Vissenkom word steeds wittig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:14

In een kom kun je nooit een biologisch evenwicht bereiken. Niet met plantjes en niet met een pompje. Het is inmiddels wel bewezen dan een ronde kom een vorm van dierenmishandeling is. Alle vissen vertonen uiteindelijk stereotype gedrag. Rondjes zwemmen bijv.

Lees de linkjes maar eens goed. Bij dierenwinkels zijn niet voor niets vrijwel geen kommen meer te koop en de dierenbescherming raadt dit ook sterk af. De vis van bovenstaande bokker is 4 en wordt missch nog enkele jaren ouder. Terwijl ze in een fatsoenlijk aquarium vele vele jaren ouder worden.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 05-07-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:15

De enige oplossing is gewoon een filter kopen en een bak die groot genoeg is voor je vissen.

Vissen zijn (helaas) erg sterk en daarom overleven ze een slechte verzorging (kom / geen filter / te kleine bak) helaas vaak lang.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:17

Citaat:
De meest geschikte huisvesting voor de sluierstaart is een aquarium. Een vissenkom is niet geschikt, deze heeft een relatief klein wateroppervlak zodat maar weinig water met de lucht in contact komt. Hierdoor kan minder zuurstof uitgewisseld worden. Een filter is in een kom moeilijk te plaatsen. Ook is er geen beschutting door middel van een achterwand mogelijk, wat stress op kan leveren voor de vissen. Bovendien is een kom al snel veel te klein voor de sluierstaart.

Een aquarium voor sluierstaarten moet in eerste instantie minimaal 60 centimeter lang zijn voor twee jonge vissen maar ze groeien snel. Pas in een groter aquarium groeien de vissen tot hun maximale afmetingen door. Houd de sluierstaart niet samen met snellere, grote goudvisvarianten of andere drukke of agressieve vissen, dit geeft teveel stress voor de langzaam zwemmende sluierstaarten.

Citaat:
De sluierstaartgoudvis wordt gemiddeld vijftien tot vijfentwintig centimeter lang. Om tot zijn maximale lengte uit te groeien heeft deze vis voldoende ruimte nodig. Ze kunnen met goede verzorging en veel zwemruimte zeker twintig jaar oud worden en soms zelfs ouder, hoewel ze dit in een aquarium lang niet altijd halen.

http://www.licg.nl/z3/dieren/vissen/sluierstaart.html

Citaat:
Alle sluierstaarten kunnen 15 tot wel 30 jaar oud worden.

Citaat:
Het aquarium.
Sluierstaarten worden erg groot en zijn dus niet geschikt om in een kom of een klein aquarium te houden. In de regel word 50 liter per vis gerekend. Dat wil niet zeggen dat je 1 sluierstaart in een bakje van 50 liter kan houden.

http://sluierstaart-info.blogspot.nl/

Citaat:
Maximale grootte:20-35 cm
Aquarium inhoud:40-50l. per vis

http://goudvissenverzorgen.nl/goudvisso ... ierstaart/

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:21

LadyMadonna

Re: Vissenkom word steeds wittig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:23

Nog 1x de vraag: Hoe groot is de kom? Of hoeveel liter?

Overigens nóóit afwasmiddel oid gebruiken

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:25

Mijn koom loopt van beneden smal naar wijder. Water komt dus goed in contact met de lucht. Heb sluiterstaarten, geen goudvissen ze worden dus niet zo heel groot. En heb de kleinste visjes uitgekozen. Ze zitten wel met z'n 2e :)

Ik heb geen idee hoe groot de kom is... Of hoeveel liter...

Ik zal geen afwas middel meer gebruiken. Wat is wel het handigst ervoor?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:26

Mss even een foto plaatsen van je kom? Mss dat dat meer duidelijk maakt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:27

Kleine visjes worden nog steeds 15/25 cm al ze later groot zijn. Jij bent toch ook niet met je volwassen lengte geboren en altijd in een babybedje gehouden?
Al mijn quotes gaan over sluierstaarten, niet over goudvissen want die horen in de vijver en niet in het aquarium!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:28

schoonmaken gewoon met een nieuwe spons, die je vervolgens apart houdt en alléén voor je aqua spullen gebruikt.
Je weet niet hoe groot het is? Men neme een meetlat et voila....
Punt is nl dat als je kom te klein is (wat ik denk) je van alles kan gaan doen, er veel geld in kunt steken, maar het probleem niet op lost.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:28

waaw... dat er nog steeds mensen zijn die goudvissen/sluierstaarten in een vissenkom doen...

Ik dacht dat 'het publiek' inmiddels wel beter wist. :n

*desillusie* -O-

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:31

Amaris schreef:
waaw... dat er nog steeds mensen zijn die goudvissen/sluierstaarten in een vissenkom doen...

*desillusie* -O-

waarom zou een goudvis niet in een vissenkom kunnen? :(

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:31

Afbeelding
Omdat een goudvis zo groot hoort te zijn (als volwassenvis) en in een vijver thuis hoort!
Laatst bijgewerkt door Keet op 05-07-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:32

_helga_ schreef:
Amaris schreef:

*desillusie* -O-

waarom zou een goudvis niet in een vissenkom kunnen? :(

Zie posts Evelli. :list:

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:32

Afbeelding
En zo groot zouden sluierstaarten moeten kunnen worden!

Afbeelding

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:34

1997suus, denk nu even goed na en verdiep je er in. Water komt in contact met lucht maar de oppervlakte is te klein waardoor er zuurstofgebrek kan ontstaan in de kom. Zuurstof wordt afhankelijk van oppervlakte opgenomen door het water. Je weet best dat je niet goed bezig bent, want anders zou je de vraag van grootte kom niet steeds ontwijken. Sluierstaarten zijn goudvissen maar dan door de mens anders gefokt. Met andere vinnen. Je hebt bij de dierenwinkel wek waterverbeteraars te koop om op je vraag terug te komen. heb je alle links al goed doorgelezen? Daar staan antwoorden in op al je vragen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:34

Hier mag het niet eens meer, staat in de wet, zulke dierenmishandeling.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:41

Ho wacht. Dit gaat mij te ver. Ik ontwijk helemaal geen vraag, zie nu pas dat eerder die vraag over de kom werd gevraagt. Ben een mens, iedereen is hier een mens en leest wel eens over iets heen. Ik ben wel goed bezig voor de vissen anders bestond deze toppic niet. En heb de site's doorgelezen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:45

Zolang je je vissen in die vaas houdt: ben je niet goed bezig voor je vissen.

Je bent goed bezig voor je vissen als je een aquarium incl filter regelt, want de vissen zijn enorme vervuilers en houden ervan om de bodem om te wroeten.

Je hebt toch wel het loodje/potje van het plantje afgehaald he?

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:50

Als je het water helemaal wilt verversen kun je ook spul halen om het kalk uit het water te halen deed ik ook altijd.
moet je anders even vragen bij de dierenwinkel het bestaat wel alleen weet niet meer van welk merk het is.
en een ronde kom is niks mis mee doen ze het gewoon om hoor heb jaren vissen in een ronde kom gehad tot ik ze zelf zat was en weggegeven heb.
doen wat je zelf het beste vind anderen denken het altijd beter te weten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:55

marianne18 schreef:
Als je het water helemaal wilt verversen kun je ook spul halen om het kalk uit het water te halen deed ik ook altijd.
moet je anders even vragen bij de dierenwinkel het bestaat wel alleen weet niet meer van welk merk het is.
en een ronde kom is niks mis mee doen ze het gewoon om hoor heb jaren vissen in een ronde kom gehad tot ik ze zelf zat was en weggegeven heb.
doen wat je zelf het beste vind anderen denken het altijd beter te weten.

Mensen weten niet beter, er komt gewoon steeds meer kennis en kunde en onderzoek. En als je dat allemaal zomaar naast je neer legt omdat dat je nou eenmaal beter uitkomt... tja. Jouw keus. Maar kom daar dan gewoon voor uit, en doe niet zo'n ongefundeerde popiejopie uitspraak.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:56

Tetra Aqua aquasafe waterverbetering
verkrijgbaar bij petsplace
dit was wat ik zocht en dit is de complete tekst:
Tetra Aqua aquasafe waterverbetering
Waterpreparaat dat leidingwater verandert in veilig en visvriendelijk aquariumwater
€ 11,29
Mix van natuurlijke biopolymeren en sporenelementen
Chloor wordt geëlimineerd
Natuurlijke biopolymeren versterkt de groei van nuttige bacteriën.
Artikel nummer: 664243

link: http://www.petsplace.nl/vis/verzorging/ ... ing~664243
Laatst bijgewerkt door marianne18 op 05-07-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:58

Bedankt marianne18!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:04

Amaris schreef:

*desillusie* -O-

Het ergste is nog dat het de meeste ook geen donder kan schelen (blijkt hier ook wel weer).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:05

aquasafe is alleen wel harstikke duur, ik heb het van :? (moet ik ff opzoeken), doet hetzelfde, scheelt de helft :j

Alleen alvorens je met aquasafe aan de gang gaat moet je IMO toch weten waar het vandaan komt. Anders geeft je straks weet ik veel hoeveel geld uit, zonder dat je het probleem op lost

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 14:10

Ga niet oordelen mensen. Waarom is deze toppic geopend? Omdat ik 't beste voor de vissen wil. Ben al bezig om een vierkante aquarium te zoeken met pomp. Maar stop met oordelen, vooruit denken. Je kent mij niet. En ik vroeg hier ook niet om. Vroeg alleen over het water.

Bedankt stef. Ik ga 't zoeken.