Kattenren = zielig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Kattenren = zielig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:59

Ik heb mijn 2 balkonnen helemaal afgezet zodat de katten wel een buiten hebben.
Heb er lang en hard over nagedacht maar zodra ik een huis met een tuin bewoon wordt deze ook afgezet.
Het is me 1x overkomen dat mijn kat na 2 weken buiten dood in de tuin lag, aangereden. Die pijn wil ik niet nogmaals ervaren. Het is tegenwoordig te druk om katten buiten te laten lopen. Te veel verkeer. Ik denk er dus heel anders over en vind het onverantwoord dat mensen hun huisdieren maar gewoon buiten laten lopen. Zoals het verhaal van je moeder, je bent gewoon zwaar getraumatiseerd als je er een onder je auto hebt..... Ik zeg binnen houden!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:01

Ook mijn katten zitten in een ren op het balkon. Van jongs af aan en ze weten niet beter. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat hier in de straat ook te hard word gereden. Ik woon in een flat, maar voordeur open en ze zouden zo weg kunnen. Daar komt bij dat een van de katten een hartruis heeft en medicijnen moet hebben elke dag. Kan het dus niet veroorloven dat ze een nacht weg is. Ze hebben een hele grote ren, met verschillende etages. Veel schaduw en een mooi uitzicht......Zal binnenkort eens een foto plaatsen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:03

Wendel, als ik het goed begrijp zitten ze dus "opgesloten" in die ren?

Bij mij mogen ze dan zelf kiezen, binnen of buiten, dmv kattenluikje.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:03

Ook ik heb mijn achter"tuin" zo afgezet dat mijn katten er niet uit kunnen. Echt veel is het niet, maar ik heb 2 zeer angstige katten, 1 hele oude (17+) en 1 hele domme... Ik neem geen risico's, bovendien weten ze niet anders. Ze vinden het heeeeerlijk in de "tuin" (okay, het is 6x7 ongeveer, dus niet groot, en op 1 struik na volledig betegeld) en ik wil eigenlijk nog helemaal een net gaan spannen zodat ik ook klimbomen en hoge plekjes voor ze kan creëren. Ze kunnen achter uit de tuin kijken (gaas) en zijn altijd bezig met wat er langs komt en wat ze in de verte zien.

Ik ben dus zeker voorstander van het niet los laten lopen van de katten. Mede omdat ik hiermee mijn buren niet tot last ben, maar voornamelijk omdat ik nu rustiger kan slapen en ik zeker weet dat mijn katten veilig zijn. Ze zijn één keer ontsnapt (één of andere lolbroek had het hek opengezet), maar waren héél snel weer terug in de tuin waar het veilig was! Ik denk dat mijn katten het prima vinden zo.

Orsje, het lijkt of je hier toch allemaal medestanders treft!!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:05

GamblersCup schreef:
Wendel, als ik het goed begrijp zitten ze dus "opgesloten" in die ren?

Bij mij mogen ze dan zelf kiezen, binnen of buiten, dmv kattenluikje.

Bij mij ook hoor. Ze kunnen kiezen of binnen of buiten. Ik heb een doorgang doormiddel van een raam. Via de krabpaal kunnen ze door het raam naar buiten en weer naar binnen. Nee opsluiten in het een of het ander zie ik ook niet zitten, ivm het weer

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:06

Het lijkt mij ideaal om je tuin zo af te kunnen zetten, kunnen er zo ook geen vreemde katten naar binnen?

Het is niet alleen veiliger voor kat en automobilist maar ook een stuk prettiger voor mensen die veel katten van anderen in de tuin hebben.. Bij ons komen er denk wel 15verschillende kartten water drinken uit de vijver.. daar zou ik graag vanaf willen, dat dinken vind ik niet erg, maar dat vechten snachts, het poepen en het op stang jagen van mijn hond vind ik dan wel weer erg vervelend..

Je hond los buiten vind ik eigk niet meer van deze tijd.. Niet in de randstad tenminste.. te vol en te veel verkeer

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:08

Wendel, ieder voor zich hoor, maar de dieren in een kattenren opsluiten is dan ook weer niet zo mijn ding, hoewel ze "lekker" buiten zitten. Ik dacht dat ze bij jou dan niet naar binnen konden, maar jij hebt hetzelfde als wat ik wil hebben dus!

Mijn tuin wordt 1 grote kooi, katten kunnen er niet uit, en vreemde katten kunnen er niet in. Ik vertrouw die schuine kanten niet 100%, zeker niet met mijn ene monster. Ik wil wel rustig naar m'n werk kunnen, zonder me zorgen te moeten maken of het hem al gelukt is :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:12

Wij hebben onze tuin ook afgezet, maar toch gaat er ergens iets niet goed, want de oude Mw. Poespoes is vaak bij de buuf en eet daar ook mee :+
Dus ik moet even in de gaten gaan houden hoe ze het doet, dan kan ik er wat aan doen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:13

Zal foto's maken...... Van de hele constructie en de doorgang. Misschien kan er nog inspiratie opgedaan worden door iemand

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:14

Nou moet ik zeggen dat ze in principe zo de ren uit kunnen als ze een beetje moeite zouden doen, maar ze blijven er netjes in.
Ik had vorige week een indringer, een poes uit de buurt die waarschijnlijk via het dak van het schuurtje de tuin in is gesprongen, maar ook die wist er niet meer uit te komen en ze heeft het echt geprobeerd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:17

Zonnebloem, zo hadden we vorige zomer de 2 katten van de buurvrouw in de tuin en ik heb 9 katten... het was 'erop en erover', die katten hadden blínde paniek om de tuin uit te komen (en mijn katten doken er echt op).

Over het algemeen blijven de katten braaf binnen de omheining, maar een stroomdraadje zou ik fijn vinden (wil vriendlief niet, vindt hij zielig).

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kleine impressie van de ren. Hij is 3hoogte bij 2lengte bij 1breedte meter.
Zitten 2 katten in

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:31

Prachtig Wendel!! Ik heb nu niet echt foto's bij de hand, maar op deze zie je het houtwerk met gaas erachter.

En een vliegende kat...

Afbeelding

Je ziet alleen de achterkant, de beide zijkanten zijn gemetselde muren. Achter dit gaashek zit een 'gang' pad voor de achteroms van mijn buurtjes. Daarachter zit een HEUL groot huis met een HEULE grote tuin, maar die mensen zijn geen kattenliefhebbers... (hoor ze wel eens andere katten fanatiek wegjagen)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:16

Ik had het eerst ook zo als jouw, maar 1 van mijn 6 poezen bleef daar echt niet achter, die klauterde zo om het gaas heen.
nu dus schrikdraad eronder tegen de schutting aangemaakt,dat houd haar gelukkig wel tegen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:55

ik heb een ren achter aan huis vast, ik wil namelijk niet dat mijn katten doodgereden worden, overlast veroorzaken, weglopen, meegenomen worden of gedekt worden door Sjakie de buurtkater ;)

Heb wat oude veilingkratjes om in te liggen en wil norgen op pad voor die border paaltjes (die half ronde) om het op te leuken :D

Afbeelding

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:41

Ik vind het juist een goed iets, zo'n ren. Kat komt lekker buiten, maar wel in een veilige omgeving. Heb door de jaren heen al genoeg keren meegemaakt dat een kat niet meer thuis kwam of pas weken later, katten die hele schaafwonden hadden, hersenschuddingen, gebroken poot, inwendige bloedingen.. Dan bied ik ze liever een afgesloten ruimte waar ze ook lekker in de zon kunnen liggen. Voor jagen hebben ze hier elkaar en een berg aan speelgoedjes.
Ik woon in een appartement en met warm weer gooi ik de deur naar het balkon open. Deze heb ik destijds met mijn ex afgesloten met een net. Zo kunnen ze lekker buiten komen, maar niet naar beneden springen (wat de buurkat al eens heeft gedaan). Als ik naar een huisje met tuin verhuis, ben ik ook zeker van plan een ren te maken voor ze. Een kat moet wel af en toe naar buiten kunnen om echt te zonnen ipv voor de ramen nepbruin te willen worden :D

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:52

Vroeger liepen mijn katten ook altijd vrij buiten.
Totdat er eentje ook hier is doodgereden voor de deur.
Nu heb ik ondertussen 2 andere katten , brits korthaar en europees korthaar. Als kitten gekocht.
We hebben vrij snel toen wel een ren laten bouwen en ze kunnen dmv kattenluik via de bijkeuken de ren in.
Ze hebben dus beperkte vrijheid. Kunner erin wanneer ze willen.
Alles zit erin. mandjes, grote krabpaal, verstop/loerplekjes, hoge en lager ligplanken en ook staan er 2 kattebakken buiten. Perfect dus.
Ook met slecht weer zitten ze er vaak omdat er doorzichtige golfplaten opliggen.
Ook is ie redelijk uit de wind omdat ie aan 2 kanten beschut is door onze garage en de bijkeuken.
Nee voor mij geen loslopende poezen meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:06

als er hier nog eens katten komen gaat er ook een draad langs de schutting zodat ze niet de pad af kunnen :j

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:22

Mijn katten blijven volledig binnen op het moment, omdat ik in Amsterdam centrum woon en ook geen balkon of tuin heb :P Als ze hier weglopen zitten ze op de daken van de huizen hierachter en lopen ze zo op een drukke doorgaande weg (hardrijdende auto's, taxi's, trams en bussen). Moet er niet aan denken eigenlijk.. Ze kunnen boven heerlijk in het zonnetje liggen en de ramen staan vaak ook open als we thuis zijn :) Als we later meer ruimte hebben maak ik wel een ren of afgezette tuin voor ze :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:30

Geweldig!
Wij zijn net verhuisd van een appartement naar een heus huis met tuin.. de katten mogen af en toe aan de lijn mee naar buiten, maar helemaal los... Zou graag zo'n mooie kattenren voor ze maken, alleen even geen centjes voor.
Heb vroeger aan een drukke straat gewoond met 3 katten, maar die waren zo slim om in de tuinen te blijven en niet de straat over te steken gelukkig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:36

Ik heb 5 jaar in een 1 kamer woning gezeten met 1 kat. (halvewege kwam er een 2e kat bij) Had geen tuin en geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om haar buiten los te laten. :n Kattenluik mocht niet in de deur van de huurwoning of ik moest zelf een deur kopen a la veel euro's. Niet gedaan dus. Poes wist niet beter en vond het prima. Nu woon ik wat groter en heb een tuin erbij. Deze is iets meer dan een maand geleden katproof gemaakt. (al kunnen er wel katten van buitenaf in als ze heel veel moeite doen) Dus nu met droog weer zet ik de tuindeur open. Maar wel alleen als ik thuis ben want ook nu mag ik geen luikje in de deur maken. Mijn tuin is iets van 4 a 5 meter breed en bijna 10 meter lang. Lopen ze nu heerlijk met zijn 4en in en dat gaat super. :j Ik kies idd ook voor veiligheid en niet voor risico. Heb 2 half lang harigen en die zijn heel makkelijk op te pakken en mooi. Jatgevoelig dus. En die 2 anderen zie ik zo onder een auto rennen dus dacht het niet om ze echt los te laten. Dit is een mooie oplossing en ze vinden het heerlijk. :)

Katten die binnen gehouden worden zijn niet per definitie zielig en je bent ook geen dierenbeul. :n

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:37

Mijn 2 jonge katten zitten op het moment ook binnen, dus ik snap het heel goed. De mijne zitten binnen omdat ik afgelopen jaar al ong. 5 keer verhuist ben, en ik niet wil dat mijn katten terug gaan proberen te komen naar 'hun' vorige huis, vandaar dus binnen tot ik ergens woon waarvan ik zeker weet dat ze er langere tijd gaan wonen.. Mijn ideaalbeeld is echter wel dat ze lekker naar buiten kunnen, dat gaat ook zeker gebeuren zodra ik ergens 'vast' woon, en dan is een ren een goede optie wanneer je op een drukke plek woont. Bij mijn ouders hadden we de katten altijd buiten (kattenluikje dat 's nachts dicht ging als ze binnen waren), maar daar zijn er zóó veel platgereden en dat was al redelijk afgelegen dat ik goed begrijp dat mensen dat risico niet willen nemen. Toch hoop ik zo snel mogelijk een plekje te hebben waar de katten buiten komen, en als het naar mijn idee rustig genoeg is en ze niet zomaar overlast kunnen veroorzaken, gaan ze ook echt los en niet in een ren, mocht dat niet kunnen is een ren een goede optie.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:43

ik vind het juist top dat je het op die mannier doet! +:)+
ik zou ook echt niet op mijn geweten willen hebben dat 1 van onze katten aangereden word.
die 2 beestjes betekenen echt te veel voor ons!

onze katten zitten altijd een lijntje buiten. mijn vader heeft van het huis naar de muur een staalkabel gehangen met daaraan touwtjes zodat ze heel de tuin door kunnen.
onze katten doen dit vanaf jongs af aan en ze zijn het gewend.
als ze een keer uit het tuigje ontsnappen ofzo dan staan ze ook zo weer voor de deur ;)

ik vind het juist zielig als mensen hun dieren op straat laten lopen omdat het de natuur is!
waarom staan al die paarden dan in stal en worden ze bereden? dat is ook onnatuurlijk..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:51

Ik vind dit een heel lastige keuze, voor beide is wat te zeggen en daarom vind ik ook dat ieder zijn eigen keuze hierin moet maken en die van elkaar moet respecteren.

Dat je moeder een kat voor de auto heeft gehad is echt verschrikkelijk :(:) en ik zie hele mooie kattenrennen voorbij komen.

Onze katten lopen wel vrij los, ik heb een asielkatje en een jonge langharige kruising die deze week voor het eerst door de tuin scharrelt.
Ik vind het echt fantastisch om te zien hoe hij van de tuin geniet, in de vijver valt, een boom inklimt, op alles wat beweegt springt.
De asielkat is erg bang voor vreemde mensen, die ziet er erg schattig uit maar is niet te benaderen.
De jonge langhaar wordt denk ik ook erg mooi maar die moet voorlopig ook niks hebben van mensen die hij niet kent en dat wil ik graag zo houden.
De asielkat is overdag het liefst buiten, de jonge mag het alleen als we erbij zijn. 'snachts moeten ze binnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:55

Nee mocht je een kater hebben die andere katten zwanger maakt, of jou kat komt zwanger thuis. Da's niet zielig natuurlijk :')

Die ren klinkt prachtig bij jou en die katten vermaken zich prima hoor, zolang ze eten krijgen hebben ze geen jaag-behoefte, zolang ze kunnen klimmen gaan ze niet vervelen, zolang ze elkaar hebben gaat alles prima.

Liever 100 katten in de ren dan 1 dood langs de weg :')