voor en nadelen teef steriliseren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

holandia

Re: voor en nadelen teef steriliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:17

Het sober voeren vind ik ook geen nadeel hoor. (en het scheelt ook nog eens geld)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:25

De meeste voordelen zijn al genoemd ,maar er is nog een groot voordeel.
In de natuur zal de teef die loops word hoger in rang worden omdat zij voor nageslagen kan zorgen.met twee teven is de kans groot dat de rangorde in huis dus 4 keer per jaar zal veranderen. Dat kan gepaard gaan met flinke gevechten met zelf ernstige verwondingen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:41

BraveSpots schreef:
@Sabini: Niet altijd. Er zijn mensen (weinig maar ze zijn er) die hun reu laten steriliseren zodat hij wél zijn hormonen houd zonder vruchtbaar te zijn. Al zal het een eerder zeldzame procedure zijn.

Voor de rest ben ik niet uitgesproken voor of tegen. Ik vind het erg handig dat er geen loopsheden meer zijn, het grootste nadeel is dat mijn hond er een soort van voer-geobsedeerd is door geworden, omdat ze zo weinig nog mag hebben.

Sorry voor het offtopic maar
Ik wilde mijn reu castreren maar de dierenarts zei dat ik dat beter niet kon doen omdat het een angstige hond is, maar wat is het voordeel van het steriliseren van een reu?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:49

Het voordeel is dat hij dus alle hormonen (en z'n ballen dus ook) behoud, alleen niet meer vruchtbaar is. Sommige willen de hormonen graag behouden voor het karakter of omdat ze vinden dat er teveel gezondheidsproblemen kunnen voorkomen uit castratie.

Niet alle Da's zijn er bekend mee (en volgens mij is het ook duurder dan een gewone castratie), dus als je dat echt wil doen zal je wel behoorlijk moeten zoeken denk ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:12

Mijn teef die gecastreerd is zorgt meer voor rangorde problemen als mijn teef die niet geholpen is.

Reuen blijven hier intact. Ze veranderen mij veel teveel van karakter en inderdaad een angstige onzkere reu kan alleen maar onzekerder er van worden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:24

Ja dat bedoel ik dus. Door dat de niet geholpen teef in de verschillende fases van de loopsheid een andere plek krijgt in de groep zorgt dat voor stress en problemen. Dat de hond die wel geholpen is de onrust veroorzaakt geeft dat ook aan. Ik heb niet gezegd dat alleen niet geholpen teven ruzie maken. Het gaat om het veranderen van de rangorde in de groep teven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:45

ik heb mijn teefje ( bruine labrador) dit jaar ook laten helpen, zag er erg tegen op maar is allemaal reuze meegevallen mijn hond was altijd heel smal en dun maar nu ziet ze er stukken beter uit :D en ze lijkt op haar manier rustiger . . maar goed moet ook zeggen dat ik 4 reuen heb lopen dus helpen was wel zo slim.

Bleek ook mooi op tijd want ze vonden al weefsel wat er niet goed uitzag, ze hebben bij haar meteen alles verwijderd.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:49

@cam, volgens mij bedoelt wilawander het precies andersom ;)

Ik heb hier geen problemen met mijn teven die niet geholpen zijn en aangezien ik vroeger wel problemen heb gehad met geholpen teven (incontinentie (komt vaker voor dan je denkt!) en vacht) worden mijn teven niet geholpen, tenzij het niet anders kan (gezondheid)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:23

Ik heb nog nooit één van mijn teefjes laten steriliseren :n
Vanzelfsprekend neem ik wel mijn verantwoordelijkheid door ze niet los te laten lopen als ze loops zijn en ze goed in de gaten te houden in die periode.

Gewichtstoename met weer andere kwalen als gevolg, een vreselijk ontplofde vacht, kans op incontinentie zijn een aantal redenen voor mij om het niet te doen.

Vind dit een goed stukje over sterilisatie :j
http://www.landolin.nl/steriliseren.htm

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:10

Gewichtstoename heb je zelf in de hand. Vachtverandering kan idd voorkomen maar heb er nog geen dramatische voorbeelden van gezien.
Incontinentie kan idd ook gebeuren.
Als we het statistisch gaan bekijken: gewichtstoename komt idd veel voor, maar als je doorvraagt bij eigenaars komt er altijd 'ja maar 1 koekje kan toch geen kwaad' of 'ze eet zo graag mee met ons'. Sja.
Incontinentie: in de praktijk hebben we 1 hond die na sterilisatie incontinent is geworden, is onder controle te houden met medicatie.
Baarmoederontstekingen en mammatumoren krijgen we bijna wekelijks over de vloer. Statistisch gezien zie je dus veel vaker de nadelen van niet steriliseren dan de nadelen van wel steriliseren. En de eerstgenoemde zijn toch wel ernstiger te noemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:44

mijn teven laat ik altijd voor de eerste loopsheid castreren...eruit die handel,kan niets anders als ellende brengen...

daarnaast heb ik 2 volle reuen lopen hier,zou er niet aan moeten denken óf honden weg te moeten sluiten voor weken,óf de hele dag politieagentje te moeten spelen om drachten uit te sluiten,want het allerlaatste wat ik wil is puppies krijgen bij een van mijn honden...

kan eigenlijk geen nadelen verzinnen om niet te steriliseren,wel nadelen om het níet te doen,mijn eerste opvanger was een volle teef en legde haast het loodje door een hele zware baarmoederontsteking,en een opvanghond kwijt geraakt aan melkkliertumor die uitgezaait was,was nu echt een geheel onnodige dood...zo te zonde...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:59

Ik vind het jammer dat men de nadelen van castratie minimaliseerd. Mijn hond is bevoorbeeld prima op gewicht, maar lijd wel onder het feit dat ze maar erg weinig mag eten om dat gewicht te houden.

Ik ben geen absolute voor of tegenstander, maar ik denk wel dat iedereen zelf moet bedenken hoe of wat. En mensen zijn best voorzichtig met advies voor je iemand opzadeld met één van de minimale risico's.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:06

persoonlijk vind ik minder eten kunnen geven ook een minder probleem als melkkliertumoren en baarmoederontstekingen...

nu moet ik zeggen dat mijn teven( die ik nu heb) beide ruim een kilo per dag eten,en daarmee niet op dieet staan,maar bovengenoemde teefje met baarmoederontsteking werd op oudere leeftijd wel dikker,maar die gaf ik bonen door haar vlees,en zo had ze toch een bak vol met voer.

volgend hondje wat erbij gaat komen hier wordt ook een teefje,en zal voor de eerste loopsheid gecastreerd worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:09

Bij sommige (vooral langharige rassen) wordt de vacht anders na sterilisatie/castratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:15

@BraveSpots: dan voer je toch iets meer en laat je ze daarbij wat meer bewegen :)
Kunnen ze tóch meer eten en op gewicht blijven.

Dat doe ik met mijn gesteriliseerde teefje ook :j

@Mika11: dat zeggen ze inderdaad...
Maar ik heb dat eigenlijk nog nooit echt zien gebeuren.
Niet bij onze eigen teven (waaronder ook een langharige), en ook niet echt bij geholpen teefjes van mijn klanten.
Als ik al een vacht-verschil zie bij honden, merk ik dat juist 't sterkste op bij overstap van brok op vers voer (op positieve manier).
Maar er zal best onder invloed van hormonen wat kunnen veranderen. Of het echt zo drastisch is? Ik weet 't niet... Hondentrimmers hier op bokt aanwezig die daar misschien wat meer over kunnen vertellen?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:48

Vachtveranderingen ken ik meerdere voorbeelden van (ik fok met een niet verharend ras en kan in bijna de helft van de gevallen de geholpen honden eruit halen puur op de vacht.. het gaat dan om verkochte pups die je na een tijdje weer terug ziet..)
Daarnaast hebben wij een dierenpension en hebben met regelmaat teven in pension die incontinentiemedicijnen gebruiken .. en van alle eigenaren hoor je dat het gekomen is na het steriliseren.. Het gebeurt veel vaker dan men denkt (en de meeste DA's zeggen dit pas na afloop)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:52

Zonder volledige gegevens kun je die conclusie toch niet trekken?
Kan dan toch nét zo goed aan het voer of iets anders liggen.... ?
Of een combinatie van factoren...

Honden die vaak zwemmen, honden die nooit zwemmen.
Honden die regelmatig naar de trimsalon gaan, honden die nooit bijgehouden/geborsteld worden...
Honden die op goedkoep brok staan, honden die op hoogwaardig vers vlees staan...
Kan zó veel zijn... ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:02

ik heb inderdaad weleens foto's gezien van langharige rassen met een mega bos haar door het castreren,maar ik heb kortharige rassen en echt daar 0,0 vachtproblemen mee,ook van alle teven die ik heb gehad nog geen incontinente hond gehad eerlijk gezegd..

en dan nog liever incontinent als de kans op tumoren en hun uitzaaiingen,tegen incontinentie zijn prima pilletjes te verkrijgen :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:51

De voor en nadelen zijn al genoemd. Wat ieder daar voor waarde aan hecht moet hij of zij voor zichzelf bepalen.
Ik ben van mening dat je niet moet gaan snijden in een gezonde hond. Je haalt er toch een deel uit erbij hoort en kan daardoor best het een en ander door de war schoppen terwijl dat niet nodig is.
Ik neem mijn verantwoordelijkehid door mijn teven niet los te laten en goed op te letten als ze loops zijn. Mocht ik een vermoeden hebben van baarmoeder ontsteking of andere probleem zit ik uiteraart direct bij de DA om de boel er alsnog uit te laten halen als dat nodig is, maar niet preventief hoor.

1 teefje heb ik na veel overwegingen wel laten castreren. Zij had een hele zware allergie waarbij ook de hormonen een rol speelde en tevens was ze abnormaal lang loops en elke keer erger schijnzwanger. Helaas heb ik nooit mogen ervaren wat de effecten hiervan waren, zij heeft de operatie niet overleeft.

Over reuen gesproken. Ik ken iemand die haar reu wilde laten steriliseren en zij heeft echt een tijd moeten zoeken naar een goede DA die dat wilde doen en ervaring ermee had. Rede dat ze dat liet doen was dat ze de reu wilde laten zoals hij was dus geen risico op gedragsveranderingen en andere problemen, maar toch de kans op een ongelukje uitsluiten aangezien ze reuen en teven in huis heeft.