En maar jeuk hebben... Cavia's.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:39

Bij cavia's kan nog wel eens schurft voorkomen. Mijn jonge cavia's hadden t veel. Deed ze dan een paar keer in een badje met een speciaal middeltje tegen schurft. Zou dat t niet kunnen wezen?
Of inderdaad een mijtje ofzo. Als je t niet zeker weet zou ik eventjes met ze langs de dierenarts!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 16:48

Anoniem schreef:
Je kan beter eerst naar de dierenarts gaan voordat je gaat aan modderen met middeltjes. Van een schoon hok gaan de (die er misschien niet eens zitten) vlooien niet weg.

Ik doe toch nog niets met middeltjes enzovoorts? :P En een schoon hok is wel erg belangrijk, misschien gaan de luisjes ofzo niet weg maar je moet het wel goed uitsoppen anders krijgen ze schimmelinfectie. Dit had mijn vorige cavia dus, ik waste niet elke keer met verschonen het hok uit... maar daarna deed ik dat wel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:53

Ik ga met de mensen uit het topic mee, ga even langs de dierenarts. Dit zou van alles kunnen zijn.

De middeltjes uit de dierenwinkels staan erom bekend dat ze een mindere werking hebben. De dierenarts heeft betere middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:56

Ruby1995 schreef:
Anoniem schreef:
Je kan beter eerst naar de dierenarts gaan voordat je gaat aan modderen met middeltjes. Van een schoon hok gaan de (die er misschien niet eens zitten) vlooien niet weg.

Ik doe toch nog niets met middeltjes enzovoorts? :P En een schoon hok is wel erg belangrijk, misschien gaan de luisjes ofzo niet weg maar je moet het wel goed uitsoppen anders krijgen ze schimmelinfectie. Dit had mijn vorige cavia dus, ik waste niet elke keer met verschonen het hok uit... maar daarna deed ik dat wel.

Aha. :) Mijn cavia die ik bij een fokker vandaan heb, had luizen. Daardoor kregen ze het allebei, met alle gevolgen van dien, jeuken, enzovoort. Hok schrob ik niet uit eerlijk gezegd, maar heb dr nooit meer last van gehad! :)

Laura_x_

Re: En maar jeuk hebben... Cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:59

Schimmelinfectie? Heb ik nog nooit van gehoord/gehad in onze 'caviastal'. Weer wat geleerd :) Het zal bij mij niet aan de orde zijn, hier worden de hokken elke week uitgesopt.

Ja, zulke dingen zijn erg besmettelijk en je andere cavia heeft het ook zo.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:02

Afbeelding
Lijkt het hier op? Dan is het Hooiluis. Komt uit het hooi en kan jeuk veroorzaken.

Maargoed, als je het niet zeker weet, is de dierenarts de goede persoon om het aan voor te leggen.

Het korter maken van hun eigen haar zegt trouwens niet zoveel. Sommige cavia's zijn grazers, wat dus betekend dat ze hun eigen haar (Op hun achterwerk) kort grazen. Ze doen het ook wel bij elkaar. Het nadeel van langharige cavia's :D

Wij hebben zo'n 20 langharige cavia's en op dit moment zijn ze bijna allemaal kortharig, gewoon omdat ze lekker samenleven en er dan periode's zijn waarin ze elkaar lekker afgrazen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 17:05

Ze zitten ook al vanaf Jill's geboorte bij elkaar. Toen ik ze mee kreeg kregen ze ook druppeltjes in de nek tegen luizen enzovoorts.

@ Daphne, Nee daar lijkt het niet op. Het zijn kleine bruinige stipjes.
Naja nu doen ze het niet bij elkaar maar bij zichzelf, bij Jill valt het mee maar Indy doet het wel... Ze worden er gelukkig niet minder lief om hihi. Maar vind het wel zonde!