Raad nodig, scheren hondje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:57

Nou, ik ga de 9 mm scheerkop bestellen voor hem.
Kan hem alleen nog niet zo gauw testen, want het duurt nog wel even voordat ie weer moet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:15

Je kan altijd testen op je man :P

_CS_

Re: Raad nodig, scheren hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 19:29

Ja ook nog ja, maar dat kan al wel met deze scheerkop, 3 mm moet kunnen ;)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:20

MirandaFuego schreef:
Scheren is helemaal zo moeilijk niet hoor, het is heus geen rocket science en je hoeft er echt geen jaren voor te studeren.. :=
Het gaat er meer om dat je rustig en secuur te werk gaat, op sommige salons is het ook haastwerk..
Zelf heb ik leren schapen scheren, koeien en paarden doe ik ook!
Ken je niet iemand die er verstand van heeft, anders ga je gewoon even ergens langs!
Het gaat nl gewoon om advies welk materiaal je het beste kunt gebruiken, zo vreemd is dat niet.
De meeste trimsalons willen je vast wel advies geven, zodat je je hond niet zal verwonden :+

Het scheren is inderdaad niet moeilijk. Maar de afwerking kan wel degelijk verschil in zitten.
Model van de kop, pootjes leeg en mooi rond en staart mooi in model.

Maar goed, het is aan de ts om de keuze zelf te maken.
Voor het vachttype die je omschrijft zou ik toch rond kijken voor een aesculaap, eventueel via marktplaats. Vind persoonlijk de 5mm kop het mooiste resulaat geven.

Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:28

Het kan veel schelen als je je hond eerst wast en zeer goed borsteld voordat je begint met trimmen.
Ben je van plan om je hond altijd zelf te blijven doen is het echt wel lonend om een goede tondeuse te kopen met diverse koppen. Dat heb je er dan echt wel uit plus dat je echt wel verschil ziet.
Als je elke keer een goedkope aan moet schaffen ben je uiteindelijk veel duurder uit als je in eens een goede aanschaft, ik doe al ruim 10 jaar met mijn tondeuse.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:35

Remy schreef:
MarliesV schreef:
Als je het zelf wilt en kunt waarom niet natuurlijk.

Misschien eens bij een trimmer te rade gaan wat voor apparaat een goede investering zou zijn?
Zij hebben vaak de ervaring om te zien welke hond/welk apparaat.

Ik wil niet flauw doen, maar als trimmer zijnde begrijp ik niet dat je niet inziet dat zo'n vraag op z'n minst een beetje vreemd is. Je wil je hond niet naar de trimmer brengen maar die is dan wel weer goed genoeg om gratis advies te geven zodat jij haar niet nodig hebt?

Mijn (gratis) advies (en dat geef ik alleen omdat ik me zorgen maak om de hond): koop of huur een aesculaap met een 7mm of 9mm scheerkop (skip tooth), dan moet het geen enkel probleem zijn om er doorheen te komen. Dat je denkt dat je met een tondeuse met opzetkam een dergelijke vacht kunt scheren geeft wel aan dat je er niet echt kaas van gegeten hebt. Die gebruik je nl. als afwerking, als er ook maar een klein klitje in zit kom je er niet doorheen.

Wees alsjeblieft voorzichtig, je kunt je hondje lelijk verwonden met een verkeerde scheerkop of scheertechniek.

En als collega trimster sluit ik me hier helemaal bij aan.
Je wil de verwondingen niet zien die er door onkundigheid toe gebracht worden soms.
En ook je materiaal is heel belangrijk.
Als je met een ongeschikte scheerkop door een vacht probeert te gaan kan de huid verbranden of je trekt het haar er uit ipv het te scheren.
Hier kan de hond verschrikkelijke jeuk en pijn van krijgen.
Ieder zijn vak.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 19:02

Hoe kan de huid verbranden met een tondeuse?
Kun je mij dit uitleggen, heb er nog nooit van gehoord hoor en ben erg benieuwd.

En waar komt de jeuk dan weg, van het verbranden of van de haren die eruit getrokken worden?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:07

De scheerkop kan ontzettend heet worden, zeker als de tondeuse hard moet werken om door de vacht te komen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 19:26

O, op die manier, snapte het al niet helemaal.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:42

En als je met een te botte scheerkop scheert trek je het haar er een beetje uit en dan kun je zelfs brandplekken krijgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:11

Ok, van een te hete scheerkop klinkt het logisch, maar wist niet dat met haren eruit trekken je ook dat kunt krijgen.

Maar lijkt me toch dat je zoiets merkt, je kijkt wat je doet toch.

Ik doe het liever in 2x goed, dan 1x slecht hoor.
Zal mijn hondje niet expres verwonden, omdat ik het zo nodig zelf wil doen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:55

Als je hondje zich rustig laat scheren, je de huid goed strak trekt en je goede apparatuur hebt zal het best goedkomen, hoor :)

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:20

Als je een hond gaat scheren met een opzet kam moet de vacht altijd schoon en uit de klit zijn. Anders trekt een opzet kam dat niet.
Door de hond eerst te wassen en tijdens het föhnen de hond te borstelen op de plekken waar je de föhnt houd haal je ook het onderwol eruit wat de vacht juist zo dik maakt.
Erg belangrijk is dat je de huid goed strak houd en contoleer onder het scheren of je kop niet warm word. Verwijder haar tussen de tandjes van de scheerkop. Als daar te veel haar in zit pakt de scheerkop het haar niet meer en scheert niet meer. Dit haar kun je eruit halen met bijvoorbeeld een oude tandenborstel.
Ik ben zelf honden trimmer en raad je aan wel extra voorzichtig te zijn met een jonge hond.
En wat je zelf al zei dat sinds hij geholpen is de vacht slechter is geworden. Dit gebeurt met vrijwel alle vachten van honden die geholpen worden..
Kun je eens wat foto's plaatsen van de hond ik ben wel benieuwt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:20

Of kijk eens een aantal keren mee bij de trimster.
Onze oude Ollie kon niet meer geschoren worden bij de trimster. Het was een te zware inspanning voor hem, hij had helaas de nodige lichamelijke beperkingen welke door doorfokken zijn ontstaan.
De trimster heeft mij de nodige dingen geleerd zodat ik hem thuis zelf kon doen in het tempo wat Ollie wel kon hebben.
En ja ik heb toen in goede spullen geinvesteerd, het werkt zoveel beter voor jezelf en voor je hond.
Als je de haren eruit trekt is het niet prettig voor je hond en krijgt hij er een hekel aan, wat kan eindigen in een strijd. Dat werkt voor jou weer niet prettig.
En ja een scheerkop kan wel degelijk warm worden, ik controleerde tussentijd altijd door de scheerkop op de binnenkant van mijn pols te leggen en dan voel je het wel of het nog prettig is of niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:14

Wat bedoel je precies met onderwol?
Onze hond heeft namelijk geen ondervacht als je dat bedoeld.

Hij had van zichzelf al een enorme bos haar.
Door de castratie is het wat stugger geworden waardoor een half uur na een hele goede borstelbeurt alles alweer in de klit zit, echt heel irritant.

Let wel, ik heb vorige keer echt niet geprobeerd om door deze haardos te komen met een tondeuse, uiteraard heb ik hem eerst helemaal grof kort geknipt.
Heb even een foto erbij geplukt, deze is van vorig jaar, nog voordat ie gecastreerd was dus zijn echte haardos.
Nu is het hetzelfde als er niets met hem gebeurd, maar dan is het wat stugger van structuur en zit het continue in de klitten.
Afbeelding

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:56

Elke hond heeft wel ondervacht (de onderwol). Dit ziet is doffer en pluiziger haar en zit niet echt kleur aan.
Als je goed borstelt en kamt en echt vanaf de huid dan is het niet mogelijk dat het weer in de klit zit. Je vouwt het haar omhoog en neemt het haar laagje voor laagje onder je hand weg. Zet je borstel/kam echt op de huid.
Hier is een linkje waar je onderanderen ziet hoe het laagje voor laagje kammen in zijn werk gaat
http://www.sheltierescue.nl/verzorging/kammen/pagina-02.htm

Dit is trouwens een voorbeeld van een andere vachtsoort als de vacht van jou desbetreffende hond

Met een goede scheermachine zal het niet nodig moeten zijn om eerst kort te knippen en daarna te gaan scheren.
Waar woon je als ik vragen mag want misschien kan ik eens kijken/helpen. Is misschien makkelijker dan over het internet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:04

Ik kam hem echt heel goed en precies zoals jij beschrijft.
Na een half uur ofzo zit alweer alles in elkaar gedraaid en kom je er weer amper doorheen (voornamelijk poten en oksels etc, de rug niet).

Ik woon meer dan 3 kwartier van je vandaan.

Voorlopig hoef ik me er even geen druk om te maken, omdat het nu allemaal sinds vorige week donderdag weer kort is.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:31

De oksels, achter de oren, liezen en bij de staat zijn ook de eerste plekken die in de klit komen, dat is normaal. 3 kwartier is wel wat ver ja. Maar hij kan er weer even tegen. Ik vind het trouwens een leuke hond, heeft een leuke uitstraling!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:37

Het is ook een geweldig hondje, zo klein als die is.
Iedereen op straat kijkt hem na (en hij hun haha).
Zou hem voor geen goud willen missen, dan maar al dat haar erbij. :')