Geschrokken van reacties over blinde, doofblinde honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:19

DemL schreef:
Ik ben zo geschrokken van de hoeveelheid mensen die daar reageert dat een blinde hond geen kwaliteit van leven heeft! Stel je voor dat we ook zo over kinderen zouden denken die blind of doofblind zijn...

Smakeloze vergelijking. Ik eet dieren, stel je voor dat ik mijn kinderen zou gaan eten! :roll:

Er zijn vaak goede redenen een hond te laten inslapen, doofblindheid is daar zeker één van. Blindheid of doofheid alléén is op zich te managen, maar ik zou persoonlijk een hond die blind is inslapen.

Ik kan me op mijn beurt ergeren aan mensen die met dit soort redenaties ("ik laat mijn oma toch óók niet inslapen omdat ze ernstige artrose heeft" en aanverwante onzin) hun dieren onnodig laten lijden.

Anoniem

Re: Geschrokken van reacties over blinde, doofblinde honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:22

Een hond die blind óf doof is, kan prima.
Een hond die blind én doof is, heeft in veel gevallen geen prettig bestaan meer.

Vaak worden ze erg onzeker.

Heb helaas zelf meegemaakt dat een hond die ik goed kende blind en doof werd.
Hij liep los op het erf, op een bepaald ogenblik herkende hij me niet meer. Hij schrok van me, viel aan en beetj me.
Terwijl ik daar al tien jaar iedere dag kwam, en ik was zijn beste maatje.

Eigenaar heeft toen ook besloten om hem te laten gaan...

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:49

Even een paar dingen:
1. Er is een groot verschil tussen een hond die doof/blind wordt en een hond die het vanaf geboorte is.
2. Het ging mij niet om het specifieke voorbeeld, maar meer om de mensen die reageren van "Als hij blind was dan zou ik m al laten inslapen!"

Het belangrijkste zintuig van een hond is de reuk. Daarna komt het zicht, daarna het gehoor. Naar mijn mening kan een hond die vanaf geboorte doofblind is nog een goed leven hebben. Natuurlijk is het wel zo dat je als er nog dingen bijkomen (zoals die epilepsie) sneller gaat twijfelen wat er nog aan kwaliteit overblijft.

Ik zie mensen reageren met je moet het niet met mensen vergelijken, maar we leggen ook menselijke normen op over de 'kwaliteit van leven'. Als een hond vrolijk is, z'n eten en drinken kan vinden, kan spelen, maar niet kan zien en horen... Wie zijn wij dan om te zeggen dat een doofblinde hond geen kwaliteit van leven heeft?

Natuurlijk kan niet iedereen zo'n hond huisvesten en heeft niet iedereen de tijd en gelegenheid ervoor. Maar inslapen? Nee.

En al helemaal niet als de hond alleen maar blind is. Geur en gehoor kunnen een hele hoop overnemen van het zicht.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:41

Een hond die alleen blind of doof is kan idd een prima leven hebben, dus ik vind inslapen dan zeker niet nodig.

Een dubbel merle border collie die zowel blind als doof is zou ik wel in laten slapen, ook wanneer de epilepsie er niet ook nog eens bij was gekomen. Zelfs al zou het in huis te doen zijn als je nooit wat verplaatst en de hond dat snapt, zou hij buiten nooit lekker kunnen rennen en spelen, en zijn veel mentale spelletjes ook niet mogelijk. Een border is imo geen hond om in huis te liggen en niks te doen, en ik denk niet dat zo'n hond dus een gelukkig leven zou hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:18

DemL schreef:
Even een paar dingen:
1. Er is een groot verschil tussen een hond die doof/blind wordt en een hond die het vanaf geboorte is.
2. Het ging mij niet om het specifieke voorbeeld, maar meer om de mensen die reageren van "Als hij blind was dan zou ik m al laten inslapen!"

Het belangrijkste zintuig van een hond is de reuk. Daarna komt het zicht, daarna het gehoor. Naar mijn mening kan een hond die vanaf geboorte doofblind is nog een goed leven hebben. Natuurlijk is het wel zo dat je als er nog dingen bijkomen (zoals die epilepsie) sneller gaat twijfelen wat er nog aan kwaliteit overblijft.

Ik zie mensen reageren met je moet het niet met mensen vergelijken, maar we leggen ook menselijke normen op over de 'kwaliteit van leven'. Als een hond vrolijk is, z'n eten en drinken kan vinden, kan spelen, maar niet kan zien en horen... Wie zijn wij dan om te zeggen dat een doofblinde hond geen kwaliteit van leven heeft?

Natuurlijk kan niet iedereen zo'n hond huisvesten en heeft niet iedereen de tijd en gelegenheid ervoor. Maar inslapen? Nee.

En al helemaal niet als de hond alleen maar blind is. Geur en gehoor kunnen een hele hoop overnemen van het zicht.

Als ik zie hoe ongelukkig en onzeker mijn teefje was toen ze half blind was....... als dat weer gebeurt zal het erger worden en dan laat ik haar echt gaan. Nu was het nog enigszins te herstellen maar een 2e keer niet en dat wil ik haar niet aandoen. Ze is o.a speurhond maar de paniek zorgt voor zoveel stress dat ze dat dan ook niet meer kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:01

Wilawander schreef:
Ze is o.a speurhond maar de paniek zorgt voor zoveel stress dat ze dat dan ook niet meer kan.

En dat is ook een goed punt. Als je honden hebt met een werkfunctie, in mijn geval schapendrijven, en de hond kan die functie niet meer uitvoeren door wat voor reden dan ook, dan kan dat een legitieme reden zijn de hond weg te doen. En als herplaatsing niet mogelijk is (zoals bij handicap of ernstiger gedragsstoornissen) is laten inslapen de beste optie.
Ik zie niet waarom ik een gehandicapte hond jarenlang zou moeten verplegen, met alle daarbij horende kosten.

Er schijnt een bepaalde groep huisdiereigenaren te zijn die de opinie schijnen te hebben, hoe hulpbehoevender hoe beter. Misschien is dat de attractie van de ziekelijke puks, de cavaliers met hun hartstoornissen, om maar niet te spreken van al dat gefrunnik met haarloze mutanten als sphinxen, en die enge kale cavia´s...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-07-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:08

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:
Ze is o.a speurhond maar de paniek zorgt voor zoveel stress dat ze dat dan ook niet meer kan.

En dat is ook een goed punt. Als je honden hebt met een werkfunctie, in mijn geval schapendrijven, en de hond kan die functie niet meer uitvoeren door wat voor reden dan ook, dan kan dat een legitieme reden zijn de hond weg te doen. En als herplaatsing niet mogelijk is (zoals bij handicap of ernsiger gedragsstoornissen is laten inslapen de beste optie.
Ik zie niet in een gehandicapte hond pak hem beet tien jaar te verplegen, met alle daarbij horende kosten.

Er schijnt een bepaalde groep huisdiereigenaren te zijn die de opinie schijnen te hebben, hoe hulpbehoevender hoe beter. Misschien is dat de attractie van de ziekelijke puks, de cavaliers met hun hartstoornissen, om maar niet te spreken van al dat gefrunnik met haarloze mutanten als sphinxen, en die enge kale cavia´s...

Ik doe alles voor mijn honden maar het moet wel hondwaardig blijven. Deze hond is een werkhond die nu haar ding nog doen kan. Weliswaar wat aangepast daar ze geen sprongen kan inschatten maar speuren en pakwerk kan ze nog. Toen ze die slechte periode had gebruikte ze door alle paniek en stress echt haar neus niet. Ze werd bang van alles. Wilde niet naar buiten en alleen maar op de bank liggen. Een sporthond van 6 jaar oud!!!! werd agressief naar de andere honden enz. Dat ze geen sport meer kan doen geen probleem maar een hondwaardig bestaan vind ik wel belangrijk. Even uitgaande dat ze misschien wel 13 jaar word zou ze dan jaren lang niet naar buiten durven overal door heen rennen uit angst om maar van buiten weg te kunnen enz. Nee daar doen wij niet aan mee.

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:01

Maar dan gaat het om een hond die wel anders weet. Die 'weet' hoe het was en het verloren heeft.
Dat is voor mij idd een ander verhaal dan honden die het vanaf geboorte zijn. En daarbij is het effect van een handicap ook anders dan bij honden die het vanaf geboorte zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:00

DemL schreef:
Maar dan gaat het om een hond die wel anders weet. Die 'weet' hoe het was en het verloren heeft.
Dat is voor mij idd een ander verhaal dan honden die het vanaf geboorte zijn. En daarbij is het effect van een handicap ook anders dan bij honden die het vanaf geboorte zijn.

Dat is waar, maar wat beweegt mensen een dergelijke pup te laten leven? Gezonde honden te over...