Hond adopteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:02

Nouja... Havanna gaat overal mee naar toe perfecte hond in huis... alleen nog niet los maar goed, Havanna is ook erg beschadigd. Overigens wist ik dat van tevoren en is sphoek 100% eerlijk tegen me geweest daarover :) Maar dat is iets waar je dan bewust voor kiest natuurlijk.
maar haar opvangbaasje heeft altijd een hond in de opvang en die lopen normaal met twee weken los mee hoor :)

Het is ook gewoon net wat je eigen voorkeur heeft maar wat jij omschrijft is in het buitenland ook goed te vinden. t is net waar jij je prettig bij voelt. Ik viel als een blok voor Havanna, ondanks alles. Terwijl ik een ongecompliceerde hond wilde :') Maar geen moment spijt gehad!

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:04

Echwel schreef:
Nogmaals het gaat neit om het geld, want weet dat sterrilisatie enz heel veel geld kosten en dat heb ik voor mijn honden ook dik over, het gaat mij erom dat ik een sociale hond wil die niet wegloopt, gewoon los meekan en bij de paarden kan niets meer en minder.
Alleen door idd veerhalen van ironic en mijn ervaring eerder met een griekse hond doen mij toch huiveren en wil ik graag een gewone hond die gewend is aan binnenshuis te wonen enz

de verhalen zijn zeer overtuigend waarmee ze komen
de hond zat al heel lang in het pleeg gezin dus was goed geobserveerd
ik vond het wel raar dat de hond daar in de tuin lag als ze moest werken
achteraf begreep ik dat
had me mijn deuren enz kunnen besparen
maar das altijd achteraf
en volgens het contract kreeg je je geld niet terug en nog wat onzin regeltjes
maar na mijn mail kon het ineens wel
klopt van geen kanten
wees voorzichtig met wat je doet
je probeerd het goed te doen dat dachten wij ook ...wij hebben ons lesje geleerd

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:08

daffodil schreef:
Ironic, beetje raar om alle stichtingen zo af te branden vanwege één slechte ervaring. Kan jouw ervaring zijn maar wie zegt dat het aan de hond of de stichting lag? Misschien lag het wel aan jezelf......maar goed dat kan ik niet beoordelen, ik was er niet bij.
Tegenwoordig wil iedereen maar allerlei soorten honden in huis zonder zich van te voren goed te realiseren wat je in huis haalt en dat kan levensgevaarlijk zijn!

inderdaad je was er niet bij ;)
en ik heb het over de stichting waar ik toen een hond heb gehaald
niet over stichtingen
goed lezen !!
na mijn ervaring hadden wij zoiets van nooit meer
dit was mijn ervaring
wat de ts doet is haar eigen keuze
een gewaarschuwd mens telt voor 2

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:21

Mijn oma heeft een pup uit Spanje gehaald kruising vlinderhondje waarschijnlijk :+ Is gevonden in een doos met 1 broertje en 3 dode zusjes, mist ook zijn staartje want hij heeft waarschijnlijk ooit klemgezeten. 'T beestje kan gewoon los mee, doet niks tegen paarden en wacht gewoon geduldig op z'n eten hoor :) Én hij heeft samen moeten wonen met een Ierse wolfshond kruising, dat kleintje is inmiddels 2 jaar en dankzij die wolfshond kijkt ie nergens van op :+
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 12-07-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:22

Je krijgt nooit garanties....ook niet bij een pup! Moet zeggen dat ik in de toekomst eerder voor nog een hondje uit het buitenland zal gaan dan voor een hond hier uit de omgeving of een pup. Mijn ervaring is echt meer dan goed terwijl ik nu mijn vriendin zie tobben met een hond waar dik 2.000 euro voor betaald is en één doffe ellende is. Doe mij maar een spaanse schone!!!

Overigens voor wat het eten betreft, ik heb vier terriërachtigen rondlopen en die eten wanneer ze daar zin in hebben. Er staat altijd eten en er wordt nooit gevochten. Ook is geen hond te dik....

Amaris

Re: Hond adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:24

Geen idee waar je woont, maar hier alleen maar NL honden hoor:
www.dierenasieldebeestenboel.nl

Er zijn meer honden dan op de site staan, die foto's moeten nog worden geupload.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:42

Mijn vriendin heeft ook een hond uit het buitenland, uit Fuerte Ventura.
Je kan je geen lievere hond bedenken dan die van haar, vanaf dag 1.
Totaal geen agressie, heel aanhankelijk en sociaal.

De prijs die zij ervoor betaalt heeft was 240 euro incl. paspoort, chip, vlucht, entingen etc., alles piekfijn in orde.
Vooraf komt ook een vrijwilliger vanuit Nederland bij de mensen thuis kijken of het een goede leefomgeving is voor de hond en wordt er informatie uitgewisseld omtrent het karakter van de hond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:47

Wat ik dus bedoel is dat ik bij het asiel voor dezelfde hond de helft betaal...niet dat het puur om het geld gaat, maar bij die stichtingen staat dus dat je de vliegtickets erbij moet betalen...
Mijn hond was ook niet gratis als pup en als ik sterrilisatie enz erbij tel een duur hondje en daar gaat het niet om, maar waarom moet ik die vliegtickets betalen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:50

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:51

Echwel schreef:
Wat ik dus bedoel is dat ik bij het asiel voor dezelfde hond de helft betaal...niet dat het puur om het geld gaat, maar bij die stichtingen staat dus dat je de vliegtickets erbij moet betalen...
Mijn hond was ook niet gratis als pup en als ik sterrilisatie enz erbij tel een duur hondje en daar gaat het niet om, maar waarom moet ik die vliegtickets betalen

Omdat jij die hond over wil laten komen toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:53

Nee voor mij hoeft dat niet, ik wil gewoon een hond die in Nederland is, vaak zijn ze dat al....

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:55

Dan hoef je toch ook geen vliegkosten te betalen? Ik snap het probleem niet zo.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:56

Waarom moet je die vliegtickets betalen..

Die vrouw in Fuerte Ventura leeft voor de zwerfhonden. Voor haar telt niks anders dan de honden.
Mijn vriendin heeft daar een week vrijwilligerswerk gedaan. Het huis waarin zij leeft is een bouwval. Ze koopt werkelijk helemaal niets voor zichzelf, al het geld gaat naar de honden. Zodat zij te eten hebben en de benodigde verzorging krijgen.
Zij is vollledig afhankelijk van giften.

Dus lijkt mij dan wel duidelijk waarom zij niet de kosten voor de vliegtickets op zich kan nemen. Je moet het niet alleen als een aankoop zien die je goedkoper kan doen in Nederland maar ook een beetje het met idee dat er door jouw bijdrage weer een hond geholpen is en een ander daarvoor in plaats weer de hoognodige zorg kan krijgen.

En ja.. ik weet dat de Nederlandse asiels ook bomvol zitten en graag hun hondjes willen plaatsen. Het is ieders persoonlijke keuze waar de voorkeur naar uitgaat. Voor mij is een hond een hond, of deze nou in Nederland of in het buitenland zit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:56

als je een pup gaat halen bij een asiel of bij mensen thuis moet je toch ook zelf de benzine betalen??

vind het niet zo gek dat ze een bedrag vragen voor het vervoer,wat overigens al niet veel is,daar voor die 300 euro ook nog eens bloedonderzoeken,chippen,evt castratie en dan nog evt geld voor voer en medicijnen vanaf gehaald moet worden.

die stichtingen zullen nu niet echt een dikke winst maken op hondjes,wat bij in nederland gefokte pupjes over het algemeen wel zo is.

overigens voor de al in nederland zijnde honden worden alle kosten door een stichting betaald ( excl alle kosten die al betaald zijn om een hond hierheen te krijgen),voer,dierenarts enz...als een hond 6 maanden bij een pleeggezin zit dan betaald de stichting dus 6 maanden onderhoud voor de hond,dus al met al zal zo'n 300 euro amper kostendekkend zijn...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-07-12 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:57

Jawel die zitten bij de prijs voor adoptie in....dus een buitenlandse hond uit de opvang is rond de 300euro zeg maar in het asiel zijn ze rond de 100 tot 200 euro...
Waar ga je dan voor????plus dat de asiels die ik allemaal aan de lijn heb gehad, niet blij zijn met al die buitenlandse honden die toch bij hun worden gedropt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:01

ik begrijp sowieso niet waarom mensen honden uit het buitenland halen...... of het nou een stichting is of particulier... we hebben hier asiels die HELEMAAL vol zitten!!!! Haal een hond hier uit holland uit het asiel ipv al die andere honden "redden".

We hebben altijd honden uit het asiel op de zaak ( autosloperij) en thuis. En zelfs nu een herplaatser van MP gehaald.
Natuurlijk zit er werk aan maar dat is met buitenlandse honden ook.

Hier zitten zoveel leuke honden in het asiel....die die een plezier ipv die honden uit Spanje of zo....
Sorry als het cru overkomt maar zo denk ik erover....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:04

Echwel schreef:
Jawel die zitten bij de prijs voor adoptie in....dus een buitenlandse hond uit de opvang is rond de 300euro zeg maar in het asiel zijn ze rond de 100 tot 200 euro...
Waar ga je dan voor????plus dat de asiels die ik allemaal aan de lijn heb gehad, niet blij zijn met al die buitenlandse honden die toch bij hun worden gedropt.

Als ik deze post lees, dan zie ik dat het je duidelijk wél om het geld gaat. Mij zou 100 euro nl. niet schelen als ik daarvoor een fijnere hond heb.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:04

asiels horen wat mij betreft niet te kijken waar een hond vandaan komt,zo is een hond met stamboom uit spanje blijkbaar daar dan meer welkom als een rasloos asielhondje uit spanje,of een hondje die door een vakantieganger meegenomen is uit het buitenland,en in nederland niet aan de wensen blijkt te voldoen.

beetje vreemd dat asiels zo reageren,overigens zie ik maar weinig buitenlandse honden op http://www.dierenasiels.com staan,ws dat de stroom buitenlandse honden erg meevalt.

nogmaals ik vind de prijs van 200 a 300 euro voor een hondje uit spanje of welk land ook ,niet zo heel gek daar ze veel meer medische kosten vooraf hebben aan een hond ( bloedonderzoeken,chippen,evt castreren,en vervoer wat toch van ver weg is) dan een nederlands gedropte asielhond waar een asiel amper kosten aan heeft gehad om het in het asiel te krijgen,en asiels krijgen ook nog eens een gemeentesubsidie,stichtingen moeten het hebben van donateurs.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:07

Echwel schreef:

Ik zit je OP i.c.m. deze post nog eens te lezen maar wat is nou eigenlijk je probleem?
Je wil zowieso geen hond uit het buitenland adopteren, ok. En als er buitenlandse honden in de asiels zitten loop je die hokken toch gewoon voorbij? Ik snap je punt niet helemaal.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:07

Echwel schreef:
Ben ik dan zo raar dat ik denk, die honden helpen, prima maar laat ze daar en zet daar een programma voor ze op

Het dilemma met dier uit een buitenland is volgens mij precies hetzelfde als het dilemma met een dier uit een plaatselijk asiel: er is geen garantie dat het dier goed in jouw huis, gezin, omgeving zal passen. Zoals er paarden zijn die na jaren 24/7 buiten in de opfok probleemloos wennen aan een groot deel van de dag op 3x3, zijn er ook paarden die de elke stal aan gort trappen als ze gewend zijn geraakt buiten te leven. En zoals er zwerfhonden zijn die meteen op de bank gaan liggen slapen als ze een huis binnenkomen, zijn er ook zwervers die totaal in paniek raken binnen en de hele boel onderpiesen en zich naar buiten proberen te graven/knagen. Het is een kunst om een goed passend dier te vinden. Soms ben je niet eens op zoek naar een nieuw dier maar komt een heel bijzonder exemplaar zomaar op je pad en soms doe je je uiterste best om er eentje te vinden maar mislukt een serieuze poging en moet je zelfs afstand doen. Hoe ver iemand gaat in een zoektocht naar een dier is een persoonlijk keuze, daar kun je volgens mij niets over zeggen dat voor iedereen geldt.

Of je dieren die hulp nodig hebben moet helpen op de plek waar zij zich bevinden of dat je ze moet verplaatsen is een nog veel complexere vraag. En ik denk dat, als je naar effectiviteit kijkt, het beste antwoord is: allebei.
Als voorbeeld de Spaanse zwerfhonden. Ik kom niet vaak in Spanje, maar vaak genoeg om te weten dat ik liever niet in een volgend leven terugkom als zwerfhond daar. Dus het is voor mij overduidelijk dat er in Spanje moet worden gewerkt aan voorlichting (het is géén leuk spelletje om expres te proberen honden dood te rijden), aan castratieprogramma's (voor honden dus) en aan opvang. Dat kost meer geld dan de Spanjaarden zelf bereid zijn te betalen (velen daar hebben momenteel wel grotere problemen en hebben zelf hulp nodig). In Nederland hebben veel mensen minder problemen en meer geld en daar valt dus wel geld voor de Spaanse zwerfhonden te halen. Maar donaties komen nu eenmaal het gemakkelijkst los als mensen zelf kunnen zien, aanraken en voelen wat er met hun geld gebeurt. En dus is het voor de Spaanse hondenopvang heel erg goed als er Spaanse ex-zwervers in Nederland komen wonen. Omdat de baasjes van die honden in hun eigen omgeving kunnen vertellen over wat hun dier allemaal heeft doorstaan en daarmee weer meer mensen bereiken en er dus weer meer geld naar stichtingen voor opvang in Spanje gaat. De honden die hier terecht komen worden zo als het ware ambassadeurs voor hun soortgenoten die in Spanje blijven.

Je kunt je afvragen of dat niet ten koste van de Nederlandse asielhonden gaat, maar die vraag is niet zo relevant. Het belangrijkste is dat het lijden van honden zo snel mogelijk zo veel mogelijk wordt beperkt. Het lijden van een hond is immers het lijden van een hond, onafhankelijk van de plek waar die hond lijdt. Er zijn in Nederland en Spanje (en daarbuiten, maar zo is het overzichtelijker) meer honden dan goede plekken bij baasjes. Het lijden van honden wordt het meest efficiënt beperkt door ervoor te zorgen dat er evenveel honden komen als goede plekken bij baasjes. Dus er moeten minder honden komen en meer plekken. Dat bereik je alleen door samen te werken en niet door te gaan verkondigen dat Spaanse honden beter zijn of juist dat Nederlandse honden beter zijn of dat Spanjaarden slecht zijn of dat Nederlanders gemakzuchtig zijn of dat asiels beter of slechter zijn dan stichtingen of weetikveel. Het lijkt mij fantastisch als de Nederlandse asiels rechtstreeks gaan samenwerken met buitenlandse asiels. En dat ook de diverse stichtingen gaan samenwerken. Gewoon één overkoepelende stichting die over alle honden gaat die georganiseerd van Spanje naar Nederland worden gehaald, net zoals je bijvoorbeeld rasverenigingen hebt. Als dan ook die rasverenigingen nog gaan samenwerken met de asiels, zodat je als je een labrador zoekt via de rasvereniging zowel nestjes, herplaatser als alle labradors ergens in een asiel kunt vinden dan worden volgens mij de meeste honden geholpen én wordt het voor mensen die een adoptiehond zoeken heel veel gemakkelijker om een geschikt dier te vinden. Maar goed, misschien denk ik wel gewoon te simpel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:08

kimmie261 schreef:
dan een nederlands gedropte asielhond waar een asiel amper kosten aan heeft gehad om het in het asiel te krijgen.

En waar de vorige baas vaak ook nog heeft betaald om het dier af te mogen staan. In NL zijn veel asieldieren (met name honden) niet als zwerver gevonden.

Echwel, als je zelf naar Spanje rijdt dan spaart het je weer een ticket uit. Maar ik vraag me af of je voor € 100,- zelf retour kan naar Spanje (auto of vliegtuig).
Ik snap het geneuzel niet zo. Als je geen € 100,- meer wilt uitgeven, begin dan niet aan dieren. Haal lekker een pup uit het asiel voor € 180,- euro en laat hem inenten, castreren en je boel slopen voor > € 500,-.

Wat wil je nou precies met dit topic bereiken?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:09

maura schreef:
Het belangrijkste is dat het lijden van honden zo snel mogelijk zo veel mogelijk wordt beperkt. Het lijden van een hond is immers het lijden van een hond, onafhankelijk van de plek waar die hond lijdt.

Precies en hiermee is alles in 2 zinnen omvat.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:10

Wij hebben één van onze honden uit het buitenland, maar kan me totaal niet vinden in wat de vrouw van het asiel heeft gezegd. Mochten wij onverhoopt afstand willen doen van onze hond moeten we de stichting contacteren en deze nemen hem dan weer in een opvanggezin. En qua kosten, ik vond 215 euro nog wel meevallen. Hiervoor zijn ze gechipt, compleet geënt, getest op filaria en nog een aantal ziekten, ontvlooit, ontwormt. Ze zijn niet altijd gesteriliseerd/gecastereerd, dat ligt er net aan wat het budget is van de stichting daar in Gran Canaria. Maar daarvoor betaal je 75 euro extra. Dus al met al vind ik de kosten echt wel meevallen. Neem hier eens een hondje uit het asiel waar alles nog aan gedaan moet worden, ben je ook al gauw 200 euro verder :-)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:15

Door de post van AngelofLove bedenk ik me nog iets dat je in ieder geval níet moet doen: een pup bij een oncontroleerbare particulier weghalen. Veel pups van marktplaats komen uit het buitenland (Oost-Europa) en brengen ziektes mee. Pups van erkende fokkers zijn gezond, pups van betrouwbare particulieren die vader en moeder kunnen laten zien met paspoort en gezondheidsverklaring door een DA ook. Maar... voor zo'n pup ben je nog meer geld kwijt dan voor een ingevlogen Spanjaard.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:15

He wat leuk, ik had mijn hondje ook via Aai.

Ook alle asiels bekeken maar niets wat in de buurt kwam van wat ik wou.
Klein , lief voor kinderen, honden en katten.
Praat wel over 12 jaar terug, woonde in het gooi en bijna alle asiels hadden grote honden en als het klein was, dan was het of niet lief tegen kinderen of kon niet met katten.

Heb Frekkel opgehaald in Stein, en heb geen moment spijt gehad.
Hij was wel ouder dan op de papieren stond, mag ach.
2 jaar terug is hij ingeslapen op 15 jarige leeftijd.

daffodil schreef:
Ik heb mijn hond via stichtingaai geadopteerd, ook uit spanje, kostte 175 euro (nu 200) en ik zou het zó weer doen! Iedereen wil Luca wel hebben, zo makkelijk is ze en zo sociaal....werelds gewoon.

Ik ben destijds in een stuk of 5 asiels wezen kijken in NL en kwam ook op internet alleen maar grote onopgevoede honden tegen en dat wilde ik niet. Ja of een JR die niet te hanteren was wegens hysterisch gedrag, nou daar zat ik ook niet op te wachten.

De cultuurschok is van korte duur, een hond kan niet nadenken over vroeger of de toekomst, die leeft in het hier en nu dus als het zo is, is het zo. Tuurlijk is het wennen maar dat is het ook voor een hond uit het asiel die wellicht bij een vorige baas een heel goed of slecht leven gehad heeft, dat is net zo'n schok als voor een hond uit het buitenland.