Help (JONGE) Duif gevonden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuhh123

Re: Help (JONGE) Duif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:18

hij moet wel gevoerd worden hoor!
je kan zijn snavel met je hand open doen en het in zijn krop doen
met een ijsstokje ofzo

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:22

Kijk daar alsjeblieft wel heel erg mee uit, je wilt hem niet beschadigen vanbinnen. Ik blijf erbij dat je hem beter naar de opvang kunt brengen, of hij nou snel weg zal vliegen of niet..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:44

Als het goed is moet ie op deze leeftijd wel zelf al voedsel kunnen eten. Voel gewoon of de krop vol is, als dat zo is eet ie blijkbaar.
Ik heb er 2 bijgevoerd die op deze leeftijd waren en 1 die zelfs nog veel jonger was en die aten gewoon uit de hand, en de jongere werd heel af en toe nog door de ouders gevoerd. Maar waren 'tamme' duiven hier op de uni die mensen gewend waren dus deze is daar waarschijnlijk te schuw voor.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:49

Natuurlijk uitkijken idd, je moet wel weten hoe je het miet doen. Ik heb het bij een jonge duif gedaan, een jonge merel, een baby eendje en zo nig wel wat dieren. Je kan hem ook leren zelfstandig te eten. Gewoon het zaad voeren, en goed laten zien. Dan op bijvoorbeeld een bordje doen, en hem daarvor zetten. Houd hem goed in de gaten en als hij 1 keer zelfstandig begint te eten, is het goed. Hij weet dan zn voer te vinden.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:52

Ik zie nu pas dat hij door de hond is gegrepen bij z'n nek en daar heeft hij een klein wondje.
Hij lijkt er niet echt veel last van te hebben en vliegt ook steeds beter.
Water heeft hij goed gedronken en ik heb hem net 3 zaadjes gevoerd :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:58

Door de hond gegrepen... Ik wil niet overkomen als een zeikerd, maar breng hem nou alsjeblieft naar de vogelopvang. Ik heb niet het idee dat jullie hier ervaring mee hebben en hem naar de opvang brengen kost je niets. Het is hartstikke gaaf natuurlijk om het zelf te doen, maar het beestje gaat imo toch echt voor. Bij de opvang hebben ze het goede voer en hebben ze soortgenoten voor hem waar ze hem waarschijnlijk samen mee uit zullen zetten, daar kan hij ook niet gegrepen worden door een hond en ze weten precies hoe en wat. Daar zullen ze het wondje in zijn nek ook goed in de gaten kunnen houden en zo nodig behandelen.

Maar ik zal het hierbij laten, niet mijn zaak.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:24

Colorado schreef:
Door de hond gegrepen... Ik wil niet overkomen als een zeikerd, maar breng hem nou alsjeblieft naar de vogelopvang. Ik heb niet het idee dat jullie hier ervaring mee hebben en hem naar de opvang brengen kost je niets. Het is hartstikke gaaf natuurlijk om het zelf te doen, maar het beestje gaat imo toch echt voor. Bij de opvang hebben ze het goede voer en hebben ze soortgenoten voor hem waar ze hem waarschijnlijk samen mee uit zullen zetten, daar kan hij ook niet gegrepen worden door een hond en ze weten precies hoe en wat. Daar zullen ze het wondje in zijn nek ook goed in de gaten kunnen houden en zo nodig behandelen.

Maar ik zal het hierbij laten, niet mijn zaak.

Ik begrijp wat u bedoeld en dit wondje is aan het genezen, de dichstbijzijnde opvang is in naarde en dat bezorgt de vogel alleen maar stress.
Als ik merk dat de situatie niet verbeterd breng ik hem er natuurlijk heen, maar ik denk dat hij bijna kan vliegen en dan hoeft hij al die stress niet mee te maken.
:)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:26

Wij hadden een jonge duif gevondeneentijdje geleden, de vigelopvang gebekd. Die zei dat je het dood moest gooien tegen de muur... -O- wij heben hem daar dus niet heen gebracht

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:35

Tortelduiven voer in de kooi leggen en een bakje fris water.. Hij zou zelf moeten eten en drinken..

Als hij niet zelf drinkt gaat hij met zijn oogjes knijpen.. Pak hem dan op houd hem met zijn kop naar beneden en houd hem even met zijn snavel in het water.. Als hij echt dorst heeft gaat hij drinken anders zet je hem weer terug..

Je kunt zien als hij al vliegen kan door zijn vleugel op te tillen en eronder te kijken.. Als dit helemaal dichtgegroeid is met veren en je geen kale stukken meer ziet kan hij vliegen (denk dat hij nog te jong is)

Wel is hij groot genoeg om zelf zaadjes te eten, dus strooi het gewoon in de kooi op een bultje.. Met de hand voeren heeft geen zin..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:41

Deze kan al gewoon zelfstandig eten hoor. Gewoon van water voorzien en duivenvoer. Neem wel voer voor jonge duiven. Daarvan is de mais een stuk kleiner dan voor de kweekkoppels. En dit is een verwilderde postduifjong. Echte wilde duiven hebben die kleur niet.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:44

8AngelEyes8 schreef:
Tortelduiven voer in de kooi leggen en een bakje fris water.. Hij zou zelf moeten eten en drinken..

Als hij niet zelf drinkt gaat hij met zijn oogjes knijpen.. Pak hem dan op houd hem met zijn kop naar beneden en houd hem even met zijn snavel in het water.. Als hij echt dorst heeft gaat hij drinken anders zet je hem weer terug..

Je kunt zien als hij al vliegen kan door zijn vleugel op te tillen en eronder te kijken.. Als dit helemaal dichtgegroeid is met veren en je geen kale stukken meer ziet kan hij vliegen (denk dat hij nog te jong is)

Wel is hij groot genoeg om zelf zaadjes te eten, dus strooi het gewoon in de kooi op een bultje.. Met de hand voeren heeft geen zin..

Bedankt voor de tips.
Hij leek al wat dus drukte een beetje met zijn kopje in het water en hij dronk meteen.

Paardjuhh: :oo Wat vreselijk
Petraaken= ik heb hem nu ook tortelduiven voer gegeven.

Zover ik kon zien waren zijjn vleugels bijna volgroeit *\o/*

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:47

We hebben hem nuet doodgegooid hoor! ;)
Wehebben hem verzorgd maar ze overleefde niet kmdat wij erachter jwamen dat ze een grote wond bij haar poot had, het bit stak eruit en ke zag dat het gebroken was.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:59

Nee,dat begrijp ik.
Zo'n vogelopvang zou je eigenlijk niet een vogelopvang mogen noemen :n

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:09

Nee inderdaad.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 02:00

Wat een... interessante adviezen worden hier gegeven ;)
Deze duif kan nog niet zelf vliegen, waarschijnlijk gaat hij dat over een week ongeveer pas proberen. Al is het moeilijk in te schatten van de foto's. Dan nog zal hij niet direct wegvliegen, maar eerst een tijdlang nog willen blijven rondhangen bij het 'nest' wat in dit geval de kooi is waar je hem in houdt.

Heb je hem zelf zien eten? Zo niet, dan mag je er niet vanuit gaan dat hij dat al kan. Duifjes leren dat op deze leeftijd, maar als je verwacht dat hij zelf eet en hij doet het nog niet, dan versterft hij van de honger. Men denkt soms dat een jonge duif eten weigert omdat ze hun bek niet opensperren bij het aanbieden van voer, zoals zangvogels dat wel doen. Dat is een misvatting; duivenouders voeren hun kinderen op een hele andere manier. Jonge duiven steken hun snavel in de snavel van hun ouders en de ouders geven vervolgens de inhoud van hun krop op, direct in de bek van het jong. Het is dan ook zo lastig om jonge duiven met de hand te voeren als je dat nog nooit hebt gedaan. Het is een techniek die wat inzicht en gevoel vereist en ik raad onervaren mensen altijd af dit zelf te doen. Daarom zou het het verstandigst zijn als je de duif gewoon zo gauw mogelijk wegbrengt naar een vogelasiel. Een ritje in de auto overleeft hij wel.

Hoe gaat het nu met hem?

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 10:23

Het gaat goed met hem, hij drinkt en eet nu zelfstandig, en is aan het oefenen met vliegen :)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:02

Wijvoeren de duiven gewoon met een ijsstokje we doen daar wat eten op,we doen de snavel open en doen het in de krop. Wij zijn nou eenmaal geen duiven he :D :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:05

LauraBloem schreef:
Ja, het probleem is dat ik hem nu niet kan brengen -O-

En waarom niet?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:08

Als hij geen gele/roze mondhoeken meer heeft, eet hij al zelfstandig.
Ik heb heel lang geleden een jonge roek mee naar huis genomen.
Zorg voor genoeg water - kan ook via eten, waarschijnlijk is hij uitgedroogd.
Eet hij al zelfstandig, dan zou je bijvoorbeeld gekookte spaghetti kunnen geven, als worm-vervanger :-)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:10

Ja dat heb ik ook ergens gelezen.
Wij hadden een mengsel van brood, water en parkietenzaad. (dat hadden we staan)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:10

LauraBloem schreef:
Nee,dat begrijp ik.
Zo'n vogelopvang zou je eigenlijk niet een vogelopvang mogen noemen :n

Er zijn ook goede vogelopvangen zoals hier in de buurt. Daar hebben we ons parkietje vandaan. Alle papegaaien en vogels zien er goed uit. Grote kooien, schoon en genoeg dingen om zich mee bezig te houden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:12

Dierenartsen helpen je meestal ook wel - zijn ze moreel verplicht met wilde beestjes. Reken wel op de vraag of jij zelf de verantwoordelijkheid gaat nemen. Komt vast goed met hem.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:14

Ik weet niet meer precies waar die vogeloovang was, maar het duifje had een grote wond aan de poot waar het bot uitstak, en je zag een breuk zitten. Het bot was bijna helemaal doormidden. :\

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:16

Wij hebben een keer een jonge Merel naar de vogelopvang gebracht, achteraf beek dat ze niet eens gekeken hebben en meteen toen we weg waren zijn nek hebben omgedraaid :(:)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:17

er is niks mis met de nek omdraaien, dat is de diervriendelijkste manier voor een vogel op hem 'om te leggen'