Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:43

Nikka schreef:
In de vorm van training of iets uitdagends. En heb je iemand mee laten kijken? Jij geeft nu een invulling van wat je ziet, maar dat kan best heel anders liggen.

Hij gaat niet naar hondentraining oid nee. Maar wel gewoon veel wandelen etc.
En hoe bedoel je iemand mee laten kijken? Vrienden van mij waarvan 1 ook best verstand van honden heeft zei een paar weken terug al dat Boris 'venijniger' werd. En is het ook met me eens dat het wellicht gewoon allemaal wat teveel is voor hem zo.
Ze zien ook duidelijk een verandering in zijn gedrag. Van de winter was het nog niet zo erg want ja, dan wandelt en fietst hier niet zoveel. Maar nu wel, en dan vooral in het weekend.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:44

een kennis had ook een hond die niet vast wou, toen hebben ze een staalkabel over het erf heen gespannen en daar de hond aanvast gemaakt. daardoor kon die nogsteeds over het erf rondrennen, maar geen mensen pakken. dat werkte echt super.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 13:45

PocoGaucha schreef:
een kennis had ook een hond die niet vast wou, toen hebben ze een staalkabel over het erf heen gespannen en daar de hond aanvast gemaakt. daardoor kon die nogsteeds over het erf rondrennen, maar geen mensen pakken. dat werkte echt super.

Dat hebben mijn ouders met hun hond ook gedaan en hebben we hier ook geprobeerd. Maar het blijft dat hij bij mij wil zijn (of mijn vriend) als wij buiten lopen en dat kan hij dan niet en blijft hij blaffen ondanks dat hij een flink eind lopen/bewegen kan...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:45

Voordat je denkt aan herplaatsen misschien op cursus gaan of iemand bij je langs laten komen. Je zal veel tijd in je hond moeten steken wil je dit oplossen. Heropvoeden eigenlijk, duidelijk maken wat wel en niet mag.
Muilkorfen zorgt er wel voor dat je hond geen schade aan kan richten maar lost het probleem, de stress bij je hond, niet op. Blij dat je dat zelf ook ziet :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:46

Ik zou er een keer een gedragstherapeut naar laten kijken persoonlijk. Dan weet je waar je mee te maken hebt en of je er nog wat aan kan doen. De vraag is natuurlijk of je überhaupt nog tijd in deze hond wil steken. Anders kan je hem beter wegdoen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:49

Wat bij mijn hond goed werkt zijn psychologische hekken. Hij mag op bepaalde plaatsen niet komen omdat ik het zo wil. In begin was het echt 20x hem terugsturen, maar het heeft gewerkt. Als ik hem opsluit breekt hij de boel af om bij me te zijn, dus moest ik ook andere oplossingen gaan zoeken.
Als je lesgeeft kun je hem dan niet dicht bij de piste laten liggen en blijf ?
Als hij losloopt en de buurjongen of dergelijke langskomt en jij je verstoppen en als hij zich misdraagt dan uit de hoek komen en hem de correctie van zijn leven bezorgen ? Fin dit zou mijn methode zijn. Proberen hem te betrappen en hem goed laten zien dat hij zich misdroeg.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:52

Of je zou een teletac kunnen proberen bij het jagen op fietsers of voetgangers. Ik vind het een rotding persoonlijk, je moet er wel een zekere deskundigheid voor hebben en ik vind ook dat je heel goed (moet laten) kijken of de hond er mentaal geschikt voor is. Anders doe je er meer kwaad dan goed mee.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:56

Door de hond te muilkorven haal je het probleem inderdaad niet weg... Hij heeft overduidelijk stress en kan niet omgaan met de situatie zoals die is. Je zou kunnen overwegen om, zoals eerder genoemd, een gedragstherapeut om advies te vragen, dan heb je in ieder geval gedaan wat je kon doen, ongeacht wat de therapeut je te zeggen heeft.
Onze vorige hond hebben we ook in laten slapen. Hij had nog niet ernstig gebeten, maar het zat er wel aan te komen. Wij kregen deze hond toen hij 2 jaar was, hij was toen al 'verknald' door de vorige eigenaar. Zonder kinderen ging het prima, wij wisten hoe met hem om te gaan en wanneer hem met rust te laten. Maar toen we kinderen kregen, en die zich door het huis gingen bewegen, werd het moeilijker. Voor ons en voor de hond, want hij voelde zich niet meer op zijn gemak en werd steeds meer onvoorspelbaar. We hebben echt al het mogelijke geprobeerd, maar uiteindelijk ging het echt niet meer. Ook wij hebben meerdere malen overwegen hem te herplaatsen, maar wat als je de verkeerde treft, die de hond wel eens een lesje wil leren? Bij een bekende was nog te overwegen, maar een totale vreemde een moeilijke hond meegeven durfden we toch niet aan. Uiteindelijk is hij toch nog 7 jaar bij ons geweest.

Ik vertel je mijn verhaal omdat mijn zoon 3 weken geleden ernstig is gebeten door een duitse herder. Hij werd uit het niets van zijn fiets af getrokken, en als de eigenaar (die hem aangelijnd had, maar hem dus duidelijk niet onder appel had) hem niet had losgetrokken waren de gevolgen nog beroerder geweest als ze nu zijn. Deze man loopt nu met zijn hond gemuilkorfd, altijd en eeuwig aangelijnd, omdat hij het niet over zijn hart kon verkrijgen het dier in te laten slapen. Hij kan nooit meer met zijn hond onbevangen de straat op, of naar het bos of de hei en plezier beleven aan zijn dier, terwijl dat toch je eerste intentie is als je een hond neemt!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:57

Ik mis hier idd de gedragstherapeut. Dit is namelijk gedrag wat je (redelijk) makkelijk kunt afleren. Het is niet dat hij het te druk vind, maar hij neemt de leiding over. Door te werken aan verhoudingen en oefenen met het omgaan met mensen op erf en langs de weg is dit prima op te lossen.

De verlatingsangst (want dat is het waarschijnlijk) mbt tot het gaan blaffen als jullie ook op het erf lopen of weg zijn is ook gewoon trainbaar. Niet iedere hond is vanzelf braaf, maar je kunt het hem wel LEREN!

Positief dus.

Niet inslapen dus tot je daadwerkelijk aan de problemen hebt gewerkt, en tot die tijd zorgen dat het veilig is voor mens en dier door hem of te muilkorven of vast te leggen.

Succes!

Ocean_Child

Re: Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:06

Je bent werkeloos en zo goed als de hele dag thuis. Volgens mij dé ideale situatie om je hond (opnieuw) op te voeden? Ga er eens een paar weken de héle dag bij zitten en doe er iets aan. Wegbrengen is wel erg makkelijk. Laat een deskundig iemand een paar keer langskomen en ga je hond trainen. Volgens mij is hij niet vals, maar onopgevoed. En zet een hek om je tuin.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:11

We zijn al 3 jaar bezig, op verschillen de manieren, om hem te leren dat hij niet zo tekeer moet gaan als wij niet in de buurt zijn. Alles is de revue al wel gepasseerd. We krijgen het er gewoonweg niet uit.

Dat ik de hele dag thuis zit betekend niet dat ik de hele dag tijd heb he ;).

Hij is verder hartstikke goed opgevoed. Maarja, ik heb de tijd en energie niet om ermee met hem te werken. Daarnaast is het de vraag of het wat oplost.
Daarom de keuze gemaakt wél hem te herplaatsen en dan alleen bij ervaren mensen die dit wel op kunnen lossen.
Ik geloof ook niet dat hij vals is, maar heb zelf niet de mogelijkheden en kennis in huis om dit op te lossen voordat het verder uit de hand loopt.

Een hond wegdoen betekend niet direct dat ik hem niet meer moet. Maar ik zie mijn eigen onkunde hierin en kan Boris hier gewoon niet mee helpen :n

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:12

SaskiaKa schreef:
Je bent werkeloos en zo goed als de hele dag thuis. Volgens mij dé ideale situatie om je hond (opnieuw) op te voeden? Ga er eens een paar weken de héle dag bij zitten en doe er iets aan. Wegbrengen is wel erg makkelijk. Laat een deskundig iemand een paar keer langskomen en ga je hond trainen. Volgens mij is hij niet vals, maar onopgevoed. En zet een hek om je tuin.

Weet je wat een deskundig iemand kost? Het hek om de tuin lost (voor de zoveelste keer) het probleem niet op.
En ik heb gewoon niet de centen momenteel om er een 'deskundig' iemand bij de laten komen even simpel gezegd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:17

Dat je de beslissing al had genomen was me eigenlijk al helder in de loop van het verhaal, vraag me dan wel af waarom je dit topic heb geopend eerlijk gezegd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:18

Misschiend at er mensen kwamen met dingen waar ik nog niet aan gedacht had, maar dat is niet zo.
Dat Boris een stuk opvoeding en leiding nodig heeft, niet vals is maar het gedrag is wat afgeleerd kan worden. En juist in de loop van dit topic werd ik er zekerder van dat ik dit niet op kan lossen.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:24

Ik vind het dapper dat je erkend dat je het zelf niet op kan lossen!
Ik hoop dat je een passend huis voor hem kunt vinden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:28

Ik ben ook niet zo te vinden voor de "deskundige". Maar ben er vrijwel zeker van dat dit echt op te lossen valt zonder meteen grote beslissingen te maken en te gaan investeren enzo.
Mijn buren hebben ook een berner senner en net zoals jij beschrijft is die ook de goedheid zelve en erfgebonden enzo. Vorige buren die ik had net hetzelfde en ook een berner senner.
Nu heb je een moeilijke hond die veel meer opvoeding vraagt. Wat is voor jou straffen en belonen ?
Ik ging 2 jaar naar hondenschool en had ik daar naar sommige "deskundige" geluisterd had ik nu wel een heel slecht opgevoede hond. Bij sommieg honden (zoals de mijne) is een NEE en rukje aan het touw niet genoeg. Die heeft het echt nodig om stevig op zijn plaats te worden gezet. Je mag hem die kans niet geven om te twijfelen aan je commando's.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:33

Ik twijfel nooit aan mijn commando's, ben daar erg consequent in. De ene keer is bij hem een strenge 'eh' of 'nee' en een rukje aan de riem genoeg. De andere keer moet je zoals jij zegt, hem anders op zijn plaats zetten. Meestal is dit wanneer hij zo druk of gefocussed is dat een rukje aan de lijn oid hem niet uit zijn 'state of mind' kan halen. Dan pak ik hem meestal even in zijn nek of tik hem aan zodat hij de aandacht weer bij mij heeft en ga van daaruit weer verder.

Belonen dmv voer doet hij niet. Een tijdje terug heb ik hem geleerd te volgen zonder de riem (had hij zo door, hij is erg slim). Ik gebruik dan het commando volg en als hij volgt loop ik rustig door zonder wat te zeggen. Als je braaf oid zegt is dat einde commando bij hem. Ik geef 1 commando, volgen, en dan gewoon lopen en dan bijft hij rustig bij je. Als ik zeg 'toe maar' of 'vrij' dan weet hij dat hij even lekker struinen mag.

Maar met het gedrag wat hij nu dus verder vertoond heb ik geen ervaring en geen weet van hoe ik dat op moet lossen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:37

Ik denk dat gewoon zijn gedrag en energie teveel is voor mij om in goede banen te leiden. Kijk onze berner is gewoon een goedzak. Al moet ik zeggen dat die dominanter gedrag vertoond en je daar ook wel op moet letten, maar die is heel anders dan Boris.

Afbeelding

Afbeelding

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:43

Dan hoop ik wel dat je heel veel tijd en moeite wilt steken in het zoeken naar een nieuw tehuis voor hem.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:45

Hij gaat niet zomaar naar de eerste de beste natuurlijk. En er word ook duidelijk bij verteld wat de struikelblokken voor ons met hem zijn.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij bij onervaren mensen terrecht komt en misschien schade aanricht :n

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:46

Het verhaal klinkt voor mij herkenbaar. Het begon als een jonge enthousiaste hond, die op een gegeven moment niet goed meer te corrigeren was en gestrest was bij visite/mensen die langs kwamen, etc. Het was op het eind lastig om visite te ontvangen, dat wil zeggen, voor de hond; want die moest dan vast, en vaak gecorrigeerd worden, veel spanning. Hij heeft in het bos uiteindelijk een keer een fietser naar zijn kuiten gehapt (volgens mij geen grote schade) en dat was genoeg voor de eigenaren om hem in te laten slapen.

Als je denkt dat er nog wat te redden valt als je er iemand met meer expertise bij haalt, dan zou ik dat doen. En anders zou ik, hoe hard ook, de hond laten inslapen. Het klinkt alsof de situatie qua ruimte en de manier waarop je hem behandeld, niet beter kan worden. Ik zou het risico niet nemen om te herplaatsen. En als je er zelf niets meer mee kunt en de hond wordt er ongelukkig van, zou ik voor een spuitje kiezen. Sterkte met je beslissing.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:58

Hij is echt heel mooi. Vind het juist spijtig dat je hem zou herplaatsen en hij niet goed terechtkomt.
In veel opzichten lijkt hij dan wel te passen, want hij is lief naar jullie toe en braaf met de paarden.
Je opvoeding lijkt in grote lijnen wel coherent te zijn, maar op de dingen zoals ongevraagd het erf verlaten ga je echt consequent moeten optreden en hem duidelijk maken dat hij enkel het erf af mag als jij het hem toelaat. Desnoods neem je er een stoel bij en roep je hem een halt toe iedere keer dat hij een poot van het erf wil zetten. Hier gaat tijd inkruipen, maar je gaat er zoveel voor terugkrijgen. Als je hem herplaatst kun je ook verschrikkelijk veel spijt gaan krijgen.
Je kunt hem natuurlijk niet 24/24 in het oog houden, maar als je hem dan buiten het erf betrapt moet je ervoor zorgen dat hij voor zijn leven terug het erf oprent. Hij moet je toch ietwat vrezen als hij iets uithaalt anders wil dit zeggen dat je niet streng genoeg bent. Hij maj je niet gaan zien als zijn gelijke, maar als DE baas.

@Imitador: Zullen we meteen alle honden die te enthousiast zijn de wereld uithelpen ? Kunnen we gelijk ieder paard dat al is gebeten of gebokt heeft naar de slacht brengen ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 15:08

We hebben een tijdje terug zo;'n schokband geleend om te kijken of dat werkte. maar die hond is zo slim. Dat hij wanneer hij die band om had en wij dan in de buurt waren het niet probeerde om het erf af te lopen. Maar meneer wist precies dat als hij die band niet om had hij geen schok kreeg en dan deed hij dus weer gewoon.

Als ik thuis ben en er loopt of fietst iemand langs nu dan roep ik hem altijd terug, vaak al voordat hij het erf af loopt zet ik hem terug op zijn plek. Dan gaat het wel goed, en dit doen we eigenlijk altijd al zo.
Het is zelfs zo dat wij als we ze uit gaan laten nooit het erf af LOPEN. We gaan altidj met de auto en dan verderop zetten we de auto neer en mag hij er daar uit. Juist zodat hij niet leert dat hij het erf af lopen mag. Dit doen wij al van pups af aan en toch doet hij het :?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:26

cp112 schreef:
We hebben een tijdje terug zo;'n schokband geleend om te kijken of dat werkte. maar die hond is zo slim. Dat hij wanneer hij die band om had en wij dan in de buurt waren het niet probeerde om het erf af te lopen. Maar meneer wist precies dat als hij die band niet om had hij geen schok kreeg en dan deed hij dus weer gewoon.

Mijn ouders deden dit ook bij onze eerste hond en die wist het evengoed :P

Kun je dan zo geen band kopen en hem oplaten, want blijkbaar had dit dan wel het gewenste effect. Ik ben er geen echte voorstander van, maar als het een oplossing is ?

Bij je afwezigheid de hond los laten zou ik dan wel volledig uit mijn hoofd zetten. Mijn honden blijven bij mijn afwezigheid gewoon binnen omdat de tjech gewoon over de omheining springt en als je er niet bent kun je er ook niet veel aan gaan veranderen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 15:28

Ik heb mijn honden niet in huis en dit kan ook niet ivm allergien.
De band mogen ze maar maximaal 6-8 uur omhebben ivm de 'pinnen' die eraan zitten en gaan irriteren in de nek.