij gezellig mee :).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:24

Ik breng mijn hond elke ochtend nadat ik uur met haar door de bossen heb gewandeld naar mijn moeder. Aan het eind van de werkdag haal ik haar weer op. Ik werk 4,5 dag en daarvan heb ik ook wekelijks wel een dag dat ik thuis werk. Persoonlijk zou ik haar nooit zo lang alleen laten. Een paar uurtjes 3 hooguit 4 is echt wel het maximaal en komt eigenlijk al nooit voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:43

Om die reden nemen wij dus geen hond, hoe leuk ik het ook zou vinden.. :n Ik neem een hond voor mezelf en niet om hem vervolgens door andere mensen uit te moeten laten laten. Je neemt toch ook geen kind om deze vervolgens 5 dagen naar de creche te brengen? ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:46

Relaxed schreef:
Om die reden nemen wij dus geen hond, hoe leuk ik het ook zou vinden.. :n Ik neem een hond voor mezelf en niet om hem vervolgens door andere mensen uit te moeten laten laten. Je neemt toch ook geen kind om deze vervolgens 5 dagen naar de creche te brengen? ;)

Inderdaad zo denk ik ook

Daarbij de uren dat je wel thuis bent, heb je ook je huishouden en je sociale verplichtingen. Er blijft eigenlijk bar weinig tijd over (zeker als je ok nog een paard hebt!) voor de hond en ik ben van mening dat een hond veel tijd kost en ook verdient

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:52

Ik ben sinds 4 jaar thuis maar daarvoor werkte ik fulltime
Ik had toen een uitlaatservice voor m'n honden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:15

kohtje schreef:
Sorry niet mee eens. Ik heb een hondenpension. Je wil niet weten hoeveel mensen dat zielig vinden maar wel hun hond de hele dag alleen hebben zitten en dan het liefst in een bench want anders sloopt die alles. Dat soort honden zijn hier de eerste dagen niet te houden omdat ze niet weten wat ze het eerst zullen gaan doen. Hier krijgen ze ook wat lekkers hoor. S'nachts huilen (in een asiel dan) omdat die nog geen baasje heeft? Kom op zeg,beetje overdreven ,het is een hond geen mens.

Ik denk dat je het daarmee ook weer over een apart slag volk hebt. Lijkt me niet moeilijk om te bedenken dat wanneer een bench "nodig" is, er een ander groot probleem "schuilt".
Helaas heb ik mijn vorige hond ook eens moeten ophalen na een middagje asiel.(stom verhaal) Het was erg onrustig in de kennels van het asiel en hij was daar duidelijk zichzelf niet (zielig hoopje) . Toen hij mij zag was hij weer helemaal gelukkig en zag het personeel "een hele andere hond".
Imo is het per hond verschillend en ook per geval, want imo moet je in de meeste gevallen je oude hond niet "weg doen" wanneer je situatie veranderd.
(overgens is onze hond een soort van boerderij-hond) ;)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:56

Ik ben het niet met je eens als je het over 'een ander slag volk' hebt wanneer je over een bench praat. Ik heb een Engelse bull en de fokker raadde aan een bench te kopen omdat deze honden van nature grote slopers zijn. Wij hebben de 1e paar keer de bench 's nachts dicht gehad en ook wanneer we overdag weg waren. Daarna hebben we geprobeerd de bench open te laten dit gaat goed, de bench staat nu ook altijd open. Maar ik ken ook andere mensen met het zelfde ras die de hond absoluut niet ergens alleen kunnen laten want dan gaat hij slopen. Dit zijn overigens 'normale doorsnee' mensen. Als je een bench in huis hebt hoeft dat dus niet altijd aan het 'type volk' te liggen of aan de opvoeding. Bij sommigen honden zit het ook in hun aard.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:48

Ik werk ca 30 uur per week verdeeld over 4 dagen. Onze 2 honden zijn overdag buiten in een afgegrensd deel van de tuin, hebben daar ruimte genoeg om met elkaar te ravotten, schuilmogelijkheid en evt de mogelijkheid om te plassen/poepen. Ik ben meestal om 07:30 de deur uit, maar kan meestal tussen de middag van ca 13:30 tot 15:00 naar huis, daarna ben ik weer weg tot een uur of 18:30-19:00 uur. Als ik of mijn man thuis zijn dan hebben de honden de hele tuin tot hun beschikking. Mijn man is zeer onregelmatig qua werktijden en bijna wekelijks wel een dag of 3-4 van huis. Dus op hem kan ik niet echt rekenen qua dierenverzorging. Maar op deze manier gaat het prima.
Bij mijn vorige baan waren de honden wel eens van 07:00 tot 19:00 uur alleen, uiteraard niet ideaal, maar aangezien ze met z'n tweeen zijn en de hele dag lekker buiten ook weer niet echt een ramp.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:01

Hier wonen we met zijn 4'en en 3 honden.
Honden worden 's ochtends , rond 5 uur en 's nachts uitgelaten, ze hebben een hondenluik en kunnen de hele dag in de tuin klieren.
Ookal liggen mijn honden vaak gewoon hele dag te slapen :+

Ik en mijn zus zitten allebei nog op school en zijn vaak rond 3/4 uur thuis en daarna naar de paarden meestal of boven leren.
Mijn vader is 's ochtends meestal thuis en gaat om een uur of 1 de deur uit, en mijn moeder van half 9 tot 18/22 uur aan t werk.

Dus er is hier ook niet altijd iemand thuis, maar ze zijn natuurlijk met zijn 3'en en nooit echt "alleen"

Als je niet hele dagen weg bent, vind ik dat het moet kunnen. Al zou ik dan geen ras nemen wat veel beweging nodig heeft/druk is (meer dan andere honden, alle honden hebben natuurlijk beweging nodig)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:12

Mijn man werkt vrijwel altijd thuis, ideaal!

Ik werk 24 uur, verdeeld over 4 dagen. Ik heb vroeger ook een HUS voor 2 dagen in de week gehad. Die komt nu niet meer.

Wij doen veel met de honden, dus een keer een ochtendje alleen zijn, is geen punt, dan slapen ze.
Ik vind het wel heel fijn dat ik een heel groot terras en hondenluik heb.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 06:20

Mijn hond heeft het best aardig getroffen denk ik, ik heb sinds een jaar of 15 een hondenuitlaatservice, van pup af aan is hij lekker de hele dag met me mee en mag hij een groot gedeelte vd dag spelen met zn uitlaatvrienden.
De meeste honden vinden het geweldig in de groep en spelen naar hartelust, ik denk ook dat wij niet kunnen geven in het spel wat honden aan elkaar kunnen geven.
Daarnaast is het fantastisch om naar te kijken als mens hoe de honden heerlijk hun ding doen.

In het verleden had ik meerdere honden, toen ik nog gewoon een baan had ging ik in mn pauze naar huis om ze uit te laten, maar hier omheen zaten ze toch 2x4 uur per dag alleen thuis.
Vond ik teveel, dit was een vd redenen om een uitlaatservice te beginnen, en uiteraard ben ik helemaal hondgek en was ik al heel wat jaartjes actief in de hondenwereld.

Ik vind een hond gehele dagen alleen thuis not done, mensen zeggen ook vaak, zn plas kan ie makkelijk ophouden, ijzeren blaas enz....maar of het fijn is is een tweede, ik kan mn plas ook lang op houden, maar echt fijn voelt het niet.
Daarnaast houd een hond wel van gezelschap en vind dan gehele dagen alleen wel erg eenzaam voor 'z,on dier, er word dan ook gezegd, hij slaapt toch de hele dag, tja, wat moet je als hond alleen anders doen om z,on lange eenzame tijd te overbruggen.

Uiteraard vind ik dat een hond wel moet leren om alleen thuis te zijn, maar max een uurtje of 5 of 6 is lang zat.
En een hond is ook best aan werkende mensen besteed, maar dan vind ik wel dat je moet zorgen dat de hond toch de aandacht en beweging krijgt die hij verdient, er zijn zat oplossingen te bedenken.
Uitlaatservice, Dagopvang, buurvrouw, familie meerdere honden en de tuin in kunnen enz.
Als je geen oplossing hiervoor hebt denk ik dat je geen hond moet nemen.

Gelukkig lees ik hier dat veel mensen het wel goed geregeld hebben.

Veel succes met je keuze en je misschien toekomstige hond.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:30

Hier ook werkend en een hond.
Eerst kon hij die 3,5 per dag die ik werkte makkelijk alleen zijn, maar sinds dat m'n schoonvader ziek was geworden en mijn man hem 3 maanden lang meegenomen heeft naar de boerderij van m'n schoonouders kon hij niet meer alleen thuis zijn.
Tegenwoordig gaat hij dus gelijk 's'ochtends mee naar de boerderij (voor hem eigenlijk zijn 2e huis) en zie ik hem vanzelf als ik m'n kleine op ga halen om 1 uur. Soms gaat hij mee naar huis en andere keren wil hij daar blijven, het is maar net hoe moe hij is :D Tegenwoordig werk ik 5 uur per dag, dus dan is het helemaal ideaal. M'n hond doet z'n ding op de boerderij en ik zit rustiger op mn werk zonder dat ik continu hoef te denken wat hij aan het doen is. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:39

Ts, dachten veel mensen maar eens zo na voor ze een hond aanschafte dan zou er veel minder ellende zijn waarschijnlijk.

Een hond kan gewoon echt wel een tijdje alleen zijn, 8 uurtje achter elkaar houden ze vaak prima vol.
Waar ik meer moeite mee heb is mensen die fulltime werken, waarvan de hond overdag al de hele werken is en savonds en in het weekend hebben ze meestal ook plannen.
Wij houden altijd rekening met onze hond en als we werken zijn gaat hij naar de schoonouders.
Terwijl hij prima lang alleen kan zijn, geen probleem.

Ik vind in jouw geval dat je best een hond kunt nemen. succes.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:40

ik werk 34 uur en mijn vriend 40 uur maar heeft wisselende diensten.
Ik werk niet fulltime ivm de honden en icm met de wisselende diensten van mijn vriend zitten de honden meestal tussen de 4-6 uur alleen op een dag.
Regelmatig gaan mijn schoonouders dan in die tijd ook nog met ze wandelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:50

ThornForest schreef:
Ik ben het niet met je eens als je het over 'een ander slag volk' hebt wanneer je over een bench praat. Ik heb een Engelse bull en de fokker raadde aan een bench te kopen omdat deze honden van nature grote slopers zijn. Wij hebben de 1e paar keer de bench 's nachts dicht gehad en ook wanneer we overdag weg waren. Daarna hebben we geprobeerd de bench open te laten dit gaat goed, de bench staat nu ook altijd open. Maar ik ken ook andere mensen met het zelfde ras die de hond absoluut niet ergens alleen kunnen laten want dan gaat hij slopen. Dit zijn overigens 'normale doorsnee' mensen. Als je een bench in huis hebt hoeft dat dus niet altijd aan het 'type volk' te liggen of aan de opvoeding. Bij sommigen honden zit het ook in hun aard.

Maar waarom geen kennel in de tuin? Een bench is imo echt te klein voor een hond. Voor een tijdelijke(!) noodoplossing kan ik het me wel voorstellen, maar niet als standaard "oplossing".
Ik vind dat iig niet normaal, om een hond aan te schaffen en die vaak langdurig in een bench te stoppen. Gelukkig ken ik dat soort mensen niet in mijn omgeving.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:03

ThornForest schreef:

Tja... als mensen een hond altijd in een bench hebben als ze weg zijn (en ze zijn uren weg) dan vind ik dat toch ook een 'anders slag volk', namelijk het slag volk dat geen hond zou moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:29

Ik ben altijd opgegroeid met honden....
Maar heb ook pas mijn eerste eigen hond genomen, toen ik klaar was met m'n studie en thuis ging werken.
Waardoor er dus tijd in mijn leven was voor een hond.

Een hond is een sociaal dier.
Je zal 'm geen plezier doen als hij vaak alleen thuis moet zitten.
Zelfs met 2 of meer honden, zijn ze toch graag "bij de mens".

Kies je voor een pup?
Houd er dan rekening mee dat je extra lang vrij kunt nemen. Want de eerste weken kan een pup nog helemaal niet alleen zijn, en de eerste maanden hebben ze echt nog heel veel begeleiding nodig.
Doe je dat goed? Dan krijg je een stabiele hond, die goed zindelijk is en geen verlatingsangst heeft. Doe je dat niet goed? Dan kun je de pech hebben dat je hond niet goed zindelijk wordt, verlatings angst krijgt en dingen gaat slopen als je weg bent. Of onophoudelijk gaat blaffen (zijn je buren blij mee...). Etc.

Een geadopteerde hond?
Houd er rekening mee, dat deze in veel gevallen ook niet helemaal vrij zijn van problemen. En sommige problemen komen pas na een aantal dagen of weken aan 't licht. Als beginnend hondeneigenaar zou ik om die reden niet kiezen voor een adoptie hond. Maar eerder voor een pup + goede hondenschool voor de training en begeleiding.

Mijn vriend werkt 40 uur in de week.
En ik merk aan hem dat hij na 't werk te "moe" is om ook nog met de honden wat te gaan doen.
Honden vragen toch wel wat aandacht, onderhoud en liefde. Voeren, borstelen, uitlaten, spelen, oefenen, etc. etc.

Ik werk zelf thuis. Ze liggen hier in hun mandje naast me te slapen, terwijl ik op de pc aan 't werk ben.
En als ik een keer weg moet, is dat meestal niet meer dan een paar uurtjes (2 á 3).
Is het een keer wat langer? Dan komt m'n vriend tussen de middag even thuis om de honden uit te laten en even met ze te spelen. Hij werkt in onze woonplaats, dus dat kan zonder problemen.

Houd ook rekening met vakanties.
Je moet hond-vriendelijke vakanties gaan boeken.
Of je hond wegbrengen naar een pension (maar niet iedere hond is geschikt voor pension).

En zo zijn er nog wat meer dingen die je moet opofferen of aanpassen als hondeneigenaar.
Het gaat niet alleen om het alleen thuis zijn als 't baasje aan het werk is.

Een hond is geen computer of telefoon die je uit kunt zetten als je er even klaar mee bent. Het wordt een onderdeel van je leven, hij is er continu en je moet altijd rekening houden met 't feit dat je er eentje hebt.

Maar het is heerlijk hoor.... Een hond. :j
Toch van mijn kant het advies: neem er eentje omdat je wil leven mét een hond.
Niet omdat 't af en toe gezellig is.
Een hond heeft echt veel aandacht, tijd en geld nodig. Iedere dag. Voor de rest van z'n leven.
Ook als 't vriest, als het hard regent, als hij je gordijnen en je bank kapot heeft gemaakt...