DemL schreef:Even een paar dingen:
1. Er is een groot verschil tussen een hond die doof/blind wordt en een hond die het vanaf geboorte is.
2. Het ging mij niet om het specifieke voorbeeld, maar meer om de mensen die reageren van "Als hij blind was dan zou ik m al laten inslapen!"
Het belangrijkste zintuig van een hond is de reuk. Daarna komt het zicht, daarna het gehoor. Naar mijn mening kan een hond die vanaf geboorte doofblind is nog een goed leven hebben. Natuurlijk is het wel zo dat je als er nog dingen bijkomen (zoals die epilepsie) sneller gaat twijfelen wat er nog aan kwaliteit overblijft.
Ik zie mensen reageren met je moet het niet met mensen vergelijken, maar we leggen ook menselijke normen op over de 'kwaliteit van leven'. Als een hond vrolijk is, z'n eten en drinken kan vinden, kan spelen, maar niet kan zien en horen... Wie zijn wij dan om te zeggen dat een doofblinde hond geen kwaliteit van leven heeft?
Natuurlijk kan niet iedereen zo'n hond huisvesten en heeft niet iedereen de tijd en gelegenheid ervoor. Maar inslapen? Nee.
En al helemaal niet als de hond alleen maar blind is. Geur en gehoor kunnen een hele hoop overnemen van het zicht.
Als ik zie hoe ongelukkig en onzeker mijn teefje was toen ze half blind was....... als dat weer gebeurt zal het erger worden en dan laat ik haar echt gaan. Nu was het nog enigszins te herstellen maar een 2e keer niet en dat wil ik haar niet aandoen. Ze is o.a speurhond maar de paniek zorgt voor zoveel stress dat ze dat dan ook niet meer kan.