Mijn honden stinken zo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:40

meggiemeg schreef:
Een trimster doet meer dan alleen de schaar of tondeuse ter hand nemen hoor!
Zij kan goed adviezen geven over de vacht en de hond onder handen nemen door de dode ondervacht te verwijderen. Iets wat zij wel ziet en een leek niet.
Soms is het goed om de hond eens te wassen, van 1x wassen krijgt een hond niet direct huid- of vachtproblemen, gebruik echter wel een goede hondenshampoo.
De honden die huidproblemen hebben van het wassen zijn vaak honden die met grote regelmaat gewassen worden.

Ik wilde nog reageren, maar jij verwoord precies wat ik wilde zeggen :)
Toch nog een aanvulling: In principe heeft een DH een soort vacht waardoor als ie opdroogt het vuil uitgekamd/klopt/schud kan worden waardoor hij niet meer vies is, het zogenoemde stokhaar. Maar soms is het wel raadzaam om de hond een keer te wassen. Bijvoorbeeld bij het ontwollen, door het wassen laat de dode onderwol juist los waardoor dat makkelijker uitgeblazen en uitgeborsteld kan worden.

Anoniem

Re: Mijn honden stinken zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:53

Je geeft ze al vers vlees compleet.
Waarom dan óók nog Royal Canin in de honden schudden?

Daar zit zo veel rommel in. Daar zou ik als eerste mee stoppen.
Er zit o.a. ethoxyquine in Royal Canin. Een landbouw gif dat o.a. ernstige jeuk veroorzaakt. ;)

Verder inderdaad een keer goed (laten) ontwollen.
En met borstelen goed opletten dat je de huid zelf niet beschadigd. Een beschadigde huid kan namelijk ook heel erg irriteren (ook na het zwemmen!) en dus gaan jeuken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:08

Femke schreef:
Je geeft ze al vers vlees compleet.
Waarom dan óók nog Royal Canin in de honden schudden?

Daar zit zo veel rommel in. Daar zou ik als eerste mee stoppen.
Er zit o.a. ethoxyquine in Royal Canin. Een landbouw gif dat o.a. ernstige jeuk veroorzaakt. ;)
.

Mijn hond heeft haar leven lang RC gehad en geen last. Is oud en gezond geworden ermee. Ook mijn katten krijgen RC. Prima voer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:44

Juud87 schreef:
Pentax schreef:
Wassen met mensenshampoo en mensenconditioner. Deed wonderen bij mijn herder. Wel even kijken of ze er tegen kunnen.

Fijn, naar de dierenarts omdat sommige stoffen in mensenshampoos giftig kunnen zijn voor honden. Er zijn niet voor niets veel verschillende soorten shampoo voor honden. Anders was het wel heel makkelijk in de trimsalon, gewoon de goedkoopste uit de supermarkt halen ipv de 'dure' die speciaal voor honden zijn.
Wassen met mensenshampoo/conditioner is zo slecht voor de huid van de hond. Ook de huid is heel anders opgebouwd dan die van ons.

Stel je voor dat je zou overdrijven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:47

@Agossie:
Ik stuur je een pb voor het hele verhaal...

RC prima voer noemen, dat zou ik niet doen.
Misschien is het goed om je eens goed te verdiepen in dierenvoeding :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:34

Femke schreef:
@Agossie:
Ik stuur je een pb voor het hele verhaal...

RC prima voer noemen, dat zou ik niet doen.
Misschien is het goed om je eens goed te verdiepen in dierenvoeding :)

Ik vind RC PRIMA VOER!!! Zo, zeg het nog een keer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:36

Mijn hond is 11 en ook kerngezond met goede brokvoeding. :)
En hij ruikt of stinkt ook totaal niet.
Wel gaat hij 4x per jaar naar de trimmer, vandaar mijn advies.
Ze scheren/knippen niet alleen, maar kunnen ook de overtollige vacht van de hond verwijderen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:38

Pentax schreef:
Stel je voor dat je zou overdrijven :')

Ik overdrijf niet, het is zo dat sommige shampoos giftig kunnen zijn bij bepaalde mate van gebruik ;)
Ik zal proberen of ik de bron nog kan vinden.
Er zijn niet voor niets speciale shampoos. Zo kan je konijnen ook niet met hondenshampoo wassen ;) Of onze shampoo

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:22

Een trimster voorkomt juist een hoop problemen Gelukkig zijn ze er. Mensenshampoo absoluut afraden vaak zitten er toegevoegde stoffen die schadelijk zijn voor de vacht van de hond. Neem altijd natuurlijke stoffen om mee te wassen.Paardenshampoo schijn je wel te kunnen gebruiken voor honden maar ook dat zou ik eerst aan n ervaren trimster vragen.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 23:06

Bedankt allemaal voor de reacties en goed om te lezen dat er ook verschillende ervaringen en tips worden uitgewisseld.

Ik heb het volgende besloten. Vandaag is mijn teefje even onder hande genomen in de zee, daarna heb ik haar schoongespoeld met gewoon water thuis. Morgen gaat er een kam overheen ( herderhark en Furminator, waar ik ze meerdere keren in de week mee kam, overigens. Zeker in de rui-periode). Dan ga ik woensdag naar de Woefwash om haar helemaal schoon te wassen met speciale hondenshampoo, die ook tegen de jeuk werkt. Ik ben normaal niet van het wassen maar dit zou dan de 3de keer worden in haar leven. Hopelijk helpt het haar van de jeuk af en misschien ook nog van de stank...

Verder zal ik haar geen brok meer geven. En de BIBI aanvullen met andere smaken om het zo compleet mogelijk te maken. Ook de Frolic zal even niet meer in huis komen, daar trainde ik altijd mee, maar dat zal ik nu met gedroogde pens gaan doen,
Verder mag ze ook even een tijd niet meer in zoet water zwemmen, wel pootje baden en dat is toch al wat ze het liefste doet... dus dat moet lukken.

Bedankt nogmaals en nog meer tips, ervaringen en of meningen zijn erg welkom. Als ik verbetering boek, zal ik het even laten weten, als jullie het leuk vinden...

Verder houdt ik de trimster nog even in het achterhoofd. Ik weet zeker dat er nu al zoveel onderwol vanaf is, maar als ik geen verbetering merk, zal ik zeker gebruik maken van die ervaringen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:31

Wij gaven onze DH's altijd schapenvet (in een blikje)
Daardoor gingen ze minder ruiken spen werd hun vacht steviger.
Meestal ligt het namelijk aan het eten.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:43

Op naar de Woefwash :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:47

Ik heb vier honden, met deze van mijn vriend erbij vijf. Ze krijgen al hun hele leven brok van RC. Nog nooit problemen gehad, ze blinken, zijn gezond en ruiken niet.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:20

Waar ik zelf ook altijd op let met kammen is dat je niet te hard moet duwen, maar de kam het werk laat doen. De huid raakt bij honden best snel geirriteerd, en daar krijg je ook veel schilfers van. Is mijn ervaring.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:51

je hond mag je niet eigenlijk niet wassen.. omdat anders hun huid'vet' weggespoeld word..
mijn hond word 2x per jaar gedaan bij de trimster en dat is genoeg.. :j
1x per week haal ik er zelf een borstel door :) en als ze uit haar mond stinkt poets ik haar tanden met speciale honden tandpasta :D

ik vind mijn hond juist lkkr ruiken :o

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:54

Inderdaad een keer naar een trimster...
Die haalt oude haren eruit die bij lange vacht blijven zitten..

Geef je vlees uit blik/pakje van dat zachte? Staat bekent dat sommige honden daarvan gaan stinken..
Overgaan op droge brok...

Ik heb er geen last van bij mijn hond en die is dol op zwemmen, in welk water ook..
Wordt maandelijks weleens met zeep gewassen en heeft nergens last van!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:26

moonshine88 schreef:
Geef je vlees uit blik/pakje van dat zachte? Staat bekent dat sommige honden daarvan gaan stinken..

Ze geeft vers vlees, dat is dus rauw en komt net als ons rauwe vlees uit de vriezer ;)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:35

Sassol schreef:
moonshine88 schreef:

Ze geeft vers vlees, dat is dus rauw en komt net als ons rauwe vlees uit de vriezer ;)

En is dus al het beste wat je je hond kan geven. :D