Kat blijft maar eten, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Kat blijft maar eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:51

Jammer dat het niet werkt, bij onze kater (van de straat) werkte het helaas ook niet :( Ik heb nu een voederbak met twee vakjes en een timer voor hem, daardoor zeurt hij iig minder bij mij :)

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 20:53

Heino: dat zou inderdaad ook een goede zijn. heeft ze niet het idee dat het bij mij vandaan komt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:54

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:29

Wat ik deed om mn kat te laten afvallen, was van dat goedkope blikvoer waar al 70%vocht in zit en daar nog eens wat extra water bij toevoegen en roeren en dan vult t best wel maar zit in feite 'niks' in. :)

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:38

Ze hoeft nu op dit moment niet af te vallen. Is nu op net gewicht. Wil alleen dat ze een gevult gevoel heeft.

Het goedkopere blikvoer is dan ook te zout of niet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:40

Tja het zal vast niet gezond zijn, maar ze kreeg er ook nog brokjes bij en het was iets wat ik tijdelijk deed. :) Als ze dit alleen maar kreeg zou ze niet lang leven denk ik nee... :')

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:41

In alle blikvoer zit veel vocht, welke kwaliteit ook.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:43

Hoe duurder het is, hoe minder vocht en hoe meer vlees geldt over het algemeen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:45

Hier merk ik dat de katten willen jagen, ze dan een 'voldaan' gevoel hebben.
Bij de ene kater (als kitten een supermoeilijke eter), strooi ik het voer weleens door de hele kamer heen, dat vindt ie werkelijk schitterend!
De andere kater was ook een vreetzak, maar niet meer, hij heeft nu een rem.

Hier krijgen ze grotendeels brok, aangevuld met eens wat vers.
Ene kater vreet alles wat los en vast zit, net een hond, vers schreeuwt ie om.
De andere kater, helaas, moet niets hebben van spul waarvan je kan zien dat het geleefd heeft haha.

De hond hier had als pup ook de bak in 2 seconden leeg.
Iedereen kwam met speciale voerbakken op de proppen, bla bla bla.
Ineens dacht ik weer aan mijn moeilijke kater, en toen heb ik het voor de hond ook in de keuken uitgestrooid over de vloer.
2 maanden gedaan, en sindsdien eet ie rustiger, en is ook voldaan daarna.
Ook de hond krijgt brok en vers gemengd.

Die zakjes ben ik echt niet van gecharmeerd, wat een zooi zit daarin.

Even aanvulling, het gaat hier om eentje van 10 maanden oud??
Krijgt ze wel voeding gebaseerd op haar leeftijd, dus dat ze wel genoeg stoffen binnen krijgt?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:50

saskiakefie schreef:
Hoe duurder het is, hoe minder vocht en hoe meer vlees geldt over het algemeen.

In vlees zit ook vocht. Heb even gekeken maar zelfs in de héle dure merken zit er gewoon 75-90 procent vocht hoor. Geen reden om goedkoop voer te geven dus.

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:57

_cs_: mij werd aanbevolen om dit voer e geven na de sterilisatie. dat is dus geen kitten voer meer.
heb er zelf ook aan zitten denken dat het misschien daar zou liggen. maar ze ziet er perfect uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:59

weet je zeker dat ze die wormkuur heeft binnengekregen en door heeft geslikt?
Je zou denken aan een lintworm.

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:01

dat weet ik zeker :) achter in de keel. daarna water via een spuitje en een snoepie erachteraan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:03

Ok, je hebt het voer geleidelijk aan afgebouwd?

Ik ken wel een aantal poezen die blijven eten (1 van mijn broer).
Sinds die tijdelijk bij mijn ouders woont en daar naar buiten kan en d'r ei kwijt kan, is het gevreet over.

Bij die ene kater van mijzelf ook, zijn ook binnenkatten, maar sinds ze meer te doen hebben hier in huis is het gevreet over.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:05

Overigens, misschien kun je een plaatsje op hoogte creëren, zodat de hond er niet aankan en kun je alsnog een voertoren ofzo aanschaffen.

Ik heb er één en vind het ideaal om de katten langer bezig te houden met hun eten.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:07

Ik heb niet veel toe te voegen, maar als je meer vlees wilt geven: http://www.lotgering.nl
Hier bestel ik het altijd voor de hond, maar ze hebben het ook in porties voor katten.
Kan je gewoon in de diepvries leggen en ontdooien als je wilt dat ze vlees krijgt.

De kat hier doet het er erg goed op. (maar dat is een lastige eter en de andere wil alleen maar brokjes)
Zit in elk geval alleen maar vlees in en geen toevoegingen. Desnoods kan je er een papje van maken met water, dan zit de maag sneller vol.

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:09

oke, deze kat komt niet buiten. vind de stad te druk. wel speelt ze met de hond en de andere kat ( die niet zo veel eet maar evenveel krijgt) wat dat betreft is ze druk bezig en heeft veel te doen

BraveSpots: ik heb een hoge krabpaal met veel planken erop. Op 1 krijgt zei dan ook eten hoog van de hond vandaan. Die is met eten zeker geen concurrent. ik zou haar wel evt. met een voertoren in een andere kamer kunnen zetten. Maar het liefst geef ik haar voer zodat ze een vol gevoel heeft

NAIWHL: dank je wel voor het advies, zoiets zoek ik

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:11

Laat het maar niet aan je hond zien, want voor je het weet wil die ook op kvv en moet je een vrieskist aanschaffen :')

(spreek uit ervaring :+ )

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:13

hahahah, dat is een Golden retriever dus zeker weten dat die dat wel ziet zitten. Die doet het goed op haar brokken dus dat laten wij lekker zo

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:17

Ik heb een kat die altijd gaat eten als er iets spannends is gebeurd en ook heel vaak gewoon naar de voerbak loopt.
Onbeperkt droog voer gaat dus ook niet.

Bij mij krijgen ze hier uit te eten
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... s:42,i:226

Ze hadden wel snel door dat ze ook uit de bovenkant konden eten dus daar ligt nu een schaaltje op,
Een enkele x zijn ze zo baldadig dat het hele ding om gaat. Maar meestal gaat het erg goed

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:18

Ik heb het hier een kat van net 1 jaar die ook aardig eetbelust is. Mijn andere kat eet ook haar brokjes op, en zij vind die brokjes van de oudere kat juist weer niet lekker (senior brok). Gelukkig worden ze hier knuffelig als ze honger hebben :') en niet vervelend jammerend. Ik geef ze beiden twee keer per dag zo'n anderhalf handje brok, en daarnaast heb ik ook kattengras staan waar die jonge vaak aan zit te peuzelen. Daarnaast geef ik ze 1x in de 3 weken een beetje vlees. Dat blijft vaak nog wel de hele dag staan!

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:22

Dat is wel prettig inderdaad dat ze dan knuffelig worden.
De 1 van mij zeurt eigenlijk nooit. Maar de ander word er erg vervelend door. Blijft voor je voeten lopen. Waar je dus ook letterlijk over struikeld!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:26

Wat voor mijn kat heel goed heeft geholpen is om haar op KVV te zetten. Dat vult veeel beter dan brokjes. Dit krijgt ze 2x per dag en dan met avondeten een kwart blikje natvoer. Het verschil is duidelijk te merken, nu begint ze te schooien tegen haar etenstijd uit gewenning, maar als ik haar even terug moet hebben op brokjes (worst vergeten te ontdooien oud) dan schooit ze de hele dag door. Na de kvv is ze ook lekker rustig en gaat liggen uitbuiken, terwijl ze met brokjes onrustig(er) blijft.

Mijn andere kat eet liever geen kvv, die heeft boven op een aparte kamer haar brokjes staan. Die deur is afgesloten met een luikje met chipherkenning. Koste even tijd om te wennen voor beide katten, maar werkt super!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:39

geerke schreef:
weet je zeker dat ze die wormkuur heeft binnengekregen en door heeft geslikt?
Je zou denken aan een lintworm.

Bakerpraatjes, wormbesmetting verhoogt de eetlust niet, vermindert hem hoogstens.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:31

Waar je eigenlijk naar moet kijken: hoeveel moet de kat er op kauwen? Bevat het veel gezonde voedingsstoffen of vooral koolhydraten?

Brokken zijn iets harder, dus daar moet je meer op kauwen dan kvv. Maar van kvv moeten ze weer meer hebben, dus zit er wel meer in de buik. In brok zit veel koolhydraat, dus hebben ze snel weer honger. (Net als dat jij een frietje als avondeten neemt) Kvv bevat meer nuttige voedingsstoffen, dus minder snel honger daarna. Kvv is alleen geen kauwwerk, zeker voor een kat die schrokt is dat hap-slik-weg en zal dus ook geen verzadigd gevoel hebben.

Ik zou dus echt gaan voor zelf samenstellen. Een keer een kippennekje, eendagskuiken, lapje spiervlees, orgaan (evt. wat groente/fruit doorheen prakken). Daar zijn ze gewoon een stuk langer mee bezig en daardoor hebben ze ook een verzadigder gevoel.

Ook heeft de kat zijn maaltijd sneller verteert dan bijvoorbeeld een hond. Het is dus inderdaad aan te raden toch zeker 4x per dag eten te geven.