Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Duhelo schreef:de vogels zijn dan zo geconditioneerd op de mens dat ze een maatje niet eens meer missen...
Duhelo schreef:ik denk dat je ook beter zal af zijn met een handopfok (dus met drie weken uit het nest gehaald, en verder opgevoerd door een mens of jijzelf)
de vogels zijn dan zo geconditioneerd op de mens dat ze een maatje niet eens meer missen...
*valt bijna van haar stoel van verbazing*
Duhelo schreef:1) als een vogel nooit andere soortgenoten gehad heeft, weet hij niet wat hij mist (denk aan de eendjes die uit het ei komen en zich conditioneren op het eerste voorwerp dat ze zien => hun moeder, een mens, of zelfs een basketbal).
2) ik zie het probleem niet met handopfok,de hanopfok dat ik ken worden met 3-4 weken uit het nest gehaald, en dan in groep verder opgefokt met de hand (door de vogelkenner), door ervaring is zijn uitval nu nog minimaal. de vogels worden dan verkocht op het moment dat ze zelfstandig eten (om te voorkomen dat mensen domme dingen doen en de vogels doodvoeren)
die vogels zijn perfect tam én perfect sociaal. zie het probleem niet echt.
Mijn zin over dat ze een maatje niet missen, was ALS de ts een parkiet alleen wil houden, ze het best een handopfok zou nemen die alleen opgekweekt is, daar deze dan geconditioneerd zijn op de mens. Wat TS er dan mee doet is haar zaak
Ja, het klopt dat alleen opgevoedde vogels zich soms sneller aan een mens hechten, maar dat heeft ook als gevolg dat je 24 uur per dag bij de vogel in de buurt moet zijn, anders zijn ze alsnog alleen en dan vereenzamen ze zich en krijgen ze dus problemen als verschrikkelijk krijsen, stereotypisch gedrag en andere ongein. Waarom dat risico nemen, alleen voor jezelf? De vogel doe je er echt geen plezier mee hoor
maar ik raad je aan eens bij een kweker te gaan kijken die ook echt om z'n vogels geeft ipv om de consument. Je zet een paard toch ook niet alleen en gaat hem vanaf 5 weken met de hand opvoeden omdat ie zich dan sneller aan een mens gaat hechten? 
Cayenne schreef:Duhelo schreef:1) als een vogel nooit andere soortgenoten gehad heeft, weet hij niet wat hij mist (denk aan de eendjes die uit het ei komen en zich conditioneren op het eerste voorwerp dat ze zien => hun moeder, een mens, of zelfs een basketbal).
2) ik zie het probleem niet met handopfok,de hanopfok dat ik ken worden met 3-4 weken uit het nest gehaald, en dan in groep verder opgefokt met de hand (door de vogelkenner), door ervaring is zijn uitval nu nog minimaal. de vogels worden dan verkocht op het moment dat ze zelfstandig eten (om te voorkomen dat mensen domme dingen doen en de vogels doodvoeren)
die vogels zijn perfect tam én perfect sociaal. zie het probleem niet echt.
Mijn zin over dat ze een maatje niet missen, was ALS de ts een parkiet alleen wil houden, ze het best een handopfok zou nemen die alleen opgekweekt is, daar deze dan geconditioneerd zijn op de mens. Wat TS er dan mee doet is haar zaak
Je vertelt het allemaal leuk, maar alle redenen die je hierboven opnoemt zijn alleen ten voordele van de mens, en niet de vogel.
Het lijkt me een stuk beter om aan het welzijn van de vogel te denken. Dus wanneer je hem maar zo vroeg mogelijk uit het nest haalt is het opeens wel goed, omdat hij geen soortgenoten kent? Weet je hoe erg een vogel op die manier met zichzelf in de knoop kan raken? Je bent welkom hier om een aantal voorbeelden te zien
Handopfok... drie a vier weken uit het nest? en waarvoor? Juist, opnieuw alleen omdat het zogenaamd makkelijker is voor het baasje om hem dan tam te krijgen. Bovendien raadde jij TS haar broer (die dus nul ervaring heeft met vogels) aan om voor een handopfok te gaan. Dat is gewoon vragen om problemen. Iedere goede kweker weet dat handopfok een grote NO is. Gewoon netjes wachten tot de vogel zelfstandig is. Dat is met 5 a 6 weken meestal het geval en dan krijg je ze echt net zo makkelijk tam als een handopfok, maar dan heb je wel het voordeel dat ze sociaal tenminste ook nog uit de voeten kunnen.
De redenen die jij opnoemt zijn alleen maar om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de consument, maar aan de vogel wordt niet gedacht. Echt, ga je eens goed inlezen op vogelfora en je komt er meteen achter waarom alles wat je hierboven opnoemt een verschrikkelijk slecht idee is.

Duhelo schreef:Maargoed, ik ben geen expert in vogels.Iedereen zal het vast beter weten

sallandval schreef:Ik ga vast een paar bokkers over me heen krijgen... maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om maar één vogel te nemen als je hem wilt leren praten. Tam maken is al lastiger bij twee (kan wel) maar praten? Ik ken niemand die meerdere parkieten heeft die praten. Alle parkieten die ik heb gehad die konden praten waren alleen (heb er dus ook wel eens twee gehad, die waren wel een beetje tam maar praatten niet).
En zielig? Tsja, dan kun je al die tienduizenden honden die geen hondenmaatje hebben ook wel zielig vinden. Ook ik heb wel eens zielige eenzame vogels gezien (die hun eigen veren uit gingen plukken en zo) maar mijn parkiet komt heel tevreden over en komt niets te kort. Ik vind het iets anders als een parkiet maar in zijn kooi zit te verpieteren in zijn eentje, maar als hij tam is en in het gezin meedraait vind ik het niet zielig.
Overigens heb ik bij mijn dierenwinkel gevraagd of ze me aan een jonge parkiet konden helpen om tam te maken. Toen belde een medewerker de kweker, vertelde welke kleur ik mooi vond en een dag later kon ik hem (nouja; haar dan) op komen halen in de dierenwinkel.
Duhelo schreef:oke, maar het artikel gaat over handopfokkers die verkocht worden met 3 weken.
ik heb het over handopfokkers die op 3 of 4 weken uit het nest gehaald worden en in groep (!!!) opgekweekt worden door een ervaren (!!!) vogelpersoon, en verkocht worden op het moment dat ze wél zelfstandig zijn, dus geen pap meer hoeven maar al volledig zaadjes eten.
Dat is volgens mij ook nog een verschil. én als de vogels in groep opgefokt worden, zijn ze ook wel sociaal.
in het artikel staan tips dat je de valkjes moet controleren op ontlasting en kaalgeplukt zijn in het nest etc. Maar is het ook niet zo dat als er in het nest geroerd wordt, de ouders de jongen kapotmaken of gewoon laten sterven?Mijn collega zit al zijn hele leven in de vogels, doet het al jaaaaaren op deze manier, en dat is altijd goed gegaan, zoals gezegd, zijn uitval is momenteel nihil door zijn ervaring. én er zijn maar bitter weinig klanten die niet tevreden zijn.
Overigens zullen de meeste kwekers die expres met de hand opfokken niet over hun problemen praten, dus daar geloof ik niet in
Een kweker die zijn vogels aan dierenwinkels verkoopt zonder te weten waar ze verder terecht komen vind ik trouwens een handelaar.
sallandval schreef:Ik ga vast een paar bokkers over me heen krijgen... maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om maar één vogel te nemen als je hem wilt leren praten. Tam maken is al lastiger bij twee (kan wel) maar praten? Ik ken niemand die meerdere parkieten heeft die praten. Alle parkieten die ik heb gehad die konden praten waren alleen (heb er dus ook wel eens twee gehad, die waren wel een beetje tam maar praatten niet).
En zielig? Tsja, dan kun je al die tienduizenden honden die geen hondenmaatje hebben ook wel zielig vinden. Ook ik heb wel eens zielige eenzame vogels gezien (die hun eigen veren uit gingen plukken en zo) maar mijn parkiet komt heel tevreden over en komt niets te kort. Ik vind het iets anders als een parkiet maar in zijn kooi zit te verpieteren in zijn eentje, maar als hij tam is en in het gezin meedraait vind ik het niet zielig.
Overigens heb ik bij mijn dierenwinkel gevraagd of ze me aan een jonge parkiet konden helpen om tam te maken. Toen belde een medewerker de kweker, vertelde welke kleur ik mooi vond en een dag later kon ik hem (nouja; haar dan) op komen halen in de dierenwinkel.
meggiemeg schreef:Je hebt wel gelijk, één vogel alleen zal meer naar de mens toetrekken en is dus makkelijker tam te maken en dingen aan te leren.
Heb je er twee trekken ze naar elkaar toe.
Wellicht is het een idee om er eerst één te nemen en die dingen te leren en er later op nog één bij te nemen.
Ken trouwens een parkiet die ook veel kletst en zelfs poesje miauw kan zingen.
. Als ik naar al die mensen zou luisteren had ik echt geen leven meer
Laat zo'n dier gewoon lekker vogel zijn. Dat is toch ook veel leuker om naar te kijken!
. Zeer luid. Een pratende vogel hoeft dus echt niet alleen in een zielig kooitje gehouden te worden en af en toe los. Dus net als meggiemeg zegt je kunt rustig een pratende vogel hebben die toch een beetje sociaal kan leven. sallandval schreef:Ik ga vast een paar bokkers over me heen krijgen... maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om maar één vogel te nemen als je hem wilt leren praten. Tam maken is al lastiger bij twee (kan wel) maar praten? Ik ken niemand die meerdere parkieten heeft die praten. Alle parkieten die ik heb gehad die konden praten waren alleen (heb er dus ook wel eens twee gehad, die waren wel een beetje tam maar praatten niet).
Laptopmuis schreef:Heb ze een beetje gekortwiekt (dus gewoon vleugels afknippen) en heb ze 's avonds in een gebreide muts gezet op mijn buik terwijl ik tv lag te kijken. Na een tijdje waren ze niet meer schuw voor me en zo zijn ze tam geworden.
Na enkele weken konden ze ook weer gewoon vliegen.
(om over leewieken nog maar te zwijgen
). Vogels hebben vliegen nodig om gezond en in conditie te blijven. Wanneer je ze van hun vleugels berooft hebben ze ook verminderd evenwicht en maken dan soms echt de vervelendste smakken. Met kortwieken dwing je ze om bij je te blijven, maar je berooft ze daarmee wel van hun vrijheid en in zekere mate ook van hun gezondheid.